Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har øvelsekjørt etter han strøk, men han mener han kjører feilfri. Han kan kjøre bil, men gjør de typiske feilene man stryker på. Blir sur når jeg minner ham på speilene, farten er for høy der den ikke skal være, for trang avstand til møtende trafikk, blir stresset når det er mye å ta hensyn til og kaster seg ut i situasjoner istedenfor å være forsiktig . 

Han mener at han må øvelsekjøre hele tiden, men det hjelper ikke når han ikke tar imot råd og gjør de samme feilene om og om igjen. Jeg må konstant minne ham på å holde rattet med begge hendene.

Mengden hjelper ikke når han mener han er flinkere enn meg( hans ord) 

Noen råd og er det noe som kan få ham til å innse at det er hans holdning som er problem ? 

Anonymkode: 60e95...a72

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen på dette ja.  Gutter på den alderen føler de vet best..   Begge mine måtte " gå på en smell" både ved båtkjøring og bilkjøring før de forsto at de var nybegynnere.  Det er nesten bare å håpe at det ikke går så galt at de skader seg eller kjøretøyet så mye.  

Anonymkode: 095e0...a8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da får han ikke øvelseskjøre mer. Velger man å ikke ta til seg læring så nytter det ikke å bare kjøre. 

Anonymkode: cfcfa...071

• Liker 22
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at han fikk tilbakemelding om hvorfor han strøyk? Dersom han ikke er moden nok til å se feilene han gjør og sette det i sammenheng med at han ikke er klar for å ferdes i trafikken, så er det ikke vits i å betale for at han skal stryke igjen. Noen trenger 1-2 år til å modnes på... 

Anonymkode: 72d7f...3be

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde stoppet tilbudet om øvelseskjøring for en periode. Han får belage seg på å sykle og ta buss til han blir litt mer moden. 

Anonymkode: 01a46...78d

Enig. Han må skjønne at poenget med å øvelseskjøre også er at han skal kjøre med en mer erfaren sjåfør og ta i mot veiledning. Men jeg kjenner meg også igjen, husker jeg kunne bli ekstremt sint på min mor når hun øvelseskjørte med meg. Tror det bare var et uttrykk for frustrasjon, men sikkert veldig vanskelig å forholde seg til.

Anonymkode: b1bbc...009

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har øvelsekjørt etter han strøk, men han mener han kjører feilfri. Han kan kjøre bil, men gjør de typiske feilene man stryker på. Blir sur når jeg minner ham på speilene, farten er for høy der den ikke skal være, for trang avstand til møtende trafikk, blir stresset når det er mye å ta hensyn til og kaster seg ut i situasjoner istedenfor å være forsiktig

Han mener at han må øvelsekjøre hele tiden, men det hjelper ikke når han ikke tar imot råd og gjør de samme feilene om og om igjen. Jeg må konstant minne ham på å holde rattet med begge hendene.

Mengden hjelper ikke når han mener han er flinkere enn meg( hans ord) 

Noen råd og er det noe som kan få ham til å innse at det er hans holdning som er problem ? 

Han kan tydeligvis ikke kjøre bil da.
Om dere betale så ville jeg bare sagt at det ikke er vits og kaste bort penger når han ikke vil lære, kjøp heller et månedskort på buss til han.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg igjen på dette ja.  Gutter på den alderen føler de vet best..   Begge mine måtte " gå på en smell" både ved båtkjøring og bilkjøring før de forsto at de var nybegynnere.  Det er nesten bare å håpe at det ikke går så galt at de skader seg eller kjøretøyet så mye.  

En av ungene maste om at vi ikke hadde øvelseskjørt nok i Oslo sentrum.  Min mann tok barnet på ordet og lot han kjøre inn midt i sentum i rushen.  Når han kvalte bilen i rundkjøringen ved oslo city og bussene lå på hornet så lærte han av det!  Han ble mer forsiktig etter dette.   

• Liker 11
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stoppet tilbudet om øvelseskjøring for en periode. Han får belage seg på å sykle og ta buss til han blir litt mer moden. 

Anonymkode: 01a46...78d

Han har oppkjøring neste uke. Skylder på alt og alle og mest på mengden av øvelsekjøring. Jeg er lei av å repetere de samme tingene om og om igjen og sitte med hjerte i halsen i unødvendig farlige situasjoner. 

ts 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (2 minutter siden):

Han kan tydeligvis ikke kjøre bil da.
Om dere betale så ville jeg bare sagt at det ikke er vits og kaste bort penger når han ikke vil lære, kjøp heller et månedskort på buss til han.

Jeg mente at teknisk sett kan han kjøre og når han er forsiktig er det veldig behagelig kjøring . Problemet er at det blir nesten for ,,kjedelig,, og da tøffer han seg med en hånd på rattet og lang drømmeblikk uten å sjekke speilene. 

ts 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har oppkjøring neste uke. Skylder på alt og alle og mest på mengden av øvelsekjøring. Jeg er lei av å repetere de samme tingene om og om igjen og sitte med hjerte i halsen i unødvendig farlige situasjoner. 

ts 

Men slik som flere nevner her.. ok da sier du han ikke er moden nok, og dere vil ikke øvelseskjøre til han er det.

la han betale selv for oppkjøring i mellomtiden om han mener han er klar for det uten å ha endret adferd.

Anonymkode: 6b642...069

• Liker 13
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

ts 

Så drit i det da, siden han er feilfri så kommer han jo til å bestå oppkjøringen med glans uten å øvekjøre mer. Han får eventuelt finne noen andre å øvekjøre med, og den personen får han finne selv. Det er ikke farlig at guttungen er sur, men det er farlig å slippe sånne ut i trafikken. 

Anonymkode: f80d3...441

• Liker 26
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts 

Selv om han har oppkjøring neste uke trenger du ikke å øvelseskjøre med han for det. Da får han heller høre om det finnes noen ekstra timer på kjøreskolen han kan få i siste liten (og betale dette selv), hvis det er så utrolig viktig for han. Kanskje det også hjelper å høre det fra noen andre enn moren sin? (Jeg var ihvertfall selv lite mottakelig for råd av foreldrene mine i den alderen, dreiv fortsatt og prøvde å løsrive meg fra dem)

Anonymkode: 8c3b3...c0a

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt å kjør med han. Fortell han at det blir ikke mer øvelseskjøring om han ikke hører etter på tipsene, selv om han har oppkjøring neste uke. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man burde virkelig økt når gutter får ta lappen, 18 åringe «menn» er de som forårsaker flest ukykker.

Han er ikke moden nok til å kjøre.

Anonymkode: b1dec...f63

• Liker 17
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mente at teknisk sett kan han kjøre og når han er forsiktig er det veldig behagelig kjøring . Problemet er at det blir nesten for ,,kjedelig,, og da tøffer han seg med en hånd på rattet og lang drømmeblikk uten å sjekke speilene. 

ts 

Han er jo ikke klar for ta lappen da. Stopp øvelseskjøringen og la han ta konsekvensene av sine egne holdninger. 

Anonymkode: 389d1...771

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Den åpenbare løsningen her er å ikke lærekjøre med han når han ikke vil lære, og så får han selv vurdere om han vil betale for timer hos en kjøreskole og for videre oppkjøringer.

Men så lenge dere legger opp til å fortsette som før så vil han nok og fortsette som før.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som det er like greit at han ikke kommer ut i trafikken med det første. Her er det holdninger som må jobbes med, ikke kjøreteknisk trening. 

Og nei, de er ingenting med det du skriver som tyder på at han "kan" kjøre bil.

Anonymkode: 62cf8...38e

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan veileder du da? Forklarer du feil i etterkant og gir forslag til forbedring eller er det mer konstant hakking underveis i kjøreturen? 😅 Jeg husker jeg foretrakk å lærekjøre med min far fordi han var mye mer pedagogisk - forklarte og illustrerte. Med min mor var det konstant hakking og kommentering: gjør sånn, ikke sånn, PASS DEN DEEEEER, se i speilet, nå er du alt for nærme, SYKKEL DER!!!!, ikke så fort osvosv. Det gjorde meg bare irritert, kommentarene kom non-stop og det ble bare dårlig stemning... Skal sies at jeg har kjørt bil nå daglig og skadefritt i 15 år og hun er fortsatt helt lik om hun sitter på 😅 

Sier ikke at han ikke burde jekke seg ned altså, men kanskje dere bare ikke er en god match veiledningsmessig. Har han en far (eller mor), en tante, en bestefar eller onkel som kunne kjørt noen turer med han? Kanskje det kunne gått bedre :) 

Anonymkode: 305a5...67e

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...