AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker. Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går: Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett. Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? Anonymkode: c5144...3bc
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni Vanskelig å si uten å vite hvilken youghurt? Og hvilket brød? Hvis helget gresk youghurt naturell, bra, og hjemmebakt brød ok. Butikkjøpt not so much. Servelat er vel UP, ville funnet noe mer rent der. Anonymkode: 254b9...dba 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Helt greit med unntak av hvitløksbaguetten. Den var nok ikke særlig sunn. Hvitt brød som loff og baguetter bør man holde seg unna om man vil at menyen skal være i kategorien "hverdagssunn". Anonymkode: f0f1c...928 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vanskelig å si uten å vite hvilken youghurt? Og hvilket brød? Hvis helget gresk youghurt naturell, bra, og hjemmebakt brød ok. Butikkjøpt not so much. Servelat er vel UP, ville funnet noe mer rent der. Anonymkode: 254b9...dba Takk. Skogbær Q-ypghurt med 30 % mindre sukker. Grovt speltbrød fra Meny. Jeg mente forresten løkrull, ikke servelat. Anonymkode: c5144...3bc
Blåttvann Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker. Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går: Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett. Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? Anonymkode: c5144...3bc Hvorfor Toro betasuppe? Kok heller opp en pose fryst lapskausgrønnsaker, ren kraft og rent kjøtt. Voilá. Dropp baguetten, stek proteinrunstykker. Spis heller mer pålegg enn brød. Én servelatskive på en brødskive blir mye karb og lite fett og protein. Spis heller en tynn skive med 3 skiver renere kjøttpålegg.
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni Hvitløksbaguetter er ikke sunt så det burde du ikke spise for ofte. Anonymkode: e7d05...e05
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Det ser ut til at du får i deg bare to av tre anbefalte porsjoner melk og melkeprodukter hver dag? Om du tror på Helsedirektoratet og Kreftforeningen (sikkert noen her inne som ikke gjør det) så bør du få i deg minst en ekstra porsjon med melk/melkeprodukter hver dag. Et ekstra glass med melk, brunost (sunnere enn sitt rykte), hvitost eller hvis du er rå: gammelost! Gammelost inneholder ikke fett, ikke karbohydrater, men hele 54% protein. Inneholder også store mengder vitamin K2 og sunne peptider. Jeg smakte på gammelost for første gang for noen uker siden. Ta tenkte jeg: "aldri" igjen. Så fikk jeg et tips om å ha syltetøy på, og da er det faktisk helt ok å spise. Og veldig sunt! Er på gammelostpakke nummer tre nå tror jeg Ser greitt ut det du spiser, men du bør øke inntaket av melkeprodukter etter de offisielle anbefalingene Anonymkode: bbe86...8d5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Hadde bytta avokadoen med egg da du ser ut til å ha lite proteiner i maten din. Og hvitløksbagutten er ikke sunn. Anonymkode: ddf4a...29b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni Helt normalt sunt og fint kosthold dette! Hvitløksbaguett er selvfølgelig helt greit å spise av og til. Du sier du har klart å kutte ut mye drittmat i det siste, noe som er kjempebra. Små skritt er viktigere enn å gape over for mye på én gang. Litt ultraprosessert er også helt greit å spise i et normalt sunt kosthold Anonymkode: 81857...c38 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Så flink du er som tar grep, TS! Du trenger dog mer proteiner og mindre ultraprosessert mat sånn over tid. Ingenting i veien med å spise dette nå og da, men sørg for å spise både hvit fisk og fet fisk, og rent kjøtt i tillegg. F.eks kjøttdeig/karbonadedeig, kylling, biff, vilt. Laks, ørret, torsk. Viktige næringsstoffer kroppen trenger. Et par kokte egg eller eggerøre/omelett, hvis du kan spise egg? Enig med brukeren som sier at små skritt er det viktigste, og jeg syns du er på veldig god vei jeg Anonymkode: 91145...8ae
