Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei' jeg har det siste året/ halvanne året til tider hatt sterke magesmerter. De arter seg sånn at det starter rundt navlen og går videre til nedre høyre kvadrat av magen. Blir ekstremt kvalm og gjør slik at jeg kaster opp(hjelper på kvalmen). har vært hos legen for 2 gang med dette uten noe utslag på crp/ hvite blodlegemer osv. Så ikke noe grunnlag for blindtarmbetennelse. Min mor var inne på tanken om cøliaki, da jeg hadde noe mageproblemer som barn. Jeg føler jeg har normal avf til vanlig, kan bli dårlig i magen av og til men ikke noe uten om det vanlige. Det eneste er disse magesmerter som kommer fra tid til annen. Magesmerter går over av seg selv, tar av og til sterke smertestillende eller sovetabletter for å kunne sove ut smertene.

Hvordan var det da dere fikk diagnostisert cøliaki?

Anonymkode: 9d577...d96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg var et vrak. Hadde gått alt for lenge før jeg fikk diagnosen 

Anonymkode: 8cbb3...e97

AnonymBruker
Skrevet

Cøliaki kun kan arte seg med alle slags symptomer og noen er helt symptomfrie, men tarmen blir stygt skadet uasett om du har symptomer eller ikke.

Jeg var mye dårlig som barn, opphold som ungdom og nesten ufør da det ble oppdaget som voksen.

Anonymkode: 58334...34c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen symptomer, de fant det ut da de skulle sjekke noe annet. 

Anonymkode: 9c293...948

AnonymBruker
Skrevet

Cøliaki må påvises/utelukkes ved hjelp av gastroskopi. Veldig viktig at du ikke kutter ut gluten i forkant av denne undersøkelsen. Det kan også være at du "bare" har IBS. 

Er gastroskopi negativt, bør du ta en koloskopi også.

Anonymkode: 5fc09...711

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt blodprøver for cøliaki? Kan være lurt å ta gastroskopi, så finner en helt sikkert ut om det er noen allergier.

Anonymkode: 777ab...dfa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

har vært hos legen for 2 gang med dette uten noe utslag på crp/ hvite blodlegemer osv.

Min mor var inne på tanken om cøliaki, da jeg hadde noe mageproblemer som barn

Har legen tatt blodprøve som kan sannsynliggjøre cøliaki? Ikke crp.

Anonymkode: ccb3d...c99

AnonymBruker
Skrevet

Bestilt time for blodprøven cøliaki

Skrevet

Ved Cøliaki må du på dass etter hvert måltid med alt som inneholder hvete pappa fikk Cøliaki på 1970-1980 tallet så sånn hadde han det 

Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Ved Cøliaki må du på dass etter hvert måltid med alt som inneholder hvete pappa fikk Cøliaki på 1970-1980 tallet så sånn hadde han det 

Ikke alle reagerer sånn. Det er bare gastroskopi som kan gi svaret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bestilt time for blodprøven cøliaki

Blodprøve er ikke pålitselig for å påvise cøliaki. 

"Ved mistanke om cøliaki tas først en blodprøve som måler IgA antistoffer mot transglutaminase 2 (tTG eller TG2) i tynntarmen. Nesten alle med klart forhøyet nivå av IgA anti-TG2 har cøliaki, men man kan ha cøliaki selv om blodprøven ikke viser forhøyete nivåer."

https://ncf.no/coliaki/hva-er-coliaki

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blodprøve er ikke pålitselig for å påvise cøliaki. 

"Ved mistanke om cøliaki tas først en blodprøve som måler IgA antistoffer mot transglutaminase 2 (tTG eller TG2) i tynntarmen. Nesten alle med klart forhøyet nivå av IgA anti-TG2 har cøliaki, men man kan ha cøliaki selv om blodprøven ikke viser forhøyete nivåer."

https://ncf.no/coliaki/hva-er-coliaki

Man må jo først ta blodprøven for å se om man har gentypen for cøliaki.

Anonymkode: 040ae...a9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man må jo først ta blodprøven for å se om man har gentypen for cøliaki.

Ja. Poenget er at man kan ha cøliaki selv om blodprøvene er negative, og at sånn sett så må man ta gastroskopi for å være helt sikker. 

Skrevet
Kålrota skrev (21 minutter siden):

Ikke alle reagerer sånn. Det er bare gastroskopi som kan gi svaret. 

Bare det ja var ikke noe gastroskopi den gangen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Poenget er at man kan ha cøliaki selv om blodprøvene er negative, og at sånn sett så må man ta gastroskopi for å være helt sikker. 

Skjønner det, poenget mitt er at har man ikke gentypen så har man ikke cøliaki.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...