Gå til innhold

Opplever narsissister kjærlighetssorg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kjærlighetssorg noe narsissister opplever, eller handler sorgen bare over mistet kontroll over personen? 

Anonymkode: d4e5e...96d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vell bare sorgen over å miste kontrollen

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er kjærlighetssorg noe narsissister opplever, eller handler sorgen bare over mistet kontroll over personen? 

Hvem er du som spør? Mann kvinne..

Anonymkode: 38aad...a55

AnonymBruker
Skrevet

Ja, narsissister kan oppleve kjærlighetssorg. Det kan alle mennesker som har evnen til å forelske seg.

Anonymkode: 2648e...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, narsissister kan oppleve kjærlighetssorg. Det kan alle mennesker som har evnen til å forelske seg.

Anonymkode: 2648e...1fc

Men (ekte) narcisister har ikke den evnen. 

Mange av de ellers normale menneskene som ufortjent får den diagnosen kastet på seg fordi de har narcisistiske trekk kan selvfølgelig få kjærlighetssorg. 

Anonymkode: 38b67...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Narcissists are incapable of truly loving you for who you really are.

When narcissists say "I love you," what they mean is, "I love my fantasies about you."

Once the thrill of the courtship is over, a narcissist will find fault and want you to change.

If you stay in the relationship, you will be emotionally and/or physically abandoned, confused, exhausted, and heartbroken.

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/understanding-narcissism/202204/5-harsh-truths-about-narcissistic-love/amp

Anonymkode: 94066...5ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte blir de rasende. Det lønner seg ikke å gi dem beskjeden ansikt til ansikt, i alle fall ikke  uten andre til stede. Og man bør passe på i tiden etter. De stalker deg, og kan bli farlige.

Anonymkode: 8d022...5f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eks var knust liksom så lenge det var em strategi som ga uttelling med å fremdeles utøve kontroll over meg, ved at jeg trøstet og også hjalp økonomisk og praktisk. Farlig ble han ikke før jeg traff ny mann (greit, så lenge han likevel fikk oppmerksomhet og kunne manipulere meg) og fikk barn med ham (ikke greit, fordi spebarn ikke kunne settes til side/på vent for ham), fordi jeg ikke kunne prioritere ham når jeg hadde baby. Noe normale mennesker ville forstått, men ham reagerte med raseri, hat og hevntrang. Å ha stilt opp før ham i årevis etter bruddet, fordi han "hadde det så tungt og vondt" ble da "takket" med at han skulle ødelegge meg og min familie. 

Jeg forsto ikke hva han var før han snudde om slik, men da jeg innså det skjønte jeg også at hans smerte etter bruddet var strategi, ikke egentlig kjærlighetssorg. Han holdt kontroll over meg ved å liksom ha det så grusomt at jeg av dårlig samvittighet fremdeles var under hans makt, og kunne styres mye. Å miste den kontrollen over meg var hva han ikke tålte. 

Jeg tenker at egenkjærlighet og å ha makt over noen som fyller behovene man har er hva kjærlighet handler om for skikkelige narsissister, og at det de opplever som kjærlighetssorg er mer de følelsene normale mennesker har dersom noen du stolte på stjeler en ting fra deg som du absolutt ikke ønsket å miste. Frustrasjon, og en slags sorg iblandet sinne. Det oppleves som et stort svik, for de eier deg jo, og det var i deres verden gitt dem som fakta. 

Narsissister blir ikke nødvendigvis farlige ved bruddet, om de fremdeles føler seg sikker på sin kontroll over deg, men de kan bli veldig farlige om de føler de mister den kontrollen. Hvilket kan skje ved bruddet, eller når man helt faktisk kommer i situasjon hvor de føler seg tilsidesatt. Min var ganske rabiat akkurat ved bruddet, men jeg trodde jeg hadde overdrevet hvor vanskelig han skulle bli da han tilsynelatende taklet det bedre enn forbruk i lang tid. Det var fordi jeg fremdeles var under hans kontroll, ved at jeg la annet til side når han utøvde den kontrollen. Han hadde fremdeles makt til det, og da var han fornøyd.  At noe kom i veien for dette, selv et spebarn, var imidlertid ikke noe han kunne akseptere. Han måtte være førsteprioritet hver gang han ønsket noe av meg. At det ikke var mulig lenger ga rasende hat. 

Hadde jeg brutt fullstendig med ham ved bruddet hadde nok det kommet da, men det er likevel det jeg anbefaler om mulig. Bryt og kom deg langt unna, til vedkommende har fått nytt fokus. 

Anonymkode: a5c69...fef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ofte blir de rasende. Det lønner seg ikke å gi dem beskjeden ansikt til ansikt, i alle fall ikke  uten andre til stede. Og man bør passe på i tiden etter. De stalker deg, og kan bli farlige.

Det kan kvinner bli også. Mulig det finnes kvinnelige narsissister, jeg vet ikke.

Anonymkode: 18bbd...577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan kvinner bli også. Mulig det finnes kvinnelige narsissister, jeg vet ikke.

De finnes. 

Ofte er de farligere enn menn.

Anonymkode: 94066...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Han ble knust, men det var fordi han mistet kontrollen over meg. 

Anonymkode: d5b70...391

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Typisk narsissist å spørre om

Anonymkode: 205f0...b4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei bare sorg over at leken ble tatt fra de.. 

Anonymkode: 91cbe...c10

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjett om dem finnes. De er det verste sort. 

Anonymkode: 64eca...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rasende kan jeg skrive under på at de blir. Svartmaler deg til tusen. Det er skikkelig skikkelig skummelt...

Anonymkode: 30cf7...a6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du ikke hørt om Amber Heard? 

Anonymkode: 97489...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gjett om dem finnes. De er det verste sort. 

Anonymkode: 64eca...c95

Mannlige narsissister har større sannsynlighet for å drepe enn kvinnelige 

Anonymkode: a2c4d...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...