Gå til innhold

Vi leier ikke ut til sånne som deg vi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det vil hjelpe å gå til diskriminerings nemda.

Vi har dessverre useriøs diskrimineringsnemda opp mot utleie (spessielt opp mot alder), som kun henviser seg til tidligere saker og bruker det som grunnlag til å henlegge; og dermed unlater å realitetsvurdere mulighet for gjenåpning av en annens tidligere sak, opp mot diskriminerings nemda lov §20, se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-50

Problemet slik det er nå, er at en potensielt har veldig mange feilaktige vurderte diskrimineringssaker, hvor en får en domino effekt på vurderinger - en henlegger, fordi en tidligere (men potensielt feilaktig vurdert) sak ble henlagt. 

Samme gjelder forsovidt for seksuell trakassering, hele opplegget om å ikke realitetsvurdere mulighet for gjenåpning av tidligere saker - fremfor å bare henlegge, ved å peke på tidligere saker - er latterlig.

Anonymkode: 0e104...606

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er vanlig med diksriminering på nesten alt,  og diskriminerings nemda og manglende respekt for internasjonale konvensjoner er litt av problemet - en må regne med at det meste blir henlagt, pga domino effekt (er for mange som har fått saken feilaktig vurdert)

Blir uansett litt vanskelig å gjøre noe med akkurat dette, siden Norge er slikt som det er😐

AnonymBruker
Skrevet

Jeg diskriminerer ikke, men sier det rett ut at vi ikke leier ut til alenemødre og utlendinger. 

Anonymkode: 7a878...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser den, beste er å møte folk en tror er kul og ta det derfra.

AnonymBruker
Skrevet

Min oppfatning er ikke at jeg blir diskriminert, men tre utleiere/potensielle utleiere for meg har faktisk sagt til meg at de ikke vil ha utlendinger som leietakere. Det er garantert mange utleiere som velger etter etnisitet uten at det kommer frem.

Anonymkode: 76938...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilken diskriminering det er snakk om her, men har fått høre den en gang. Ikke face to face, men via Finn. Da var det noe ala "Vi leier bare ut til norske". Jeg er norsk, er bare adoptert. Så de gikk kun utifra bildet mitt. Navnet mitt er norskt. 

Anonymkode: 8b8e8...d8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min oppfatning er ikke at jeg blir diskriminert, men tre utleiere/potensielle utleiere for meg har faktisk sagt til meg at de ikke vil ha utlendinger som leietakere. Det er garantert mange utleiere som velger etter etnisitet uten at det kommer frem.

Oi, se der ja. Vi er flere som har opplevd det, altså.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 12.37):

De aller færreste utleiere leier ut sin egen bolig da.

Anonymkode: 19027...b53

Hæ? Det må da være hundretusenvis av mennesker som eier hus og som leier ut leilighet/hybel i kjelleretasjen. Hvorfor kaller du det "de færreste"? De leier ut en del av sin egen bolig, samme bolig som de selv bor i.

Anonymkode: e0e28...9e8

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (På 12.6.2025 den 11.22):

Ja, og de klarer dessverre ikke å hjelpe alle som trenger det.  Og når vi leser her om alle de forskjellige grunnene til at de blir avvist hos private, så utgjør de en veldig stor gruppe.  

Men mener du at en som vanligvis ikke blir valgt trenger en bolig mer enn den som blir valgt?

Vi leier ut i sokkeletasjen vår, og vi får kanskje 50-100 henvendelser hver gang vi bytter leietaker. Vi velger selvsagt den vi da mener passer best inn hos oss, og som vi tror vil behandle leiligheten pent. Røyk, masse krydret mat/olje, røkelse - det setter seg i veggene. Du må ha ozonmaskin for å få ut lukta og renovere alt. Ikke ønsker vi rus her heller. Vi ønsker ikke barnefamilier fordi vi mener boligen ikke passer  størrelse og atkomst + at vi vil ha hagen selv. Og det bråker jo, synes vi har nok bråk fra egne barn. Dyr sliter på leiligheten og noen i familien har allergi, så det utgår selvsagt. Vi trenger også leieinntektene, så vi foretrekker de som har jobb og godtar ikke Navgaranti da den ikke er verdt papiret den er skrevet på. Har brent oss på folk som tar seg til rette så det holder, så vi er kresne på hvem vi slipper inn. Det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre, det er rett og slett for å få leieforholdet til å gå mest mulig smertefritt for alle parter.

Og ja, så mener jeg at alle de som søker trenger bolig like mye, ellers hadde de nok ikke søkt.

Anonymkode: 04bac...402

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Diskriminering foregår i alle samfunnslag, men det fleste er smarte nok til å ikke si det høyt. 

Når jeg leier ut min bolig, er det basert på ulike preferanser jeg har gjort meg igjennom erfaring. Du ville kanskje sett på det som diskriminering, for meg handler det om å minimere risiko. 

Vi driver kun kortidsutleie og det er noen grupper jeg ikke leier ut til. 

Anonymkode: 46e3c...f98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt lett for å få leid, selv etter jeg fikk barn. Kikket 3 steder, alle 3 stedene var det flere interesserte, de sa alle 3 at jeg kunne leie der. Jeg valgte det som passet best for meg og barna. 

Røyker ikke, har ikke dyr, er alene, jobber fast på et sted alle kjenner, har god referanse fra tidligere leieforhold, er handy og kan ordne alt selv. 

Anonymkode: 14de5...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg diskriminerer ikke, men sier det rett ut at vi ikke leier ut til alenemødre og utlendinger. 

Hva er galt med alenemødre 😂

Som alenemor fikk jeg flust av tilbud, så dette gjelder heldigvis ikke alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oi, se der ja. Vi er flere som har opplevd det, altså.

Ja, jeg har faktisk ikke opplevd dette som uvanlig. Synes det er rimelig spesielt å fremheve meg som leietaker fordi jeg er etnisk norsk og ser norsk ut. Som om det er et slags kompliment. At utleier holde uoppfordret tale om sine fordommer mot utlendinger, er ikke noe pluss.

• Hjerte 1
Skrevet

På leiemarkedet er det som oftest de som har penger som vinner. Uansett hvordan du vrir på det. I tillegg hvis du aldri er hjemme så er det en fordel. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vi har leid ut til har vært alenemødre. Da vet jeg at leiligheten blir holdt ren,de betaler,det blir ikke fyll og fest. De holder en normal døgnrytme. Jeg har krav at folk har jobb og kan betale depositum.De må gjerne ha dyr. Røyking inne er uaktuelt.

Anonymkode: d6d19...455

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste vi har leid ut til har vært alenemødre. Da vet jeg at leiligheten blir holdt ren,de betaler,det blir ikke fyll og fest. De holder en normal døgnrytme. Jeg har krav at folk har jobb og kan betale depositum.De må gjerne ha dyr. Røyking inne er uaktuelt.

Anonymkode: d6d19...455

Noen mener at slike mødre fester annen hver helg og raskt får seg ny mann som flytter inn. Har selv ikke sett slikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er dette trolling, eller vet du ikke definisjonen av ordet diskriminering? 🙄

Diskriminering handler om å behandle individer forskjellig basert på enten faktisk statistikk (eller falske stereotypier) om gruppen som helhet, og ikke individet basert på individet selv.

F.eks, hvis svarte folk ødelegger boliger2x oftere enn hvite folk, og jeg derfor ikke leier ut til deg fordi du er svart, er det diskriminering. Det spiller ingen rolle at du kan trylle frem statistikk som "bevis" for å prøve å forsvare det, i Norge er det juridisk slik at du skal behandle individene basert på individenes handling.

Har den svarte mannen ødelagt en bolig før, hvis ikke hvorfor skal han straffes for at andre svarte folk ødela boliger? Ville du godtatt det på andre fronter?

Tenk om 1 svart mann ranet en bank, men vi klarte ikke å få tatt gjerningsmannen, så istedenfor tar vi en tilfeldig svart (uskyldig) mann og setter han i fengsel. Mener du virkelig at det vil være ok ?

Dette er noe som går igjen på kvinneguiden gang på gang, folk begår rasisme og diskriminering, men de enten forstår ikke hva ordet betyr eller bare lyver for å late som at de ikke utfører det. 

Stå for ditt standpunk, si "jeg er rasist/jeg diskrimierer" og jeg gjør det fordi det gir meg fordeler etc. Du vil ha kaken og spise den også, du vil ha "fordelen" ved å diskriminere visse grupper, uten stigmaet som å fremstå som en dårlig person. Du må enten gjøre gode ting og fremstå god, eller gjøre onde ting og fremstå ond, kan ikke bare sitte her og være ond og tale som om du er god. Det blir for dumt. 

Anonymkode: 72ed1...950

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det blir som å si at jeg er ikke rasist men jeg mener at hvit er bedre enn alle andre farger på fargekartet. 

Uansett, diskriminering vil det alltid være her i landet, det er et lite land og dessverre så har vi ikke skikkelig opplegg for dette med utleie, vi har rett og slett ikke tradisjon for det, her eier de fleste sin egen bolig. Altså opp mot 80-90 % eier egen bolig sier seg selv at man ikke har et skikkelig regulert leiemarked. Stat og kommune bure hatt boliger som de sto for utleie av, tenker ikke kommunale boliger men vanlige boliger som er til utleie for normale mennesker uten diskriminering av noen på fargekartet og uavhengig av om de har barn eller ikke.

Digresjon men altså det å være på leiemarkedet unner jeg bare ræva mennesker, de er det jo en del av men altså det er noe dritt for skikkelige folk.

Anonymkode: aad2c...d16

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (På 12.6.2025 den 11.22):

Ja, og de klarer dessverre ikke å hjelpe alle som trenger det.  Og når vi leser her om alle de forskjellige grunnene til at de blir avvist hos private, så utgjør de en veldig stor gruppe.  

En ting er mulige fordommer av ymse slag. En annen ting er prisnivået i det private leiemarkedet. Det er på høy tid staten blir mye mer aktiv på boligpolitikk. Både gjennom utbygging for salg, konsepter som leie for eie, rettigheter og retningslinjer for utleiere og leietakere, hardere ettersyn med ulovlige enheter, og som utleier til avviste.

Anonymkode: bd13f...287

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 18.45):

De skal gjennom et syltynt nåløye de som jeg leier ut til. Så det er vel en form for diskriminering?

Anonymkode: e0561...a39

Vil ikke kalle det diskriminering . Men heller selektiv og grundig vurdering . Hvis man eier ett sted er det klart at man er selektiv på hvem man leier ut til. Noe annet vil jo være enda mer spesielt . Selv vil jeg ikke leie ut til folk med husdyr , rusproblemer eller ustabil økonomi . Syns ikke jeg diskriminerer av den grunn . 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...