Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk. Det er akkurat det som er problemet. Han sier at kjørelærer sier at han må øvelsekjøre mye, hele tiden. Tror han skylder på meg en del pga han liker ikke å bli irettesatt. Jeg tenker at jeg bør ta en prat med kjørelæreren og høre hva han tenker. 

ts 

Anonymkode: 60e95...a72

Du tenker riktig , men hvorfor meldte kjørelæreren sønnen din opp til oppkjøring hvis det manglet mye øvelseskjøring?? 
Det kan du be om tilbakemelding på 

Anonymkode: 99481...52b

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger tydeligvis flere timer på kjøreskolen. Har dere noen utenom familien som kan øvelseskjøre med han? Er nok lettere å ta til seg irettesettelse fra en som ikke står så nære.

Anonymkode: c7e18...f69

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare ungdommen som har alt for stor tiltro til egne evner.

Her er en gammel undersøkelse jeg ofte tenker på. Kun 3% av nordmenn mener de er under gjennomsnitlig flink til å kjøre bil. 3%!!!

Anonymkode: 96994...542

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En slik holdning hadde vært nok til at jeg ikke hadde øvelseskjørt med mitt barn.

En ungdom uten ydmykhet i trafikken er en fare for seg selv og andre, og har ingenting bak rattet å gjøre.

Anonymkode: 732e3...d30

Ja, altså når han til og med har tatt testen og strøket så tenker jeg at han burde ha litt mer ydmykhet. Hadde ikke kjørt mer med han før han endrer holdning.

Anonymkode: 31474...b43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde stoppet tilbudet om øvelseskjøring for en periode. Han får belage seg på å sykle og ta buss til han blir litt mer moden. 

Anonymkode: 01a46...78d

Enig. Han er ikke klar for å ta lappen. Skremmende at det fins slike "verdensmestere" på veien

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (1 time siden):

For en tricky situasjon.. Du prøver å bidra til at han blir en tryggere sjåfør, men han både motarbeider deg, òg overvurderer egne skills.

Mange stryker til førerprøven fordi de ikke vurderer trafikksituasjoner riktig.

Dette du nevner; for høy fart, dårlig speilbruk, for liten avstand til møtende trafikk og stress i komplekse situasjoner er oppsummert hva en sensor vurderer.

Problemet virker ikke å være manglende kjøreferdigheter, men en holdning som gjør det vanskelig for ham å lære. Når han blir irritert på tilbakemeldinger og nekter å justere på seg selv, da hjelper det lite hvor mye dere øver. Han ser ikke sitt eget ansvar; "Galskap er å gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat".. 

Kanskje det beste nå er å ta et skritt tilbake og la en trafikklærer ta over. Noen ganger er det lettere å ta til seg kritikk fra en utenforstående, og da slipper du også å være den som hele tiden må rette på ham.

Du har gjort mye allerede, og det er hèlt greit å sette en grense når det begynner å gå utover både tryggheten i bilen og forholdet dere imellom.  

Når alt kommer til alt, handler det ikke om hvor mye man øver, men om evnen til å lytte, justere og ta ansvar. Uten dèt, kommer man ikke videre.

Takk. Det er akkurat det som er problemet. Han sier at kjørelærer sier at han må øvelsekjøre mye, hele tiden. Tror han skylder på meg en del pga han liker ikke å bli irettesatt. Jeg tenker at jeg bør ta en prat med kjørelæreren og høre hva han tenker. 

ts 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts 

Eller du kan la han håndtere dette selv. Han er tross alt myndig.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har øvelsekjørt etter han strøk, men han mener han kjører feilfri. Han kan kjøre bil, men gjør de typiske feilene man stryker på. Blir sur når jeg minner ham på speilene, farten er for høy der den ikke skal være, for trang avstand til møtende trafikk, blir stresset når det er mye å ta hensyn til og kaster seg ut i situasjoner istedenfor å være forsiktig . 

Han mener at han må øvelsekjøre hele tiden, men det hjelper ikke når han ikke tar imot råd og gjør de samme feilene om og om igjen. Jeg må konstant minne ham på å holde rattet med begge hendene.

Mengden hjelper ikke når han mener han er flinkere enn meg( hans ord) 

Noen råd og er det noe som kan få ham til å innse at det er hans holdning som er problem ? 

Som tenåringsforelder kan jeg bare si...de er alle slik. Men som så mange andre her er inne på: Han er jo ikke moden til å være bilfører. Når han i ditt nærvær gjør så åpenbare feil uten å vise lærevilje, hadde jeg vært livredd for hvordan han oppfører seg i trafikken alene eller med venner han ønsker å imponere. En pause høres ut som den rette læremetoden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fokusere på tilbakemeldinger har har fått på oppkjøring og fra kjørelærer. At han forstår hvor han feilet og hvordan forholde seg i sånne situasjoner. Eks speilene skal sjekkes jevnlig, fart i rundkjøringer, svingene, innfletting, blindsone....

Nei, han vet best. 
ts 

Da kan du bare gi opp å øvelseskjøre med han.

Han får ta noen flere timer med kjørelærer.

Anonymkode: 6bb76...4cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at jeg bør ta en prat med kjørelæreren og høre hva han tenker. 

ts 

Er han ikke myndig?

Anonymkode: 6bb76...4cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han har oppkjøring neste uke. Skylder på alt og alle og mest på mengden av øvelsekjøring. Jeg er lei av å repetere de samme tingene om og om igjen og sitte med hjerte i halsen i unødvendig farlige situasjoner. 

ts 

Da får han ta noen timer med kjørelærer, betalt av egen lomme, tenker jeg. 

-shutterfly-

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjenner meg igjen på dette ja.  Gutter på den alderen føler de vet best..   Begge mine måtte " gå på en smell" både ved båtkjøring og bilkjøring før de forsto at de var nybegynnere.  Det er nesten bare å håpe at det ikke går så galt at de skader seg eller kjøretøyet så mye.  

Anonymkode: 095e0...a8f

Det der er IKKE «normalt». 

Jeg har tre sønner, og ingen av dem har oppført seg sånn. 

Anonymkode: 80574...346

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (4 timer siden):

Som tenåringsforelder kan jeg bare si...de er alle slik. Men som så mange andre her er inne på: Han er jo ikke moden til å være bilfører. Når han i ditt nærvær gjør så åpenbare feil uten å vise lærevilje, hadde jeg vært livredd for hvordan han oppfører seg i trafikken alene eller med venner han ønsker å imponere. En pause høres ut som den rette læremetoden.

Nei, alle er ikke slik. 😅 

Hilsen guttemamma til tre

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får han betale for kjøretimer med kjørelærer. Vanskeligere er det vel egentlig ikke😅

Anonymkode: 24218...5f5

Annonse
Skrevet

Høres ut som min, når jeg prøvde å øvelseskjøre med han, men heldigvis hadde han kjørelærer som jekket han kraftig ned, han besto på første forsøk, men da fortalte han meg at han hadde vært helt i kjelleren natten før oppkjøring.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det der er IKKE «normalt». 

Nei. Verken sønnens oppførsel eller at du har latt det skure og gå så langt. 

Jeg har gjort det klart for mine barn, at de har å respektere hva jeg sier når vi øvelseskjører, ellers blir det brått slutt. 

Anonymkode: 62cf8...38e

AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke moden nok, rett og slett.

Hadde ikke øvelseskjørt mer med ham før han begynte å ta inn over seg det alle sier til ham. Han er ikke moden nok til å ha førerkort, og det kan han godt få beskjed om.

Anonymkode: d58d2...83b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (18 timer siden):

Som tenåringsforelder kan jeg bare si...de er alle slik. 

Nei, de er absolutt ikke alle slik. 
Mange av dem har lært å lytte og både etterspørre og ta til seg tips om forbedringer. 
Det er også sånn de blir gode på skolen, ved å få påpekt hva de gjør feil, og få tips om hvordan de kan gjøre det bedre. 

Har øvelseskjørt mye med eget barn, og opplever at det etterspørres tips til hvordan han kan gjøre ting bedre. 

Også der gis det samme beskjed som TS sin får. At det, for å komme i mål, så trengs det mengdetrening, og da bør det øvelseskjøres mye hjemme.  (Kjørelærer har mange elever, og klarer ikke ha så hyppige timer med hver enkelt. I tillegg er det skit-dyrt med timer på kjøreskole, så MYE å spare på å ta mengdetreningen hjemme.) 
Men hos oss gis det også beskjed fra lærer om hva det skal øves på i øvelseskjøringen hjemme. 

Foreslår at TS kontakter kjørelærer og ber om råd. 

Alternativt få noen ungdommen ikke er like trygg på å motsi, til å øvelseskjøre med han. Det trenger jo ikke være foreldre man øvelseskjører med. Onkler, tanter, foreldres venner, besteforeldre eller andre, kan også brukes. 

Anonymkode: 930c2...d92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 13.17):

ts 

"Kvinner er jo svake sjåfører, så når mamma blir nervøs i passasjersetet og maser om speil, fart og avstand, så er det bare fordi hun er teit og overtenker."

Regner med dette er hva som går gjennom hodet til en tenåringsgutt som tror han vet best.

Ungdom i den alderen kan motsette seg  foreldre/nærmeste omsorgsperson fordi det er meningen at ungdom skal løsrive seg for å bli mer selvstendig. Noen kjenner mer på det enn andre. Da er de mer tilbøyelige for råd/hjelp/tilsnakk fra andre voksne som ikke står like nært og som de ser opp til.

Finnes det en godt voksen mann med vett i hodet som sønnen din ser opp til og som kan øvelseskjøre med ham? En onkel, kanskje? Faren til en av hans kamerater? Noen som kan gi ham en ordentlig realitetssjekk?

Anonymkode: 66242...c4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...