Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at hele problemet ligger kun hos han? Kanskje du kan få noen andre til å kjøre med han? Far? Tante, Bestefar, onkel? Det hjelper ikke å la vær å kjøre heller vet du. Hvordan skal han da lære? Jeg kunne ikke øvelseskjøre med min sønn. Jeg satt og bremsa i lufta og var «medsjåfør» hele tida. Mukla i ett sett ser jeg i dag. Far ble den som måtte øvelseskjøre hos oss - og han øvelseskjøre MASSE. Vanligvis var det tendenser til total lås mellom de to - men når det gjalt kjøring fikk min mann henta ut det beste. Viste aldri at han var nervøs. Snakka rolig. La en plan for kjøreturene. Først når de hadde kjørt en stund tok han en gjennomgang - og tok med både positivt og negativt. Aldri små-mukling gjennom hele kjøreturen som jeg gjorde… Gjorde han noe feil, så snakka de om det, gutten fikk komme med sine synspunkter og tenke over hva det var som gikk feil, og så kjørte de evt. samme rute en gang til, slik at han fikk sjanse til å rette opp. Dette fikk ikke jeg til. Han ble irritert på at jeg satt og kommenterte hele tida, og da låste han seg helt og ville ikke høre på meg. Lag enten en plan for kjøringen som dere begge er enige om, og lag det til en plan dere legger på forhånd i lag. Så kan han si noe om hva han føler han må trene på, kanskje fikk han tilbakemelding etter første som feila? Da fokuserer dere på det! Og ta oppsummeringen etterpå, eller snakk med noen andre som kan ta noen «timer» med han. Lykke til!

Anonymkode: df7e2...d17

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De hører mest ved mild og lav stemme. Du kan skyte inn for eksempel «hva kunne du gjort annerledes under oppkjøringen så du ikke stryker en gang til? Fortell meg det før vi øvelseskjører neste gang». Altså ikke la ham slippe unna med å bare skylde på andre.
Hvis han hadde vært frekk og sagt han var bedre enn meg, så hadde jeg bare svart at det er kun 1 av oss som har bestått førerprøve her, og det er ikke deg.  

Anonymkode: c6b8c...f53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 10.29):

Han har oppkjøring neste uke. Skylder på alt og alle og mest på mengden av øvelsekjøring. Jeg er lei av å repetere de samme tingene om og om igjen og sitte med hjerte i halsen i unødvendig farlige situasjoner. 

ts 

Anonymkode: 60e95...a72

Da får han bare stryke gang nr 2 og så får du si til at han må øvelseskjøre med kjøreskolen han har kjørt med tidligere til neste oppkjøring (merkelig at de ikke mente han måtte ha mer øvelse) for kjørelæreren må han jo bare pent respektere mtp erfaring.

Anonymkode: c0c3e...20d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 11.18):

Det er ikke påbudt å ha begge hendene på rattet lenger btw. Man kan fint kjøre med 1 hånd på rattet når det er behagelige strekker og det føles naturlig. Det er faktisk bare positivt da han tydelig slapper mer av og ikke er anspent hele turen. 

Anonymkode: a64d0...3e4

Det er ikke påbudt nei, men jeg kjenner en som strøk oppkjøringen pga det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 21.04):

Det er ikke påbudt nei, men jeg kjenner en som strøk oppkjøringen pga det.

Han strøk neppe fordi han hadde en hånd på rattet

Anonymkode: 3f3f3...6a4

Skrevet

Er det andre han kan øvelseskjøre med?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 10.19):

Vi har øvelsekjørt etter han strøk, men han mener han kjører feilfri. Han kan kjøre bil, men gjør de typiske feilene man stryker på. Blir sur når jeg minner ham på speilene, farten er for høy der den ikke skal være, for trang avstand til møtende trafikk, blir stresset når det er mye å ta hensyn til og kaster seg ut i situasjoner istedenfor å være forsiktig . 

Han mener at han må øvelsekjøre hele tiden, men det hjelper ikke når han ikke tar imot råd og gjør de samme feilene om og om igjen. Jeg må konstant minne ham på å holde rattet med begge hendene.

Mengden hjelper ikke når han mener han er flinkere enn meg( hans ord) 

Noen råd og er det noe som kan få ham til å innse at det er hans holdning som er problem ? 

Han er ikke mentalt moden til å kjøre bil, og han innser det ikke selv.

Sett grenser for dette voksne barnets øvelseskjøring. Vi trenger ikke slike løse kanoner ute i trafikken. 

Du vil vel ikke ha en sønn som blir drapsmann, med deg som ansvarlig fører av bilen? Altså blir du og ansvarlig. 

Anonymkode: cd87f...f34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde faktisk avlyst oppkjøringstimen. Hvis jeg skulle betalt for den, hadde det også vært min avgjørelse om når den skulle vært. Har han ikke tenkt å bli bedre til neste gang, er det jo penger ut vinduet. Ellers ser jeg at du sier at du må høre med kjørelærer osv, men din sønn er vel myndig? Akkurat sånne ting har du vel ikke "rett" på å få vite?

Anonymkode: e07e9...c2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 10.19):

Vi har øvelsekjørt etter han strøk, men han mener han kjører feilfri. Han kan kjøre bil, men gjør de typiske feilene man stryker på. Blir sur når jeg minner ham på speilene, farten er for høy der den ikke skal være, for trang avstand til møtende trafikk, blir stresset når det er mye å ta hensyn til og kaster seg ut i situasjoner istedenfor å være forsiktig . 

Han mener at han må øvelsekjøre hele tiden, men det hjelper ikke når han ikke tar imot råd og gjør de samme feilene om og om igjen. Jeg må konstant minne ham på å holde rattet med begge hendene.

Mengden hjelper ikke når han mener han er flinkere enn meg( hans ord) 

Noen råd og er det noe som kan få ham til å innse at det er hans holdning som er problem ? 

Den første gangen en jeg øvelseskjørte med ikke lyttet, hadde blitt den siste. Du er ansvarlig i trafikken og tillater noen du VET ikke tar de hensyn han må gå lov til å kjøre bilen din.. Hvorfor i all verden gjør du det?

"Per, du klarer ikke å rette deg etter instrukser, og har derfor ingenting i trafikken å gjøre. Min bil er nå utilgjengelig, og du for ta bussen sammen med alle andre som ikke hører hjemme bak rattet."

Anonymkode: 70d65...c9d

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker han trenger flere timer med kjørelærer. 

Det verste som er er å øvelseskjøre med foreldre, - alltid bedre med andre, om du har mulighet til det. Likevel, en kjørelærer har kompetanse på alle områder, så hør med den. De har garantert vært borti lignende tilfeller! 😅

Anonymkode: c277e...815

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker han trenger flere timer med kjørelærer. 

Det verste som er er å øvelseskjøre med foreldre, - alltid bedre med andre, om du har mulighet til det. Likevel, en kjørelærer har kompetanse på alle områder, så hør med den. De har garantert vært borti lignende tilfeller! 😅

Helt sant. Her er far faktisk kjørelærer, men det er likevel ikke han som kjører med ungen. Det er hans kollega. Blir fort skvis 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt sant. Her er far faktisk kjørelærer, men det er likevel ikke han som kjører med ungen. Det er hans kollega. Blir fort skvis 😅

Hehe, ja 😅

Jeg er nærmere 60, og foretrakk kjørelærer, for da var jeg sikker på at det ble riktig og den var en mye bedre pedagog. Foreldre har lettere for å kritisere, og det er enklere å "drite i" hva de sier. Dessuten, når de ikke jobber som det, så kan fort ting være glemt og det skaper diskusjoner i forhold til hva som er lært av kjøreskolen.

Jeg øvelseskjørte minimalt, men klarte meg med få kjøretimer likevel. 

Kvinne

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han strøk neppe fordi han hadde en hånd på rattet

Anonymkode: 3f3f3...6a4

Det var en henne, og jo hun strøk pga det, var tilbakemeldingen.

Skrevet

Det er som med toddlere, jo mer du gjeller jo mindre hører de etter. La han stryke, så får han betale noen for å øvelseskjøre med han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette handler vel og om fars ansvar og jobb, dersom noe skjer? 
Ikke bare at far og sønn er for tette. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette handler vel og om fars ansvar og jobb, dersom noe skjer? 
Ikke bare at far og sønn er for tette. 

Ja, handler sannsynligvis om mer enn kun at han er far. Men er flere som lurer sånn på hvorfor ikke far kjører med ungen😅

Skrevet

Hvordan gikk det TS?

Anonymkode: 3a479...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...