AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Jeg kjenner at jeg har fått nok av FAU-lederen i jentungen sin klasse. Hun har bestandig vært brautende, bastant, bedrevitende og sur. Kunne lekse opp andre foreldre, som om hun var lærer og de var førsteklassinger. I forrige uke stilte jeg et spørsmål på felles chat - et helt uskyldig spørsmål som krever ja/nei-svar. FAU-lederen skrev FEM AVSNITT med tekst, i en ekkel, belærende tone der hun dreit meg skikkelig ut for å ha spurt. Foran alle andre foreldre i chatten. INGEN av de andre foreldrene reagerte, så det er sikkert ingen som tør å si fra. Jeg har valgt å la det ligge, siden datteren min går ut av syvende nå, og vi ikke vil trenge å forholde oss til kjerringa fremover. Har dere samme erfaring? Er det de mest belærende og ekle som blir FAU-leder? Gir vervet næring for maktsyken deres? Anonymkode: a9b54...da7 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Hvorfor melder du deg ikke til FAU selv da vel? Anonymkode: 1e263...b1d 19 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Ikke slik erfaring selv, men du skal være glad at noen vil ha vervet, så lenge du selv ikke gidder. Anonymkode: 92d5e...022 17
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni Ikke min erfaring fra da andre hadde det vervet, eller da jeg selv var FAU leder (ungdomsskolen) Min jobb innebar bare at jeg måtte faktisk lese alle dokumenter og ikke få de oppsummert på møte, ha jevnlig samtaler med rektor og kommunen. Jeg var derfor nok bedre informert om mye enn andre om mye når det gjaldt skolen, vil ikke kalle meg bedreviter, men hadde noen kommet med noe i en chat hadde jeg informert om hva som er FAU og skolens syn på saken. Om du hadde oppfattet det som belærende hadde nok ligget mer på din reaksjon enn på meg. Andre ledere har også brukt mye tid på å informere om ting. Anonymkode: 11dd5...4ca 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kjenner at jeg har fått nok av FAU-lederen i jentungen sin klasse. Hun har bestandig vært brautende, bastant, bedrevitende og sur. Kunne lekse opp andre foreldre, som om hun var lærer og de var førsteklassinger. I forrige uke stilte jeg et spørsmål på felles chat - et helt uskyldig spørsmål som krever ja/nei-svar. FAU-lederen skrev FEM AVSNITT med tekst, i en ekkel, belærende tone der hun dreit meg skikkelig ut for å ha spurt. Foran alle andre foreldre i chatten. INGEN av de andre foreldrene reagerte, så det er sikkert ingen som tør å si fra. Jeg har valgt å la det ligge, siden datteren min går ut av syvende nå, og vi ikke vil trenge å forholde oss til kjerringa fremover. Har dere samme erfaring? Er det de mest belærende og ekle som blir FAU-leder? Gir vervet næring for maktsyken deres? Anonymkode: a9b54...da7 FAU -leder i jentungen sin klasse? Hvilken rolle har denne personen? Er det personen DERE foreldre har valgt til å representere foreldrene i deres klasse i skolens FAU? Eller er det lederen for hele skolens FAU? (Altså sammensetningen av alle de innvalgte representantene fra alle klassene?) Det er jo ofte slik at mennesker med sterke meninger, og som ønsker å få ting som de vil, gjerne melder seg til å ta slike roller, der de kan påvirke. Og FAU er jo en slik rolle. Samtidig er det jo slik at rollen VELGES hvert år, blant de som melder seg som frivillige til å ta den. Så da er det jo bare å få opp en motkandidat eller to, slik at dere andre har flere å velge mellom. (Men folk har visst nok med seg selv i dag.) Hos oss er FAU styret valgt inn av et samlet FAU. Altså er det noen av de som er valgt inn fra sin klasse, men som er villige til å gjøre litt mer arbeid enn å delta på 3 møter i halvåret. Igjen, så er det oftest slik at de som melder seg blir valgt inn, fordi få melder seg. Men om man er misfornøyd med disse, er det ganske lett å få dem byttet ut om man stiller som motkandidat. Anonymkode: ea857...109 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Hos oss er det forresten slik at 2/3 av FAU er fedre. For fedrene er også opptatt av at barna skal ha det bra på skolen. Anonymkode: ea857...109 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): FAU -leder i jentungen sin klasse? Hvilken rolle har denne personen? Er det personen DERE foreldre har valgt til å representere foreldrene i deres klasse i skolens FAU? Eller er det lederen for hele skolens FAU? (Altså sammensetningen av alle de innvalgte representantene fra alle klassene?) Det er jo ofte slik at mennesker med sterke meninger, og som ønsker å få ting som de