Rosalilje84 Skrevet 12. juni #41 Skrevet 12. juni omnitron skrev (1 minutt siden): Nei, vi burde ikke begynne å bevæpne sivilbefolkningen i Norge for noen som helst grunn. Omvendt overfallsalarm er verktøyet vi har som er for dårlig utbredt. Dette. Vi har et tiltak, men det er berøringsangst mht. det.
Gorgonzola Skrevet 12. juni #42 Skrevet 12. juni (endret) Først: Partnerdrap er ikke noe annet enn en tragedie og i den ideelle verden skulle/hadde ikke det skjedd. På linje med mye annet. La det være sagt. Dessverre er verden slik at vold, i alle former, og drap skjer og det er selvsagt noe de aller, aller fleste av oss reagerer med vantro og avsky på. Så får gjerne en del av sakene der det er kvinner (og barn) som ofre mye større oppmerksomhet enn ellers. Menn "fortjener" gjerne en slik skjebne mer enn andre. Om vi legger følelsene til side så er det et fakta at; antall drap i Norge har en synkende trend (heldigvis), om man sammenligner de siste 12 mnd. med forrige løpende 12 mnd. periode så er antall drap redusert med over 50 prosent Nesten ingen drap skjer med tilfeldige ofre. Kjønnsfordelingen på draps ofre er omtrent 50/50, 9 av 10 ofre i partner drap er kvinner og gjerningspersonen er i 9 av 10 tilfeller en mann. Kvinner som dreper er/blir sett på som ofre. Innvandrere er overrepresentert (i prosent) selv om flere norske etniske begår drap (i antall) Det er begått 221 partnerdrap (av totalt 863) drap i Norge de siste drøye 24 årene (med 2023 som det verste, da var det 19 slike drap), altså rundt 9 partner drap i året i snitt. Cirka 8 av disse har kvinnelig offer. Dersom kvinner, i alt føleriet, skulle basere sitt valg om å unngå menn i frykt for å bli drept så er altså det valget basert på helt irrasjonelle grunner. Endret 12. juni av Gorgonzola 1
Sunshade83 Skrevet 12. juni #43 Skrevet 12. juni Betasuppe skrev (20 timer siden): En liten pistol i veska er veldig bra voldsalarm. Men pepperspray ekke engang lov. Det er ikke ulovlig å ha hårspray og en lighter i veska Det er ikke ulovlig å ha ekstra hot chillipowder i hånda eller i veska når du går hjem fra byen for å gi deg noen sekunder eller minutter ekstra om noen forsøker å overfalle. Selv om du ikke har lov til å ha pepperspray eller kamphanske har du mange helt lovlige alternativer som kan være et fast inventar i en veske. Hadde du derimot løpt rundt og kastet chillipulver i øynene på alle folk på et utested derimot så hadde du blitt tatt og dette er ikke lovlig. Det er ikke ulovlig å ha en nøkke i hånda og mellom fingrene og ut slik at du kan forsvare deg om noe forsøker å overfalle deg. Det er fornuftig å ha den i hånda hvis du skal låse opp bilen eller bolig raskt. Nøkkelpunkter man burde vite om i selvforsvar/angrep er øyne, ører, skrittet eller adamseplet (ved mannlig overgriper), tinning og hovedpulsårer. Alternativer er også knær, ankler og brystet, men de er litt vanskeligere å nå til avhengig av overgriper, bekledning osv. Få angriperen i ubalanse og skyv/kast unna eller legg i bendegrep slik at du kan komme deg unna. Lag så mye støy som du kan. Hyl, skrik og få mest mulig oppmerksomhet så slipper kanskje overgriperen. Det er latterlig lav kapasitet hos politiet, mangelfullt ønske til å oppklare saker (det såkalte bevisets stilling) og ikke minst ekstremt lave straffer. Hvis du står mellom å selv dø, bli voldtatt eller kidnappet og det å skade m.m en overgriper så burde det være et enkelt valg. Dette er ikke oppfordring til ulovlig aktivitet. Jeg ville heller vært i live enn død og det tror jeg de aller fleste her inne har lyst til. Øv med venninner, øv med familie, gå på selvhjelpskurs og vær klar. Ta kontroll over din situasjon og overlev. Anbefaler alle å lese denne linken når det gjelder selvforsvar/nødverge/nødrett og se på videoene nedenfor. https://www.advokatsmart.no/guide/nodverge 1 1
LeveMannen Skrevet 12. juni #44 Skrevet 12. juni (endret) Gorgonzola skrev (1 time siden): Det er begått 221 partnerdrap (av totalt 863) drap i Norge de siste drøye 24 årene (med 2023 som det verste, da var det 19 slike drap), altså rundt 9 partner drap i året i snitt. Cirka 8 av disse har kvinnelig offer. Dersom kvinner, i alt føleriet, skulle basere sitt valg om å unngå menn i frykt for å bli drept så er altså det valget basert på helt irrasjonelle grunner. Til sammenlikning så dør det et sted mellom 20 og 30 personer i året i arbeidsulykker. Så og si alle sammen menn. Og MANGE flere menn dør årlig av arbeidsrelaterte skader som f.eks at de er blitt utsatt for skadelige og kreftfremkallende stoffer gjennom arbeidet. Endret 12. juni av LeveMannen
NakenPanda Skrevet 12. juni #45 Skrevet 12. juni (endret) Rosalilje84 skrev (7 timer siden): Mange av de utenlandske kvinnene på krisesentre er norske menns importbruder. https://www.ttnett.com/component/k2/item/2044-flest-thaier-i-voldelige-ekteskap https://www.nrk.no/norge/_-utenlandske-kvinner-holder-ut-volden-for-a-bli-i-norge-1.13181170 https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/r8RjK/stadig-flere-utenlandske-koner-paa-krisesentrene Når det gjelder seksuelle overgrep, så sikter du sikkert til overfallsvoldtekter, som utgjør en liten del av alle voldtekter. De fleste voldtekter er fest- og sovevoldtekter, samt voldtekter i nære relasjoner, og der er nordmenn kraftig overrepresentert. Det der er bare anekdoter, selv om det nok er noen, innvandrere og nordmenn med innvandrer foreldre i mindre grad har en slående dårlig statistikk på vold i nære relasjoner i forhold til de 20% av befolkningen de utgjør, og da spesielt de utenfor EU (sør amerika, midtøsten, asia). De er også i mindre grad overrepresenter ved voldtekt og seksuelt krenkende oppførsel, og de er eksklusivt 100% på overfalls voldtekter selv om de er mer sjeldne. Så nei det er ikke sånn det er, nordmenn er stort sett over representert i underslag, fyll og ordenskrenkelser, bruk av narkorika og trafikk krenkelser (les UP) og naturligvis hatefulle ytelser. Endret 12. juni av NakenPanda 1 1
PITTY Skrevet 12. juni #46 Skrevet 12. juni Rosalilje84 skrev (7 timer siden): Mange av de utenlandske kvinnene på krisesentre er norske menns importbruder. https://www.ttnett.com/component/k2/item/2044-flest-thaier-i-voldelige-ekteskap https://www.nrk.no/norge/_-utenlandske-kvinner-holder-ut-volden-for-a-bli-i-norge-1.13181170 https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/r8RjK/stadig-flere-utenlandske-koner-paa-krisesentrene Når det gjelder seksuelle overgrep, så sikter du sikkert til overfallsvoldtekter, som utgjør en liten del av alle voldtekter. De fleste voldtekter er fest- og sovevoldtekter, samt voldtekter i nære relasjoner, og der er nordmenn kraftig overrepresentert. Har du stukket nesa inn i et krisesenter noen gang i de senere år? Det er ikke thaidama som blir banka av bonde-Jonas som er overrepresentert. Ikke andre importerte kvinner av nordmenn heller. Heller ikke etnisk norske regulære norske ekteskap. Jeg sier ikke dermed at de er fraværende. Men majoriteten er hos innvandrerkvinnen med frykt for livet pga sin ektemann fra samme nasjonalitet. Jeg følger sannhetsvitner med innsyn i virkeligheten. Fordi jeg har muligheten. Disse kildene som sier det motsatte lurer jeg jammen på om ikke fylla har skylda. Eller skrevet av en journalist med et klatrestativ av ambisjoner. 4 3
Fru Uperfekt Skrevet 12. juni #47 Skrevet 12. juni Glufseguri skrev (På 11.6.2025 den 16.53): Mange av partnerdrapene de siste årene har gjerningsmenn med etnisk norsk bakgrunn. https://www.vg.no/spesial/drap-norge/partnerdrap/ Men utlendinger er likevel overrepresentert når en ser på tallene Sitat fra vg saken du linker til: Innvandrere utgjør 15% av befolkningen, men står for 47% av partnerdrapene 1 1
makkapakka Skrevet 12. juni #48 Skrevet 12. juni Hvis kvinner skulle kurses i noe er det å oppfatte oppførselen til mannen før hun går inn i forhold og får barn med han, og kommer seg til H bort fra han. Vanskelig i begynnelsen av et bekjentskap men det finnes tegn hele veien.
Rosalilje84 Skrevet 12. juni #49 Skrevet 12. juni makkapakka skrev (30 minutter siden): Hvis kvinner skulle kurses i noe er det å oppfatte oppførselen til mannen før hun går inn i forhold og får barn med han, og kommer seg til H bort fra han. Vanskelig i begynnelsen av et bekjentskap men det finnes tegn hele veien. Det gjør det ikke. Jeg har vært utsatt for partnervold tidligere. Folk rundt trodde ikke på meg, da han aldri hadde utvist aggresjon mot noen, aldri banket opp en kjæreste eller vært truende noen gang før. Ikke drakk han heller. 1 1
Helene1982 Skrevet 12. juni #50 Skrevet 12. juni makkapakka skrev (37 minutter siden): Hvis kvinner skulle kurses i noe er det å oppfatte oppførselen til mannen før hun går inn i forhold og får barn med han, og kommer seg til H bort fra han. Vanskelig i begynnelsen av et bekjentskap men det finnes tegn hele veien. Jeg er uenig i at det i et samfunn er ofrenes ansvar å ta kurs for å unngå å bli utsatt for farlige partnere. Alle tall viser at det farligste en kvinne i et forhold med en potensielt farlig mann kan gjøre, er å forlate ham. Det er da de fleste partnerdrap skjer. Og vi ser gang på gang at det har vært trusler, anmeldelser, stalking og besøksforbud (som i denne saken) men at politiet ikke evner å beskytte ofrene, men venter med å gjøre noe før det er "alvorlig nok", som ofte betyr at noen blir drept eller nesten drept. 3
makkapakka Skrevet 12. juni #51 Skrevet 12. juni Helene1982 skrev (28 minutter siden): Jeg er uenig i at det i et samfunn er ofrenes ansvar å ta kurs for å unngå å bli utsatt for farlige partnere. Alle tall viser at det farligste en kvinne i et forhold med en potensielt farlig mann kan gjøre, er å forlate ham. Det er da de fleste partnerdrap skjer. Og vi ser gang på gang at det har vært trusler, anmeldelser, stalking og besøksforbud (som i denne saken) men at politiet ikke evner å beskytte ofrene, men venter med å gjøre noe før det er "alvorlig nok", som ofte betyr at noen blir drept eller nesten drept. Du har faktisk ansvar for deg selv og hvilke valg du tar jo! 1
PITTY Skrevet 13. juni #52 Skrevet 13. juni (endret) En annen faktor man ikke tenker over i partnervold er at en del par har dyr i husstanden. Når en kvinne ender opp på krisesenteret sitter ofte mannen igjen med dyret. Det finnes flere tilfeller hvor mannen i forholdet hevner seg på dyret for å ramme kvinnen. Målet til mannen er at kvinnen og de eventuelle barn som har et godt og kjærlig forhold til dyret sitt skal få vite om det. Tortur eller drap av dyret. Har hørt om et tilfelle hvor en mann tråkket ihjel en kanin som hevn overfor resten av familien. Dette sier også noe om ondskapen som ligger i den volden kvinner(familie) blir utsatt for. Og da også dyr. Endret 13. juni av PITTY 6
Rhodiola Skrevet 13. juni #53 Skrevet 13. juni Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, brukerdebatt, avsporing, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, diskriminerende ytringer og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
Rosalilje84 Skrevet 13. juni #54 Skrevet 13. juni PITTY skrev (6 timer siden): En annen faktor man ikke tenker over i partnervold er at en del par har dyr i husstanden. Når en kvinne ender opp på krisesenteret sitter ofte mannen igjen med dyret. Det finnes flere tilfeller hvor mannen i forholdet hevner seg på dyret for å ramme kvinnen. Målet til mannen er at kvinnen og de eventuelle barn som har et godt og kjærlig forhold til dyret sitt skal få vite om det. Tortur eller drap av dyret. Har hørt om et tilfelle hvor en mann tråkket ihjel en kanin som hevn overfor resten av familien. Dette sier også noe om ondskapen som ligger i den volden kvinner(familie) blir utsatt for. Og da også dyr. Minner meg om hvordan eksmannen min drepte katten min da jeg var på forelesning, i slutten av forholdet da han bedrev omfattende psykisk vold, og rett før den fysiske volden startet. Han hevdet at hun "fikk i seg noe gift ute". Jeg tror null og niks på det. Han nektet også å kjøre henne til veterinær (jeg hadde ikke lappen den gangen). 4
PITTY Skrevet 13. juni #55 Skrevet 13. juni Rosalilje84 skrev (7 minutter siden): Minner meg om hvordan eksmannen min drepte katten min da jeg var på forelesning, i slutten av forholdet da han bedrev omfattende psykisk vold, og rett før den fysiske volden startet. Han hevdet at hun "fikk i seg noe gift ute". Jeg tror null og niks på det. Han nektet også å kjøre henne til veterinær (jeg hadde ikke lappen den gangen). Av den typen ja. Tragisk med katten, neppe en korrekt unnskyldning. Godt du kom deg bort høres det ut som. Det er mange som ikke gjør det selv om mange av disse kvinnene praktisk sett kunne. Det ligger en del psykologiske mekanismer i dette, å bli værende i voldelige relasjoner. Skal ikke jeg gjøre en utredning på her. Har ikke kompetansen heller..
TomKrus Skrevet 17. juni #56 Skrevet 17. juni Hedy Lamarr skrev (På 11.6.2025 den 15.56): Victim blaming , du synes altså det var på sin plass her? Menn dreper, menn er problemet. Det er da vitterligen menn som bør «kurses» skikkelig. (Neida #notallmen osv, men kan du generalisere kan jeg.) Ja bare prøve å kurse menn fra æres kulturer og se om dette gir noe som helst virkning. Det kommer det garantert ikke til å gjøre. 1
Nowayback Skrevet 19. juni #57 Skrevet 19. juni Det er aldri etniske nordmenn som er heltene som griper inn. https://www.vg.no/nyheter/i/lwxjg7/hoenefoss-drapet-gabriel-calderon-stoppet-knivmannen-jeg-tenkte-ikke Gabriel fra Guatemala ropte og ropte etter hjelp, men ingen turte. 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå