AnonymBruker Skrevet 11. juni #21 Skrevet 11. juni Vi er veldig selektive når vi leier ut leiligheten i vår egen bolig. Vet ikke om det går under diskriminering akkurat, men vi velger bort folk med barn, unge folk som flytter hjemmefra for første gang, de som har husdyr, de som ikke snakker norsk eventuelt godt engelsk, nav-garanti osv. Vil helst ikke ha folk med bil, men det kan gå. Det er klart at når vi leier ut i eget hus, her hvor ungene våre bor, så er det viktig å velge riktige leieboere, sånn at de som går oppi familien vår er ryddige folk. Og at vi har trygghet for leieinntekten selvfølgelig. Vi driver ikke noe veldedighet, vi får ingen stønader for å drive med utleie, så vi må sikre oss selv økonomisk og risikoredusere. Anonymkode: 50607...551 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #22 Skrevet 11. juni Jeg diskriminerer ja, for leier ikke ut til godt voksne, etter svært dårlige opplevelser med det, og helst ikke til dem med nav- garanti heller. Det siste kan jeg imidlertid gjøre unntak angående, om jeg får tillit til og sympati for vedkommende. De to siste jeg leide ut til var unntak fra dette, men det skal litt til. Nest siste var også en som medfører at terskelen for å gjøre slike unntak ble hevet. Siste var en jeg kjenner fra før, som bare midlertidig hadde det behovet. Jeg sier ikke dette rett ut på noen måter, og det er uansett mange jeg må avvise. Anonymkode: 96ea7...381 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #23 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge de eier boligen er den vel deres? Anonymkode: 21113...de7 Nei "bolig" er den enheten som de selv bor i. Anonymkode: 19027...b53 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #24 Skrevet 11. juni Nå utdyper du jo ikke hva "sånne som deg" skal innebære, og som du føler deg omfattet av, så det blir litt vanskelig å diskutere følelsene dine. For egen del er det slik at jeg har brukt x antall millioner oppsparte kroner på å kjøpe en fresh utleiebolig. Da er det selvsagt helt naturlig at jeg er selektiv mtp hvem som skal få lov til å leie den. Det er rett og slett snakk om å begrense risiko og ta vare på investeringen min. Et av kriteriene for IKKE å få leie hos meg er f.eks. NAV-garanti – først og fremst fordi den garantien er elendig sett fra utleiers side. Det er ikke slemt ment, men altså en måte å minske min risiko. Men det kan jo være at du bare er uheldig? I pressområder så er det fort 30-100 potensielle leietakere som får et høflig "sorry" fra utleier. Du er mao i godt selskap, uten at det er noen trøst i det. Anonymkode: 2a566...e02 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #25 Skrevet 11. juni Hva legger du i diskriminering? Jeg mener det er diskriminering å velge bort på grunn av hudfarge, religion, etnisitet, legning etc. Jeg selekterer, men mener ikke at jeg diskriminerer. Det er fordi vi bor her selv, og leieforholdet skal fungere sammen med oss, og med barna mine. Jeg vil helst ha enslig, jeg ønsker ikke festing, unngår veldig unge som aldri har bodd alene før, etc. Det handler om vår trivsel, men det handler også om leieboers trivsel at vi matcher sånn nogenlunde når vi skal dele hus. Jeg leier ikke ut med depositumsgaranti. Ikke fordi jeg har noe i mot nav, men fordi det gjør det kjempevanskelig for meg dersom noe skulle oppstå, og den er tidsavgrenset uten garanti for forlengelse. Det er min fulle rett å ha disse retningslinjene for mitt leieforhold, i mitt hus. Anonymkode: 67d30...614 2
Mr&Ro Skrevet 11. juni #26 Skrevet 11. juni Vi diskriminerer ikke når vi leier ut. Vi bruker vår selvsagte rett til å avvise leietakere vi ikke ønsker å få inn i eiendommen vår. 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #27 Skrevet 11. juni De skal gjennom et syltynt nåløye de som jeg leier ut til. Så det er vel en form for diskriminering? Anonymkode: e0561...a39 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #28 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): De aller færreste utleiere leier ut sin egen bolig da. Anonymkode: 19027...b53 Hvis du leser hva personen skriver så skriver hen: leier ut i sin egen bolig Anonymkode: 18c87...d32
AnonymBruker Skrevet 11. juni #29 Skrevet 11. juni Chiubi skrev (8 timer siden): Hva er "sånne som deg" i dette tilfellet? Hvis du er mørkhudet, er det helt klart rasistisk motivert. Hvis du er rusmisbruker, er det fullt forståelig De færreste ønsker å leie ut til ikke-vestlige innvandrere. Den spesielle lukta setter seg i veggene, og boligen blir ubeboelig. Anonymkode: 875a0...ec3 6
Chiubi Skrevet 11. juni #30 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): De færreste ønsker å leie ut til ikke-vestlige innvandrere. Den spesielle lukta setter seg i veggene, og boligen blir ubeboelig. Anonymkode: 875a0...ec3 Vi solgte nylig huset til en familie fra Kongo. De leide to boliger før, men de ville bo som storfamilie i ett hus 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #31 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg diskriminerer som utleier, men sier det selvsagt ikke til de. Klikka meg inn her for å se om du faktisk hadde fått dette slengt i trynet, og det hadde du jo ikke. Anonymkode: ce44c...87d Det gjør nok nesten alle som leier ut vil jeg tro, med mindre det er en «rønne» ingen vil bo i eller man leier ut til kommunen som da bestemmer. For min del går dette ut på hvem jeg tror vil ta best vare på leiligheten og forårsake minst slitasje. Fokus på sikker jobb, ingen barn, ikke student+++ Vi leier ut leilighet i nyere enebolig og har valgt fullt møblert og utstyrt og sikter oss inn på pendlere som det er mange av her. Anonymkode: 907c7...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #32 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): De skal gjennom et syltynt nåløye de som jeg leier ut til. Så det er vel en form for diskriminering? Anonymkode: e0561...a39 Slik er verden, gjelder jo det meste egentlig. Anonymkode: 907c7...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #33 Skrevet 12. juni Så lenge du ikke forteller hva som er årsaken til at du er "sånne som deg" er det ikke noe vi egentlig klarer å hjelpe deg med. Anonymkode: c3311...3c5 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni #34 Skrevet 12. juni Perine skrev (22 timer siden): Utleier bestemmer selvsagt hvem de vil leie ut til, men de som ikke er "bra nok" av en eller annen grunn, trenger også tak over hodet. Ja, og det må jo kommunen sørge for. Anonymkode: 907c7...d0a 1
Perine Skrevet 12. juni #35 Skrevet 12. juni (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, og det må jo kommunen sørge for. Anonymkode: 907c7...d0a Ja, og de klarer dessverre ikke å hjelpe alle som trenger det. Og når vi leser her om alle de forskjellige grunnene til at de blir avvist hos private, så utgjør de en veldig stor gruppe. Endret 12. juni av Perine 3 1
Rotemor Skrevet 12. juni #36 Skrevet 12. juni Hva mener du med alternativ sjel? Jeg leier ikke ut til folk som presenterer seg med det alternative ved seg. Det er ikke et pluss at man er sjaman eller aurafotograf. Da blir jeg skeptisk til om dette menneske har røtter i virkeligheten og hvilken problemer det kan skape. Det er kun viktig at man kan vise til fast inntekt. Utover det har jeg ingen fordommer. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni #37 Skrevet 12. juni Jeg husker selv hvordan det var da vi var studenter, hvor viktig det var å fremstå "skikkelig". Det er utrolig mye man kan gjøre selv med hvordan man fremstår og presenterer seg selv. Det handler om å "selge seg inn". Derfor synes jeg det er synt TS ikke har forklart HVA det var som gjorte at utleier ikke ville leie til TS. Anonymkode: c3311...3c5 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni #38 Skrevet 13. juni Mr&Ro skrev (På 11.6.2025 den 18.24): Vi diskriminerer ikke når vi leier ut. Vi bruker vår selvsagte rett til å avvise leietakere vi ikke ønsker å få inn i eiendommen vår. Tror du må google definisjonen på diskriminering, det er ikke det du tror det er. AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 11.02): Ja, og det må jo kommunen sørge for. Anonymkode: 907c7...d0a Boligeierne/utleierne stemmer jo ikke på politikere i kommunen som vil gjøre noe med det, eneste unntaket er hvis de som trenger bolig ikke er nordmenn da mener nordmenn at ting må gjøres med en gang, da er det full fart og plutselig titusener av boliger trylles frem og tilbys, men for nordmenn er det uendelig lange ventetider i de fleste byer pluss elendig standard på toppen pluss ekstremt dyrt... mens de nektes i privat sektor pga diskriminering/fordommer. Anonymkode: 72ed1...950 2
Mr&Ro Skrevet 14. juni #39 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror du må google definisjonen på diskriminering, det er ikke det du tror det er. Notert. Skal Google din definisjon på diskriminering og se hva som dukker opp. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #40 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.50): Har noen opplevd dette? Rett å slett i bli diskriminert i leiemarkedet. Jeg har lett i en småby i 7-8 måneder. Har ikke selv opplevd å bli sagt dette til men føler det. Det har praktisk talt sendt meg i kjelleren. Mistrives her jeg bor. Så, hva er din erfaring med diskriminering i leiemarkedet? Evt om du er en alternativ sjel som foretrekker alternative boformer. Anonymkode: edb7f...d1b Gjetter på at første innlegget under er et innlegg som skal forklare hvordan "alle" kan få den beskjeden. Selvfølgelig blir enkelte her i landet grovt diskriminert. Det suger og du bør sørge for å kunne dokumentere ALL kommunikasjon med evt utleier. Anonymkode: 6c4ec...91a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå