Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke uvanlig å stryke, i hvertfall en gang. Å komme med formaninger som forelder pleie å prelle av. Min erfaring med 3 barn er at de klarer skjerpe seg når de MÅ. Vil tro at det at han strøk gjør at han er mer skjerpet neste gang ved oppkjøring, de vil bare ikke innrømme det. Evt så får han ta ett par kjøretimer ekstra så slipper dere å måtte «krangle» med han. 

Anonymkode: 0b08a...d47

Han synes det er unødvendig å ha L bak på bilen fordi han er så flink. Problemet er holdningen og ikke mengden av øvelse /kjøretimer. Han har fått 2 gratis kjøretimer i tillegg til øvelsekjøring etter han strøk og han sier( hans ord) at han må bare øvelsekjøre mye . Etter sist øvelsekjøring der hans oppførsel, uforsvarlighet og holdning påførte meg veldig mye angst blir det stopp. Han tar ikke ansvar og fare på alvor. Øvelsekjøring for han handler om å kjøre rundt, høre på spotify og booste selvtillitten hvor flink han er. 

ts 

Anonymkode: 60e95...a72

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres ut som at han trenger flere timer øvelseskjøring med en trafikkskolelærer. Hvorfor gjør han ikke det? Der vil jo han få klar tilbakemelding og veiledning på dårlig kjøring.

Anonymkode: 72d7f...3be

Jeg har mistet tellingen hvor mange kjøretimer har han hatt. Samme tilbakemeldinger . 

ts 

• Liker 1
Skrevet

Det er ekstremt frustrerende å ikke klare oppkjøringen, men sønnen din bør ta imot råd. Jeg var 36 da jeg tok lappen, men jeg hadde kjøretimer i nesten to år før jeg prøvde å kjøre opp. Jeg strøk 3 ganger, etter at jeg hadde strøket tredje gangen var jeg ekstremt frustrert. Men da valgte jeg å ha intensiv trening med kjørelæreren to ganger i uka frem til neste oppkjøring hvor vi gikk grundig gjennom de feilene jeg tok. 

På siste oppkjøring så gråt jeg av angst og frustrasjon tilogmed før vi kjørte ut av trafikkstasjonen. Men jeg klarte det! Heldigvis.

Jeg vet ikke hvordan det er å være gutt, men jeg vet at unge folk ofte vet best. Men snakk med han, kanskje det ligger i frustrasjon, og sinne på sensor. Jeg vet at jeg følte på det, og da var tanken på at sensor er tett i hue og vet ingenting lett å få.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det du gjør?

Pedagogisk veiledning, eller konstant hakking..?

Anonymkode: b16a8...4a4

Begge deler. Det avhenger av situasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen råd og er det noe som kan få ham til å innse at det er hans holdning som er problem ? 

la han stryke igjen og igjen til han er mottagelig.. Noen ganger kan man ikke hjelpe de som ikke vi hjelp.. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
lillefinger skrev (1 minutt siden):

Det er ekstremt frustrerende å ikke klare oppkjøringen, men sønnen din bør ta imot råd. Jeg var 36 da jeg tok lappen, men jeg hadde kjøretimer i nesten to år før jeg prøvde å kjøre opp. Jeg strøk 3 ganger, etter at jeg hadde strøket tredje gangen var jeg ekstremt frustrert. Men da valgte jeg å ha intensiv trening med kjørelæreren to ganger i uka frem til neste oppkjøring hvor vi gikk grundig gjennom de feilene jeg tok. 

På siste oppkjøring så gråt jeg av angst og frustrasjon tilogmed før vi kjørte ut av trafikkstasjonen. Men jeg klarte det! Heldigvis.

Jeg vet ikke hvordan det er å være gutt, men jeg vet at unge folk ofte vet best. Men snakk med han, kanskje det ligger i frustrasjon, og sinne på sensor. Jeg vet at jeg følte på det, og da var tanken på at sensor er tett i hue og vet ingenting lett å få.

Sensor skrev en fin tilbakemelding. Måtte bråbremse og listet opp tingene jeg er helt enig i. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han synes det er unødvendig å ha L bak på bilen fordi han er så flink. Problemet er holdningen og ikke mengden av øvelse /kjøretimer. Han har fått 2 gratis kjøretimer i tillegg til øvelsekjøring etter han strøk og han sier( hans ord) at han må bare øvelsekjøre mye . Etter sist øvelsekjøring der hans oppførsel, uforsvarlighet og holdning påførte meg veldig mye angst blir det stopp. Han tar ikke ansvar og fare på alvor. Øvelsekjøring for han handler om å kjøre rundt, høre på spotify og booste selvtillitten hvor flink han er. 

ts 

Det eneste ansvarlige å gjøre i ditt tilfelle, Ts, det er så si at du IKKE vil betale for flere kjøretimer nå, og heller ikke oppkjøringen neste uke!

Jeg ville gitt kjørelæreren tilbakemelding om hvorfor du ikke vil betale mer også (uten at gutten vet det).

Til gutten hadde jeg sagt at så lenge han ikke tar til seg tilbakemeldinger fra hverken kjørelærer eller deg, og han oppfører seg på en måte i trafikken som setter både ham selv og andre i trafikken for fare og til og med livsfare, så vil du ikke betale noe mer.

Vil han ha lappen så får han skaffe seg en jobb og spare penger nok til å betale for resten selv. Og når han begynner å jobbe så må han også betale for eget mobilabonnement og ev. andre abonnement selv. Han må lære å ta ansvar!!!

Dette er faktisk det eneste ansvarlige å gjøre når han er så umoden!

Å betale for siste timer og ny oppkjøring, når du vet hvor farlig han er i trafikken, det er uforsvarlig!

Tør å stå i denne sikkert upopulære avgjørelsen, av hensyn til ham selv og til alle andre han måtte møte i trafikken.

Anonymkode: 97d74...fdf

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke påbudt å ha begge hendene på rattet lenger btw. Man kan fint kjøre med 1 hånd på rattet når det er behagelige strekker og det føles naturlig. Det er faktisk bare positivt da han tydelig slapper mer av og ikke er anspent hele turen. 

Anonymkode: a64d0...3e4

Enig. Det viser at han ikke stresser, men det hjelper veldig lite når han tenker at han har full kontroll. Han er en nybeginner og fare kan plutselig oppsto. For meg som erfaren sjåfør går det fint pga jeg klarer å forutsi og ha oversikt og nok vett at jeg vet hvor jeg skal stoppe eller svinge. Han er ikke erfaringsmessig  rustet nok for 1 hånd på rattet .

ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen på dette ja.  Gutter på den alderen føler de vet best..   Begge mine måtte " gå på en smell" både ved båtkjøring og bilkjøring før de forsto at de var nybegynnere.  Det er nesten bare å håpe at det ikke går så galt at de skader seg eller kjøretøyet så mye.  

Anonymkode: 095e0...a8f

Ja, var jo sånn jeg også, da jeg var 18 og verdensmester. 

Samme med min sønn, "heldigvis" dro han av veien i vinter, han mente han kjørte pent nok, enda havnet han i grøfta og vraket bilen. Gikk bra. 

Men, som jeg sa, selv om du holdt fartsgrensen, kjørte du for fort. Det var en grunn til at bilene, som han til og med hadde kjørt forbi, kjørte saktere. Fordi det var såpeglatt. 

Det fant han ut selv og han lærte utrolig mye av det. Vi "tvang" han til å ta lappen på manuelt gir nå i vår og han har blitt en betraktelig tryggere sjåfør på alle måter. 

Noen ganger er man heldig og lærer av sine feil. Andre ganger ikke. 

Anonymkode: 1e708...0bb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter sist øvelsekjøring der hans oppførsel, uforsvarlighet og holdning påførte meg veldig mye angst blir det stopp.

ts 

Får du behandlet denne angsten nå i ettertid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det eneste ansvarlige å gjøre i ditt tilfelle, Ts, det er så si at du IKKE vil betale for flere kjøretimer nå, og heller ikke oppkjøringen neste uke!

Jeg ville gitt kjørelæreren tilbakemelding om hvorfor du ikke vil betale mer også (uten at gutten vet det).

Til gutten hadde jeg sagt at så lenge han ikke tar til seg tilbakemeldinger fra hverken kjørelærer eller deg, og han oppfører seg på en måte i trafikken som setter både ham selv og andre i trafikken for fare og til og med livsfare, så vil du ikke betale noe mer.

Vil han ha lappen så får han skaffe seg en jobb og spare penger nok til å betale for resten selv. Og når han begynner å jobbe så må han også betale for eget mobilabonnement og ev. andre abonnement selv. Han må lære å ta ansvar!!!

Dette er faktisk det eneste ansvarlige å gjøre når han er så umoden!

Å betale for siste timer og ny oppkjøring, når du vet hvor farlig han er i trafikken, det er uforsvarlig!

Tør å stå i denne sikkert upopulære avgjørelsen, av hensyn til ham selv og til alle andre han måtte møte i trafikken.

Anonymkode: 97d74...fdf

Det er det som er planen videre. Han har en jobb og er ansvarlig på mange andre områder. 

ts 

• Liker 1
Skrevet

Avbestill oppkjøringen i tillegg. Han er ikke klar for det!

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stoppet tilbudet om øvelseskjøring for en periode. Han får belage seg på å sykle og ta buss til han blir litt mer moden. 

Anonymkode: 01a46...78d

Ja, verre er det faktisk ikke. 

Anonymkode: 83ddf...176

AnonymBruker
Skrevet

TS, dersom du ender opp med å betale for denne oppkjøringen, fortell gjerne oss hvordan det går :)

Anonymkode: 72d7f...3be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ts 

Herlig, en verdensmester før han har fått lappen... 

Ungen min er ikke gammel nok til å øvelseskjøre helt enda, men hun får innblikk i hvordan hjernen min prosesserer alt som skjer i trafikkbildet og hvordan jeg klarer å forutse det som kommer til å skje. Og hun blir stadig overrasket over hvor mye jeg får med meg av alt som skjer rundt oss til en hver tid. For det er jo faktisk mye. Jeg forteller også hvordan jeg ser de myke trafikkene oppføre seg og hvordan man kan forutse deres bevegelser.

Og jeg forteller hvordan jeg oppfører meg som både hard og myk trafikkant for å være forutsigbar for de som er rundt meg. Det betyr jo tross alt også mye. Og ja, jeg tar også med de som er uforutsigbare som gjør at man hele tiden må følge med uansett hvor god oversikt og kontroll man måtte føle å ha over trafikkbilde til en hver tid. 

Det nytter jo ikke hvor god man selv måtte væree om de rundt en er idioter. 

Anonymkode: 389d1...771

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit at denne karen ikke slipper ut i trafikken å en stund ennå. Slutt  å øvelseskjøre . 
La han ta konsekvensene for oppførselen sin en periode fremover og se.
Forleng tiden ved gjentatte umodne tilbakemeldinger. 
Det er nok av desse gærningene som er rene dødsfeller på veiene 

Anonymkode: 99481...52b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sakt at han får en øvelse skjøring til. På den må han vise at han klarer å holde bedre avstand, regulere farten etter forholdene, aldri gli over fartsgrensen og de andre tingene han sliter med. Han kan selv synes at han er så flink som bare det, men det er disse kravene som gjelder og kun de. Hvis han bryter de en gang blir det ikke en enste øvelse skjøring til og ikke en krone mer i støtte til lappen. Så da har han valget.

Selvfølgelig er det lov å gjøre feil, det er derfor han trener. Men slurv og ovenpå holdning er noe annet, der hadde jeg satt grensa.

Anonymkode: 850ec...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen på dette ja.  Gutter på den alderen føler de vet best..   Begge mine måtte " gå på en smell" både ved båtkjøring og bilkjøring før de forsto at de var nybegynnere.  Det er nesten bare å håpe at det ikke går så galt at de skader seg eller kjøretøyet så mye.  

Anonymkode: 095e0...a8f

Eller skader andre.

Anonymkode: 1c447...bb4

• Nyttig 4
Skrevet

For en tricky situasjon.. Du prøver å bidra til at han blir en tryggere sjåfør, men han både motarbeider deg, òg overvurderer egne skills.

Mange stryker til førerprøven fordi de ikke vurderer trafikksituasjoner riktig.

Dette du nevner; for høy fart, dårlig speilbruk, for liten avstand til møtende trafikk og stress i komplekse situasjoner er oppsummert hva en sensor vurderer.

Problemet virker ikke å være manglende kjøreferdigheter, men en holdning som gjør det vanskelig for ham å lære. Når han blir irritert på tilbakemeldinger og nekter å justere på seg selv, da hjelper det lite hvor mye dere øver. Han ser ikke sitt eget ansvar; "Galskap er å gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat".. 

Kanskje det beste nå er å ta et skritt tilbake og la en trafikklærer ta over. Noen ganger er det lettere å ta til seg kritikk fra en utenforstående, og da slipper du også å være den som hele tiden må rette på ham.

Du har gjort mye allerede, og det er hèlt greit å sette en grense når det begynner å gå utover både tryggheten i bilen og forholdet dere imellom.  

Når alt kommer til alt, handler det ikke om hvor mye man øver, men om evnen til å lytte, justere og ta ansvar. Uten dèt, kommer man ikke videre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (1 minutt siden):

For en tricky situasjon.. Du prøver å bidra til at han blir en tryggere sjåfør, men han både motarbeider deg, òg overvurderer egne skills.

Mange stryker til førerprøven fordi de ikke vurderer trafikksituasjoner riktig.

Dette du nevner; for høy fart, dårlig speilbruk, for liten avstand til møtende trafikk og stress i komplekse situasjoner er oppsummert hva en sensor vurderer.

Problemet virker ikke å være manglende kjøreferdigheter, men en holdning som gjør det vanskelig for ham å lære. Når han blir irritert på tilbakemeldinger og nekter å justere på seg selv, da hjelper det lite hvor mye dere øver. Han ser ikke sitt eget ansvar; "Galskap er å gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat".. 

Kanskje det beste nå er å ta et skritt tilbake og la en trafikklærer ta over. Noen ganger er det lettere å ta til seg kritikk fra en utenforstående, og da slipper du også å være den som hele tiden må rette på ham.

Du har gjort mye allerede, og det er hèlt greit å sette en grense når det begynner å gå utover både tryggheten i bilen og forholdet dere imellom.  

Når alt kommer til alt, handler det ikke om hvor mye man øver, men om evnen til å lytte, justere og ta ansvar. Uten dèt, kommer man ikke videre.

Takk. Det er akkurat det som er problemet. Han sier at kjørelærer sier at han må øvelsekjøre mye, hele tiden. Tror han skylder på meg en del pga han liker ikke å bli irettesatt. Jeg tenker at jeg bør ta en prat med kjørelæreren og høre hva han tenker. 

ts 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...