Gå til innhold

Bør man melde til mattilsynet om dårlig Hotell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På reise gjennom Møre og Romsdal (fin natur, men håpløst mye bompenger), hadde vi en sjokkerende opplevelse på et Hotell. Dårlig og lite utvalg i meny, alle bord i restaurant fulle av søl og smuler, oppvask sto ute i restaurant-disk til dagen etter, møkkete heis og korridorer, kurver med både reint og skittent sengetøy som står "lagret" i korridor i flere dager, rom uten mulighet til utlufting, (fikk byttet) rom nr.2 med dørhåndtak som nesten faller av, dusjforheng med belegg, mugg (!) i taket over seng, ++ Desidert dårligste Hotell noen gang. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 8945f...ac0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi de dårlig tilbakemelding både "in person" og på tripadvisor. Det svir mest tror jeg, de fleste sjekker der. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På reise gjennom Møre og Romsdal (fin natur, men håpløst mye bompenger), hadde vi en sjokkerende opplevelse på et Hotell. Dårlig og lite utvalg i meny, alle bord i restaurant fulle av søl og smuler, oppvask sto ute i restaurant-disk til dagen etter, møkkete heis og korridorer, kurver med både reint og skittent sengetøy som står "lagret" i korridor i flere dager, rom uten mulighet til utlufting, (fikk byttet) rom nr.2 med dørhåndtak som nesten faller av, dusjforheng med belegg, mugg (!) i taket over seng, ++ Desidert dårligste Hotell noen gang. Hva bør jeg gjøre? 

I sånne tilfeller er det på sin plass å melde i fra til mattilsynet

Anonymkode: 47db1...b3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvordan vet du at det var gårsdagens oppvask?

Ellers:

Dårlig og lite utvalg på meny er definitivt ikke mattilsynets oppgave og de bryr seg ikke. Her forstår jeg ikke hvorfor du tror de har noe med dette å gjøre. De kan servere pasta med ketchup så lenge det er behandlet riktig.

Bord som er skitne når det er hektisk - mattilsynet bryr seg ikke. Med mindre det ikke blir brukt riktig såpe og renholdsmidler. Er det ikke hektisk og mye bakterier på bordene så er dette innenfor mattilsynets ansvarsområde.

Rom, sengetøylagring er ikke mattilsynets oppgave. MATtilsynets. Det er til å med i navnet.

Dørhåndtak som nesten faller av? Hæ? Hva har dette med mattilsynet å gjøre? Men muligens brannvesenet da det er en sikkerhetsrisiko om håndtaket var i en forfatning som kunne gjøre det vanskelig å komme seg ut med eventuell brann.

Mugg på rommet, heller ikke mattilsynets ansvarsområde. Dette er forbrukertilsynets ansvarsområdet.

Men å kontakte mattilsynet? Vell, summen av det du lister opp vil tilsi at de heller ikke har kontroll på renhold og rutiner på kjøkkenet. Mest sannsynelig. Men som regel er avdelingene på hotell delt opp og det kan godt hende at kjøkkenet er helt fint. Klage burde du, du kan også sende en melding til mattilsynet da det er innafor å være bekymret for renholdet. Men det du ramser opp vitner heller om at du er misfornøyd (helt forståelig), men dette burde du forstå det første tatt opp mens du var på hotellet. Men det kan godt hende at mattilsynet overser klagen da bortsett fra skitten oppvask så er ikke det du klager på innenfor hva mattilsynets oppgaver er. 

Så må du også være klar over at mattilsynet forholder seg til forholdene som er slik de er når de ankommer. Nytt rot eller ett kaotisk kjøkken hvis det er mye å gjøre ser de bortifra. Gammel skitt, manglene rutiner (tempraturmålinger feks), dokumentert opplæring, avviksførsel, bruk av riktig såpe, håndvask, tørkepapir, datomerkning ol. er det de går etter. Det er hvor maten lages, oppbevares og serveres de sjekker pluss eventuelt vannkvaliteten.

Jeg hadde nektet å betale for oppholdet, kontaktet forbrukertilsynet og eventuelt skrevet en bekymringsmelding til mattilsynet (avhengig av hvor mye du oppserverte som er innenfor deres ansvarsområde). Nå som du har betalt og dratt kan du også skrive en saklig men bestemt mail til hotellet. Noe av det beste er å skrive dette på some, da det er det som får hotell til å reagere raskest da de ikke ønsker offentlige klager.

Endret av Hannabanna
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (28 minutter siden):

Ellers:

Dårlig og lite utvalg på meny er definitivt ikke mattilsynets oppgave og de bryr seg ikke. Her forstår jeg ikke hvorfor du tror de har noe med dette å gjøre. De kan servere pasta med ketchup så lenge det er behandlet riktig.

Bord som er skitne når det er hektisk - mattilsynet bryr seg ikke. Med mindre det ikke blir brukt riktig såpe og renholdsmidler. Er det ikke hektisk og mye bakterier på bordene så er dette innenfor mattilsynets ansvarsområde.

Rom, sengetøylagring er ikke mattilsynets oppgave. MATtilsynets. Det er til å med i navnet.

Dørhåndtak som nesten faller av? Hæ? Hva har dette med mattilsynet å gjøre? Men muligens brannvesenet da det er en sikkerhetsrisiko om håndtaket var i en forfatning som kunne gjøre det vanskelig å komme seg ut med eventuell brann.

Mugg på rommet, heller ikke mattilsynets ansvarsområde. Dette er forbrukertilsynets ansvarsområdet.

Men å kontakte mattilsynet? Vell, summen av det du lister opp vil tilsi at de heller ikke har kontroll på renhold og rutiner på kjøkkenet. Mest sannsynelig. Men som regel er avdelingene på hotell delt opp og det kan godt hende at kjøkkenet er helt fint. Klage burde du, du kan også sende en melding til mattilsynet da det er innafor å være bekymret for renholdet. Men det du ramser opp vitner heller om at du er misfornøyd (helt forståelig), men dette burde du forstå det første tatt opp mens du var på hotellet. Men det kan godt hende at mattilsynet overser klagen da bortsett fra skitten oppvask så er ikke det du klager på innenfor hva mattilsynets oppgaver er. 

Så må du også være klar over at mattilsynet forholder seg til forholdene som er slik de er når de ankommer. Nytt rot eller ett kaotisk kjøkken hvis det er mye å gjøre ser de bortifra. Gammel skitt, manglene rutiner (tempraturmålinger feks), dokumentert opplæring, avviksførsel, bruk av riktig såpe, håndvask, tørkepapir, datomerkning ol. er det de går etter. Det er hvor maten lages, oppbevares og serveres de sjekker pluss eventuelt vannkvaliteten.

Jeg hadde nektet å betale for oppholdet, kontaktet forbrukertilsynet og eventuelt skrevet en bekymringsmelding til mattilsynet (avhengig av hvor mye du oppserverte som er innenfor deres ansvarsområde). Nå som du har betalt og dratt kan du også skrive en saklig men bestemt mail til hotellet. Noe av det beste er å skrive dette på some, da det er det som får hotell til å reagere raskest da de ikke ønsker offentlige klager.

Du la merke til at jeg faktisk spurte om hva jeg burde gjøre eller??  Ellers tok jeg jo med de andre forholdene for å understreke hvor dårlig det var, jeg er jo klar over at mattilsynet ikke har noe med dårlig dørhåndtak å gjøre,- du trenger ikke ta en slik belærende tone for det? For øvrig,- vi var de eneste som satt der og spiste den ettermiddagen, to serveringsdamer satt å skravlet hele tiden, så de hadde plenty av tid til å tørke av bordene. Og,- våre pletter + bestikk, og andres ble satt på en egen disk ved kassen i påvente av vask. (Vi satte de der selv) Til frokost dagen etter stod våres pletter (dette er vi helt sikre på i og med at det var middags-rester på de) og de andres brukte urørt på samme sted,- uvasket. Pluss alt det andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye av dette har Mattilsynet ikke noe med å gjøre. Kun maten. 

Anonymkode: 916cc...030

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (3 timer siden):

Ellers:

Enig, og jeg kan skrive under på at det du sier ang det Mattilsynet vektlegger stemmer. Tipper vi har jobbet med det samme. TS, i hovedsak er det til hotellets ledelse du burde klage. 

Anonymkode: 916cc...030

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke fare for helse ved mugg og dårlig renhold på baderom? Bør ikke noen helsemyndigheter inn i bildet?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det ikke fare for helse ved mugg og dårlig renhold på baderom? Bør ikke noen helsemyndigheter inn i bildet?

Ja det er fare for det. Men da er det forbrukerrådet og forbrukertilsynet som skal kontaktes. Forbrukerrådet bidrar med råd og hjelp og forbrukertilsynet kan bringe inn helsemyndighetene for å foreta kontroll og tilsyn i forhold til foreskriftelsene og reglene om inneklima. Helsemyndighetene kan i ytterste konsekvens stenge hotellet. 

Men man starter med å informere hotellet om problemene. Hadde jeg kommet til ett rom med mugg og dårlig renhold hadde jeg først krevd ett nytt rom og at hotellet umiddelbart satt i gang tiltak. Hadde hotellet da ikke gjort endringer hadde jeg kontaktet forbrukerrådet eller forbrukertilsynet i første omgang. 

Edit: Ved mugg eller annet som er helsefarlig burde man også dokumentere problemet med bilder. Og ved andre problemer med ansatte ol. notere tidspunkt. Det kan være vanskelig for hotelledelsen på store hotell å komme til bunns i hva som har gått galt hvis de ikke vet når. Da er det enklere å vite hvem som var på skift og hvem som ikke har utført jobben på en tilstrekkelig måte.

Endret av Hannabanna
Skrevet

Nei jeg syns ikke det mulig det var hektisk den dagen om hotellet virkelig var så dårlig ville de neppe hatt gjester og eller andre ville klaget til Mattilsynet overnattet på hotell i Tyskland en gang  der var det oppkast i heisen og pizzaen vi fikk og spise var på nivå med Grandiosa her hjemme det ville vært virkelig grunn til og klage men vi klagde ikke 

AnonymBruker
Skrevet

kan jeg spørre hvor dette er så jeg slipper booke der selv? 
Og ja, jeg ville ringt de - om de ikke er riktig instans vil de kunne si deg hvem som er det.. 

Anonymkode: 49096...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På reise gjennom Møre og Romsdal (fin natur, men håpløst mye bompenger)

https://bomstasjon.no/ da har du vel vært rundt Ålesund som vel er eneste stedet med bompenger i fylket bortsett fra en liten strekning innmot Molde nordfra 😇 hadde vært nyttig å vite hvor du bodde som var så dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

T.S. Vi var misfornøyd med rommet vi hadde booket da det manglet mulighet for utlufting. Dette preget også inneklima i rommet. Rommet vi fikk som erstatning hadde vinduer til å åpnes, men hadde til gjengjeld mugg og andre problemer. Ja, vi har tatt bilder. Og lagt inn dårlig omtale via Booking.com. Men disse omtalene er øyensynlig "fjernet" av noen, da vi har gått inn å søkt på dette senere. Enten av hotellet selv, eller av andre. Man føler at man ikke kommer noen vei med klager heller..

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

https://bomstasjon.no/ da har du vel vært rundt Ålesund som vel er eneste stedet med bompenger i fylket bortsett fra en liten strekning innmot Molde nordfra 😇 hadde vært nyttig å vite hvor du bodde som var så dårlig.

Stemmer, i Ålesund ligger de tett som hagl. Og tur ut til Finnøya koster 354kr tur/retur.... Søk på Hotell i Spjelkavik..

AnonymBruker
Skrevet

Er også interessert i hvilket hotell dette er.

Anonymkode: 0ed10...951

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er også interessert i hvilket hotell dette er.

Anonymkode: 0ed10...951

Søk hoteller i Spjelkavik,- ønsker ikke å skrive navn før henvendelse er sendt hotellet det gjelder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stemmer, i Ålesund ligger de tett som hagl. Og tur ut til Finnøya koster 354kr tur/retur.... Søk på Hotell i Spjelkavik..

Vel, tur - retur Oslo betaler vi som er fra området her oppunder 900kr for i bompenger fra Otta og nedover om vi kjører via Stryn 😝 og MR er vel det fylket i landet som har færrest bommer tror jeg.. Og til info er det vel bare ett hotell i Spjelkavik så du kunne like gjerne skrevet det og det er oppgitt til 3 stjerner kan det se ut som..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søk hoteller i Spjelkavik,- ønsker ikke å skrive navn før henvendelse er sendt hotellet det gjelder.

Edit: Solavågen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, tur - retur Oslo betaler vi som er fra området her oppunder 900kr for i bompenger fra Otta og nedover om vi kjører via Stryn 😝 og MR er vel det fylket i landet som har færrest bommer tror jeg.. Og til info er det vel bare ett hotell i Spjelkavik så du kunne like gjerne skrevet det og det er oppgitt til 3 stjerner kan det se ut som..

Vel, hvor mye betaler du for å kjøre gjennom Østfold til Svinesund da? 0kr. Bomring i nedre Glomma, ellers ikke noe i ytre Østfold.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å være konfliktsky! Har du opplevd slik på hotellet 5 ganger og har varsla hotellet uten at ting ble retta opp i så kunne du kontakta høyere instanser. Men alle kan ha en dårlig dag eller være uheldige å få en nyansatt som er udugelig. 

Du lager ikke trøbbel for hotellet av den grunn. Du sier fra til hotellet pr mail (greit å ha det skriftlig) og da har du gjort det du skal. Du har ingen rett eller plikt til å følge opp saken eller få vite om det er retta opp i. 

Og så lar du bare være å bruke det hotellet igjen. 

Ikke det at hotellene ikke bør ha ting på stell men som sagt så kan det godt være en engangshendelse. 

Anonymkode: 6d36c...54e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...