AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Jeg lurer på om jeg har fått underlivsprolaps. Jeg har begynt å slite med å tømme blæra. I det siste har jeg lagt merke til at hvis jeg "tar tak og løfter" i underlivet (venusberget) når jeg sitter på do så kommer det en ekstra liten skvett når jeg egentlig er ferdig. Hvis jeg ikke gjør dette kan det komme en skvett i trusa når jeg beveger meg. Noen ganger når jeg gjør det kommer det også en hel del mer urin. Jeg har en sykdom/skade som gjør at bekkenmuskulaturen er veldig svak og jeg ikke har "kontakt" med den, så å trene den opp er veldig vanskelig. Jeg leser at svak bekkenmuskulatur kan føre til underlivsprolaps. Men siden jeg ikke har noe følelse der nede så vet jeg ikke om jeg har de andre symptomene jeg finner. Spørsmålet mitt er vel om dere som har hatt underlivsprolaps kan kjenne dere igjen i dette med å "løfte" på venusberget? Er det et tegn på at det kan være underlivsprolaps? Jeg har vært så mye hos leger i det siste at jeg kvier meg for å bestille time for nok en ting, derfor spør jeg her før jeg spør en lege. Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg lurer på om jeg har fått underlivsprolaps. Jeg har begynt å slite med å tømme blæra. I det siste har jeg lagt merke til at hvis jeg "tar tak og løfter" i underlivet (venusberget) når jeg sitter på do så kommer det en ekstra liten skvett når jeg egentlig er ferdig. Hvis jeg ikke gjør dette kan det komme en skvett i trusa når jeg beveger meg. Noen ganger når jeg gjør det kommer det også en hel del mer urin. Jeg har en sykdom/skade som gjør at bekkenmuskulaturen er veldig svak og jeg ikke har "kontakt" med den, så å trene den opp er veldig vanskelig. Jeg leser at svak bekkenmuskulatur kan føre til underlivsprolaps. Men siden jeg ikke har noe følelse der nede så vet jeg ikke om jeg har de andre symptomene jeg finner. Spørsmålet mitt er vel om dere som har hatt underlivsprolaps kan kjenne dere igjen i dette med å "løfte" på venusberget? Er det et tegn på at det kan være underlivsprolaps? Jeg har vært så mye hos leger i det siste at jeg kvier meg for å bestille time for nok en ting, derfor spør jeg her før jeg spør en lege. Anonymkode: 23ff2...2a9 Kan jeg spørre hva slags sykdom/skade du har som gjør bekkenmuskulaturen svak? Forøvrig har jeg samme problemet med urinering som deg og har underlivsprolaps. Har ikke prøvd å løfte på venusberget tror jeg, men det kommer alltid mer når jeg tørker meg og legger litt trykk på området. Og så kommer det når jeg reiser meg opp. Anonymkode: 60242...4fa
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre hva slags sykdom/skade du har som gjør bekkenmuskulaturen svak? Forøvrig har jeg samme problemet med urinering som deg og har underlivsprolaps. Har ikke prøvd å løfte på venusberget tror jeg, men det kommer alltid mer når jeg tørker meg og legger litt trykk på området. Og så kommer det når jeg reiser meg opp. Anonymkode: 60242...4fa Ryggmargsskade (men har fått tilbake gangfunksjonen etter opptrening). Det var sånn jeg merket det faktisk! Det kom mer på papiret da jeg tørket, så jeg har begynt å løfte på ting for å tømme før jeg tørker. Vet du om det er et tegn på underlivsprolaps eller er det bare tilfeldig? Får du noen behandling? Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ryggmargsskade (men har fått tilbake gangfunksjonen etter opptrening). Det var sånn jeg merket det faktisk! Det kom mer på papiret da jeg tørket, så jeg har begynt å løfte på ting for å tømme før jeg tørker. Vet du om det er et tegn på underlivsprolaps eller er det bare tilfeldig? Får du noen behandling? Anonymkode: 23ff2...2a9 Skjønner! Det er jeg usikker på faktisk. Jeg har også veldig svak bekkenbunn, så det er mulig det er derfor hos meg også. Får ingen behandling, men har lært meg å leve greit med det. Kjenner på en måte når det er "helt tomt". Anonymkode: 60242...4fa
AnonymBruker Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skjønner! Det er jeg usikker på faktisk. Jeg har også veldig svak bekkenbunn, så det er mulig det er derfor hos meg også. Får ingen behandling, men har lært meg å leve greit med det. Kjenner på en måte når det er "helt tomt". Anonymkode: 60242...4fa Åja! Må du bare sitte til et er helt tomt eller går du flere ganger? Hvordan fikk du stilt diagnosen? Jeg vet det finnes både behandlinger, øvelser og diverse som skal hjelpe til med å trene bekkenbunnsmuskulaturen, men det er ikke noe jeg har prioritert enda. Angrer nå hvis det har gitt meg underlivsprolaps da. Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Åja! Må du bare sitte til et er helt tomt eller går du flere ganger? Hvordan fikk du stilt diagnosen? Jeg vet det finnes både behandlinger, øvelser og diverse som skal hjelpe til med å trene bekkenbunnsmuskulaturen, men det er ikke noe jeg har prioritert enda. Angrer nå hvis det har gitt meg underlivsprolaps da. Anonymkode: 23ff2...2a9 Sitter til det er tomt ja, er blæren veldig full før dobesøk må jeg gå flere ganger, så pleier å unngå det. Diagnose på underlivsprolaps? Jeg var på gynekologisk avd på sykehuset, men vet at enkelte gynekologer kan se det, spesielt om det er uttalt. Anonymkode: 60242...4fa
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sitter til det er tomt ja, er blæren veldig full før dobesøk må jeg gå flere ganger, så pleier å unngå det. Diagnose på underlivsprolaps? Jeg var på gynekologisk avd på sykehuset, men vet at enkelte gynekologer kan se det, spesielt om det er uttalt. Anonymkode: 60242...4fa Jeg skjønner! Ah, ok! Hva var/er symptomene dine? Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner! Ah, ok! Hva var/er symptomene dine? Anonymkode: 23ff2...2a9 Mye tyngefølelse, spesielt under menstruasjon, av og til er det så vondt at jeg ikke klarer å stå(men usikker på hvor vanlig dette er), kan ikke bruke tampong, mye luftbobler i skjeden, føler at noe skal falle ut osv. Tror det er litt ulikt hva slags type underlivsprolaps man har, om det er livmor, blære, osv. Anonymkode: 60242...4fa
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mye tyngefølelse, spesielt under menstruasjon, av og til er det så vondt at jeg ikke klarer å stå(men usikker på hvor vanlig dette er), kan ikke bruke tampong, mye luftbobler i skjeden, føler at noe skal falle ut osv. Tror det er litt ulikt hva slags type underlivsprolaps man har, om det er livmor, blære, osv. Anonymkode: 60242...4fa Slik har jeg det også.Tyngdefølelse,det føles som ting faller ut,merkes godt om jeg hoster eller nyser. Av og til kommer det lite urin,selv om det føles som det er mye.Da hender det at det kommer mer når jeg reiser meg opp.Jeg er forbi overgangsalderen så mens har jeg ikke.Det er ikke vondt,men ubehagelig.Heldigvis skal jeg snart til gynekolog etter lang ventetid.Håper på hjelp,for det er ikke godt å ha det sånn! Anonymkode: 48bea...ad1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mye tyngefølelse, spesielt under menstruasjon, av og til er det så vondt at jeg ikke klarer å stå(men usikker på hvor vanlig dette er), kan ikke bruke tampong, mye luftbobler i skjeden, føler at noe skal falle ut osv. Tror det er litt ulikt hva slags type underlivsprolaps man har, om det er livmor, blære, osv. Anonymkode: 60242...4fa AnonymBruker skrev (11 timer siden): Slik har jeg det også.Tyngdefølelse,det føles som ting faller ut,merkes godt om jeg hoster eller nyser. Av og til kommer det lite urin,selv om det føles som det er mye.Da hender det at det kommer mer når jeg reiser meg opp.Jeg er forbi overgangsalderen så mens har jeg ikke.Det er ikke vondt,men ubehagelig.Heldigvis skal jeg snart til gynekolog etter lang ventetid.Håper på hjelp,for det er ikke godt å ha det sånn! Anonymkode: 48bea...ad1 Virker som at tyngdefølelse er et vanlig symptom. Jeg føler ikke noen tyngdefølelse, men vet jo ikke om det er fordi jeg har nedsatt følelse eller om jeg bare ikke føler det. Jeg har noe ubehag/trykk i området, men jeg vet jo ikke om jeg egentlig har vondt eller hva det er. Jeg har bestilt meg legetime nå da. Du som skal til gynekolog snart, har du valgt en gynekolog med kompetanse på dette eller bare en tilfeldig gynekolog? Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Virker som at tyngdefølelse er et vanlig symptom. Jeg føler ikke noen tyngdefølelse, men vet jo ikke om det er fordi jeg har nedsatt følelse eller om jeg bare ikke føler det. Jeg har noe ubehag/trykk i området, men jeg vet jo ikke om jeg egentlig har vondt eller hva det er. Jeg har bestilt meg legetime nå da. Du som skal til gynekolog snart, har du valgt en gynekolog med kompetanse på dette eller bare en tilfeldig gynekolog? Anonymkode: 23ff2...2a9 Ble henvist av fastlegen til gynekologisk avd på sykehuset.Hadde jeg gått privat hadde det kanskje vært kortere ventetid?Skulle få svar om plass innen 4 mnd.Det holdt akkurat..😐 Anonymkode: 48bea...ad1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ble henvist av fastlegen til gynekologisk avd på sykehuset.Hadde jeg gått privat hadde det kanskje vært kortere ventetid?Skulle få svar om plass innen 4 mnd.Det holdt akkurat..😐 Anonymkode: 48bea...ad1 Holdt akkurat til hva? Jeg ble henvist i dag og fikk time om ca. 2 mnd hos avtalespesialist som skulle være god på dette. Tenker å ringe og si at jeg kan komme på kort varsel ved avlysning så går det kanskje litt fortere. Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni Jeg har også litt blæreproblemer, kan ikke bruke tampong, den kommer bare ut igjen. Viste seg at jeg har en stor muskelknute i livmoren som presser på blæra og dytter på alt som er nær livmoren. Anonymkode: a920c...22b
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har også litt blæreproblemer, kan ikke bruke tampong, den kommer bare ut igjen. Viste seg at jeg har en stor muskelknute i livmoren som presser på blæra og dytter på alt som er nær livmoren. Anonymkode: a920c...22b Oi! Hva gjør de med det da? Anonymkode: 23ff2...2a9
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni Fjerner livmoren da den er så stor at det nytter ikke å fjerne bare myomet. Anonymkode: a920c...22b
AnonymBruker Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fjerner livmoren da den er så stor at det nytter ikke å fjerne bare myomet. Anonymkode: a920c...22b Oi! Anonymkode: 23ff2...2a9
Elle Melle Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni Dette er nok en ting det er veldig lurt å få undersøkt ordentlig av en gynekolog. Det er først når man vet hva som er galt at man kan vite hva som kan gjøres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå