Gå til innhold

Er det sånn at FAU-damene ofte er sure og bedrevitende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de som sitter i FAU har mye fritid, er veldig engasjerte, lite lydhør for andres meninger og er veldig dramatiske på vegne av barna.

Kjenner meg veldig igjen i Ts' innlegg.

Anonymkode: fd94c...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vil si det. Fikk erfaring for noen dager siden 🙄

Her fikk vi plutselig beskjed om at hele sjetteklasse skal bake kaker til syvendeklasse sin avslutning. De krever 18 x 3 som skal betales av oss foreldre. Er vist en tradisjon ingen har hørt om.

Ikke kunne man kjøpe ferdig fra butikk eller konditori. Skulle ordne og pynte lokale, betale for kakebaking, bruke tid etter jobb og servering. Alt blir betalt av foreldre.

Absolutt en fin tradisjon. Men her snakker vi om mye penger når 3 klasser skal bake  54 kaker som skal "festkaker" 🤦‍♀️

Anonymkode: 53973...efa

Merkelig hvordan noen klasser tar denne ”nyheten” om tradisjoben helt fint og noen kulls foreldre blir rabiate. 

Mine barns kull taklet det helt fint i 6. og 9. trinn (ene kullet måtte også fikse for eget kull i 7. trinn for 6. trinn ble rabiate) 

Var INGEN klager på mine barn trinns, de bare stilte opp med festkakene (ikke alle foreldre stilte med kake, men nok og ikke problem med frivillige)

Anonymkode: 11dd5...4ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ins0mniac skrev (18 minutter siden):

I klassen til mitt barn er fau-representantene de to som ga etter for den langvarige stillheten da det ble spurt om hvem som kunne representere klassen🙈 jeg er en av dem. Skulle gjerne ha sluppet, det er stress når møtene er på kveldstid og man ikke har barnevakt lett tilgjengelig. 

Her var også vane at de som havnet i FAU var de som ikke hadde samvittighet til å leke være stille leken og slippe unna, men følte de «måtte» ta også denne oppgaven.  Satt lenge inne for meg også, takket ja til å være leder mest for å kunne styre møtene til å bli korte og effektive og ha god dokumentasjon.   

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at de som sitter i FAU har mye fritid, er veldig engasjerte, lite lydhør for andres meninger og er veldig dramatiske på vegne av barna.

Har helt motsatt inntrykk ang fritid her hvertfall.

De som sitter i FAU er de som allerede har tusen ballet i luften. Som jobber mye mer enn snittet  (gjerne stillinger høyt opp), som har flere barn, som ofte også tar på seg trener/lagleder-roller, som stiller opp for nærmiljøet etc. 

Mens de som klager på sidelinjen har helt vanlig mengde arbeidstimer i uken, men mener de har det sååå travelt, og har så mye bedre grunn enn andre til å stille på dugnader, eller diverse verv i idrettsklubber/skoler. 

Anonymkode: 1d935...375

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, stort sett. Men så lenge jeg ikke gidder å ta på meg vervet selv, har jeg ingen rett til å klage.

Anonymkode: 34135...9cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (37 minutter siden):

Ikke faen, måtte dere stille med en kake? Jeg gir meg ende over! Det går ikke an. 

Og ja, tenk for en kostnad når du ikke fikk lov til å ordne det enkelt hos en konditor eller et bakeri. 

Og tenk, neste år er det andre foreldre som må stille med kaker til ditt barn sin avslutning. Helt rart hvordan det der funker...

Jeg gråter for deg. -hjerte- 

Her fant vi ei av FAU-kjerringene! Takk for at du bekrefter mitt poenget i HI. Ikke rart barn mobber, når voksne oppfører seg som ufyselige unger.

Anonymkode: a9b54...da7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har helt motsatt inntrykk ang fritid her hvertfall.

De som sitter i FAU er de som allerede har tusen ballet i luften. Som jobber mye mer enn snittet  (gjerne stillinger høyt opp), som har flere barn, som ofte også tar på seg trener/lagleder-roller, som stiller opp for nærmiljøet etc. 

Mens de som klager på sidelinjen har helt vanlig mengde arbeidstimer i uken, men mener de har det sååå travelt, og har så mye bedre grunn enn andre til å stille på dugnader, eller diverse verv i idrettsklubber/skoler. 

Samme erfaring sitter jeg med. Her er det de samme foreldrene man ser på alle arenaer. Tror alle trenerne vi har møtt på også er i fau eller i et styre, og alle som sitter i et styre har minst et annen verv eller er trener.

Det er også de samme som melder til de vaktene som ingen andre vil ta. Flere har også høye stillinger.

Anonymkode: 907a3...a2b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at FAU l deres har den mest ufyselige ungen 🤭 

men fra spøk til alvor, vår FAU leder snakker mye om inkludering, samtidig som hun jobber med å holde foreldre i klikker og bobler. Føler mest det er en venninnegjeng som Ikke akkurat oppfordrer til å inkludere så mange. Så det er jo litt selvmotsigende kan man si..

Anonymkode: ef5a0...f7f

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke min erfaring.

For det første er vi flest menn. Og ingen av oss tror jeg oppfattes som hverken sure  eller bedrevitende😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

selvsagt er det ingen som sjekket om dubbaker selv, eller bestiller hos et bakeri. 
Men et helt bord med kaker fra frysedisken på Rema1000, er liksom ikke så veldig festlig. 

Dette har nok vært en tradisjon over flere år, som du ikke har tenkt på tidligere siden det ikke har angått deg. 
Neste år er det ny 6.klasse som skal ordne alt for deres klasse.

Med tanke på at summen blir mellom 5000 og 10000 for alle kakene så har jeg lov til å reagere. Syk pris 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Det er ingen garanti for at mitt barn og deres klasse får oppleve det samme. Aldri hvert borte i at andre klasser ordner og betaler privat for andre sin avslutning.

Som mor til en voksen sønn så ordnet vi foreldrene alt til deres avslutning. Noe jeg kan stå inne for.

54 kaker til 100 (hvis ikke kakene blir dyrere) så er fortsatt en hinsides syk sum. 

Gratis prinsippet i barneskolen forsvinner helt. Kunne heller brukt de pengene på en tur eller leirskole. Noe ingen av ungene opplever på vår skole 👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med tanke på at summen blir mellom 5000 og 10000 for alle kakene så har jeg lov til å reagere. Syk pris 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Det er ingen garanti for at mitt barn og deres klasse får oppleve det samme. Aldri hvert borte i at andre klasser ordner og betaler privat for andre sin avslutning.

Som mor til en voksen sønn så ordnet vi foreldrene alt til deres avslutning. Noe jeg kan stå inne for.

54 kaker til 100 (hvis ikke kakene blir dyrere) så er fortsatt en hinsides syk sum. 

Gratis prinsippet i barneskolen forsvinner helt. Kunne heller brukt de pengene på en tur eller leirskole. Noe ingen av ungene opplever på vår skole 👏

Trinnet til sønnen bakte 30 kaker eller fruktfat til et kull med 75 elever som fikk ha med foreldre, og det ble rester som barna til kakebakerne fikk spise på skolen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med ts, samme erfaring. Det som ofte er problemet er at de blir så engasjert at de blokkerer ute alle sammen som ikke er enige eller deler samme engasjement over de tingene. Så vi opplevde å få spydig tilsnakk og satt på plass når vi sa veldig rolig og tydelig ifra om at vi ikke synes dette med kollektive mobilregler på fritiden var noe vi var enige i. Da fikk vi virkelig høre det.. synes det er merkelig. Vi har barn i 4. Klasse og 6. Klasse.

Anonymkode: d5131...d9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt enig med ts, samme erfaring. Det som ofte er problemet er at de blir så engasjert at de blokkerer ute alle sammen som ikke er enige eller deler samme engasjement over de tingene. Så vi opplevde å få spydig tilsnakk og satt på plass når vi sa veldig rolig og tydelig ifra om at vi ikke synes dette med kollektive mobilregler på fritiden var noe vi var enige i. Da fikk vi virkelig høre det.. synes det er merkelig. Vi har barn i 4. Klasse og 6. Klasse.

Sånne ting tok vi i FAU ikke opp, det fikk hvert enkelt kulls foreldremøte håndtere om spørsmålet kom opp. Vi hadde nok med trygge skoleveier, trygg skole, temakvelder med foredragsholdere, elevundersøkelser, informasjon fra skolen om tilstand, skrev høringssvar osv og absolutt ikke noe med hva noen gjør på fritiden. 

Noen skoler har det sånn at man er klassekontakt og sitter i FAU fordi man er klassekontakt, mine barns skoler hadde FAU og klassekontakt helt separat. 17. mai var «FAU arrangement», men delegert til komite fra trinnet som hadde ansvar, hos oss 4. trinn. Overskuddet gikk til buss leirskole 7. trinn. Det trinnet som skulle på nestkommende tur hadde ansvar for å selge lodd. 

Synes tråden bør være tydelig lm det er skolens FAU eller kun trinnets klassekontakter og foreldremøter som kritiseres. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånne ting tok vi i FAU ikke opp, det fikk hvert enkelt kulls foreldremøte håndtere om spørsmålet kom opp. Vi hadde nok med trygge skoleveier, trygg skole, temakvelder med foredragsholdere, elevundersøkelser, informasjon fra skolen om tilstand, skrev høringssvar osv og absolutt ikke noe med hva noen gjør på fritiden. 

Noen skoler har det sånn at man er klassekontakt og sitter i FAU fordi man er klassekontakt, mine barns skoler hadde FAU og klassekontakt helt separat. 17. mai var «FAU arrangement», men delegert til komite fra trinnet som hadde ansvar, hos oss 4. trinn. Overskuddet gikk til buss leirskole 7. trinn. Det trinnet som skulle på nestkommende tur hadde ansvar for å selge lodd. 

Synes tråden bør være tydelig lm det er skolens FAU eller kun trinnets klassekontakter og foreldremøter som kritiseres. 

Er litt av poenget mitt. Mange av de som er i FAU overspiller sin rolle og sin viktighet pga engasjementet så blir de blind på sin egen rolle. Jeg tok det opp fordi jeg mente FAU ikke skulle ha mandat på når min guttunge fikk mobil, og når han skulle få lov å bruke den. Svarte bare på det TS spurte om, fordi det var en FAU sak på vår skole. Og hun FAU lederen var krass som et vondt år. Direkte ubehagelig.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sitter i FAU og kjenner meg ikke igjen overhode, verken på egne eller andres vegne. Hele poenget med rollen min er jo å ta med meninger og tanker fra foreldrene i min klasse til Fau, og informasjon fra kommune, ledelse og Fau tilbake. Lydhør er faktisk det eneste man må være om man skal sitte i Fau..

Anonymkode: abe7c...652

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner at jeg har fått nok av FAU-lederen i jentungen sin klasse. Hun har bestandig vært brautende, bastant, bedrevitende og sur. Kunne lekse opp andre foreldre, som om hun var lærer og de var førsteklassinger. I forrige uke stilte jeg et spørsmål på felles chat - et helt uskyldig spørsmål som krever ja/nei-svar. FAU-lederen skrev FEM AVSNITT med tekst, i en ekkel, belærende tone der hun dreit meg skikkelig ut for å ha spurt. Foran alle andre foreldre i chatten. INGEN av de andre foreldrene reagerte, så det er sikkert ingen som tør å si fra. Jeg har valgt å la det ligge, siden datteren min går ut av syvende nå, og vi ikke vil trenge å forholde oss til kjerringa fremover.

Har dere samme erfaring? Er det de mest belærende og ekle som blir FAU-leder? Gir vervet næring for maktsyken deres?

Anonymkode: a9b54...da7

Hvis du er an de foreldrene som sitter stille i båten når det bes om dugnadsånd eller innsats, og ikke følger med på klasse-chat info som gies og spør om noe som er gitt info om ørten ganger.

Ja da kan du nok oppleve fau-kontaktene som bedrevitende. i og med at de ER BEDRE VITENDE.

Anonymkode: 82be1...bf7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men nå er det ikke ET barn som skal bake kaker for den summen. 
Og det er overraskende at du aldri før har måtte bake en kake eller bidra med noe til skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper ingen av de andre svarte i chatten fordi de er enig med hun fra FAU. Jeg har ikke sittet i fau da jeg ikke har barn, men har sittet i veldig mange andre verv. De som mener andre styrer for mye er som regel de som ikke bidrar med en ditt, og når de «skal bare stille et enkelt spørsmål», så er det enten noe som er diskutert og avgjort for lenge siden, eller noe de kunne lest seg til på egen hånd. Hvorfor har ikke du meldt deg til fau ts? 

Anonymkode: 4973e...06e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men nå er det ikke ET barn som skal bake kaker for den summen. 
Og det er overraskende at du aldri før har måtte bake en kake eller bidra med noe til skolen. 

Har bidratt mer enn nok til mine egne barn. Men at tre klassetrinn skal bruke opptil 10 000 kr på kaker til andre er for negativt. 

Er heldigvis mange som reagerer og aldri har hørt om dette. Så her kommer nok fau til å betale den summen for alle kakene siden det mangler 45 kaker. Noe som er helt riktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aksepterer hva som helst så lenge jeg slipper å sitte i FAU selv.

Anonymkode: 2ee20...fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...