Gå til innhold

Vi leier ikke ut til sånne som deg vi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen opplevd dette? Rett å slett i bli diskriminert i leiemarkedet. Jeg har lett i en småby i 7-8 måneder. Har ikke selv opplevd å bli sagt dette til men føler det. Det har praktisk talt sendt meg i kjelleren. Mistrives her jeg bor. Så, hva er din erfaring med diskriminering i leiemarkedet? Evt om du er en alternativ sjel som foretrekker alternative boformer.

Anonymkode: edb7f...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ta det personlig. Noen vil bare leie ut til studenter som blir midlertidig. Noen vil ikke leie ut til alenemødre fordi de ikke vil ha bråk og barn ute i hagen. Noen vil ikke leie ut til enslige menn fordi det er en sjanse for at de får seg samboer og barn med tiden. Noen vil ikke leie ut til noen som har bil fordi de ikke har plass til flere utenfor. Noen vil ikke leie ut til røykere. Noen vil ikke leie ut til unge voksne på grunn av festing. Det kan være så mangt. Dessverre har alle som leier ut i sin egen bolig rett til å leie ut til hvem de selv vil. Ikke så mye man kan gjøre med det. Lykke til videre i jakten!

Anonymkode: 21113...de7

• Liker 26
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du må ikke ta det personlig. Noen vil bare leie ut til studenter som blir midlertidig. Noen vil ikke leie ut til alenemødre fordi de ikke vil ha bråk og barn ute i hagen. Noen vil ikke leie ut til enslige menn fordi det er en sjanse for at de får seg samboer og barn med tiden. Noen vil ikke leie ut til noen som har bil fordi de ikke har plass til flere utenfor. Noen vil ikke leie ut til røykere. Noen vil ikke leie ut til unge voksne på grunn av festing. Det kan være så mangt. Dessverre har alle som leier ut i sin egen bolig rett til å leie ut til hvem de selv vil. Ikke så mye man kan gjøre med det. Lykke til videre i jakten!

De aller færreste utleiere leier ut sin egen bolig da.

Anonymkode: 19027...b53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller færreste utleiere leier ut sin egen bolig da.

Anonymkode: 19027...b53

Så lenge de eier boligen er den vel deres?

• Liker 31
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har noen opplevd dette? Rett å slett i bli diskriminert i leiemarkedet. Jeg har lett i en småby i 7-8 måneder. Har ikke selv opplevd å bli sagt dette til men føler det. Det har praktisk talt sendt meg i kjelleren. Mistrives her jeg bor. Så, hva er din erfaring med diskriminering i leiemarkedet? Evt om du er en alternativ sjel som foretrekker alternative boformer.

Hvilken form for diskriminering snakker vi om her?

Anonymkode: 329c3...8f8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg diskriminerer som utleier, men sier det selvsagt ikke til de. Klikka meg inn her for å se om du faktisk hadde fått dette slengt i trynet, og det hadde du jo ikke.

Anonymkode: ce44c...87d

• Liker 28
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva var grunnen da? Er det psykiatri, rus?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du uansett bør flytte et annet sted, siden du mistrives på stedet.

Men hva var det ved deg de ikke ønsket. Om du forteller om problemet, kan vi kanskje veilede deg om hvordan du evt kan unngå lignede senere.

Anonymkode: c3311...3c5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært vanlig. Og forståelig, imho. Litt mindre vanlig at det sies rett ut. 

Anonymkode: 6c56a...70a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg diskriminerer som utleier, men sier det selvsagt ikke til de. Klikka meg inn her for å se om du faktisk hadde fått dette slengt i trynet, og det hadde du jo ikke.

Anonymkode: ce44c...87d

Det gjorde jeg også da jeg leide ut. Riktignok etter å ha gått på en smell først, men jeg lærte jo av det, da…

Anonymkode: a7ac6...103

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut min nyoppussede og veldig fine leilighet i Oslo mens jeg jobber i et vikariat i Kristiansand, og selvsagt diskriminerer jeg. Jeg vil ikke ha leietaker som har barn, katt, stor hund, som røyker, som er ufør eller som jeg bare ikke får en veldig god energi fra. Jeg har leid ut til et voksent par fra Nederland som er i Oslo fordi han fullfører doktorgrad og hun har fått en høg stilling i et teknologiselskap. Jeg skal jo flytte tilbake til boligen min og tar ingen sjanser på at ikke alt er i topp stand når den tid kommer. Mine foreldre har leid ut i flere år og jeg har hørt nok skrekkhistorier om leietakere til å tørre å gamble. 

Anonymkode: 33a70...49e

• Liker 25
  • Nyttig 6
Skrevet

Utleier bestemmer selvsagt hvem de vil leie ut til, men de som ikke er "bra nok" av en eller annen grunn, trenger også tak over hodet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full forståelse for utleiere som er selektive med hvem de leier ut, bolig er for de aller fleste den dyreste investeringen de gjør i løpet av livet. Utleiere driver ikke velferd eller sosiale tjenester. 

Det er ikke verdt det å risikere at boligen blir overbefolket, ødelagt av personer med dårlig boevne eller familier som ikke betaler for seg og som det tar en evighet for å få kastet ut.   

Anonymkode: d4e9f...b84

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er helt vanlig å bli diskriminert i leiemarkedet av følgene grunner:

1. Du har små barn = mer slitasje på leiligheten, kanskje også mye bråk og støy.

2. Du får din inntekt via nav, selv om det så er fast inntekt via uføretrygd = jobber ikke? .mer sjans for slitasje på leiligheten siden vedkommende er mye hjemme + evt hva med rus/psykiske lidelser? 

3. Du har husdyr. Noen sier ja til dyrehold men de fleste ikke.

4. Du røyker = vil ikke ha røyk i leiligheten eller på eiendom. Noen godtar hvis man feks røyker kun ute 

5. Dere er i par i feritil alder = det kan hende dem får barn, da blir det støy.

6. Er ikke kredittverdig/har mye gjeld = kan ikke betale husleien.

7. Utenlandsk navn/opprinnelse = fordommer mot kultur/religion/land 

...

Så norskt navn, uten dyr, fast jobb, helst være  ung uten barn, eller være ferdig med småbarnslivet og ikke røyk, samt være god betaler ja da er sjansen best.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er "sånne som deg" i dette tilfellet? Hvis du er mørkhudet, er det helt klart rasistisk motivert. Hvis du er rusmisbruker, er det fullt forståelig 

• Liker 9
Annonse
Skrevet

Som utleier forbeholder jeg meg retten til å leie ut til den jeg vil. Nå leier jeg også ut til alle gruppe bortsett fra røykere og folk med kjæledyr på størrelse med katt og oppover.

Jeg ville aldri, aldri gitt avslag som ligner på utsagnet i overskriften.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (6 minutter siden):

Hva er "sånne som deg" i dette tilfellet? Hvis du er mørkhudet, er det helt klart rasistisk motivert. Hvis du er rusmisbruker, er det fullt forståelig 

Ingen har sagt det til ts, les HI

Anonymkode: 321ba...ebc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen har sagt det til ts, les HI

Anonymkode: 321ba...ebc

Det går ikke frem av HI hva "sånne som deg" er, det er derfor jeg spør. I enkelte tilfeller kan det være ulovlig, mens i andre tilfeller kan det være fullt forståelig og lovlig. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bare verre og verre å leve.. Har man ikke mulighet til lån/egenkapital så får du ikke kjøpt. Vil du leie, så er du nesten prisgitt en eller annen luring som tar deg under vingene sine. Føler nesten at man må tigge eller be på sine knær når det gjelder det å leie  

Anonymkode: 6ca5e...18a

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det blir bare verre og verre å leve.. Har man ikke mulighet til lån/egenkapital så får du ikke kjøpt. Vil du leie, så er du nesten prisgitt en eller annen luring som tar deg under vingene sine. Føler nesten at man må tigge eller be på sine knær når det gjelder det å leie  

Anonymkode: 6ca5e...18a

Ja, vet. Det er like flaut som å gå på "fattigkassa" 😌

Anonymkode: 256fc...18f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...