AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Inspirert av en annen tråd her, der en ber om innspill til vindu. Jeg ser at mange nå velger å ikke ha lister/karmer rundt dører og vinduer - det er m.a.o tydeligvis veldig i vinden. Mange nye boliger bygges også sånn (som jeg mistenker at nok i utgp skyldes ønske om å holde det billigst mulig fra utbyggers side, jf kjøkken og stue i samme rom, som også er blitt en trend fordi utbyggere ønsket å spare penger). Men hvor mange er det egentlig som synes dette er pent? Noen synes vel sikkert det, siden de velger å gjøre en bolig med lister/karmer listefrie, men jeg synes det ser så utrolig nakent og uferdig ut. Blir litt sånn steril følelse over det, når alle «koselige» detaljer skal strippes bort. Flere som er enige med meg, eller har «alle» kastet seg på listefri-trenden nå?? Anonymkode: b40d7...863 5 1
Egenskap Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Inspirert av en annen tråd her, der en ber om innspill til vindu. Jeg ser at mange nå velger å ikke ha lister/karmer rundt dører og vinduer - det er m.a.o tydeligvis veldig i vinden. Mange nye boliger bygges også sånn (som jeg mistenker at nok i utgp skyldes ønske om å holde det billigst mulig fra utbyggers side, jf kjøkken og stue i samme rom, som også er blitt en trend fordi utbyggere ønsket å spare penger). Men hvor mange er det egentlig som synes dette er pent? Noen synes vel sikkert det, siden de velger å gjøre en bolig med lister/karmer listefrie, men jeg synes det ser så utrolig nakent og uferdig ut. Blir litt sånn steril følelse over det, når alle «koselige» detaljer skal strippes bort. Flere som er enige med meg, eller har «alle» kastet seg på listefri-trenden nå?? Anonymkode: b40d7...863 List er der for en grunn. Var der for en grunn. For å skjule skjøter og overganger med glipp. Personlig mener jeg det er tannløst å ikke ha list. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Det er vel ikke billigere å ikke ha lister? De setter inn en kasse som sparkles og males for å gå en fin finnish. Anonymkode: 85a26...b98 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg ser at mange nå velger å ikke ha lister/karmer rundt dører og vinduer - det er m.a.o tydeligvis veldig i vinden. Mange nye boliger bygges også sånn (som jeg mistenker at nok i utgp skyldes ønske om å holde det billigst mulig fra utbyggers side, jf kjøkken og stue i samme rom, som også er blitt en trend fordi utbyggere ønsket å spare penger). Anonymkode: b40d7...863 Her har du jo misforstått totalt 😂 Listefritt er mye dyrere enn lister! Og ja, veldig mange synes det er fint! Jeg har selv fjernet de stygge profilerte listene i deler av huset, og resten følger etter - det er så sykt mye finere med en perfekt, sømløs overgang mellom feks vegg og tak enn alle disse listene som folk bruker for å skjule boligens utilstrekkeligheter 🤪 Men det kommer jo selvsagt an på hva slags bolig man har, er det en 250 år gammel bygård i København med rosetter og stukkatur skjønner jeg at lister passer inn. Hus bygget etter år 2000? Not so much... Anonymkode: d246b...fa1 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni Norsk bolig park er ikke det man strekker seg etter, tidløs og kjedelig, og lite smak. Anonymkode: f9e22...88f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Her har du jo misforstått totalt 😂 Listefritt er mye dyrere enn lister! Og ja, veldig mange synes det er fint! Jeg har selv fjernet de stygge profilerte listene i deler av huset, og resten følger etter - det er så sykt mye finere med en perfekt, sømløs overgang mellom feks vegg og tak enn alle disse listene som folk bruker for å skjule boligens utilstrekkeligheter 🤪 Men det kommer jo selvsagt an på hva slags bolig man har, er det en 250 år gammel bygård i København med rosetter og stukkatur skjønner jeg at lister passer inn. Hus bygget etter år 2000? Not so much... Anonymkode: d246b...fa1 Det blir dyrt når man går fra listevinduer til listefritt, men å bygge listefritt i utgangspunktet (og dermed spare seg mange metervis med plank) er selvsagt billigere enn å bygge med lister. Anonymkode: b40d7...863 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir dyrt når man går fra listevinduer til listefritt, men å bygge listefritt i utgangspunktet (og dermed spare seg mange metervis med plank) er selvsagt billigere enn å bygge med lister. Anonymkode: b40d7...863 Nei, det er det ikke... Det er jobben som koster. I tillegg koster det minst like mye for materialene ved listefritt (hjørnebeskyttelser o.l.). Anonymkode: d246b...fa1 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er det ikke... Det er jobben som koster. I tillegg koster det minst like mye for materialene ved listefritt (hjørnebeskyttelser o.l.). Anonymkode: d246b...fa1 Du tror det er MER jobb med listefritt enn med lister, når det bygges fra bunnen av? Javel 😅😂 Anonymkode: b40d7...863 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du tror det er MER jobb med listefritt enn med lister, når det bygges fra bunnen av? Javel 😅😂 Anonymkode: b40d7...863 Jeg har begge deler i nytt hus. Listefritt på stuen, lister i resten av huset. Mest tidkrevende med listefritt, og det er vanskeligere å få dette pent. I tillegg kreves det en del ekstra materialer under sparkel og alt som må på før maling. Det er også større jobb med finnish. Mannen er snekker, og vi hadde mye egeninnsats. Så jeg har både hjulpet til med listing og listefritt. Anonymkode: 85a26...b98 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Synes også listefritt ser kjedelig og sterilt ut... Heller ja takk til et historisk hjem med flotte lister og takrosetter! Det er virkelig ikke alt som blir bedre med årene. Anonymkode: 3c15e...d1e 3
Hulderen Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Jeg er ikke glad i minimalisme, så jeg vil ha lister, gardiner og tepper! Men ikke duker, der går grensen selv for meg. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni Jeg skal ha listefritt på huset jeg bygger. Masse store vinduer ut mot skogen. Gleder meg. Anonymkode: ab04c...972 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal ha listefritt på huset jeg bygger. Masse store vinduer ut mot skogen. Gleder meg. Anonymkode: ab04c...972 Store vinduer uten karmer med plass til eks,blomster er helt meningsløst for meg.Smak og behag. Anonymkode: ddf67...258 3 1
LilleVy94 Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni Smak og behag 🥰 Jeg synes det meste er fint bare det ser gjennomført ut. Jeg kan sette pris på en slik stil og beundre den, men det er ikke helt min smak, i mitt hjem vil jeg ha lister. Helst profilerte. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Store vinduer uten karmer med plass til eks,blomster er helt meningsløst for meg.Smak og behag. Anonymkode: ddf67...258 Ikke for meg. Vinduene går fra gulv til tak. Jeg skal ta naturen inn i huset. Så det blir perfekt. Hus tegningene er helt fantastiske. Gleder meg helt vilt. Anonymkode: ab04c...972
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni LilleVy94 skrev (5 minutter siden): Smak og behag 🥰 Jeg synes det meste er fint bare det ser gjennomført ut. Jeg kan sette pris på en slik stil og beundre den, men det er ikke helt min smak, i mitt hjem vil jeg ha lister. Helst profilerte. Dessuten så er det karmer fordi lell om det ikke er lister. Anonymkode: ab04c...972 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #18 Skrevet 11. juni Listefritt er mye dyrere enn lister 😅 Vi valgte listefritt da vi pusset opp. Enklere renhold. Mer stilrent. Ferre støvsamlere. Anonymkode: c0af6...5cf 1 1
newman01 Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det blir dyrt når man går fra listevinduer til listefritt, men å bygge listefritt i utgangspunktet (og dermed spare seg mange metervis med plank) er selvsagt billigere enn å bygge med lister. Anonymkode: b40d7...863 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du tror det er MER jobb med listefritt enn med lister, når det bygges fra bunnen av? Javel 😅😂 Anonymkode: b40d7...863 Det er vanskeligere, mer tidkrevende og dyrere med listefritt. Man trenger utforingsplate, hjørneforsterker, hjørneprofil, hjørnesparkelprofil og mye tid. Eller man kan bruke smygplate fra Deco. Smygplate WS2 HDPS 55x70x2200 mm - Gausdal Landhandleri AS. De er vesentlig dyrere enn lister. Og krever fortsatt å skjøtes mot omkransende veggplater. Lister bruker man fordi man ikke gidder all jobben med å få det pent. En list er bare for å skjule latskap 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #20 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke for meg. Vinduene går fra gulv til tak. Jeg skal ta naturen inn i huset. Så det blir perfekt. Hus tegningene er helt fantastiske. Gleder meg helt vilt. Anonymkode: ab04c...972 I et hus sånn som dette passer det jo inn med store vinduer uten lister. Men det er noe helt annet i et hus i et byggefelt eller i byen, der utsikten ikke er skog eller natur. Da synes jeg også det blir veldig "tomt" uten karmer, såkalt "minimalistiske" stuer som minner om et litt moderne venterom hos tannlegen. Anonymkode: 846ac...baf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå