Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, spørsmål i tittelen? Er drit lei av å lese artikler side opp og ned om "Nå kommer rentekuttet" også store varslede røde overskrifter "Ingen rentekutt - BOMBE!" og alt mulig tjall. Når skal folk forstår at 4-5% styringsrente er helt normalt? Og det å drømme seg til 1-3% rente nivå er drømmeland? Forbauser meg veldig over dette 

Anonymkode: 7ba89...981

• Liker 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller ikke "den nye normalen" det er faktisk en helt normal rente. 

1-3% rente er jo VELDIG lavt, og de fleste som har levd noen år, vet at det ikke kan forventes at den ligger så lavt. 

Anonymkode: 0dad6...e33

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel så enkelt som at Norges Banks rentebane angir at renta gradvis skal reduseres til 4 % innen utgangen av 2025, og skal ned til rundt 3  % de neste fire åra.

Anonymkode: 6ff07...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel så enkelt som at Norges Banks rentebane angir at renta gradvis skal reduseres til 4 % innen utgangen av 2025, og skal ned til rundt 3  % de neste fire åra.

Alt dette er spekulasjoner, ikke noe renta "skal". 

Anonymkode: 7c0a4...bcb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, spørsmål i tittelen? Er drit lei av å lese artikler side opp og ned om "Nå kommer rentekuttet" også store varslede røde overskrifter "Ingen rentekutt - BOMBE!" og alt mulig tjall. Når skal folk forstår at 4-5% styringsrente er helt normalt? Og det å drømme seg til 1-3% rente nivå er drømmeland? Forbauser meg veldig over dette 

Og jeg er drit lei av å lese forståsegpåere som deg som liksom skal ha skjønt det alle andre ikke har skjønt. Renta vil gå ned, den vil gå opp. Jeg tror nada på at du har belegg for å mene noe om dette, like lite som ekspertene har, i alle fall på lang sikt. La oss enes om at vi ikke vet, og slutt med disse postene.

Anonymkode: 2b3e6...637

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

4-5% styringsrente over tid vil enten innebære at NB ikke når inflasjonsmålet på 2%, eller at den nøytrale realrenten er langt høyere enn antatt.

Norges Bank anslår at den nøytrale realrenten er mellom 0 - 1%, nylig opp fra estimatet de lenge oppererte med (-0.5 til +0.5%). 

Mao, Norges Bank anslår at den langsiktige styringsrenten skal ligge på 2% til 3%.

Bevisbyrden ligger da på deg for å  forklare hvorfor Norges Bank tar feil når det gjelder nøytral realrente, eller hvorfor inflasjonsmålene ikke skal nås.

Anonymkode: 196f1...52f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt dette er spekulasjoner, ikke noe renta "skal". 

Det er ikke spekulasjoner, det er Norges Bank sin prognose.

Jeg sier ikke at den er skrevet i stein, men jeg mener at det ikke er rart at folk og pressen forholder seg til det Norges Bank ser for seg, i stedet for det for eksempel du ser for deg 🙂

Skrevet

De som jobber i Norge Bank er i en situasjon hvor de tjener på lav rente. Det er skummelt med sånne partiske mennesker. Halvparten bør være folk som har livssituasjoner hvor de tjener på høyere rente

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke spekulasjoner, det er Norges Bank sin prognose.

Jeg sier ikke at den er skrevet i stein, men jeg mener at det ikke er rart at folk og pressen forholder seg til det Norges Bank ser for seg, i stedet for det for eksempel du ser for deg 🙂

En prognose ER en spekulasjon, og de avviker ikke rent sjelden fra tidligere prognoser.

Jovisst forholder jeg meg til den, men ikke på en "det er det renta SKAL" vis. 
Jeg forventer naturligvis ikke at andre skal forholde seg til min analyse (og den blir jo heller ikke "publisert"), men som samfunnsøkonom med lang fartstid har jeg definitivt en kvalifisert mening. 

Skrevet

Og når skal folk forstå at 5-6 % ikke er spesielt høy lånerente. Dette er et nivå du MINST bør ta høyde for når du låner på fast eiendom. 

• Nyttig 1
Skrevet

Helt enig!! Husker at den var rundt 14 %, sikkert rundt/like før 1990.
Da jeg kjøpte bolig like etter tusenårsskiftet ble mine foreldre veldig imponert over at jeg starta på 7 % rente.

Fram mot finanskrisa i 2008 var den nede i 5 %, for så å gå opp litt mot 7, og flate ut igjen på rundt 5.
Da jeg bytta bolig like før Covid regna jeg med 7% for å se om jeg ville greie det.

Renta har vel aldri vært under 5 % før.

Og med årets (og de to årene før det) lønnsforhandlinger uten noen som helst tanke uten større tall på konto, vil det også opprettholde inflasjon og lav krone, og dermed holde renta eller heve den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En prognose ER en spekulasjon, og de avviker ikke rent sjelden fra tidligere prognoser.

Jovisst forholder jeg meg til den, men ikke på en "det er det renta SKAL" vis. 
Jeg forventer naturligvis ikke at andre skal forholde seg til min analyse (og den blir jo heller ikke "publisert"), men som samfunnsøkonom med lang fartstid har jeg definitivt en kvalifisert mening. 

En spekulasjon er ren gjetting uten støtte i erfaring eller fakta.

En prognose er en forutsigelse av hvordan en utvikling vil arte seg.

Fra Wikipedia:

"Grunnprinsippet bak prognoser er at systematisk innsamling av observasjoner om tidligere utvikling eller utfall kan benyttes for å gjøre antakelser om hvordan samme fenomen vil utvikle seg i framtiden. Dersom flere faktorer inngår i prognosen omtales sammenhengene som en modell. "

• Liker 1
Skrevet

Når skal folk forstå at mange ønsker litt lavere utgifter?  

AnonymBruker
Skrevet

Problemer er vel ikke renta i seg selv, den er helt normal og peker mot en sunn økonomi på sikt. 

Problemet er vel at stadig flere er på jakt etter å «makse» lånet, noe som har drevet gjeldsgraden i vanlige husholdninger til himmels. 

På meg virker det nesten som om boliglånsforskriftene har hatt motsatt av ønskelig effekt. I stedet for å oppfordre til en sunn balanse mellom inntekt og gjeld har det blitt til en forventning hos forbrukerne at de skal makse, noe som gjør at vi fortsatt ikke får bukt på prisveksten. 

Jeg skjønner heller ikke Norges Bank som stadig sender signaler om at renten bør ned, selv om utviklingen både i Norge og i verden peker motsatt. Virker på meg som om dette er litt politisk styrt, at det skal sendes ut signaler om rentekutt for å holde velgerene fornøyde, selv om det i realiteten er en illusjon. 

Anonymkode: 96ae8...288

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

4-5% styringsrente over tid vil enten innebære at NB ikke når inflasjonsmålet på 2%, eller at den nøytrale realrenten er langt høyere enn antatt.

Norges Bank anslår at den nøytrale realrenten er mellom 0 - 1%, nylig opp fra estimatet de lenge oppererte med (-0.5 til +0.5%). 

Mao, Norges Bank anslår at den langsiktige styringsrenten skal ligge på 2% til 3%.

Bevisbyrden ligger da på deg for å  forklare hvorfor Norges Bank tar feil når det gjelder nøytral realrente, eller hvorfor inflasjonsmålene ikke skal nås.

Er jo like søkt som at de som tror verden går under fordi Norge ikke bidrar "nok" til klimakrisen.

Norges Bank har estimater ja, de var klokkeklar i sin tro om at renta skulle 2.75% i 2025. Det var i 2023. Samme sa de i 2024. Og samme narrativet får vi sikkert i 2025-2026-2027. Forøvrig har ekstremt lite med hva Norges Bank tror eller gjør når det er politisk kraft som gjør at Norges Bank endrer retorikk og sin pengepolitikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så mange land i Europa har akkurat nå langt mindre enn 4 %.

Country Cargo Previous Reference Unit Next Release
Switzerland 0.25 0.25 May/25 % 2025/06/19
Denmark 1.6 1.85 Jun/25 %  
Bulgaria 2.07 2.24 Jun/25 % 2025/07/01
Euro Area 2.15 2.4 Jun/25 % 2025/07/24
Sweden 2.25 2.25 May/25 % 2025/06/18
Albania 2.75 2.75 May/25 % 2025/07/02
Czech Republic 3.5 3.75 May/25 % 2025/06/25
Bosnia and Herzegovina 4.14 4.65 Jan/25 %  
United Kingdom 4.25 4.5 May/25 % 2025/06/19
Norway 4.5 4.5 May/25 % 2025/06/19
Poland 5.25 5.25 Jun/25 % 2025/07/02
Endret av georgilio
Skrevet

Ekspertene og Norges bank selv har jo ofte gått ut og "reklamert" for at rentekuttet kommer gang på gang, så de bygger jo opp en forventning i befolkningen.

Men vil nå tro at folk nå har lært at det er bare å vente å se, så får vi se om det kommer til slutt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo like søkt som at de som tror verden går under fordi Norge ikke bidrar "nok" til klimakrisen.

Norges Bank har estimater ja, de var klokkeklar i sin tro om at renta skulle 2.75% i 2025. Det var i 2023. Samme sa de i 2024. Og samme narrativet får vi sikkert i 2025-2026-2027. Forøvrig har ekstremt lite med hva Norges Bank tror eller gjør når det er politisk kraft som gjør at Norges Bank endrer retorikk og sin pengepolitikk.

Jeg tror du misforstår hva et estimat er. Det er en forventningsverdi.. Kall det gjerne et gjennomsnitt av utfallsrommet. NB ville aldri vært klokkeklare i sin tale om noe som helst.. de vet jo selvfølgelig at estimatet sannsynligvis ikke inntreffer. Det er dessuten langt lettere å spå korrekt at i lengden vil styringsrenten svinge stort, men at en forventer at snittet vil være mot x, enn at en spår et konkret års rente.

For å komme med et veldig enkelt eksempel for hvordan et estimat kan være godt, men sannsynligvis ikke inntreffe. Hvis du skal gjette hvilken farge ball som trekkes fra en hatt med 10 baller. En vet at 8 er ulike farger, men ikke rød, mens 2 er røde. En burde da estimere at en trekker rød ball.... men sannsynligheten er likevel 80% for at dette er feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg er drit lei av å lese forståsegpåere som deg som liksom skal ha skjønt det alle andre ikke har skjønt. Renta vil gå ned, den vil gå opp. Jeg tror nada på at du har belegg for å mene noe om dette, like lite som ekspertene har, i alle fall på lang sikt. La oss enes om at vi ikke vet, og slutt med disse postene.

Anonymkode: 2b3e6...637

La oss nå poste hva vi vil, også kan DU heller slutte å gå inn på dem, eller svare på dem i det minste.

Jeg er dritlei folk som poster uten substans bare for å klage på noen andre. Så nå er jeg lei oss begge..

Anonymkode: dc7ab...816

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (4 timer siden):

De som jobber i Norge Bank er i en situasjon hvor de tjener på lav rente. Det er skummelt med sånne partiske mennesker. Halvparten bør være folk som har livssituasjoner hvor de tjener på høyere rente

Nei

Anonymkode: b348d...30f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...