AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Mitt eldste barn er ferdig med grunnskolen nå om litt over en uke. Det skal være høytidelig avslutning med foreldre og lærere og etterpå har noen tatt initiativ til en "fest" etterpå for ungdommen på 15./16. år. Nå har jeg skjønt at flere foreldre planlegger å sende med barnet alkohol, noe jeg synes er helt absurd. Jeg har snakket med mitt barn om at dette, og h*n bekrefter at det har vært mye snakk om alkohol i forbindelse med denne festen, og at h*n egentlig gruer seg litt på grunn av dette. Jeg sier at det er jeg enig i og at det fort kan bli dårlig stemning med drikkepress og fulle barn som blir ubehagelige. Så selv om jeg har gjort det klart overfor mitt barn at det har min tillitt og at vi kan sitte klar med bil for å hente på 5 minutters varsel, så ble det til at h*n ikke lengre ønsker å dra på denne festen. Hva går det egentlig av foreldre som oppfordrer til alkoholbruk for så små barn. All forskning tyder jo på at det man "sender med" barn kommer i tillegg til annen alkohol og at de som får denne typen tillatelse hjemmefra drikker mye mer. Anonymkode: 5959f...a53 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni Noen gjør det for å være sikker på at barnet er blant de kule/populære og ha høy status og ikke faller utenfor. Noen hir faen i hva barna gjør. Ikke bry deg om andre!! Ta ansvar gor egne barn. Vi oppdrar heller våre barn til at man ikke må drikke alkohol for å være sosial. Kan skylde på oss eller at de er seriøs med idretten. Det er lov å smake, men ikke vits å gjøre noe mer. De vet vi alltid kan hente, Når eldste gikk ut at 10. møttes alle på en strand etter det høytidelige med familie og vitnemålsutdeling, noen drakk, andre ikke. Sønnen var edru. Datteren har avslutning til uka, ikke hørt om noe sosialt etterpå, men får så klart ikke noe med seg om det blir noe ekstra opplegg. Både med egen erfaring og barnas så er det de mest ekstroverte og sosiale barna som leder an med alkohol, om de drikker så mye mer eller mindre om de får (eller TAR) hjemme spiller en rolle. Noen foreldre vet de ikke klarer å styre barna utenom alkohol og gir de «trygg» alkohol som litt rusbrus så de ikke raider barskapet etter sprit (been there done that). Jeg må innrømme at for min 16 åring og min 18-åring hadde jeg godtatt litt alkohol om det hadde gitt de litt mer sosialt liv, de er altfor mye hjemme.., Anonymkode: 6eeb2...acd 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Er ikke uvanlig å sende med barna litt alko etter 15-16-års alder... Akkurat som mange ikke gjør det... Ikke noe å henge seg opp i... Anonymkode: 79db6...796
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Små barn? Er det barneskolen eller ungdomsskolen de går ut av? For 16 åringer er ikke små barn. Synes du skal støtte ditt barn på en fin måte, at alkohol ikke er farlig, at det er naturlig at man begynner å eksprimentere, men at det også er lov å være edru. Om du er med på å heise opp hvor forferdelig det er at SMÅ barn på 16 drikker litt, så kan du fort være med å på hemme hans sosiale liv. I dagens samfunn der fler og fler sitter inne med skjermene sine kan det være veldig godt for ungdommen å få litt real world erfaring. Vi kan ikke skjerme dem for alt som kan være ubehagelig og skummelt. (når det er sagt - som forelder ville jeg ikke arrengert en fest med alkohol for ungdommen - men jeg er ikke blind for at det ville forekommet alkohol på en slik tilstelning). Anonymkode: 848d1...211 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni Da går han ikke på den festen. Så enkelt er det, faktisk. Anonymkode: f043f...3e1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er ikke uvanlig å sende med barna litt alko etter 15-16-års alder... Akkurat som mange ikke gjør det... Ikke noe å henge seg opp i... Anonymkode: 79db6...796 Man skal ikke henge seg opp i at voksne mennesker sender med alkohol til barna sine og deres venner? Herlighet er dere alkiser hele gjengen her eller. Anonymkode: 24155...edb 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Hadde vært helt uaktuelt å la tiendeklassingen min delta på en fest som det du beskriver. Anonymkode: 6aa0a...692 3
Brunhilde Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Man skal ikke sende alkohol med noen under 18, men å kalle dem for "så små barn" ?! Det syns jeg er nesten like ille. 😁 6 1
Macro Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni Motiver barnet ditt så godt du kan og repetér til det kjedsommelige at dere sitter klare til å hente på flekken. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man skal ikke henge seg opp i at voksne mennesker sender med alkohol til barna sine og deres venner? Herlighet er dere alkiser hele gjengen her eller. Anonymkode: 24155...edb Jeg tenkte akkurat det samme, disse foreldrene trenger jo oppfølging og veiledning, kanskje du bør invitere BV til festen TS Anonymkode: 13178...ca5 1
Macro Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenkte akkurat det samme, disse foreldrene trenger jo oppfølging og veiledning, kanskje du bør invitere BV til festen TS Anonymkode: 13178...ca5 Nå må man ikke ta fullstendig av pga det noen ungdommer har bolset med i friminuttet. Det aller,aller fleste foreldre sender selvsagt ikke med alkohol i grunnskolen. Såpass bør vi voksne skjønne. Dette er mest trolig rykter fra "de kule" som har null rot i virkeligheten. Hvordan har du "skjønt" dette TS?
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Små barn? Er det barneskolen eller ungdomsskolen de går ut av? For 16 åringer er ikke små barn. Anonymkode: 848d1...211 Jeg skrev ikke "små barn", jeg skrev barn. Anonymkode: 5959f...a53
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni Macro skrev (29 minutter siden): Hvordan har du "skjønt" dette TS? Foreldre som sier det rett ut ("de må jo få feire litt etter 10 års skolegang") og barna deres som har vist mitt barn bilder av det de planlegger å ta med. Anonymkode: 5959f...a53
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni Macro skrev (29 minutter siden): Dette er mest trolig rykter fra "de kule" som har null rot i virkeligheten. Det er det dessverre ikke. Anonymkode: 5959f...a53
AnonymBruker Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg tenkte akkurat det samme, disse foreldrene trenger jo oppfølging og veiledning, kanskje du bør invitere BV til festen TS Anonymkode: 13178...ca5 Ville ikke falle meg inn. Jeg har yngre barn på samme skole og har ingen planer om å legge meg ut med lokalmiljøet. Men jeg undres over hvorfor noen foreldre faktisk tenker at dette er en god ide Anonymkode: 5959f...a53
AnonymBruker Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni Brunhilde skrev (52 minutter siden): Man skal ikke sende alkohol med noen under 18, men å kalle dem for "så små barn" ?! Det syns jeg er nesten like ille. 😁 Hvem har kalt dem "små barn"? Ikke jeg (TS) iallefall. Anonymkode: 5959f...a53
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke uvanlig å sende med barna litt alko etter 15-16-års alder... Akkurat som mange ikke gjør det... Ikke noe å henge seg opp i... Anonymkode: 79db6...796 Hva legger du i å "henge seg opp i"? Er det alt man har en mening om? Jeg kan ikke skjønne at jeg spesielt "opphengt" i denne problemstillingen, men jeg undres over dette valget som noen foreldre tar på samme måte som mange andre valg jeg har sett foreldre gjøre oppigjennom årene. Å synes at noe er et elendig valg, og virkelig lurer på hva som foregår i toppen, er helt normal refleksjon i mitt liv. Anonymkode: 5959f...a53 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #18 Skrevet 11. juni Ungdommene her har også planlagt en fest etter avslutningen, regner med det er en del som drikker alkohol der, men kjenner ikke til at noen får alkohol fra foreldrene sine. Anonymkode: 91831...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #19 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke uvanlig å sende med barna litt alko etter 15-16-års alder... Akkurat som mange ikke gjør det... Ikke noe å henge seg opp i... Anonymkode: 79db6...796 Klart det er noe å henge seg opp i .! Det er jo ulovlig uansett mengde Anonymkode: cf585...645 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #20 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt eldste barn er ferdig med grunnskolen nå om litt over en uke. Det skal være høytidelig avslutning med foreldre og lærere og etterpå har noen tatt initiativ til en "fest" etterpå for ungdommen på 15./16. år. Nå har jeg skjønt at flere foreldre planlegger å sende med barnet alkohol, noe jeg synes er helt absurd. Jeg har snakket med mitt barn om at dette, og h*n bekrefter at det har vært mye snakk om alkohol i forbindelse med denne festen, og at h*n egentlig gruer seg litt på grunn av dette. Jeg sier at det er jeg enig i og at det fort kan bli dårlig stemning med drikkepress og fulle barn som blir ubehagelige. Så selv om jeg har gjort det klart overfor mitt barn at det har min tillitt og at vi kan sitte klar med bil for å hente på 5 minutters varsel, så ble det til at h*n ikke lengre ønsker å dra på denne festen. Hva går det egentlig av foreldre som oppfordrer til alkoholbruk for så små barn. All forskning tyder jo på at det man "sender med" barn kommer i tillegg til annen alkohol og at de som får denne typen tillatelse hjemmefra drikker mye mer. Anonymkode: 5959f...a53 Noen foreldre evner ikke å være foreldre! Klare regler og grenser hjelper ungdom til å ikke drikke, eller ihvertfall begynne senere. Flere som er 15-20årene har gått ut å sagt at de skulle ønske det var klare grenser og regler og ikke lov å drikke, og at de ikke fikk tilgang til det via foreldre(en del foreldre mener jo at det er tryggere, nei, de finner mer en annen plass...)! Altfor løse foreldrestiler rundt om. Hvor ofte står det i avisene: Hente ungdommene deres...! Men en del av foreldrene er vel selv drita så ja.. Anonymkode: ae8ad...72c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå