AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Gutt som fyller femten i slutten av oktober. Han bor 50/50. (Jeg er steforelder, siden han var 2,5 år). Til denne festen hadde han fått med en full flaske sprit av den andre forelderen. Han sier til oss at han hadde fortalt den andre forelderen at han ikke kjente folka som holdt festen, men at han nylig var blitt litt kjent med én av kompisene til de som holdt festen. Festen var i sentrum. Festen gikk selvfølgelig over styr og han hadde en tøff opplevelse og ringte oss for å bli hentet. På festen hadde det vært folk i alderen 18–23 år, og noen hadde tatt tabletter som han tror var MDMA. Vi er selvfølgelig veldig glade for at han ringte og ba om hjelp. Men vi er ganske sjokka over at mor har sendt ham på denne festen vel vitende om at det ikke akkurat var noen klassefest, og sendt med sprit. Vi er ikke motstandere av alkohol, og hadde ikke laget noen sak ut av det om det var et par øl den andre forelderen hadde sendt med, men sprit er i en annen liga. Kommunikasjonen mellom foreldrene er betent. De var aldri kjærester så de har ikke noe vennskap i bunn, og har alltid strevd med samarbeidet. Den andre forelderen prioriterer kjærester, ferier og hobby. Gutten er veldig mye alene hjemme når han er der. Og i det siste har han fått venner i et miljø vi ønsker ham bort fra, men det er ingen hjelp å få fra den andre forelderen. Hva gjør vi videre? Anonymkode: 5a1f0...066
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni Her har det jo allerede fått alvorlig galt. Søk hjelp fra alle kanter! Anonymkode: 8e65c...191 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Festen gikk selvfølgelig over styr og han hadde en tøff opplevelse og ringte oss for å bli hentet. På festen hadde det vært folk i alderen 18–23 år, og noen hadde tatt tabletter som han tror var MDMA. Anonymkode: 5a1f0...066 Ville han ha ringt hvis han hadde skaffet alkoholen på andre måter i all hemmelighet? Kunne blitt så mye verre. Anonymkode: b1ad5...a7b
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Herregud, det der er jo helt vanvittig. Ta kontakt med hjelpeapparatet, begynn hos helsestasjonen for ungdom. Jeg reagerer forresten på at du skriver at det hadde vært noe annet om mor hadde sendt med barnet (ja, for han er etter mi en fortsatt et barn) et par øl. Svakere alkohol styrke, ja, men det er noe med hvilke signaler man som forelder gir. Dessuten er det bra naivt å tro at de nøyer seg med å drikke de to ølene de får med hjemmefra. De drikker dem, pluss alt annet de får tak i. Anonymkode: ab2b6...95b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni Det der er faktisk, samlet sett, grunnlag for bekymringsmelding. Med mindre gutten selv ønsker å flytte til far, da kan man gå den ruten i stedet. Anonymkode: 08f1c...5d1 3
monican94 Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni meld bekymring til bv, politi, forebyggende ungdomsteater etc. Greit å få god hjelp tidlig når han drikker såpass så tidlig og attpåtil får såå mye sterk alkohol fra mor
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Vi opplevde noe lignende for et par år siden. Jeg ble oppringt da 08 var død-drukken og de var redde for hennes sikkerhet. Hun la seg ut etter de eldre mennene som var der og det kunne oppstå en farlig situasjon. Jeg ringte far (som hadde lillebror hjemme hos seg) og sa at jeg skulle hente 08. På veg ut kom det mer informasjon: 08 var sammen med 09 bonussøter. Jeg ringte far igjen og sa at han måtte dessverre kjøre ut og hente jentene selv da jeg ikke har myndighet til å hente 09 og det var han enig i. Han og lillebror kjørte ut til festen og møtte meg der jeg stod med 08 og 09. 09 var i harnisk og var ufin, 08 var "så takknemlig at vi hadde kommet" og "så glad i oss". Hehe joda.. Eks og jeg ble enig om at jeg skulle ta lillebror da det kom til å bli en lang natt på ihvertfall 08, men i det 08 skulle sette seg inn i bilen til eksen hoppet 09 inn I passasjersetet og smalt igjen døren. 08 gikk da bananas og satte seg inn i min bil, eks kjørte hjem til seg med bonusbarn09. Det var ikke min plan å ende opp med begge ungene på min frihelg, men ok. 08 fortalte at 09 hadde lov til å drikke og at det var avtalt mellom moren til 09 (eksens kjæreste) og eksen at 08 og 09 skulle på fest "men ikke drikke annet enn det de selv hadde med seg". Antakeligvis hadde 08 "bare energidrikk med seg" men full ble hun jo så hvem vet? Det var ikke så viktig for meg i grunnen for full var hun blitt og tillatelse til å være der hadde hun fått av eksen. Bare voksne folk over 20 år og eldre. Jeg var forbanna så det holdt og la ikke skjul på det. 08 var under oppfølging av mst, bv og miljøterapeuter i fleng, og eksen mente dette var en god ide. 08 var klar for at livet hun kjente det var over. Jeg må innrømme at jeg tenkte på straff, konsekvens og pining men jeg havnet på at det var ikke hennes feil. Det var hans! Jeg hadde en samtale med 08 neste dag der jeg fortalte henne at hangoveren hun kjente var en naturlig konsekvens og at det ville være den eneste konsekvensen fra min side. Jeg takket henne for at hun var ærlig med meg. Jeg fortalte henne at vi kommer alltid til å stille opp for henne og at det er min jobb å holde henne trygg. Og så gjorde jeg noe jeg aldri har gjort hverken før eller siden: jeg sa til henne at grunnen til at jeg "tok det så bra" (som hun sa) var fordi jeg mente at her var hun blitt sviktet av sin voksen. Eksen viste dårlig dømmekraft og testet henne på en måte de færreste 15 åringene vill kunne klare ("bare sitt der, men ikke drikke noe annet enn energidrikk, du"). Jeg sa til henne at hele kvelden falt på han, det var hans feil og at han aldri skulle latt henne gå sammen med 09 selv om 09 si mamma syntes det var greit. Det er slutt mellom eks og 09 si mamma. 08 og 09 er uvenner for livet pga favorisering av bonusbarn. Og 08 har ikke rørt en dråpe etter at hun falt ut med 09. Barna våre trenger å vite at også vi voksne kan gjøre feil. Her gjorde far en bommert så det holdt, det skjer, vi er ikke perfekte selv om vi er voksne. Vi er heller ikke alltid enig selv om vi er foreldre. Noenganger må vi la barna se hvem foreldrene virkelig er og stole på deres dømmekraft. Vi kan ikke skåne barna for alt, noenganger må den voksne også eie sine feil. Anonymkode: dd069...21a 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Bekymringsmelding og søke full omsorg for gutten, TS. Moren er ikke vel bevart og ikke skikket til å være omsorgsperson om dette stemmer. Man sender selvfølgelig ikke med en flaske sprit på fest når ungen er 14 - heller ikke øl eller annet. Hvorfor fikk han lov å dra, og hvorfor er omgangskretsen voksne folk? Han bør bo hos dere 100 %. Anonymkode: 29d46...c66
Snok1 Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva gjør vi videre? Jeg var i en beslektet situasjon. Barnet(15) fikk tak i sprit (ikke fra forelder) og det gikk helt over styr. Jeg tok med barnet til politistasjonen hvor barnet måtte oppgi forklaring og navnet på den som solgte spriten. Politiet fulgte opp saken, og kontaktet personen med noen strenge formaninger. Det ble raskt kjent i miljøet at det ikke var lurt å selge sprit til dette barnet, barnet selv måtte lære å gjøre mer modne vurderinger. Alle vant. 1
Rotemor Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Det er ikke greit å sende med 14-åringer øl heller!!! What the Fuck?? 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Jeg er helt enig med dere om å ikke sende med barna alkohol. Det jeg mente i hovedinnlegget var at om mor (ser jeg allerede har klart å skrive at det er mor) hadde sendt med 1-2 øl så hadde ikke far laget noen stor sak utover å bare si at han er uenig. Samarbeidet har alltid vært vanskelig, så jeg tror far hadde akseptert at han hadde måttet svelge den kamelen. Men med sprit (og attpåtil en hel flaske) så er det et mye mer alvorlig nivå slik at vi er nødt til å gå videre med dette på et eller annet vis. Men nå er vi veldig usikre på hvordan det er best å gå frem. Mannen min prøvde i fjor å få 60/40, men gutten får veldig dårlig samvittighet overfor mor så på møte på FVK (der mor sto rett utenfor møterommet) hadde han sagt at han bare ville bo hos mor. Dette fortalte han uoppfordret til oss og gråt og lurte på om han ville bli straffet for at han løy, og han var veldig oppkavet. Til oss sier han at han vil bo litt begge steder, men andre dager er han mye lei seg for at mamma er opptatt, og kommer til oss for trøst. Andre ganger liker han å være hos mor fordi det ikke er leggetid, begrensninger på skjermtid og aldri «kjip» middag, mens hos oss må lekser være gjort før gaming, og vi spiser fisk kanskje to dager i uken. Så egentlig ganske klassisk skilsmissegreier. I mine øyne har han det ikke bra hos mor, og jeg mener at dagsamvær hadde vært det beste for en liten periode, og heller hatt planlagte overnattinger når mor har tid og faktisk er hjemme. Men far synes det er for drastisk og vil ikke «ta ham vekk» fra mammaen. Jeg mener at ting har sklidd veldig ut siden påske, og de nye vennene er ikke folk han burde tørre å snakke med en gang. Så jeg mener at vi er nødt til å være strenge og ta litt styring, hvert fall gjennom sommerferien sånn at han ikke får henge fritt med disse folka hele sommeren. Men jeg har jo ikke bestemmelsesrett. Mannen min er veldig tydelig på at nå er en grense krysset, men han vet ikke hva som er lurt å gjøre for å ivareta gutten uten å støte ham vekk. Anonymkode: 5a1f0...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå