Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #1 Skrevet 17. mars 2006 Jeg lurer på litt ting rundt boliglån. (har aldri kjøpt bolig) Jeg og min samboer skal kjøpe leilighet sammen. Må begge ha BSU? Kan man sjekke i flere banker hvor mye man kan få i lån selvom man har pengene i en bank? Hvordan flytter man såfall pengene over til en annen bank? Hva trenger man med seg når man avtaler møte for å få boliglån? Må man akseptere tilbudet banken gir eller kan man takke nei (skriver man under på noe)? Hvordan legger man inn et bud? Må man ha med kontrakt fra banken om lånet? Er det noen regler for hvor mye man kan få i lån i forhold til inntekt? Er det ellers noen ting vi bør vite når vi skal i banken eller kjøpe bolig? Jeg vet fryktelig lite om dette så håper noen kan hjelpe meg litt på vei.
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2006 #2 Skrevet 18. mars 2006 Jeg lurer på litt ting rundt boliglån. (har aldri kjøpt bolig) Jeg og min samboer skal kjøpe leilighet sammen. Må begge ha BSU? Nei, begge trenger ikke har BSU. Strengt tatt må ikke noen av dere ha BSU heller, selv om det ofte kan gi bedre betingelser. Selv valgte vi å ikke bruke BSU-kontoen da vi kjøpte leilighet, vi fikk bedre betingelser på annet vis. Vet også om andre som har fått gunstigere lån uten BSU. Når det er sagt er BSU en kjempefin ting - bare skattefradraget en får hvert år (så sant en har spart noe penger der da) er grunn nok til å ha slik konto. Kan man sjekke i flere banker hvor mye man kan få i lån selvom man har pengene i en bank? Ja, og dette er noe dere virkelig bør gjøre! At din bank har de beste betingelsene er ikke sikkert, så det er fornuftig å ta en runde rundt til forkjellige banker å høre hva de kan tilby. Hvordan flytter man såfall pengene over til en annen bank? Du er ikke nødt til å flytte pengene selv om du velger å ta opp lån i en annen bank enn den du allerede har, men ofte kan det være fornuftig å ha alt samlet på et sted. Det er ikke værre enn at du oppretter en ny konto i den nye banken og overfører pengene dit. De i banken kan hjelpe deg med dette - samt å finne ut hva slags konto(er) dere vil ha (sparekonto, lønnskonto osv.). Hva trenger man med seg når man avtaler møte for å få boliglån? Vi ble bedt om å ta med de to siste ligningene + tre siste lønnslipper. Skal en ha kausjonister for lånet kan en også bli bedt om å ta med ligningen til kausjonisten. Banken vil ofte også vite hva slags leilighet en skal kjøpe - om det er selveier eller borettslag med høy husleie. Det sier seg selv at en kan betjene et høyere lån hvis en kjøper en selveiende leilighet hvor det ikke er husleie i forhold til en borettslagsleilighet hvor en gjerne har flere tusen i husleie i tillegg tillegg til nedbetaling av lånet. Må man akseptere tilbudet banken gir eller kan man takke nei (skriver man under på noe)? En må selvsagt ikke akesptere et tilbud fra banken. Det dere gjør er å innhente tilbud fra alle de aktuelle bankene, sammenligner dem og bestemmer dere for hvilket tilbud som er best for dere. Først da aksepterer dere lånet og skriver under. Dere tar uansett ikke opp selve lånet før dere kjøper leiligheten. Dere får dere finansieringsbevis som viser dere hvor mye penger banken er villig til å låne dere, og så kan dere gå ut å finne en leilighet som er innenfor denne summen (+evt. egenkapital). Hvordan legger man inn et bud? 1.bud på en leilighet må være skriftlig (men både dette skriftlige og senere bud som kan være muntlige er bindende). Dette kan gjøres på visningen, megler har alltid budskjema med seg - og det pleier også å følge et budskjema med prospektet til boligen. Du kan også gå på meglerkontoret og fylle ut budskjemaet der. Må man ha med kontrakt fra banken om lånet? Når dere får tilbud om lån i banken kan dere få et finansieringsbevis hvor det står hvor mye penger dere får låne, noe som kan legges ved budskjemaet. En annen ting som er vanlig å gjøre i steden for er å føre opp kontaktpersonen i banken på budskjemaet. Som du ser fra budskjemaet jeg linket til over er det en linje for dette. Da slipper du å legge med noen ekstra papirer, og megler kan ringe til banken for å forsikre seg om at du har finansene i orden. Er det noen regler for hvor mye man kan få i lån i forhold til inntekt? Mange banker oppererer med 2,5 ganger inntekten ens. Om dere ikke tjener så mye men mener at dere kan betjene et større lån en dette kan det være fornuftig å forberede seg til møtet. Sette opp et budsjett slik at dere kan vise banken hvorfor dere mener at dere kan betjene et større lån. På meg virker dette uansett veldig individuelt - noen er veldig strenge, mens andre virker det nesten som er villig til å låne bort så mye en bare måtte ønske. Prøv dere i flere banker å se hva de sier. Er det ellers noen ting vi bør vite når vi skal i banken eller kjøpe bolig? Når det gjelder boligkjøp er det viktig å sette seg ordentlig inn i markedet. Få en oversikt over prisene i området du ønsker å kjøpe - da kan du lettere vurdere om en leilighet er et godt kjøp eller ikke. Når det gjelder den enkelte leilighet så er det flere ting en bør gjøre. Det første er å lese prospektet nøye - også taksten, ikke bare beskrivelsen. Finn ut om det er noen fuktskader eller andre ting som må pusses opp den nærmeste tid. Er det borettslag så sjekk om det er planlagt en husleieøkning, om det er planlagt oppussing i laget osv. Husreglene kan også være greie å lese gjennom. Viktig å gå på visninger - ofte vet en ikke helt hva en vil ha før en ser det - og ser hvilke løsninger en ikke ønsker. Ellers - når du er på visning så husk at det er en stor investering du muligens skal kjøpe. Ofte så blir det bare den ene visningen du får før du kjøper leiligheten, så benytt sjansen og sjekk leiligheten grundig. Dumt å få seg noen overraskelser når du sitter der med nøklene i hånden - bare fordi du ikke kikket ordentlig når du var på visning. Er det alvorlige skader så skal jo dette være bemerket i prospektet, men det kan være mindre ting som ikke er helt som du gjerne skulle ønske - og da kan det være greit å få greie på før du kjøper. Lurer du på noe så spør selger / megler. De er der for å svare på dine spørsmål. Ellers vil jeg anbefale deg og samboer å tegne en samboerkontrakt, slik at dere har eierforholdet dere i mellom skriftlig. Det er jo fryktelig å tenke slik, men om det skulle bli slutt en gang kan det være greit å ha det skriftlig hvem som har bidratt med hva. Om dere f.eks. kjøper en borettslagsleilighet så får ikke begge to stå som eiere før dere har vært samboere i 2 år (snodig regel - men ikke noe å gjøre med). Da kan det være viktig for den som ikke står som eier på papiret å sikre seg ved å ha det i en samboerkontrakt. Om dere skal ha felles lån kan det også være fornuftig å tegne en gjeldsforsikring. Om en av dere skulle falle fra så vil det være fryktelig om den som sitter igjen også skulle hefte for den andre sin del av lånet. Gjensidig testament kan også være fornuftig - som samboere arver dere ikke hverandre uten dette. En kan kjøpe oppsett for slike kontrakter på bokhandelen. Jeg vet fryktelig lite om dette så håper noen kan hjelpe meg litt på vei. Masse lykke til! Å kjøpe leilighet er moro. Vi brukte lang tid fra vi gikk på første visning til vi tilslutt kjøpte - husk at du skal kjøpe noe som forhåpentligvis skal sitte med lenge. Da er det bedre å vente litt ekstra enn å kjøpe noe du ikke helt er fornøyd med. Stol på magefølelsen - førsteinntrykket en får i det en går inn i en leilighet viser seg ofte å stemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå