Gå til innhold

Er jeg normalen eller unormalen. Barn som aldri har gjort noe galt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser stadig vekk om utfordrende barn, men dette er noe jeg personlig aldri har opplevd, ingen i vår vennekrets er sånn heller ikke i vår skolekrets heller. Vi er bosatt på Sørlandet. Er jeg unormal som har heldigvis alt for snille og veloppdragne unger? Vi har det heller ikke strengt hjemme, men setter ned foten umiddelbart hvis noe frekt/stygt har blitt sagt fra 3 års alderen. Barna er 13, 16 og 17. Eneste "gale" ungen på 16 har gjort var å kaste snøball på lærer inne i klasserommet, ellers så har de aldri gjort noe galt. Erfaringer? 

Anonymkode: 117e3...944

Skrevet

Hva er definisjonen din på på å gjøre noe galt, da? Jeg synes jo det er relativt drøyt at en såpass gammel elev kaster snøball på læreren inne i klasserommet (en adskillig mer planlagt handling enn en spontan ball når læreren går forbi en pågående snøballkrig ute, for eksempel), men i følge deg er dette så bagatellmessig at du setter "galt" i anførselstegn...

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv tre barn, eldste er 13, de to minste er bare 2 og 4. Men jeg kan snakke for tenåringen og meg selv, hun er veldig snill, ikke fått tilbakemeldinger på at hun har gjort noe fælt. 

Og selv var jeg veloppdragen. Jeg ønsket alltid å bli sykepleier, så jeg har vært den som har hjulpet folk, plukket opp ting om noen har mistet på gulvet, gitt setet på bussen/toget til andre som er eldre/gravide/skadde osv. 

Mamma har sagt at jeg oppførte meg veldig bra og var høflig. Kan ikke huske at jeg gjorde noe faenskap annet enn at jeg røykte og drakk litt før jeg var 18. 

Anonymkode: 8aa0a...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg 2 barn, og i følge deg, så har de aldri gjort noe galt. For det og kaste snøball på læreren inne i klasserommet, synes jeg var veldig drøyt. Og selv barnet med ADHD har ikke gjort noe i nærheten av det.

Anonymkode: d7d85...38d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har garantert gjort ting du ikke vet om.

Anonymkode: 8b2e0...0d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Hva er definisjonen din på på å gjøre noe galt, da? Jeg synes jo det er relativt drøyt at en såpass gammel elev kaster snøball på læreren inne i klasserommet (en adskillig mer planlagt handling enn en spontan ball når læreren går forbi en pågående snøballkrig ute, for eksempel), men i følge deg er dette så bagatellmessig at du setter "galt" i anførselstegn...

Joda, galt sånn sett. Ungen var 9år, og ikke 16, 16 er han nå. Definisjonen galt mente jeg at virkelig tilsnakk/oppvask må til. Feks stjele fra butikk, kjøre moped uten lappen, alkohol/røyk i tidlig alder, herværk, og sånne ting som kan få reelle konsekvenser og ofte alvorlige hvor hjelpeapparat må inn i bildet.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var kjent for å være snill, grei, fornuftig osv. Allikevel fikk jeg da gjort min del av dritt uten at det ble oppdaget. Min mor er også en som slo hardt ned på ting og jeg visste akkurat hvor grensa gikk og hvordan holde meg unna trøbbel selv om jeg gjorde gale ting. En utspekulert drittunge her og der...

Ble folk av meg også og i dag ser jeg tilbake på det og tenker at noe av det var sånt ungdommer gjerne gjør, andre ting skammer jeg meg over. Moren min vet fremdeles ikke om det🙃

Anonymkode: fa0ca...f76

Skrevet

Det at du ikke vet om det, betyr ikke at de ikke har gjort det. Det er naivt å tro at du vet alt barna foretar seg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

det er jo ikke slik at mesteparten av barna er ute på hærverk, stjele osv, men det er ofte det du høre om, og da virke det jo som absolutt alle barn er slik.

Anonymkode: 8adeb...ef6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, galt sånn sett. Ungen var 9år, og ikke 16, 16 er han nå. Definisjonen galt mente jeg at virkelig tilsnakk/oppvask må til. Feks stjele fra butikk, kjøre moped uten lappen, alkohol/røyk i tidlig alder, herværk, og sånne ting som kan få reelle konsekvenser og ofte alvorlige hvor hjelpeapparat må inn i bildet.

Ts

Men det der er jo ikke normalen. Jeg kjenner mange lærere og i en klasse så er det som oftest toppen 2 i hver klasse. Man leser mye om det nå fordi det de få som driver slik skaper store problemer for seg selv og ofte for andre. Det er også funnet noen linker til voksne kriminelle nettverk hvor nettopp disse barna blir utnyttet til å utføre grove kriminelle handlinger. Da blir det mye snakk og mediedekning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Det at du ikke vet om det, betyr ikke at de ikke har gjort det. Det er naivt å tro at du vet alt barna foretar seg.

Hvorfor skulle det være så naivt? Jeg selv har heller aldri gjort noe galt. Klart man har vært frekk en sjelden gang, men virkelig ikke gjort noe veldig galt. Hvorfor skal det være så vanskelig å tro?

Så klart de forteller meg ikke alt, noe som er selvfølge. Men har ingen grunn til å tro at mine barn har holdt på med noe faenskap som jeg ikke vet?

9åringen som kastet snøball på læreren måtte pent dra seg opp og unnskylde til læreren på døren etter skolen. Så gjorde han ikke det igjen. Ekstremt flaut for han, men sånn var det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Leser stadig vekk om utfordrende barn, men dette er noe jeg personlig aldri har opplevd, ingen i vår vennekrets er sånn heller ikke i vår skolekrets heller. Vi er bosatt på Sørlandet. Er jeg unormal som har heldigvis alt for snille og veloppdragne unger? Vi har det heller ikke strengt hjemme, men setter ned foten umiddelbart hvis noe frekt/stygt har blitt sagt fra 3 års alderen. Barna er 13, 16 og 17. Eneste "gale" ungen på 16 har gjort var å kaste snøball på lærer inne i klasserommet, ellers så har de aldri gjort noe galt. Erfaringer? 

De har hemmelig grupper på snapchat du ikke vet om.

De har hemmelige brukere på insta og tiktok som du ikke vet noe om.

De har et helt "underground network" her i sør. Om dine barn ikke gjør noe galt så er det en av to ting som jeg er villig til å satse penger på: 1) de vet alt om hva som skjer, men sier ikke noe. De skjønner ikke at de er med på problemet når de godtar at ting skjer rundt dem uten at de sier ifra til en voksen. 2) de er med på noe som du bare ikke har funnet ut av enda.

Her i sør selges dop til 12 åringer på snapchat. De sender nudes til hverandre og videosnutter på chat. De drikker alkohol og varer straks de får anledning og særlig om de er hjemme alene hos noen. Her har altfor mange av 12 åringene de site 4-5 årene hatt sex enten med jevnaldrende eller med voksne. De har også sex sammen mens de er sammen med andre (de andre spillerne eller ser tv mens noen har sex i et hjørne eller på sengen). Flere 12 og 13 åringer har prøvd å ta selvmord.

Barna våre lever ikke i den samme verdenen som vi gjør. Det er helt ufattelig alt som foregår men som foreldrene ikke får med seg.

Anonymkode: 3a502...4c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts

Da tilhører du den store normalen.

Anonymkode: 35e97...81c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle det være så naivt? Jeg selv har heller aldri gjort noe galt. Klart man har vært frekk en sjelden gang, men virkelig ikke gjort noe veldig galt. Hvorfor skal det være så vanskelig å tro?

Så klart de forteller meg ikke alt, noe som er selvfølge. Men har ingen grunn til å tro at mine barn har holdt på med noe faenskap som jeg ikke vet?

9åringen som kastet snøball på læreren måtte pent dra seg opp og unnskylde til læreren på døren etter skolen. Så gjorde han ikke det igjen. Ekstremt flaut for han, men sånn var det. 

Jeg sier ikke at barna dine nødvendigvis har gjort noe galt. Jeg bare sier at du bør legge inn et forbehold om at du ikke vet hva barna dine gjør til enhver tid. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stille vann har dypest grunn. 
Selv de største bandittene kan oppføre seg bra hjemme.

Du er nok litt naiv. Har eldste vært så frekk at han har kastet snøball på læreren har han garantert gjort noe mer. For det er ganske drøyt å gjøre.

Anonymkode: 28022...e01

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var kjent for å være snill, grei, fornuftig osv. Allikevel fikk jeg da gjort min del av dritt uten at det ble oppdaget.

Min tenke også. Mine foreldre insisterer på at jeg var en snill gutt, og får lettere sjokk når jeg forteller alt jeg enten satte igang eller var med på av ugagn.

Likevel har de rett. Jeg var en stort sett en snill og oppmerksom guttunge som i det store ville vel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I ungdomsskolealderen var det noen jenter som aldri gjorde noe galt. Og det er på en måte sant, men de gjorde aldri noe for å hjelpe de som ble feks mobbet. Noen av dem kunne fornøyd fortelle at de syntes det var morsomt å se på hvordan de som fant på ugreie ting holdt på, samtidig som de selv hadde ryggen fri. Jeg fant altså på et og annet som ikke var bra, men jeg hadde ingen problemer med å be mobbere gi faen og skjerpe seg. Jeg sa fra til voksne når noe var potensielt farlig for andre (på kort/lang sikt). De snille og flinke jentene? De gjorde ingenting for noen annet enn å smile og være "snille".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De har gjort mye mer galt enn å kaste snøball. Du er en av mange mødre som har skylapper, som ikke evner å se at dine barn er like ille som alle andre. Det gjelder forøvrig flere mødre her inne! Få bort skylappene! 

Anonymkode: 80caf...a09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde ingenting farlig, men jeg var ikke feilfri som barn selv om foreldre og andre ikke oppdaget et kvekk.

Finnes også MANGE foreldre som aldri fpr vite om rus, voldtekt osv.

Det første ei venninne i studietiden sa til meg etter å ha blitt utsatt for voldtekt var «ikke fortell mine søsken og foreldre». 

Så de aner ingenting. Heller ikke at hun ble utsatt for overgrep av fetter i tenår. 

Moren min vet ikke at min søster forsøkte henge seg i kjellerboden i barneskolealder, men tauet røk. 

Faktisk kjenner nesten ingen foreldre til seksuelle overgrep som har skjedd mine venner, og såklart da heller ikke foreldrene til guttene som voldtok. 

Foreldrene til de mer uskyldige «drikke sprit i kjelleren i lokalkirka på Sørlandet» ante foreldrene ingenting om.

Heller ikke læreren vår visste at jeg drakk alkohol for første gang i hans hus (han hadde blitt SÅ sur og skuffa) med sønn og venner, og at de andre ble dritings.

Vi var alle snille og greie - ingen store greier, men vi gikk i kirkekoret samtidig som det var fyll i skjul for foreldre. 

Anonymkode: c175a...7f3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøver på ingen måte å være naiv, men på hånden av mot hjerte i vår krets så er det ingen som driver med sånn ugagn. Det er derfor jeg spør, er det blitt så normalt med dop, Snapchat sex grupper og alt som verre er at hvis du ikke har hørt om det eller kjenner til det, så er jeg naiv og plutselig jeg som er unormal? At tydeligvis "alle" barn gjør dette, og hvis jeg ikke innser det så er jeg den rare?

Skjønner virkelig ingenting, og ønsker å forstå. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...