Gå til innhold

Hvordan regner vi ut hvor mye hver av oss skal betale på lånet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg fant en kalkulator et sted på nett, men finner ikke noen som helt hjelper meg med det jeg lurer på. 

Boliglån er 4 680 000,-

Min egenkapital er 150 000,- 

Hans egenkapital er 550 000,- 

Vi eier 50 prosent hver av boligen, og siden jeg tjener betydelig mer enn han tenker jeg det er rett og rimelig at jeg betaler en større andel av lånet, når han har gått inn med mer egenkapital, men hvordan regner vi ut dette på en fornuftig måte? 

Anonymkode: 0ba4b...a00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp på 5.380.000 antar jeg, da.

Hver av dere eier 2.690.000. Trekk fra din EK og du får lån på 2.540.000 på din andel. Det utgjør 54,3% av lånesummen.

Fratrukket hans EK er hans andel lån kr 2.140.000. Det utgjør 45,7% av lånesummen. 

Anonymkode: 19ab6...a77

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Det var akkurat dette jeg satt og knotet med, men det er jo så enkelt som du sier, 

Skrevet

Vi har et regneark vi benytter for å ha oversikt da vi begge liker å betale ekstra dersom man har til overs etter månedsslutt. Eierbrøken på lånet og mnd beløp å betale endrer seg hvis man skriver inn at man har betalt ekstra i regnearket. 

Vi eier også 50% og gikk inn med ulik egenkapital 

Skrevet

Er det ikke mye enklere om begge betaler helt likt, og så må bare personen med minst egenkapital betale inn et større jafs i ny og ne? Ene parten ligger 400k bak skjema, det er 40'000 ekstra i 10 år. 

Eller at du får 400k mer når dere selger en gang i fremtiden. Blir dårlig avkastning av en slik løsning, men om man har valgt å leve sammen og kjøpe sammen blir jo penger på et eller annet tidpunkt en form for felleseie... 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke tenke at boligen har tre andeler?

En hver etter egenkapital, og en felles på lån. Veldig enkelt å holde styr på og ingen tvil om at investeringer som oppussing deles på to.

Anonymkode: b6ea2...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Er det ikke mye enklere om begge betaler helt likt, og så må bare personen med minst egenkapital betale inn et større jafs i ny og ne? Ene parten ligger 400k bak skjema, det er 40'000 ekstra i 10 år. 

Eller at du får 400k mer når dere selger en gang i fremtiden. Blir dårlig avkastning av en slik løsning, men om man har valgt å leve sammen og kjøpe sammen blir jo penger på et eller annet tidpunkt en form for felleseie... 

Vi har ingen planer om å selge. Det er her vi skal bo. Jeg ønsker å betale mer både fordi jeg tjener mer, og fordi det føles mer rettferdig med tanke på eierandel. 

AnonymBruker
Skrevet

Så dere eier like mye, men han har gått inn med betraktelig mer EK. Hvordan skal dette fordeles ved evt brudd.? Alt slikt må ned i en samboeravtale.

sånn som jeg tolker det nå. Så eier dere likt, han har mer EK, og du betaler likevel mest. For meg høres dette ut som en dårlig deal. Hva med at dere lager av avtale som en nevnte over, at du betaler deg inn slik at dere har like mye EK ?

Anonymkode: ef03d...3ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...