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det ser ut til at du får i deg bare to av tre anbefalte porsjoner melk og melkeprodukter hver dag? Om du tror på Helsedirektoratet og Kreftforeningen (sikkert noen her inne som ikke gjør det) så bør du få i deg minst en ekstra porsjon med melk/melkeprodukter hver dag. Et ekstra glass med melk, brunost (sunnere enn sitt rykte), hvitost eller hvis du er rå: gammelost! Gammelost inneholder ikke fett, ikke karbohydrater, men hele 54% protein. Inneholder også store mengder vitamin K2 og sunne peptider. Jeg smakte på gammelost for første gang for noen uker siden. Ta tenkte jeg: "aldri" igjen. Så fikk jeg et tips om å ha syltetøy på, og da er det faktisk helt ok å spise. Og veldig sunt! Er på gammelostpakke nummer tre nå tror jeg Ser greitt ut det du spiser, men du bør øke inntaket av melkeprodukter etter de offisielle anbefalingene Anonymkode: bbe86...8d5 Jobber du i tine eller opplysningskontoret til melk? Siden du sprer din melkepropaganda overalt. Tapper respekten for disse selskapene når jeg ser hvordan de driver på også her inne med skjult markedsføring Anonymkode: bb220...c18 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det ser ut til at du får i deg bare to av tre anbefalte porsjoner melk og melkeprodukter hver dag? Om du tror på Helsedirektoratet og Kreftforeningen (sikkert noen her inne som ikke gjør det) så bør du få i deg minst en ekstra porsjon med melk/melkeprodukter hver dag. Et ekstra glass med melk, brunost (sunnere enn sitt rykte), hvitost eller hvis du er rå: gammelost! Gammelost inneholder ikke fett, ikke karbohydrater, men hele 54% protein. Inneholder også store mengder vitamin K2 og sunne peptider. Jeg smakte på gammelost for første gang for noen uker siden. Ta tenkte jeg: "aldri" igjen. Så fikk jeg et tips om å ha syltetøy på, og da er det faktisk helt ok å spise. Og veldig sunt! Er på gammelostpakke nummer tre nå tror jeg Ser greitt ut det du spiser, men du bør øke inntaket av melkeprodukter etter de offisielle anbefalingene Anonymkode: bbe86...8d5 Ja veldig sunt å slenge på masse søtt på noe for å få det til å smake bra? Av alt du henger deg opp i så er det at TS mangler 1 porsjon melk hver dag, og ikke 8 om dagen fra grønt/frukt, proteinmengde, osv. TS gjør det bra med der hun er med tanke på hvor hun kommer fra. Utrolig teit å pirke på småting i denne settingen. Anonymkode: 91145...8ae 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jobber du i tine eller opplysningskontoret til melk? Siden du sprer din melkepropaganda overalt. Tapper respekten for disse selskapene når jeg ser hvordan de driver på også her inne med skjult markedsføring Jeg har tidligere undervist i ernæring – og har hatt mange faglige diskusjoner med studenter opp gjennom åra. Håper noen har fått et annet syn på ernæring etter å ha hatt meg som foreleser. Alltid artig å røske opp i forutinntatte meninger. Jeg ville nok vært mer bekymret for påvirkningen til Mills i stede for Tine eller opplysningskontoret for melk som du inisinuerer Det er ikke propaganda å minne folk på hva Helsedirektoratet, Kreftforeningen og et mer eller mindre samlet ernæringsmiljø mener. Det er informasjon som du ikke liker av en eller annen grunn. Det er mange ikke klarer å følge offisielle kostholdsråd om tre porsjoner melk/melkeprodukter hver dag. Det er gode grunner til at disse rådene er der Siden du ble provosert, så har du kanskje en ideologi som ikke stemmer med hva forskningen sier? Selv om jeg har mer utdannelse og erfaring i faget, så er ikke sikkert at jeg likevel har rett. Selvfølgelig ikke. Bare så det også er nevnt Neste gang sier jeg kanskje noe om kjøtt eller grønnsaker som du ikke liker, Eller om fisk. Skjønner for eksempel lite av hvorfor frukt har blitt så populært i stede for bær Anonymkode: bbe86...8d5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har tidligere undervist i ernæring – og har hatt mange faglige diskusjoner med studenter opp gjennom åra. Håper noen har fått et annet syn på ernæring etter å ha hatt meg som foreleser. Alltid artig å røske opp i forutinntatte meninger. Jeg ville nok vært mer bekymret for påvirkningen til Mills i stede for Tine eller opplysningskontoret for melk som du inisinuerer Det er ikke propaganda å minne folk på hva Helsedirektoratet, Kreftforeningen og et mer eller mindre samlet ernæringsmiljø mener. Det er informasjon som du ikke liker av en eller annen grunn. Det er mange ikke klarer å følge offisielle kostholdsråd om tre porsjoner melk/melkeprodukter hver dag. Det er gode grunner til at disse rådene er der Siden du ble provosert, så har du kanskje en ideologi som ikke stemmer med hva forskningen sier? Selv om jeg har mer utdannelse og erfaring i faget, så er ikke sikkert at jeg likevel har rett. Selvfølgelig ikke. Bare så det også er nevnt Neste gang sier jeg kanskje noe om kjøtt eller grønnsaker som du ikke liker, Eller om fisk. Skjønner for eksempel lite av hvorfor frukt har blitt så populært i stede for bær Anonymkode: bbe86...8d5 Det handler ikke om å bli provosert, men man blir oppgitt over fanatismen og opphenget. Å henge seg opp i et noen "bare" spiser to enheter med meieri en dag, fremfor å se på helheten av kostholdet og hva TS faktisk har utrettet, er bare trist å lese. Nei det er helt riktig, at du har utdanning betyr ikke at du har rett i det hele tatt. Ja melkeprodukter har nyttige næringsstoffer, men for all del, heng deg opp 2 skiver med ost fremfor å forstå viktigheten av mengde protein, b12, jern, osv, eller det faktum at helsemyndighetene også anbefaler "8 om dagen" - som forøvrig også inkluderer frukt. Helsemyndighetene anbefaler også å spise bønner og linser. Så ja, det er merkelig at du er så ensporet opptatt av meieri, og overhodet ikke ser helheten, og det faktum hva TS faktisk har utrettet med kostholdsendringene hittil. Anonymkode: 91145...8ae 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni Veldig dårlig med protein syns jeg. Og mye brød! Og hadde lagd egen suppe. Storkok og i fryseren. Anonymkode: eeb8e...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #16 Skrevet 12. juni Hei, siden du spør om måltidet så tenker jeg jo at du vil ha noen tilbakemeldinger. Tenker jo at dette er en veldig god start og sikkert lange bedre enn hva det var for 2 uker siden. Jeg ville nok heller spist avocado og egg til lunsj, da er du muligens mer mett til middag og kunne gjort noen bedre valg. Lag heller suppe av fryst lappaskausblanding og bruk kraft eller økologisk buljong. Det går nesten raskere. Så ville jeg brukt en bedre kjøttpølse med høyt innhold av kjøtt, samt valgt å spise disse to grove brødskivene til middag istedenfor kveldsmat. Deretter ville jeg droppe kveldsmat eller frokosten. Kommer an på hvor fysen og sulten du er. Er du fysen på kvelden ville jeg lagt yoghurt måltidet der og latt første måltid være lunsj. Da får du et lenger opphold uten mat som er bra. Eventuelt kuttet ut begge. Anonymkode: 8b68a...044
AnonymBruker Skrevet 12. juni #17 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker. Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går: Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. Topp hvis du velger gresk yoghurt naturell. Kan gjerne bruke litt honning som søtning. Begge deler er ren mat og ikke ultraprosessert. Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. Ville hatt på en større mengde pålegg her, og helst noe annet. Feks 2 egg. Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett. Dropp baguetten og pølsa. Lag egen grønssakssuppe eller fokusere på kjøtt, potet, grønnsaker. Potet har et ufortjent dårlig rykte. Den er mettende og proppfulle av vitaminer. Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk. Hva med knekkebrød med makrell i tomat isteden? Wasa fiber balance er ikke ultraprosessert. Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? Anonymkode: c5144...3bc Anonymkode: f9677...ab5
Romkom Skrevet 12. juni #18 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 10.05): Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker. Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går: Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett. Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? Anonymkode: c5144...3bc Hva er målet ditt da? Bagetten alene inneholder nesten 600kcal så med mindre du er ekstremt aktiv vil det være vanskelig å gå ned i vekt med det kostholdet, noe man kanskje kan få inntrykk av at du ønsker om du har kuttet alt av godteri etc? Står heller ikke mengde på verken suppen eller middagen, som har endel å si.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.05): Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker. Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går: Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett. Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? Anonymkode: c5144...3bc Høres ikke spesielt sunt ut. Toro-suppe, pølse og hvitløksbaguette? Med mindre du bakte baguetten selv er nesten hele middagen bare ultraprosessert, minus gulroten og poteten. hva er ingrediensene i grovbrødet, har du bakt det selv? og hva slags yoghurt, naturelle eller «godteri»-yoghurt med enten sukker eller kunstig søtning, og dessuten ofte oligosukrose. Høres ut som du får i deg fryktelig lite proteiner. Liker du egg? Avokado er jo sunt, da. Bringebær og valnøtter også, og hvis det er yoghurt naturelle du spiser. Anonymkode: 288e9...b9a
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.05): Jeg har vært storspiser av drittmat og godteri nesten hver dag. Nå ha jeg endelig klart meg uten godteri i to uker. Jeg spise rikke supersunt, men lurer på hvor på "skalaen" jeg ligger nå. Dette var min matdag i går: Frokost: Yoghurt med bringebær og valnøtter. Lunsj: to grove skiver med 1 servelat og agurk på hver, 1 glass ekstra lettmelk. Middag: En god skål Toro betasuppe med kjøttpølse og ekstra potet og gulrot. Nesten en hel hvitløksbaguett. Kvelds: To grove brødskiver med avocado og gressløk Middagen er jo ikke akkurat super, men hvordan er dette som hverdagsmat, er det ok sunt? Anonymkode: c5144...3bc Om du har vært "storspiser" av drittmat og godteri nesten hver dag så vil jeg nå tro at dette er en enorm forbedring, gitt at vi definerer godteri og drittmat på samme måte. Om du er seriøs rundt din livsstilsendring ville jeg ikke spurt om råd på nettforum fra vilt fremmede, da alle trolig uten nevneverdig kunnskap om kosthold. Ta heller kontakt med ernæringsfysiolog for kartlegging og støtte/hjelp videre. De fleste definerer sunt som kalorifattig, med andre ord uten næring. Jeg definerer sunt som næringsrikt. For eksempel er avokado, valnøtter, bringebær, potet og gulrøtter kjempe sunt. Men både avokado og valnøtter inneholder mye kalorier. Syns ikke denne "matdagen" virker for ille. Men ikke legg lista for høyt her. Fokuser på det som er positivt denne dagen og prøv å ha noe lignende neste dag (for eksempel fortsett å spise avokado og bringebær), fokuser på å fortsatt holde deg unna godteri. Det er mitt råd, som du ikke trenger å ta imot. Romkom skrev (På 12.6.2025 den 19.44): Hva er målet ditt da? Bagetten alene inneholder nesten 600kcal så med mindre du er ekstremt aktiv vil det være vanskelig å gå ned i vekt med det kostholdet, noe man kanskje kan få inntrykk av at du ønsker om du har kuttet alt av godteri etc? Står heller ikke mengde på verken suppen eller middagen, som har endel å si. For eksempel dette er jo renspikka løgn. Vedkommende vet ingenting om din livsstil, hvor høy du er eller hvor mye du veier, og hevder at det vil være vanskelig å gå ned i vekt med dette kostholdet. Et prakteksempel på hvorfor du egentlig ikke skal henvende deg til internett angående veiledning og råd rundt mat. Om du hadde lagt ved vekt og mengde hadde det ikke hatt noe å si ts, folk hadde fortsatt gjettet ut ifra personlige meninger og erfaringer. Man kan fint gå ned i vekt av å spise kaloririk mat - handler bare om hvor ofte man spiser det.. Dette kommer fra noen som gikk ned i vekt på potetgull og sjokolade. Ja, jeg endte opp med flere vitaminmangler og tapte mye muskelmasse.. Anonymkode: b90c4...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå