AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Jeg jobber i et vikariat, helsesektor. Trives godt, har vært her et år. Fått tilbud om forlengelse og takket ja til det. Leder fortalte også at de skal utlyse to faste stillinger, og jeg sa at det kommer jeg til å søke på. Hun sier da at jeg er i konkurranse med de andre som søker (og det er vel bare rett og rimelig) Fortalte det til en kollega i går og hun sier: da søker du begge? Jeg hadde jo ikke tenkt det, men bør jeg søke begge? Og hvordan skal jeg skrive søknad når jeg allerede er i den type stilling som lyses ut? noen med tips? Anonymkode: 81a66...d3b 1
MollyJones Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i et vikariat, helsesektor. Trives godt, har vært her et år. Fått tilbud om forlengelse og takket ja til det. Leder fortalte også at de skal utlyse to faste stillinger, og jeg sa at det kommer jeg til å søke på. Hun sier da at jeg er i konkurranse med de andre som søker (og det er vel bare rett og rimelig) Fortalte det til en kollega i går og hun sier: da søker du begge? Jeg hadde jo ikke tenkt det, men bør jeg søke begge? Og hvordan skal jeg skrive søknad når jeg allerede er i den type stilling som lyses ut? noen med tips? Anonymkode: 81a66...d3b Snakk med leder og spør om du blir vurdert for begge stillingene om du søker den ene. Er de helt like? Eller er det noen forskjeller? Du skriver søknaden som om den du søker hos ikke kjenner deg. Skriv om kompetansen du har opparbeidet deg i din nåværende stilling som vil komme den faste stillingen til gode. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni MollyJones skrev (17 minutter siden): Snakk med leder og spør om du blir vurdert for begge stillingene om du søker den ene. Er de helt like? Eller er det noen forskjeller? Du skriver søknaden som om den du søker hos ikke kjenner deg. Skriv om kompetansen du har opparbeidet deg i din nåværende stilling som vil komme den faste stillingen til gode. Lykke til! det er helt like stillinger, kontor/administrasjonsjobb og derfor tenker jeg at jeg bare trenger å søke på den ene. Det er to stk 100% fast. takk, for tilbakemelding Anonymkode: 81a66...d3b
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Hvorfor skulle du søke bare den ene og ikke begge? Det er vel å skyte seg selv i foten. Anonymkode: 88299...752 1
Summeer Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni (endret) Er det to annonser, søker du på begge. En annonse med to stillinger; en søknad og evt spiss søknaden inn mot den ene stillingen. Endret 11. juni av Summeer 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i et vikariat, helsesektor. Trives godt, har vært her et år. Fått tilbud om forlengelse og takket ja til det. Leder fortalte også at de skal utlyse to faste stillinger, og jeg sa at det kommer jeg til å søke på. Hun sier da at jeg er i konkurranse med de andre som søker (og det er vel bare rett og rimelig) Fortalte det til en kollega i går og hun sier: da søker du begge? Jeg hadde jo ikke tenkt det, men bør jeg søke begge? Og hvordan skal jeg skrive søknad når jeg allerede er i den type stilling som lyses ut? noen med tips? Anonymkode: 81a66...d3b Du er intern og i konkurranse med de utenfra? Jobber i helse selv og det har aldri skjedd her. En intern får jobb og ny søker blir vikar. Søk begge, men får du ikke fast hadde jeg sett etter noe annet. Anonymkode: 51f18...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du er intern og i konkurranse med de utenfra? Jobber i helse selv og det har aldri skjedd her. En intern får jobb og ny søker blir vikar. Søk begge, men får du ikke fast hadde jeg sett etter noe annet. Anonymkode: 51f18...7ca Ja, syns det var en litt rar uttalelse fra leder om det.. skjønner det på en måte, men på den annen side ikke AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skulle du søke bare den ene og ikke begge? Det er vel å skyte seg selv i foten. Anonymkode: 88299...752 nei.. altså. Stillingene er helt like, så hvorfor søke begge da? Ingen er mer spesialiserte enn den andre - det er bare snakk om at de skal utvide staben litt Summeer skrev (39 minutter siden): Er det to annonser, søker du to på begge. En annonse med to stillinger; en søknad og evt spiss søknaden inn mot den ene stillingen. jeg kan godt søke på begge, men de er jo helt like som sagt. Derfor tenkte jeg bare å søke den ene. Men kan godt søke begge Har aldri vært i en sånn situasjon før. Sist jeg var vikar i samme type jobb (annen bedrift) så ville leder at jeg skulle ha jobben så hun måtte lyse ut stillingen men satte kort frist. Og innstilte meg. Anonymkode: 81a66...d3b
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): det er helt like stillinger, kontor/administrasjonsjobb og derfor tenker jeg at jeg bare trenger å søke på den ene. Det er to stk 100% fast. takk, for tilbakemelding Anonymkode: 81a66...d3b Hvis de lyses ut som to separate stillinger i to annonser MÅ du søke på begge. Ellers vil du ikke bli vurdert for den andre stillingen. De er to separate prosesser. Det er strenge regler for dette i det offentlige. Av og til lyses det ut to stillinger i samme annonse, og da kan det hende at det står at man må spesifisere at man søker på den ene eller den andre eller begge (hvis de er litt ulike). Du må lese utlysningsteksten godt, men sannsynligvis bør (må) du søke på begge. Anonymkode: f13de...41f 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, syns det var en litt rar uttalelse fra leder om det.. skjønner det på en måte, men på den annen side ikke nei.. altså. Stillingene er helt like, så hvorfor søke begge da? Ingen er mer spesialiserte enn den andre - det er bare snakk om at de skal utvide staben litt jeg kan godt søke på begge, men de er jo helt like som sagt. Derfor tenkte jeg bare å søke den ene. Men kan godt søke begge Har aldri vært i en sånn situasjon før. Sist jeg var vikar i samme type jobb (annen bedrift) så ville leder at jeg skulle ha jobben så hun måtte lyse ut stillingen men satte kort frist. Og innstilte meg. Anonymkode: 81a66...d3b Funker ikke sånn i det offentlige. Det er veldig rigid. Du må søke på begge to. Hvis du søker på bare én, blir du vurdert på bare én stilling. Det er ingen automatikk i at det er nøyaktig samme søkere som søker på begge stillingene, selv om det ofte er det/kan være det. Hvis du søker på bare én stilling risikerer du at en annen og bedre kvalifisert søker også har søkt på bare den stillingen. Da vil den andre søkeren få stillingen, og du blir ikke vurdert for den andre (som du ellers kunne fått). Du må også gjøre deg flid med søknaden selv om du allerede jobber der. Ikke fall for fristelsen å skrive en enkel søknad, det kan være folk utenfra som vurderer søknadene. De kan kun vektlegge informasjon som er i søknaden. Anonymkode: f13de...41f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er intern og i konkurranse med de utenfra? Jobber i helse selv og det har aldri skjedd her. En intern får jobb og ny søker blir vikar. Søk begge, men får du ikke fast hadde jeg sett etter noe annet. Anonymkode: 51f18...7ca Da er det jo din arbeidsplass som har en tvilsom praksis… som hovedregel skal stillinger i det offentlige lyses ut eksternt, hvis det er fast stilling eller lengde på vikariat i seks mnd eller mer (eller noe slikt). Dette for å sikre at den best kvalifiserte får jobben. Det trenger ikke være den interne. Anonymkode: f13de...41f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis de lyses ut som to separate stillinger i to annonser MÅ du søke på begge. Ellers vil du ikke bli vurdert for den andre stillingen. De er to separate prosesser. Det er strenge regler for dette i det offentlige. Av og til lyses det ut to stillinger i samme annonse, og da kan det hende at det står at man må spesifisere at man søker på den ene eller den andre eller begge (hvis de er litt ulike). Du må lese utlysningsteksten godt, men sannsynligvis bør (må) du søke på begge. Anonymkode: f13de...41f Alt avhenger av hvordan utlysningen (eller utlysningene) blir utformet. Blir det to separate utlysninger må man søke på begge. Blir det bare en utlysning vil det forhåpentligvis gå klart fram av denne hvordan man skal forholde seg. Hvis det er to klin like stillinger er det mest sannsynlig at man by default søker på begge stillingene ved å søke. Så hvordan man skal søke vet man nok når man ser utlysningsteksten. Anonymkode: a2ecd...d39 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du er intern og i konkurranse med de utenfra? Jobber i helse selv og det har aldri skjedd her. En intern får jobb og ny søker blir vikar. Søk begge, men får du ikke fast hadde jeg sett etter noe annet. Anonymkode: 51f18...7ca Dette med at man er i konkurranse med andre søkere er jo bare en selvfølgelighet som ledere alltid sier. Det er vanskelig å tolke verken den ene eller den andre veien. For alt vi vet kan TS stille meget sterkt noe interne søkere ofte gjør. Det er bare at man er forsiktig med å ordlegge seg sånn at det kan tolkes som at man har lovet bort jobben til noen før søkerlisten er klar en gang. Anonymkode: a2ecd...d39 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni Summeer skrev (21 timer siden): Er det to annonser, søker du på begge. En annonse med to stillinger; en søknad og evt spiss søknaden inn mot den ene stillingen. Dette er korrekt. To stillinger i samme annonse = En søknad men man skriver st man søker på begge stillingene. To annonser= to søknader fordi to annonser betyr to uavhengige ansettelsesprosesser. Anonymkode: 5742f...0db 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni Å minne om konkurransen betyr bare å mine om at selv om du er en åpenlys kandidat kan det komme inn mer kvalifiserte søkere med lenger ansiennitet. I det offentlige er ansettelsesprosessen streng - ansenitrt og erfaring veier tungt. Jeg har selv måttet ansette noen utenfra over en i et langt vikariat hos oss som jeg ville beholde fordi den nye søkeren hadde mer riktig utdanning + mye mer erfaring. Kjempe vanskelig ovenfor den ansatte jeg kjente og likte godt.. Anonymkode: 5742f...0db 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni Tusen takk for gode tips og tilbakemeldinger alle sammen Anonymkode: 81a66...d3b
AnonymBruker Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli Da er annonsen ute, og det er to stillinger i en. Hvordan bør jeg ordlegge meg i starten der? Vise til annonse og si at jeg søker på stillingene? Eller skrive "begge stillingene" - slik at det ikke kan misforstås? Anonymkode: 81a66...d3b
AnonymBruker Skrevet 8. juli #17 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da er annonsen ute, og det er to stillinger i en. Hvordan bør jeg ordlegge meg i starten der? Vise til annonse og si at jeg søker på stillingene? Eller skrive "begge stillingene" - slik at det ikke kan misforstås? Anonymkode: 81a66...d3b Jeg ville skrevet «begge stillingene». Og hvis de har separate nummer, ville jeg skrevet disse. Anonymkode: f13de...41f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå