Gå til innhold

Hvordan er denne "matdagen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Om du har vært "storspiser" av drittmat og godteri nesten hver dag så vil jeg nå tro at dette er en enorm forbedring, gitt at vi definerer godteri og drittmat på samme måte.

Om du er seriøs rundt din livsstilsendring ville jeg ikke spurt om råd på nettforum fra vilt fremmede, da alle trolig uten nevneverdig kunnskap om kosthold. Ta heller kontakt med ernæringsfysiolog for kartlegging og støtte/hjelp videre. 

De fleste definerer sunt som kalorifattig, med andre ord uten næring. Jeg definerer sunt som næringsrikt. For eksempel er avokado, valnøtter, bringebær, potet og gulrøtter kjempe sunt. Men både avokado og valnøtter inneholder mye kalorier. 

Syns ikke denne "matdagen" virker for ille. Men ikke legg lista for høyt her. Fokuser på det som er positivt denne dagen og prøv å ha noe lignende neste dag (for eksempel fortsett å spise avokado og bringebær), fokuser på å fortsatt holde deg unna godteri. Det er mitt råd, som du ikke trenger å ta imot. 

For eksempel dette er jo renspikka løgn. Vedkommende vet ingenting om din livsstil, hvor høy du er eller hvor mye du veier, og hevder at det vil være vanskelig å gå ned i vekt med dette kostholdet. Et prakteksempel på hvorfor du egentlig ikke skal henvende deg til internett angående veiledning og råd rundt mat. Om du hadde lagt ved vekt og mengde hadde det ikke hatt noe å si ts, folk hadde fortsatt gjettet ut ifra personlige meninger og erfaringer. Man kan fint gå ned i vekt av å spise kaloririk mat - handler bare om hvor ofte man spiser det.. Dette kommer fra noen som gikk ned i vekt på potetgull og sjokolade. Ja, jeg endte opp med flere vitaminmangler og tapte mye muskelmasse.. :) 

Anonymkode: b90c4...41a

Gitt at gjennomsnittsnordmannen har en kontorjobb og beveger seg ganske lite er det ikke urimelig å ta utgangspunkt i det. Uavhengig av vekt og høyde skal det ganske mye til for å gå ned i vekt om tilbehøret ditt til middagen utgjør over 1/3 av basalmetabolismen din.

Jeg har aldri sagt man ikke kan gå ned i vekt på mat som er kaloririk, så du kan spare deg for stråmennargumentene, men du kan ikke gå ned i et kalorioverskudd. Generelt blir ganske mange demotivert om de selv opplever at de spiser «sunt» men ikke går ned i vekt, og gir opp raskere enn om de går noe ned i vekt.

Du står jo fritt til å høre på hvem du vil TS, personen som misforstår svaret mitt med vilje, slanket seg på potetgull og mistet alle musklene sine, eller et faktisk oppegående menneske.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.05):

Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker.

Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går:

Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. 

Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. 

Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett.

Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk

Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? 

Anonymkode: c5144...3bc

Modifikasjoner;

Frokost; Gresk yoghurt, og frø/kjerner i tillegg til litt nøtter.

Lunsj; bruk renere kjøtt eller fisk. Hjemmebakt- eller bakeri. Vurder å lage eggebaserte retter, salater, etc. I stedet for å spise brødskive hver dag. 

Middag; lag fra bunnen, det er hjempelett. Dropp hvitløksbaguett.

Kvelds; ville mulig valgt noe annet enn brød, da du hadde det til lunsj. Fiberrik med avokadomos, for eksempel. 

Anonymkode: 0c054...81b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...