Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å kle seg i sterke farger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og da mener jeg ikke at det er vanskelig å finne klær med sterke farger, selv om det også kan være et problem. Men det å gå fra å vanligvis kle seg ganske nøytralt/kjedelig til en dag å ta på seg en veldig fargerik topp eller kjole - det kan føles helt umulig (synes jeg). Føles som jeg lyser når jeg går ut døren. Hvorfor er det sånn? En farge liksom, det er ikke snakk om å gå naken.

Anonymkode: 91a26...f6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker farger 🙂. En hvit linbukse og en topp med farger er kjempefint. Hvis du f.eks kjøper en hvit, en sort og en beige linbukse, så kan du bruke fargerike topper til. Jeg syns det er vanskeligere å finne topp til fargerikt skjørt med farget mønster. Kjoler med farger er jo kjempefint. Blir glad av å se folk i klær med fine farger 🙂

Anonymkode: 7fa84...27e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det føles umulig😅Farger er greit men ikke sterke farger. Vet ikke hvorfor, jeg liker ikke å tiltrekke meg oppmerksomhet kanskje 🤷🏻‍♀️ Synes mange også «forsvinner» litt i sterke farger, dersom de ikke har en hudfarge som passer til. 

Anonymkode: 8381f...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del: Jeg liker ikke å tiltrekke meg oppmerksomhet. Trives best når jeg glir pent under radaren.

Anonymkode: 17cbf...932

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke oppmerksomhet, men får bare ikke til hvitt/svart/beige.. 😆 Får mye komplimenter for fargebruken min da! 

Anonymkode: 16a51...ec4

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer litt an på.

Jeg mister en del av personligheten min om jeg ikke bruker farger. Synes det er det enkleste i verden, en magenta farget genser i mohair, hvit singlet under, grønne bukser, grønne sko, det var det jeg gjekk med i dag. 

Men du må bare gjøre det. Enten hoppe fra 10' eren eller gå ned. 

Ikke en kjeft så på meg i dag, ingen. jeg var, på tross av magenta farget genser og lime grønn bukse ingen oppmerksomhetslampe, ingen som snudde seg, pekte, så, stirret, glodde.  kjørte av veien (pga mitt antrekk iallefall), Ingen. Det er aldri det. I vårt eget hode, joda, krisetanker som at det ser teit ut, lyser oppmerksomhetshore osv. Men det gjør ikke det. 

Men du må bare gjøre det, hoppe fra 10'eren altså. Eller ikke. 

Anonymkode: ba50f...959

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er vanskelig 🤷🏼‍♀️ Men om man er usikker, så kan man jo begynne i det små, med «pop of colour». Da kan man ha på seg klær i nøytrale farger, som jeans, hvit skjorte, hvite sko og trenchcoat, men friske opp med f.eks. en knallgrønn veske 😊

Så kan man jo gjøre motsatt, hvis man f.eks. har på seg en rød kjole kan man tone det ned med beige sko og matchende veske.

Anonymkode: 59e22...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Rødt og kongeblått er sterkere farger som er lett å kombinere i garderoben med andre nøytrale farger synes hvertfall jeg. 

Anonymkode: e89b6...345

• Hjerte 1
Skrevet

Nå synes ikke jeg det er spesielt vanskelig. Jeg elsker å sette sammen antrekk, er go på fargesamensettninger og har i dag ingen hemninger på dette med å skulle forlate huset med enten knall rosa sko, grønn veske, turkis strømpebukse eller lilla jakke (nei ikke alt på samtidig). Men jeg kan godt kombinere en rosa bukse og en kongeblå jakke. Jeg er ikke redd for å sette sammen antrekk som ikke består av noe nøytralt.

Jeg har hatt det. Jeg har levd med sosial angst et par år og med et klesskap som bar preg av "ikke se på meg, jeg vil være usynlig, jeg er ingen, jeg er den gråeste musen i landet her".

Aldri mer.

Ikke fordi  jeg er så forbanna gla i oppmerksomhet, nei tvert derimot. Jeg er introvert, ganske sky av meg, er ikke den som skriker høyest. Men fordi farger gjør meg glad, jeg er fargeavhengig, det gir meg energi, livsvitalitet og kvalitet. 

Livet kan være svart, grått, hardt og brutalt nok om ikke jeg i tillegg skal ha en svart og grå kleskolleksjon.

Og jeg er egoistisk. Jeg innrømmer det. Jeg bryr meg ikke så mye hvordan mine klær påvirker andre. Jeg kler på meg selv for meg selv. (Selvfølgelig gir det meg en boost å få komplimenter for klær og stil, jeg er menneskelig. Og jeg får ofte det, og ja det føles godt, andre mennesker mener jeg kler meg fint, og det kjennes godt det). Men jeg kler meg i orange bukse selv om andre kanskje hater fargen orange. Not my circus, not my monkeys! Jeg liker orange... 

Men det har vel noe med at vi lever i et lite land med en helt ekstrem frykt for å skulle skille oss litt ut. Og ja turkise strømpebukser skiller seg mer ut enn svarte, lilla jakke skiller seg mer ut enn grå kåpe, sånn er det bare og da er tryggheten i å være mest mulig lik sidemannen som ofte vinner kampen. 

Trygghet fremfor autentisitet, saueflokk fremfor egne valg. Det er helt normalt, men kanskje ikke det som gir det beste livet for oss.

Vi har lyst og vi vet at det ser fint ut. Men frykten stopper oss, dessverre. Vi velger å være pysete fremfor å hoppe fra 10'eren som nevnt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Kanskje du er slik som meg? Huden min kler ganske sterke farger. Men så har jeg veldig myke trekk, som fører til at jeg drukner i sterke farger/mønster, det ser ut som et kostyme. I pastell, ser jeg syk ut. 

Ender opp med blått eller hvitt som regel, og med lite mønster. 

Anonymkode: a106b...c2d

Skrevet

Handler nok mest om vane. Jeg syns ikke det er vanskelig. 

Dessverre er det nesten klin umulig å finne klær i sterke farger i fysisk butikk utenfor Oslo. 😑😑

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er umulig også 🙈 føler meg bare dum.. ender som regel opp med å snu og skifte til nøytrale klær i det jeg skal gå ut døren.. 

Anonymkode: 0eb90...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på Prue i Great British Bakeoff, hun er ....fargerik :D 

Anonymkode: 787bc...5b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er umulig også 🙈 føler meg bare dum.. ender som regel opp med å snu og skifte til nøytrale klær i det jeg skal gå ut døren.. 

Anonymkode: 0eb90...2cb

Synes du det ser dumt ut på andre da? 

Anonymkode: 160c0...b4c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt. Elsker farger. 

Anonymkode: 2ff89...ad3

• Hjerte 1
Skrevet

Det handler vel litt hva en er vant til og bekvem med? 
Jeg kler meg vanligvis i farger og kan føle meg lignende hvis jeg kler meg i svart eller grått. Føler jeg ser helt merkelig ut og at alle legger merke til det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er den oppmerksomheten.... Jeg har ingen problemer med å gå med farger på fritiden, men på jobb?? Orker ikke alle som skal gjøre et stort nummer av at jeg har farger osv. 

Anonymkode: 87149...055

Skrevet
NoaideBiehtar skrev (13 timer siden):

Handler nok mest om vane. Jeg syns ikke det er vanskelig. 

Dessverre er det nesten klin umulig å finne klær i sterke farger i fysisk butikk utenfor Oslo. 😑😑

Heldigvis finnes Zalando og lignende. Jeg handler vel minst 75% av klær på nett nå, antageligvis en del mer enn det også. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...