vil, gjerne melder seg til å ta slike roller, der de kan påvirke. Og FAU er jo en slik rolle. Samtidig er det jo slik at rollen VELGES hvert år, blant de som melder seg som frivillige til å ta den. Så da er det jo bare å få opp en motkandidat eller to, slik at dere andre har flere å velge mellom. (Men folk har visst nok med seg selv i dag.) Hos oss er FAU styret valgt inn av et samlet FAU. Altså er det noen av de som er valgt inn fra sin klasse, men som er villige til å gjøre litt mer arbeid enn å delta på 3 møter i halvåret. Igjen, så er det oftest slik at de som melder seg blir valgt inn, fordi få melder seg. Men om man er misfornøyd med disse, er det ganske lett å få dem byttet ut om man stiller som motkandidat. Anonymkode: ea857...109 Ja, Hver klasse velger gjerne på hvert år på foreldremøte hvem som er FAU-representant og hvem som er vara og ut fra disse velges et styre med roller som leder, nestleder, kasserer, sekretær, styremedlem. Noen sitter for 2 år og noen 1 år, men helst byttes kun halvparten av FAU styret ut av gangen. Noen ungdomsskoler derimot har det sånn at FAU representanter velges for alle tre årene fra 8. trinn. Jeg var kun leder når barnet gikk i 10. trinn for da hadde tidligere leder hatt barn som gikk ut av skolen, lederen som tok over etter meg satt 8-10 trinn. Anonymkode: 11dd5...4ca
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Nei, har ikke den erfaringen. FAU-representantene og de i korpsstyret, og de som er lagledere på fotballen og på basketlaget, er de samme folka, og det er ofte veldig greie folk. Anonymkode: 68a33...4bc 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Har sittet sikkert 5 år i FAU på samme skole. Noen tar jo helt avgårde, men de forsvinner fort. Hun ene som er fra ungdomskolen og klassen til sønnen min er en helt grusom bedrevitende dame som jeg har langt opp i halsen. Hadde det ikke vært for at jeg allerede er i fau, og har en del andre verv hadde jeg meldt meg som foreldrekontakt i den klassen og. Anonymkode: 470a7...89a
fru Alving Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Det er nok ulikt som andre steder. Noen går kanskje litt opp i rollen og engasjement er noe som kanskje gjør at man virker litt dominerende.
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, har ikke den erfaringen. FAU-representantene og de i korpsstyret, og de som er lagledere på fotballen og på basketlaget, er de samme folka, og det er ofte veldig greie folk. Anonymkode: 68a33...4bc Har samme erfaring. De engasjerte foreldrene møter vi både i korpset, FAU og i idrettslaget. Det er foreldrene til 8 av 28 barn. De har gjerne 2-3 verv hver. Resten ser vi knapt. (Men det er gjerne de som "er så opptatt" at de ikke kan delta på dugnad eller noe.) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har sittet sikkert 5 år i FAU på samme skole. Noen tar jo helt avgårde, men de forsvinner fort. Hun ene som er fra ungdomskolen og klassen til sønnen min er en helt grusom bedrevitende dame som jeg har langt opp i halsen. Hadde det ikke vært for at jeg allerede er i fau, og har en del andre verv hadde jeg meldt meg som foreldrekontakt i den klassen og. Anonymkode: 470a7...89a Ja, de veldig engasjerte som tar helt av, holder sjelden lenge. De har oftest EN eller TO hjertesaker, som de virkelig tar av på. Utfordringen er at når de kommer i FAU, og er 1 av 20 stemmer, så får de lite gjennomslag for "galskapen sin". Og så gir de seg etter et år. Anonymkode: ea857...109 2 1 1
Fighter83 Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg kjenner at jeg har fått nok av FAU-lederen i jentungen sin klasse. Hun har bestandig vært brautende, bastant, bedrevitende og sur. Kunne lekse opp andre foreldre, som om hun var lærer og de var førsteklassinger. I forrige uke stilte jeg et spørsmål på felles chat - et helt uskyldig spørsmål som krever ja/nei-svar. FAU-lederen skrev FEM AVSNITT med tekst, i en ekkel, belærende tone der hun dreit meg skikkelig ut for å ha spurt. Foran alle andre foreldre i chatten. INGEN av de andre foreldrene reagerte, så det er sikkert ingen som tør å si fra. Jeg har valgt å la det ligge, siden datteren min går ut av syvende nå, og vi ikke vil trenge å forholde oss til kjerringa fremover. Har dere samme erfaring? Er det de mest belærende og ekle som blir FAU-leder? Gir vervet næring for maktsyken deres? Anonymkode: a9b54...da7 Fint det skal stemmes frem ny FAU og leder mm til høsten👏 Denne her burde få å troppe av og la noen andre ta vervet! Kanskje du vil stille😉? Min erfaring er at de fleste som påtar seg vervet ønsker å være med på å få til noe for barnas beste men er man totalt diktator og negativ så burde man nok ikke sitte med dette vervet. Endret 11. juni av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni Jeg tenker det er de som er engasjerte, som ønsker å bidre til at barna våre skal ha det bra, som tar ansvar etc som melder seg til FAU. Siden du spør det spørsmålet nå, når din datter går i 7.trinn, så vil jeg tro at du selv aldri har meldt deg til å ta din del av dette. Så da har du egentlig NULL du skal klage på. Anonymkode: 1d935...375 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni de som sitter i FAU er også de som er mest engasjerte i forhold til barn og ungens ve og vel, oppvekstvilkår, og de som jobber for et trygt og godt skolemiljø. Det er også de som er trenere og har frivillige verv. med et FAU verv følger innsikt og kunnskap andre foreldre ikke får tilgang til, nettopp fordi de er engasjerte. De bruker tiden sin på å lese budsjetter for kommunen (ikke bare skolen sitt), kommunale og landsdekkende elevundersøkelser, styringsdokumenter, beredskapsplaner, osv. de sender uttalelser til høringer og til formannskapet og kommunestyremøter i kommunen. når de svarer inngående på et spørsmål, så er det fordi de brenner for saken, er engasjerte og har kunnskap. De vil forklare bakgrunnen for ja/nei svaret du etterlyser. at du blir fornærmet sier mest om deg. Anonymkode: b08b6...bf0 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni Ja vil si det. Fikk erfaring for noen dager siden 🙄 Her fikk vi plutselig beskjed om at hele sjetteklasse skal bake kaker til syvendeklasse sin avslutning. De krever 18 x 3 som skal betales av oss foreldre. Er vist en tradisjon ingen har hørt om. Ikke kunne man kjøpe ferdig fra butikk eller konditori. Skulle ordne og pynte lokale, betale for kakebaking, bruke tid etter jobb og servering. Alt blir betalt av foreldre. Absolutt en fin tradisjon. Men her snakker vi om mye penger når 3 klasser skal bake 54 kaker som skal "festkaker" 🤦♀️ Anonymkode: 53973...efa 1
Ins0mniac Skrevet 11. juni #18 Skrevet 11. juni I klassen til mitt barn er fau-representantene de to som ga etter for den langvarige stillheten da det ble spurt om hvem som kunne representere klassen🙈 jeg er en av dem. Skulle gjerne ha sluppet, det er stress når møtene er på kveldstid og man ikke har barnevakt lett tilgjengelig. 3
Kygos Skrevet 11. juni #19 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja vil si det. Fikk erfaring for noen dager siden 🙄 Her fikk vi plutselig beskjed om at hele sjetteklasse skal bake kaker til syvendeklasse sin avslutning. De krever 18 x 3 som skal betales av oss foreldre. Er vist en tradisjon ingen har hørt om. Ikke kunne man kjøpe ferdig fra butikk eller konditori. Skulle ordne og pynte lokale, betale for kakebaking, bruke tid etter jobb og servering. Alt blir betalt av foreldre. Absolutt en fin tradisjon. Men her snakker vi om mye penger når 3 klasser skal bake 54 kaker som skal "festkaker" 🤦♀️ Anonymkode: 53973...efa Ikke faen, måtte dere stille med en kake? Jeg gir meg ende over! Det går ikke an. Og ja, tenk for en kostnad når du ikke fikk lov til å ordne det enkelt hos en konditor eller et bakeri. Og tenk, neste år er det andre foreldre som må stille med kaker til ditt barn sin avslutning. Helt rart hvordan det der funker... Jeg gråter for deg. -hjerte- 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #20 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja vil si det. Fikk erfaring for noen dager siden 🙄 Her fikk vi plutselig beskjed om at hele sjetteklasse skal bake kaker til syvendeklasse sin avslutning. De krever 18 x 3 som skal betales av oss foreldre. Er vist en tradisjon ingen har hørt om. Ikke kunne man kjøpe ferdig fra butikk eller konditori. Skulle ordne og pynte lokale, betale for kakebaking, bruke tid etter jobb og servering. Alt blir betalt av foreldre. Absolutt en fin tradisjon. Men her snakker vi om mye penger når 3 klasser skal bake 54 kaker som skal "festkaker" 🤦♀️ Anonymkode: 53973...efa selvsagt er det ingen som sjekket om dubbaker selv, eller bestiller hos et bakeri. Men et helt bord med kaker fra frysedisken på Rema1000, er liksom ikke så veldig festlig. Dette har nok vært en tradisjon over flere år, som du ikke har tenkt på tidligere siden det ikke har angått deg. Neste år er det ny 6.klasse som skal ordne alt for deres klasse. Anonymkode: 1d935...375 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå