AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:41 #1 Skrevet onsdag kl 09:41 Jeg går for eksempel mye i klær fra ADIDAS og Nike når jeg er der. Er det noe han kommer til å analysere? Anonymkode: 5ec16...82d 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:44 #2 Skrevet onsdag kl 09:44 Så lenge det er rene og "normale" klær vil ingen brt seg. Møkkete klær eller gallakjole kan være noe å ta opp. Men så lenge ingen andre reagerer på dine klær vil ikke terapeuter heller gjøre det Anonymkode: 57fdb...8bd 3 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:53 #3 Skrevet onsdag kl 09:53 De få gangene antrekkene mine har blitt nevnt i journalen min, har det kun vært ifht normal hygiene. Altså typ "pasienten er normalt kledd" eller lignende. Hadde jeg kommet med gamle flekker og det er lett å se at jeg ikke har skiftet på flere døgn, hadde terapeuten analysert dét, uavhengig av merket på klærne. Anonymkode: cb435...c77 2 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:53 #4 Skrevet onsdag kl 09:53 Så lenge ikke klærne er synlig skitne eller stinker, eller er helt utenfor normalt for sesongen (shorts og sandaler i januar eller tykk dunjakke i juli) bryr de seg nok ikke. Anonymkode: 89761...12a 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:33 #5 Skrevet onsdag kl 10:33 Merker er totalt irrelevante. Ikke bare for terapeuter, men alle egentlig. Som andre skriver over her, vil en terapeut legge merke til om du er ren og velstelt. Ikke noe utover det. Anonymkode: 8f72b...00a 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:44 #6 Skrevet onsdag kl 10:44 Nei normalt sett ikke. Så lenge du er "normalt stelt" så er det ikke noe de tar opp verken muntlig eller i journalen. Jeg har gått til den samme terapeuten i 5 år, vi har ganske lik smak i klær og hun kan og har innimellom kommentert muntlig som at jeg har en fin stil eller at jeg har en "nydelig jakke" på meg. Men det er sånnt høffelig pjat på vei inn til hun. Jeg har også tatt meg den friheten til å kommentere når jeg har sett hun har hatt på seg et antrekk jeg føler ser fantastisk ut. Men vi kjenner hverandre godt, det er ikke hovedtema på noen måter og jeg har aldri fått kommentarer i journalen. Noen kan mene slike komplimenter er unoter og uprofesjonelt men mellom oss to tar det liten plass selv om vi innimellom kan streife borti temaet "klær og stil". Anonymkode: f5e67...1d4 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:34 #7 Skrevet onsdag kl 12:34 Nei, terapeuten er ikke opptatt av merkene på klærne mine. Jeg har sett at de har skrevet at jeg er normalt kledd og et par ganger at jeg er pent kledd. Kvinnelige behandlere har noen ganger gitt meg komplimenter for et plagg eller antrekk. Anonymkode: 73be9...2a8 1
Wilma89 Skrevet onsdag kl 12:44 #8 Skrevet onsdag kl 12:44 Jeg bemerker meg det bare hvis klærne er veldig møkkete, lukter eller ikke sesongadekvat. Altså kommer du i vinterjakke i 25 grader eller shorts i 10 minus vil jeg nok stille noen spørsmål og bli en del av en helhetsvurdering. 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:53 #9 Skrevet onsdag kl 12:53 Jeg fikk kommentar på det en gang faktisk. Det var snøstorm ute og jeg måtte grave frem bilen. Fant ikke parkeringsplass pga snøen og måtte gå et godt stykke i sterk snø og vind. Så jo ut som en drukna rotte med håret til alle kanter når jeg endelig kom frem. Reaksjonen fra terapeuten var at hun var imponert over at jeg hadde kommet til tross for været og utfordringene på veien. I journalen sto det at jeg var sjuskete kledd og ikke brød meg om utseendet. Takk skal du faenma ha for den. Anonymkode: eeeaa...c5d 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:18 #10 Skrevet onsdag kl 13:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De få gangene antrekkene mine har blitt nevnt i journalen min, har det kun vært ifht normal hygiene. Altså typ "pasienten er normalt kledd" eller lignende. Hadde jeg kommet med gamle flekker og det er lett å se at jeg ikke har skiftet på flere døgn, hadde terapeuten analysert dét, uavhengig av merket på klærne. Anonymkode: cb435...c77 Det analyseres ikke, det observeres. Anonymkode: cf2ac...a7e 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:51 #11 Skrevet onsdag kl 22:51 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg fikk kommentar på det en gang faktisk. Det var snøstorm ute og jeg måtte grave frem bilen. Fant ikke parkeringsplass pga snøen og måtte gå et godt stykke i sterk snø og vind. Så jo ut som en drukna rotte med håret til alle kanter når jeg endelig kom frem. Reaksjonen fra terapeuten var at hun var imponert over at jeg hadde kommet til tross for været og utfordringene på veien. I journalen sto det at jeg var sjuskete kledd og ikke brød meg om utseendet. Takk skal du faenma ha for den. Anonymkode: eeeaa...c5d Da hadde jeg faktisk tatt kontakt med psykologen og krevd at foranledningen ble notert. For et møkkamenneske. Anonymkode: e0733...15e 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:45 #12 Skrevet torsdag kl 09:45 Merker har selvsagt ingen betydning, jeg noterer hvis pas går i boblejakke på sommeren, går naken rundt blant andre (og tar tak i det), er møkkete og ustelt, lukter vondt el. Er man normalt påkledd og stelt er det greit. Anonymkode: 483c2...798
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:57 #13 Skrevet fredag kl 03:57 Er transe og har gått til behandling med kjoler og skjørt på meg. Hun sa bare at jeg kledde meg fint. Anonymkode: c105e...ead 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:51 #14 Skrevet fredag kl 14:51 Det er velkjent at skinny jeans er forbundet med ulike personlighetsforstyrrelser Anonymkode: f64a0...0cb 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:00 #15 Skrevet fredag kl 15:00 De bryr seg nok bare hvis klærne er møkkete, hullete eller ikke passer til sesongen, men det er jo kjent at alle mennesker ubevisst dømmer andre utfra blant annet hva de har på seg. Går du bare i slaskete joggebukser, kan du risikere å bli behandlet dårligere enn hvis du går i mer "ordentlige" klær. Anonymkode: fdd5b...5da 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:04 #16 Skrevet fredag kl 15:04 Jeg får kommentarer på at jeg har fin stil, eller komplimenter for enkelte klesplagg innimellom. Syntes bare det er hyggelig! Anonymkode: 3f72a...58e
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:05 #17 Skrevet fredag kl 15:05 Jeg vet ikke om de vektlegger det noe, men de noterer seg det, ja, det pasienten går med faktisk. Jeg er mor til en sønn som nå er voksen, og som var 21 da han ble henvist til psykolog. Han ønsket å ha meg med som støtte i timene, så jeg ble med. I etterkant leste jeg noen av rapportene/notatene til psykologen, og ja, hun hadde notert hva han hadde på seg et par ganger. Han gikk stort sett i det samme hver gang, en joggebukse (svart eller marineblå) og en t-skjorte. Dette ble notert. Aner ikke hvorfor det var viktig å få med i notatene fra timen. Mener psykologene at pasientens antrekk kanskje har noe å si for helhetsbildet? En som pynter seg og staser seg opp til timene kan liksom umulig ha det så ille med seg selv, om de orker det? Sønnen min endte med diagnosen angst og autismespekter. Anonymkode: abe09...157
Grüner Skrevet fredag kl 15:12 #18 Skrevet fredag kl 15:12 AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.41): Jeg går for eksempel mye i klær fra ADIDAS og Nike når jeg er der. Er det noe han kommer til å analysere? Anonymkode: 5ec16...82d Det tror jeg ikke, med mindre du stadig vekk kommer ustelt, møkkete og illeluktende til time. Da kan det være et tegn på at du er så dårlig at du ikke han kan opprettholde normal personlig hygiene.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:18 #19 Skrevet lørdag kl 12:18 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er velkjent at skinny jeans er forbundet med ulike personlighetsforstyrrelser Anonymkode: f64a0...0cb LOL. Da var hele verden personlighetsforstyrra i 10-15 år. Anonymkode: cf2ac...a7e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:26 #20 Skrevet lørdag kl 12:26 Jeg har bare fått kommentarer i retning velstelt eller normalt antrukket. Gjerne på tidspunkt jeg har vært langt nede eller høyt oppe for å forklare mer rundt hva terapauten observerer. Jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg kler meg som jeg gjør, feks om jeg kler meg i klær jeg synes er fine men ikke komfortable, om jeg prioriterer komfort over stil, om jeg velger klær for å speile humør og personlighet og slike ting. Da fordi det handler om å forstå egne mønster og handlinger, ikke fordi terapauten har brydd seg om klærne i seg selv. Anonymkode: 55dfc...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå