GÃ¥ til innhold

Ventetid mellom vielse og selskap? Gifter oss i Nidarosdomen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 😊

Jeg og min forlovede skal gifte oss i Nidarosdomen en lørdag neste sommer, og vielsen er satt til kl. 14.30. Vi har funnet et festlokale vi liker godt, men utfordringen er at vi ikke får tilgang før kl. 18.00 – altså rundt 3 timer etter vielsen. Nå er vi litt usikre på om dette er en dum idé og hvordan vi eventuelt kan løse ventetiden.

Vi har selv vært i veldig få bryllup, så vi er litt usikre på hva som er vanlig/forventet. Vi er inne på tanken om å legge opp til noe sosialt og uformelt mellom vielsen og middagen, men vi vet ikke helt hva. Mange av gjestene kommer til å bo på hotell og vil kanskje trekke seg litt tilbake i mellomtiden, og Trondheim er jo også en storby der det alltids er noe å se eller finne på. Det viktigste for oss er at gjestene har det komfortabelt.

Er det noen her inne som har erfaring med lignende opplegg?

Hvordan opplevde dere det som brudepar eller gjest?

Er det for lenge med 3 timer pause – eller er det helt greit hvis det kommuniseres tydelig på forhånd?

Alle tips, erfaringer og ideer tas imot med stor takk! 💛

Anonymkode: 48629...a53

Skrevet

Så lenge det kommuniseres godt på forhånd ser jeg ikke noe problem med det:-) Ett alternativ kunne vært å finne en plass i nærheten av lokalet som dere reserverer i mellomtiden slik at de som ønsker får en felles mingleplass før fortsettelsen. Det er ikke noe som behøver å koste noe og dere kan selv velge om dere kjøper noen flasker som er tilgjengelig for gjestene eller om folk må betale selv, det viktigste er uansett å kommunisere eventuelt opplegg godt. Jeg opplever som gjest at så lenge ting er kommunisert godt er jeg fornøyd.

Jeg synes det har vært slitsomt og til dels litt frustrerende å være gjest i bryllup hvor det har vært mangelfull informasjon på hvem/hva/hvor. Så informasjon og kommunikasjon er nøkkelen slik jeg ser det😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i byen er lokalet da? Det betyr jo litt mtp hva dere kan legge opp til i mellomtiden. Været spiller jo også en rolle, samt antall gjester. Dersom det er knallsol og 30 gjester, kan dere jo ha litt småmat og enkel drikke nede på marinen. Er det regn og 150 gjester, trengs en annen plan. Dersom alle bor på hotell i sentrum, er det lett å trekke seg tilbake. Dersom en del av gjestene kommer fra området rundt byen, vil det trolig bli litt styr å komme seg hjem for så å dra tilbake til byen igjen ikke så lenge etter. Jeg hadde syntes det var koselig å bare sette meg på en kafé med noen av de andre gjestene, men det er jo ikke sikkert alle tenker sånn. Uansett enig i at kommunikasjon er nøkkelen her.

Anonymkode: ee5fd...e24

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør vurdere om å komme til lokalet kl 18.00 blir litt vel sent. Det er jo en veldig lang middag, gjerne 3.5-4 timer, med taler og alt. Planlegger dere fest og dans etterpå, eller er det ferdig etter maten? I forhold til tid mellom er det også ganske lenge når det er snakk om såpass sent på dagen, deres feiring blir jo veldig kort totalt her. Men om det er avklart at dette er lokalet dere skal ha så ville jeg vurdert å ha et felles mellomstopp. Og som de over sier, kommunisere rammene godt. 

Anonymkode: d1d36...9f2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange av gjestene kommer til å bo på hotell og vil kanskje trekke seg litt tilbake i mellomtiden, og Trondheim er jo også en storby der det alltids er noe å se eller finne på. Det viktigste for oss er at gjestene har det komfortabelt.

Vil egentlig folk trekke seg tilbake eller finne på noe i storbyen når de allerede har fått på seg finstasen?

Jeg ville ikke vandret rundt i byen i bryllupsantrekket.

Anonymkode: 5b502...01e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i et sånt bryllup en gang, der det var litt tid mellom vielse og middag. Det var en kollega som giftet seg. Da tok vi kollegaene å reserverte oss et bord i byen og tok en liten matbit og litt øl/vin før bryllupsfesten. 

Anonymkode: 5023b...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å kommunisere godt på forhånd. Jeg var i et bryllup en time fra hjembyen mitt for et par år siden. Brudeparet hadde fotografering mellom kirke og fest, og ikke noe opplegg mellom. Ikke mulighet å reise til lokalet tidligere.  Jeg kjente ingen i bryllupet, og hadde da ingen å henge med før festen. Ble til at jeg kjørte rundt i bil, en stund før jeg kjørte til festlokalet. Det var ikke helt optimalt opplegg, altså. 

Anonymkode: 2deb5...c21

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dropper vielsen og kommer rett på festen. Når vi bor på hotell kan vi møte i vielsen med pent antrekk og så dra tilbake til hotellet og slappe av og skifte til selskapsantrekk.

Anonymkode: 58d9f...752

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at 3 timer var veldig lenge, og at dere må ordne et opplegg for gjestene som inkluderer mat og drikke og muligheten til å sette seg ned. 

Det er ikke uvanlig at det er et opphold mellom vielse og middag. 
Ofte skal det tas bryllupsfoto og alle skal forflytte seg. 

Men det er vanligst at gjestene reiser fra kirken til festlokalet, og mingler litt før brudeparet kommer. (Og så er det velkomstdrink, flere bilder, og så blir det mat. ) 
Noen har også underholdning for gjestene mens de er hos fotografen, for at det ikke skal bli langtekkelig og kjedelig. 

Jeg ville nok egentlig lett etter et annet lokale, hvor gjestene kan komme direkte fra kirken, og slippe dette lange oppholdet. 

Om dere ender med dette lokalet, så ville jeg vurdert om det var mange nok tilreisende til at det var aktuelt med en "sightseeing buss" eller noe sånt, der alle gjestene ble kjørt rundt i byen i 2-3 timer fra Kirken, som ender opp ved festlokalet. 

Når dere kommer til festlokalet 18.00, er det da mulig å gå rett til bords og få maten servert fra 18.15? 
For jeg vil tro de fleste er ganske sultne 18, om vielsen starter 14.30. Da har de sikkert ikke spist noe særlig siden lunsj i 12-13 tiden. 
Det er ikke da det er tiden for velkomstdrink og borddekking og mingling. 

Jeg ville antagelig slitt med å "finne på noe" om jeg sto der i finstasen 15.30 og skulle fortsette festen 18.00. 
Ikke er penskoene mine noe å gå tur i. Og jeg vil jo ikke at kjolen skal bli møkkete. Og mannfolka i mørk dress blir jo fort svette om de skal ut og gå om det er en varm sommerdag. 

Så om jeg hadde et hotellrom, så hadde det vel vært å gått dit da, og sittet på senga og ventet i et par timer... 
Eller gått et sted med venner/familie, og funnet noe mat/drikke. 

Anonymkode: 49a0a...3ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om dere ender med dette lokalet, så ville jeg vurdert om det var mange nok tilreisende til at det var aktuelt med en "sightseeing buss" eller noe sånt, der alle gjestene ble kjørt rundt i byen i 2-3 timer fra Kirken, som ender opp ved festlokalet. 

Det hadde jeg takket nei til som gjest. Ville droppet vielsen og kommet direkte fra hotellet til selskapet kl 18.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor i byen er lokalet da? Det betyr jo litt mtp hva dere kan legge opp til i mellomtiden. Været spiller jo også en rolle, samt antall gjester. Dersom det er knallsol og 30 gjester, kan dere jo ha litt småmat og enkel drikke nede på marinen. Er det regn og 150 gjester, trengs en annen plan. Dersom alle bor på hotell i sentrum, er det lett å trekke seg tilbake. Dersom en del av gjestene kommer fra området rundt byen, vil det trolig bli litt styr å komme seg hjem for så å dra tilbake til byen igjen ikke så lenge etter. Jeg hadde syntes det var koselig å bare sette meg på en kafé med noen av de andre gjestene, men det er jo ikke sikkert alle tenker sånn. Uansett enig i at kommunikasjon er nøkkelen her.

Anonymkode: ee5fd...e24

Lokalet ligger i midtbyen, 5 minutter å gå unna Nidarosdomen.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vil egentlig folk trekke seg tilbake eller finne på noe i storbyen når de allerede har fått på seg finstasen?

Jeg ville ikke vandret rundt i byen i bryllupsantrekket.

Jeg ville ikke likt det hvertfall, og kommer alle med egen bil? Er barn med, noen eldre/syke? 

Anonymkode: 77ad5...171

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Lokalet ligger i midtbyen, 5 minutter å gå unna Nidarosdomen.

TS

Men gjestene skal jo ikke gå dit fra Nidarosdomen. De skal komme seg dit fra hvor de nå må tilbringe 2-3 timer for de skal til lokalet. 

Altså ville det nesten vært bedre for gjestene om lokalet var 1 time unna, og de kunne komme direkte fra vielsen. 
Det er jo mindre bortkastet tid for gjestene. (Og de kunne kanskje hatt billigere hotellrom utenfor Trondheim sentrum, nær lokalet.) 

5 minutter å gå unna hadde vært perfekt om alle bare kunne gå til lokalet fra kirken. Men du mister verdien når du må vente flere timer på å slippe inn i lokalet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å bare finne på noe i byen i finstasen.

Tenker dere bør finne et midlertidig lokale mens man venter på festlokale i verste fall. I dette tilfellet hadde jeg ønsket advarsel om oppholdet og kommet som kaffegjest. Når folk setter av en hel dag for dere bør det være skikkelig opplegg.

Anonymkode: a2656...72f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 11.6.2025 den 12.54):

Hei! 😊

Jeg og min forlovede skal gifte oss i Nidarosdomen en lørdag neste sommer, og vielsen er satt til kl. 14.30. Vi har funnet et festlokale vi liker godt, men utfordringen er at vi ikke får tilgang før kl. 18.00 – altså rundt 3 timer etter vielsen. Nå er vi litt usikre på om dette er en dum idé og hvordan vi eventuelt kan løse ventetiden.

Vi har selv vært i veldig få bryllup, så vi er litt usikre på hva som er vanlig/forventet. Vi er inne på tanken om å legge opp til noe sosialt og uformelt mellom vielsen og middagen, men vi vet ikke helt hva. Mange av gjestene kommer til å bo på hotell og vil kanskje trekke seg litt tilbake i mellomtiden, og Trondheim er jo også en storby der det alltids er noe å se eller finne på. Det viktigste for oss er at gjestene har det komfortabelt.

Er det noen her inne som har erfaring med lignende opplegg?

Hvordan opplevde dere det som brudepar eller gjest?

Er det for lenge med 3 timer pause – eller er det helt greit hvis det kommuniseres tydelig på forhånd?

Alle tips, erfaringer og ideer tas imot med stor takk! 💛

3 timers pause er svært lenge, hva skal dem gjøre de timene? Jeg hadde ikke latt mine gjester oppleve dette. Finn en måte å korte ned ventetiden, er mitt råd.

Anonymkode: 12786...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg heller vurdet et annet lokale.

Det er lang tid å bare surre rundt, Alle elsker ikke å gå rundt i byen i finstasen, ikke alle orker det heller.

En annen ting er at å komme ti lokalet 18 er veldig sent. Man skal gjerne mingle litt først før brudeparet gjør sin entre. Så bordsetting blir da fort 19. Tre timer til bords og klokken er fort 22. Da blir det å løpe rett til brudevals før en kaster seg over kaker rundt 23. Etter å ha traska rundt i 3 timer først er mange da sliten og trekker seg tilbake rundt midnatt.

Anonymkode: 807d3...413

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må, som andre skriver, ha et opplegg for de tre timene. Hvis det er helt umulig å få lokalet før kl.18.00, så må dere leie noe for de tre timene. Jeg ville følt meg helt bortkomne som gjest om jeg skulle sitte på hotellrommet eller en tilfeldig kaffebar og vente.

Anonymkode: 9b3cd...40a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg heller vurdet et annet lokale.

Det er lang tid å bare surre rundt, Alle elsker ikke å gå rundt i byen i finstasen, ikke alle orker det heller.

En annen ting er at å komme ti lokalet 18 er veldig sent. Man skal gjerne mingle litt først før brudeparet gjør sin entre. Så bordsetting blir da fort 19. Tre timer til bords og klokken er fort 22. Da blir det å løpe rett til brudevals før en kaster seg over kaker rundt 23. Etter å ha traska rundt i 3 timer først er mange da sliten og trekker seg tilbake rundt midnatt.

Anonymkode: 807d3...413

Også et viktig poeng. 

Det er jo nesten så dere bør bestille bord på restaurant til alle gjestene etter kirken og ta middagen der, før dere flytter dere til lokalet for festen etterpå. 

Da rekker dere jo dans og kake og litt mingling før de første gjestene begynner å gå hjem i 21-tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en dum ide. Folk kommer til å droppe vielsen. 

Anonymkode: f37ad...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Hei, Jeg bor i Trondheim - og har giftet meg og hatt stort bryllup her med mange tilreisende gjester.

Jeg tror dere bør satse på å et opplegg mellom vielsen og festen uansett, og jeg ville nok prøvd å starte litt før kl. 18 (det blir veldig seint).

Vi hadde vielse kl. 13, og deretter guidet busstur/sightseeing med diverse stopp underveis. Gjestene fikk servert både mat og drikke, det var allsang og konkurranse på bussen. Etter et par timer rullet en glad gjeng inn på festlokalet, ca. 30 minutter før brudeparet ankom. Så gikk vi til bord ca 30 minutter etter det igjen. Perfekt timing. Vi var. Vel ferdig med middagen rundt 22. Så var det kake, fest og nattmat. Rundet av ca. 0200. Var en perfekt dag, selv om ekteskapet gikk i dass… 

Anonymkode: e2129...22d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...