Gå til innhold

Ungdom på 15-18 begrenser dere spilling/skjerm eller bestemmer de selv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skjerm på soverommet etter kl. 22. Skole, trening og jobb foran skjerm. 15 år.

Anonymkode: 18c82...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mange timer skjermtid i snitt har barna til dere som svarer i denne tråden?

Anonymkode: 8f453...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke skjerm på soverommet etter kl. 22. Skole, trening og jobb foran skjerm. 15 år.

Allikevel blir det en del timer til skjerm. En del timer på playstation sammen med kamerater (helt ok), og en del bare på telefon.. Dessverre...

AnonymBruker
Skrevet

Vår 15 åring har heller ingen begrensning. Skjerm betyr mye for disse ungdommene, da så og si ALLE bruker skjerm flere timer på kvelden. Så den friheten får han, jeg legger meg ikke borti det. Han avslutter og legger seg av seg selv på kvelden, og står opp om morgenen. Så han regulerer det fint selv. 

Synes at en 15 åring bør få styre dette selv. En time er egentlig ingenting. Om 3 år er de voksne, han trenger å føle på noe ansvar selv før den tid. 

Anonymkode: 16535...fdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mange timer skjermtid i snitt har barna til dere som svarer i denne tråden?

Sikkert alt for mye. Men full skoledag, trening og måltider uten skjerm, så om hun bruker tre timer på å snakke med venner på snap, så legger jeg meg ikke borti det. 
Ser ingen god grunn til at jeg skulle holdt henne borte fra å kommunisere med vennene sine, for det er stort sett det tiden går til.

Anonymkode: e9862...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig, alt etter hvor mye annet som skjer den dagen.

Anonymkode: 527bf...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ganske fritt frem med gaming.

Det begrenser seg litt selv pga skole og aktiviteter uansett.

Våre er 7-9 da. Så å kontrollere en 15 åring så heftig er veldig strengt ja. Mye av det sosiale mellom ungene skjer jo via gaming med headset.

Anonymkode: 0569e...53e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Okei takk for tips :) kan erkjenne det at vi er urimelige hvis så mange ikke er i nærheten av oss. Da får vi ta oss en prat og møtes på halvveien. Derfor jeg ville spørre dere andre. Takk! 

Har bare alltid vært redd dette med skjerm, men ja.

Anonymkode: 79840...54d

Tenker du heller bør se på det som en sosial arena. Skjerm er ikke skjerm. De gjør faktisk noe inni der. 

Anonymkode: 16348...304

AnonymBruker
Skrevet

Ingen begrensninger etter 15 år, nei. Han brukte mye tid på idrett, skole, lørdagsjobb og venner, så ikke tid til så mye skjerm. 

Men om han ikke hadde vært i fysisk aktivitet, så hadde jeg ikke likt om han brukte all fritid på skjerm.

Anonymkode: c7866...26b

AnonymBruker
Skrevet

Ingen konkrete regler og begrensninger, nei. 
Men trening og skolearbeid og andre fritidsaktiviteter går foran. 

Men så lenge alt det "faste" er utført, får 15 åringen styre fritiden sin selv. 
Noen ganger blir det gaming. Noen ganger blir det Youtube og noen ganger blir det ut og møte venner. 

Vi lar også ungdommene bruke telefon som alarm, og musikkspiller, og lydbok - avspiller. Så de får ha den på rommet også om natta. (Det fikk de ikke før de var 13-14.) 
Det siste forutsetter jo at de har fornuftig bruk, og får nok søvn. Men det opplever jeg at de gjør. 

Fra ca 15-års alder opplever jeg at barna i stor grad styrer sine egne liv, og at vi foreldre med blir støttefunksjon og sikkerhetsnett. 
Så da må man nesten finne balansen i å slippe dem til, stole på dem, men samtidig klare å støtte og veilede dem til å ta gode valg. 

Anonymkode: 908b4...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander meg ingenting i hva min 15-åring og 16-åring bruker fritiden sin på hjemme. Så lenge de følger opp skole og gjør alt annet de ellers skal gjøre. Det er en del av det å vokse opp, ta ansvar for seg selv.

Anonymkode: b7301...85f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lurt! Det skal jeg faktisk gjøre ❤️😊

Vet ikke hva jeg er redd for, er det ukjente, følelsen av å ikke være i kontroll, og det at jeg bruker skjerm så lite selv, og liker det ikke. Samtidig vil jeg ikke skyve mitt ubehag over på noen som kan og bør tåle det bedre enn meg. Så derfor jeg sier jeg erkjenner jeg er urimelig. Er lett å se seg blind på seg selv.

Jeg forstår deg veldig godt og tror du skal stole på magefølelsen din. Det ER et kjempeproblem med skjermer i befolkningen, ikke bare for tenåringer, men det forsterkes for dem fordi hjernene deres ikke er ferdigutviklet. 

Vi kan ikke konsentrere oss i mer enn få sekunder av gangen lenger, folk har sluttet å lese bøker/lange tekster, studenter blir fortvivlet over å skulle lese artikler fordi de er for lange (!) (mens det før ble forventet som noe selvsagt at de hadde pensum på mange tusen sider og gjerne på tysk/fransk). 

Voksne folk vil ha nyheter lest høyt for seg som om de var fem år gamle. Folk har mindre sex, får færre barn, tåler ikke å stå i ubehag, og mistrivselen blant de unge eksploderer. Ekstremt mye av dette skyldes i mine øyne skjermbruk, det er mye spennende forskning på dette nå. 

Jeg har en femtenåring selv og gruer meg til den dagen han kommer til å spørre hvorfor i all verden vi som foreldre ikke fulgte mer med. For det ER vanskelig å begrense. Og du som lytter til magefølelsen din og faktisk gjør det, blir omtrent latterliggjort i denne tråden. 

Jeg tror synet på dette kommer til å endre seg og det snart. 

Anonymkode: 9712a...58f

• Liker 2
Skrevet

I denne fasen handler det om å snakke med dem om hva som er fornuftig og oppfordre til å ta gode valg. Man veileder og hjelper.

Dersom man kjører et forbudsregime helt til den dagen de er voksne og kan bestemme alt selv, har de ingen trening i å ta gode valg. Du mister denne "luken" hvor du fremdeles har stor påvirkningskraft. 

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke bruke nett/mobil mellom 22 og 07. Ellers er det ganske fritt, men det betinger at man er på treninger/aktiviteter, gjør lekser, gjør noe hjemme og er litt med venner fysisk også. Gaming er forsåvidt greit, det er en sosial arena også, og det er ikke altfor mye tidsbruk på det her. Kan bli VEL mye bruk av YouTube og Snapchat etter min smak, men heller enn å legge forbud prøver jeg å motivere til andre aktiviteter eller å besøke noen.

Anonymkode: 2b17f...b7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han har trening hver dag, og ofte kamper i helg eller ukedager.

Anonymkode: cf921...b97

Hva slags barn har trening hver dag? Her bør barnevernet kontaktes da overambisiøse foreldre kommer til å forårsake både utbrente og deprimerte unge voksne. 

Anonymkode: 5d49f...d1a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva slags barn har trening hver dag? Her bør barnevernet kontaktes da overambisiøse foreldre kommer til å forårsake både utbrente og deprimerte unge voksne. 

Anonymkode: 5d49f...d1a

I vår familie trener både vi voksne og barna de fleste dager. Ikke noe sykelig med det.  Barna er på organisert idrett, og når vi kjører dem tar gjerne vi voksne oss en joggetur. Andre dager i uka trener vi styrke sammen hjemme. Gode vaner for god helse gjennom livet. 

Anonymkode: 15009...f2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en 15 åring i hus, han klager på at alle andre får lov å spille mer enn han. Vi har regel på 1 til maks 2 timer om dagen og synes egentlig vi er rause. Han er blitt illsint for dette. Er vi urimelige eller hva slags regler har dere? Også voldsomt krangling over telefon som vi krever ligger igjen på stua og han sier det er barnslig og mener ingen av vennene hans har det sånn?

Vil høre litt her før vi bestemmer oss 

Synes det kommer helt an på mengden lekser, mengden trening og hvor sosial. Vi begrenser ingenting på grunn av lange skoledager, mye øving prøver, trening/kamp 3-4 dager i uka, ute og golfer om fint vær i helgene. Vår eldste legger seg til avtalt tid og nettet stenges av til faste tider (2230/2300) i ukedagene og kl 0200/0130 i helgene)

Etter covid fortsatte mye vennekontakt digitalt så det er egentlig mindre spilling, mer som når jeg satt timesvis på telefonen med venner når jeg var liten. 

Synes derfor du virker dritkjip og har null forståelse for dagens  

Anonymkode: 6d264...b48

AnonymBruker
Skrevet

Begrensningen jeg har på skjerm for tenåringen, er at den stenges for natta slik at det ikke er mulig å holde på når det skal soves. Utenom det klarer ungen å regulere seg selv. 

Anonymkode: 678e9...c69

AnonymBruker
Skrevet

Mindre enn meg. 

Anonymkode: 678e9...c69

AnonymBruker
Skrevet

De bestemmer selv. De har ansvar for eget liv. De holdninger og verdier vi har lagt til rette for  får effekt eller ikke….

Anonymkode: 0f58e...6f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...