Gå til innhold

6 åring med tannproblemer må pusse tenner selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har delt omsorg med likt samvær. Hos mor har barnet pusset tennene på egenhånd de siste to årene, og nå er barnet 8 år. Barnet har hatt 2 fyllinger siden hun var 5 år. Tannlegen har sagt at foreldre skal pusse inntil hun er 12 år og både jeg og mor har fulgt til tannlege så begge er veldig bevisst om dette. Barnet vårt har siden hun var 6 fortalt at hun må pusse selv hver dag, og jeg har tatt det opp med mor flere ganger hvorpå hun svarer at det går fint at barnet pusser selv og at hun ofte er for sliten til å hjelpe.

Det blir veldig dårlig stemning når jeg tar opp temaet med mor, og jeg har gitt opp for en stund siden. Hos meg pusser jeg hver eneste dag og datteren min er bestemt på at det er riktig og ønsker å ha det sånn hos både far og mor.

Hva hadde du gjort i en sånn situasjon? Tenker at 2 fyllinger i så ung alder kan skje med enkelte, men da burde man forstå at man må høre på tannlegen og følge rådet..

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste forslag er: 

Når du pusser tennene hennes, lar du henne pusse først - du følger med på hvordan hun gjør det, retter henne om hun hopper over noe, også pusser du etterpå. Da klarer hun kanskje å pusse tennene bedre selv når hun er hos mor. 

Lær henne å pusse utside, flate og innside - oppe, nede, på begge sidene og i front. 

Anonymkode: dc99c...1b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det andre ting mor er like slapp på eller er det med tannpuss en isolert greie?

Hvis den ene forelderen driver med omsorgssvikt så må jo den andre forelderen forsøke å få mer samvær tenker jeg. 

Anonymkode: d1f9c...051

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her så pusset ungene tennene først, så gikk vi over etterpå. Var det vi fikk tips om fra tannlege 

Anonymkode: 6768c...bb1

AnonymBruker
Skrevet
Bingodingo skrev (2 timer siden):

Vi har delt omsorg med likt samvær. Hos mor har barnet pusset tennene på egenhånd de siste to årene, og nå er barnet 8 år. Barnet har hatt 2 fyllinger siden hun var 5 år. Tannlegen har sagt at foreldre skal pusse inntil hun er 12 år og både jeg og mor har fulgt til tannlege så begge er veldig bevisst om dette. Barnet vårt har siden hun var 6 fortalt at hun må pusse selv hver dag, og jeg har tatt det opp med mor flere ganger hvorpå hun svarer at det går fint at barnet pusser selv og at hun ofte er for sliten til å hjelpe.

Det blir veldig dårlig stemning når jeg tar opp temaet med mor, og jeg har gitt opp for en stund siden. Hos meg pusser jeg hver eneste dag og datteren min er bestemt på at det er riktig og ønsker å ha det sånn hos både far og mor.

Hva hadde du gjort i en sånn situasjon? Tenker at 2 fyllinger i så ung alder kan skje med enkelte, men da burde man forstå at man må høre på tannlegen og følge rådet..

PRATE MED MOR IGJEN OM AT DETTE ER FORSØMMELSE OG AT DU KONTAKTER TANNLEGE. FAKTISK. 

Anonymkode: 34c5e...20d

AnonymBruker
Skrevet

Må ærlig innrømme at så lenge barnet ikke har en tannsykdom eller andre ting man ikke har kontroll over så er det omsorgssvikt av foreldre å ikke passe på at barnet pusser tennene skikkelig, et barn skal ikke måtte få hull i tennene.

Disse hullene, om de er i permanente tenner så er jo dette noe vi må slite med livet ut, Blir så jævla frustrert på slike foreldre og jeg må innrømme at jeg lurer på hva mer man svikter på som forelder når man så åpenbart gir faen i å ta vare på tennene til barnet.

Anonymkode: 10c0c...16f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...