Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min oppfatning er ikke at jeg blir diskriminert, men tre utleiere/potensielle utleiere for meg har faktisk sagt til meg at de ikke vil ha utlendinger som leietakere. Det er garantert mange utleiere som velger etter etnisitet uten at det kommer frem.

Anonymkode: 76938...c25

Jeg må jo si jeg syntes det var underlig at mine leieboere fra fjernere strøk klarte å "bruke opp" hvitevarene på ett år og det var ikke de samme menneskene, men de var fra samme land så jeg slapp å male om pga krydderlukta. Selv har jeg hatt mine hvitevarer i over 20 år og mikroen er 35😁 Da Utleiemegleren overtok administrasjonen sa de at disse var kjent for "å bruke kjøkkenet veldig hardt" 😳 

Anonymkode: 321ba...ebc

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri opplevd dette på leiemarkedet,men jeg leiet leilighet da det fremdees var menneskelige priser,og man ikke ble utsatt for intervjuer,utvelgelser og annet møkk som i dag. Tror faktisk det hadde knekt meg også!

Forstår ikke at noen sitter med en god følelse ved å leie noe sted i dag. Virker forjævlig for å si det mildt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde å bli diskriminert på leiemarkedet. Sendte og ringte x-antall ganger på en leilighet. Fikk aldri svar. Fikk moren min til å kontakte samme utleier. Fikk som svar: leier ikke ut til sånne. Sånne (altså jeg) var da i begynnelsen i 40 årene, fast og stabil jobb og en liten hund. Kanskje kjedelig person egt. Ga opp, fant meg og hunden en annen plass å bo. Fikk høre senere at utleier hadde leid ut samme leilighet til en narkoman og det ble et helvete, men han var jo ung og pen. Utleier var en ung kvinne, så hun foretrakk vel heller en bad boy enn en "gammel" kjerring i 40 åra. Til pass åt henne (utleier)

Anonymkode: e4e74...044

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.50):

Har noen opplevd dette? Rett å slett i bli diskriminert i leiemarkedet. Jeg har lett i en småby i 7-8 måneder. Har ikke selv opplevd å bli sagt dette til men føler det. Det har praktisk talt sendt meg i kjelleren. Mistrives her jeg bor. Så, hva er din erfaring med diskriminering i leiemarkedet? Evt om du er en alternativ sjel som foretrekker alternative boformer.

Anonymkode: edb7f...d1b

Jeg tenker at det eneste jeg ville ha vært veldig bastant på er å unngå røykere og de med dårlig boevne. Jeg hadde ønsket å snakket med referanser personene måtte ha hatt. Har de ikke dette så hadde jeg nok ikke leid ut til dem.

Det ville også hatt mye å si om depositumet blir betalt via nav-garanti fra Nav eller depositumsgaranti via forsikringsselskap. Nav garanti krever at utleier må være veldig tilstedeværende og må handle veldig konsekvent når husleien ikke er innbetalt mm. Det er frister å forholde seg til. Det står at Nav-garantien dekker evt skader også men jeg ville vært veldig interessert i hvor mye den evt dekker. Utrolig hvor stort skadeomfanget kan være. 

Ang depositumsgaranti via forsikringsselskap så slipper man i det minste å forholde seg til Nav. Man må fremdeles være veldig tilstedeværende og handle konsekvent når husleie ikke er betalt inn mm. Er frister for når ting må gis beskjed om mm. Men det står konkret opp til et visst beløp ang dekking av skader mm + at her står leietaker for innbetaling av et visst beløp noe som gjør personen mer ansvarlig tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vi har leid ut til har vært alenemødre. Da vet jeg at leiligheten blir holdt ren,de betaler,det blir ikke fyll og fest. De holder en normal døgnrytme. Jeg har krav at folk har jobb og kan betale depositum.De må gjerne ha dyr. Røyking inne er uaktuelt.

Anonymkode: d6d19...455

Vel, der har vi nok litt ulike erfaringer.  Opplevde litt av hvert på deres barnefrie helger  😮

Anonymkode: dfbc3...fdd

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Opplevde å bli diskriminert på leiemarkedet. Sendte og ringte x-antall ganger på en leilighet. Fikk aldri svar. Fikk moren min til å kontakte samme utleier. Fikk som svar: leier ikke ut til sånne. Sånne (altså jeg) var da i begynnelsen i 40 årene, fast og stabil jobb og en liten hund. Kanskje kjedelig person egt. Ga opp, fant meg og hunden en annen plass å bo. Fikk høre senere at utleier hadde leid ut samme leilighet til en narkoman og det ble et helvete, men han var jo ung og pen. Utleier var en ung kvinne, så hun foretrakk vel heller en bad boy enn en "gammel" kjerring i 40 åra. Til pass åt henne (utleier)

Jeg måtte bare smile litt av denne, for jeg vet også om et par slike tilfeller.  Jeg har ikke måttet leie selv, heldigvis.  Da hadde jeg sikkert blitt avvist.  Jeg er jo altfor gammel (alderspensjonist), for her har jeg lest at gamle folk både lukter vondt, at det kan bli et renn av hjemmesykepleie, at de har for høy lyd på radioen, at de kan bli demente, at de er for mye hjemme og sliter på leiligheten, at de kan få besøk av bråkete barnebarn, eller kanskje komme til å spørre om hjelp til noe. Osv.  Da velger de heller en ung og kjekk kriminell 🤣

Endret av Perine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde ikke leid ut til noe med hund, så enkelt faktisk.

Anonymkode: 415d8...724

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må jo si jeg syntes det var underlig at mine leieboere fra fjernere strøk klarte å "bruke opp" hvitevarene på ett år og det var ikke de samme menneskene, men de var fra samme land så jeg slapp å male om pga krydderlukta. Selv har jeg hatt mine hvitevarer i over 20 år og mikroen er 35😁 Da Utleiemegleren overtok administrasjonen sa de at disse var kjent for "å bruke kjøkkenet veldig hardt" 😳 

1) Det er ikke ugreit å ha erfaringer. Det er også greit å tenke at det er noen mønstre og bli skeptisk. Det finnes et punkt hvor dette går over i fordommer, så det bør man være bevisst på, feks hvis andre erfaringer som strider mot disse forblir liggende uberegnet på siden.

2) Det er noe annet å mene disse tingene og presentere dette åpent for alle. Det er rimelig spesielt å snakke om dette til folk man ikke kjenner holdningene til, og presentere dette for potensielle leietakere, også når de fra en "foretrukket" gruppe. Selv om jeg er en leietaker som det ikke er knyttet denne typen fordommer mot, er ikke jeg interessert i å  høre om dette. Det setter meg i en situasjon jeg synes er ubehagelig og jeg velger en annen utleieenhet hvis det er andre alternativer. Jeg har opplevd dette med minst tre huseiere.

Anonymkode: 76938...c25

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (På 11.6.2025 den 13.02):

Det er helt vanlig å bli diskriminert i leiemarkedet av følgene grunner:

1. Du har små barn = mer slitasje på leiligheten, kanskje også mye bråk og støy.

2. Du får din inntekt via nav, selv om det så er fast inntekt via uføretrygd = jobber ikke? .mer sjans for slitasje på leiligheten siden vedkommende er mye hjemme + evt hva med rus/psykiske lidelser? 

3. Du har husdyr. Noen sier ja til dyrehold men de fleste ikke.

4. Du røyker = vil ikke ha røyk i leiligheten eller på eiendom. Noen godtar hvis man feks røyker kun ute 

5. Dere er i par i feritil alder = det kan hende dem får barn, da blir det støy.

6. Er ikke kredittverdig/har mye gjeld = kan ikke betale husleien.

7. Utenlandsk navn/opprinnelse = fordommer mot kultur/religion/land 

...

Så norskt navn, uten dyr, fast jobb, helst være  ung uten barn, eller være ferdig med småbarnslivet og ikke røyk, samt være god betaler ja da er sjansen best.

Haha...jeg leide ut til noen som oppfylte nesten alle punktene. Nav- garanti, ungt par. Hun bor der enda med barna sine 12 år etter. Aldri noe tull. Hun har jo fast jobb nå, og de passer katten min når jeg er vekke.

Så jeg føler jeg har vært heldig med leieboere som har vært så stødig og så lenge. Røykinga ute plager meg ikke. 

Anonymkode: 0e725...326

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva mente du med det uthevede? 

Har forresten samme erfaring som deg med en god del muslimske utlendinger, at de lukter intenst av mat og krydder. Kvinnene er kanskje bare hjemme hele tiden og lager mat? Virkelig ikke noen jeg hadde leid ut til. Mye slitasje når man er hjemme absolutt hele tiden, og matstanken i veggene blir aldri borte. 

Anonymkode: bc2c9...16c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 13.36):

Vi er veldig selektive når vi leier ut leiligheten i vår egen bolig. Vet ikke om det går under diskriminering akkurat, men vi velger bort folk med barn, unge folk som flytter hjemmefra for første gang, de som har husdyr, de som ikke snakker norsk eventuelt godt engelsk, nav-garanti osv. Vil helst ikke ha folk med bil, men det kan gå. Det er klart at når vi leier ut i eget hus, her hvor ungene våre bor, så er det viktig å velge riktige leieboere, sånn at de som går oppi familien vår er ryddige folk. Og at vi har trygghet for leieinntekten selvfølgelig. Vi driver ikke noe veldedighet, vi får ingen stønader for å drive med utleie, så vi må sikre oss selv økonomisk og risikoredusere. 

Anonymkode: 50607...551

Det er oppskriften på diskriminering.

Anonymkode: b8a5f...ec9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde ikke leid ut til noe med hund, så enkelt faktisk.

Anonymkode: 415d8...724

Tror ikke hunden var problemet siden den narkomane hadde et monster av hund selv.

Men jeg skjønner problemstillingen i forhold til hund og utleie.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 11.6.2025 den 12.44):

Hva var grunnen da? Er det psykiatri, rus?

Vet ikke. Nei ingen rus eller psykiatei

Anonymkode: edb7f...d1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 13.54):

Jeg diskriminerer ja, for leier ikke ut til godt voksne, etter svært dårlige opplevelser med det, og helst ikke til dem med nav- garanti heller. Det siste kan jeg imidlertid gjøre unntak angående, om jeg får tillit til og sympati for vedkommende. De to siste jeg leide ut til var unntak fra dette, men det skal litt til. Nest siste var også en som medfører at terskelen for å gjøre slike unntak ble hevet. Siste var en jeg kjenner fra før, som bare midlertidig hadde det behovet. 

Jeg sier ikke dette rett ut på noen måter, og det er uansett mange jeg må avvise. 

Anonymkode: 96ea7...381

Hvilke erfaringer har du med ‘godt voksne’? 😅🙈 det som noen kaller for boomer-oppførsel? 

Anonymkode: 274b5...8a3

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er alle som gledet seg over at nå ble alle hushaiene borte, er de fornøyd nå, nå som utleiemarkedet har blitt enda trangere? 

De som ikke hadde mulighet til å kjøpe noe selv tidligere, har fortsatt ikke dét, selvom det har kommet flere boliger på markedet som resultat av at veldig mange har sluttet med utleie.

Anonymkode: f0c43...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Studerte nettopp med ei fra Sverige, hun fortalte meg at hun leier leilighet "for livet" av det offentlige. Grei størrelse og greit priset. Man står på venteliste og etterhvert får man tildelt en bolig. Dette er helt vanlige oppegående mennesker med jobb etc. Jeg fatter ikke at Norge ikke klarer ha samme typen ordning. Tenk så greit det kunne vært. Mange ønsker seg f.eks flere barn, men har ikke råd eller plass. Leiemarkedet slik det er nå er galskap. 

Anonymkode: c1f3c...a13

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...