Gå til innhold

Ungdom på 15-18 begrenser dere spilling/skjerm eller bestemmer de selv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 15 åring i hus, han klager på at alle andre får lov å spille mer enn han. Vi har regel på 1 til maks 2 timer om dagen og synes egentlig vi er rause. Han er blitt illsint for dette. Er vi urimelige eller hva slags regler har dere? Også voldsomt krangling over telefon som vi krever ligger igjen på stua og han sier det er barnslig og mener ingen av vennene hans har det sånn?

Vil høre litt her før vi bestemmer oss 

Anonymkode: 79840...54d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av foreldrene til vår 15-årings venner er så strenge. Ikke vi heller. Det er ikke aldeles fritt fram, lekser, trening/aktiviteter, familietid og vennetid ellers trumfer gaming, men det blir ofte en del mer enn 1-2 timer, og de styrer dette mye selv etter nevnte prioriteringer og leggetider.

Anonymkode: 527bf...a1f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri hatt regler for skjermtid, men det har begrenset seg naturlig selv. Han spiller fotball 2-4ganger i uka, og kamp. Lekser må gjøres før noe gøy. Han dømmer og hjelper av og til med å trene småsøsken sitt lag. I tillegg er det middag, venner i gata og lett husarbeid (feks tømme oppvaskmaskinen). Så det er ikke mye fritid igjen. Teller ikke fritid, og den får han styre selv. Nå er han i en periode der han spiller lite, men ser serier.. så totalt rekker han kanskje 1-1.5 med skjerm for gøy. Nettet til barna blir stengt 2200. Så da er det ikke skjerm etter det. 

I tillegg er jeg litt sånn at jeg tenker at skjerm en fridag med regn og ingen planer er helt greit, vi er så aktive ellers. Det hender jeg kan ligge på sofaen selv og, å se film en søndag... 

Anonymkode: 4b04d...c47

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes rigid ut til en 15 åring.

Kan forstå at man må kunne sette grenser for når det må avsluttes på kvelden dersom man ikke kommer seg opp på skolen, men deres regime er han alt for gammel til. Hvordan skal du forberede han til å bli voksen (3 år går fort!) hvis han ikke engang får prøve å styre skjermtiden sin nå?

Anonymkode: 3adf8...bf2

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er 15 år. Gi gutten litt mer spilletid da... Du er alt for streng.

Anonymkode: 8e565...9de

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

15 år og blir behandlet som en 7-åring.

Så lenge det ikke går utover søvn og skole bør en på 15 år få lov til å styre store deler av dagen sin selv. Det gjelder skjermer av alle størrelser.

Anonymkode: 04bac...128

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

15åringen får spille fra etter skolen til 21.30, da sperres nettet. Men, han skal gjøre det han må av husarbeid, og gå på alle treninger. Han har trening hver dag, og ofte kamper i helg eller ukedager.

I helgene sperres nettet 22.30, men kan være lenger oppe hvis det er noe spesielt. Åpnes ca 15.00 i helgene, med mindre det er en slækkedag. 

Anonymkode: cf921...b97

AnonymBruker
Skrevet

Min 15 åring får bestemme ganske mye selv når det gjelder skjerm. Men han bruker tiden på å lære seg å kode og har blitt skikkelig flink. Ser selvfølgelig mye på tv og spiller også. Jeg syns det er greit så lenge han følger opp skolen og får gode karakterer og at han er sosial med venner innimellom. Legging er kl 23 i ukedager i 24 i helg. Da samler jeg inn dingser. 

Anonymkode: b1b5c...ca6

AnonymBruker
Skrevet

De bestemmer selv

Anonymkode: 6e659...ce4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei takk for tips :) kan erkjenne det at vi er urimelige hvis så mange ikke er i nærheten av oss. Da får vi ta oss en prat og møtes på halvveien. Derfor jeg ville spørre dere andre. Takk! 

Har bare alltid vært redd dette med skjerm, men ja.

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen begrensninger da jeg vokste opp. Kunne ønske jeg hadde regler for mobil og sosiale medier. Kanskje aller mest behov for regler da jeg gikk på vgs. 

Anonymkode: b95fc...e34

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ingen begrensninger da jeg vokste opp. Kunne ønske jeg hadde regler for mobil og sosiale medier. Kanskje aller mest behov for regler da jeg gikk på vgs. 

Anonymkode: b95fc...e34

Hvorfor savner du regler når du tenker tilbake, hvilke ulemper har dette gitt deg? 

Anonymkode: 527bf...a1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da får vi ta oss en prat og møtes på halvveien. Derfor jeg ville spørre dere andre. Takk! 

Utmerket mulighet til å la 15-åringen komme med forslag til hva som er fornuftige regler. Kanskje dere blir positivt overrasket.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Okei takk for tips :) kan erkjenne det at vi er urimelige hvis så mange ikke er i nærheten av oss. Da får vi ta oss en prat og møtes på halvveien. Derfor jeg ville spørre dere andre. Takk! 

Hva er det du er redd for? Så lenge han fungerer ellers og følger opp skole og fritidsaktiviteter ser jeg ikke noe problemer med skjermtid for en 15-åring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utmerket mulighet til å la 15-åringen komme med forslag til hva som er fornuftige regler. Kanskje dere blir positivt overrasket.

Veldig lurt! Det skal jeg faktisk gjøre ❤️😊

Hensatt skrev (3 minutter siden):

Hva er det du er redd for? Så lenge han fungerer ellers og følger opp skole og fritidsaktiviteter ser jeg ikke noe problemer med skjermtid for en 15-åring.

Vet ikke hva jeg er redd for, er det ukjente, følelsen av å ikke være i kontroll, og det at jeg bruker skjerm så lite selv, og liker det ikke. Samtidig vil jeg ikke skyve mitt ubehag over på noen som kan og bør tåle det bedre enn meg. Så derfor jeg sier jeg erkjenner jeg er urimelig. Er lett å se seg blind på seg selv.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingen begrensning men skole, lekser, fritidsaktiviteter kommer først, og familietid. Begrenser seg ofte naturlig selv, mest spilling foregår på helg. Vi har hytte og må innrømme at det er fantastisk at de orker å bli med på hytta nesten «hver helg» det ikke foregår noe i byen, men da er også en av premissene at både vi og de vet at de kan kose seg litt ekstra med gaming med venner :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ingen begrensninger på skjermtid til våre på den alderen, så lenge de kom seg opp om morgenen og fullførte de oppgaver som skulle gjøres. Men vi praktiserte "leggetid". Det vil si ingen spilling etter kl 22 i ukedager og ikke etter 02 i helg. Samt at telefonen skulle ligge i stua på natt i ukedager. 

Anonymkode: 13fb4...955

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 15 og en på 16. Ingen begrensning. Men dersom det hadde gått ut over skolearbeid, treninger eller huslige plikter, hadde vi nok innført regler. Begge legger seg i rimelig tid selv, står opp selv, legger ned en god innsats i skolearbeid og fritidsaktiviteter. Så jeg ser ingen grunn til å legge føringer. 

Anonymkode: b4da4...a7f

AnonymBruker
Skrevet

Femtenåringen styrer det selv. Det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 6388f...740

AnonymBruker
Skrevet

Ingen begrensninger på skjermtid hos 16.åringen her. Men hun legger seg stort sett til normal tid. 
Hadde vi hatt en som satt oppe halve natten før skole, så hadde vi nok snakket litt om det, men man må slippe opp mer og mer.

Anonymkode: e9862...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...