Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt steinkontroll på økonomi. 
Gikk i fella og kjøpte en leilighet når markedet var på topp for et par måneder siden. Får ikke solgt min, og har veldig store økonomiske bekymringer nå. 
Overtar ny leilighet om et par dager.

Mellomfinansiering er veldig dyrt.

Jeg føler meg ekstremt dum, og har feilet totalt. Fikk aldri inntrykk fra megler at det ville bli vanskelig å selge leiligheten. 
Har hatt en fellesvisning og 4 private. Ny felles i dag. 

Hvilke grep kan jeg gjøre ift økonomi? Hvor kan jeg spare? Kan jeg diskutere dette med banken eller bør jeg ikke det? Jeg vurderer utleie på Airbnb, men har aldri gjort det før.

Hvordan holde roen oppi dette? Føler jeg får svært lite hjelp av megler om muligheter og videre plan. 

Tusen takk for svar 🙏

Anonymkode: 69364...26c

AnonymBruker
Skrevet

Lei ut din nye på Airbnb, ikke den du vil selge. 

Anonymkode: ad240...691

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ha litt is i magen, det har ikke gått så lang tid enda. 

Anonymkode: e574f...4d8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det egentlig? 

Fordi det ikke er risikofritt, og du ikke ønsker at det skal føre til at du ikke får solgt. Les skader som må fikses, og som ikke lengre gjør leiligheten salgsklar. 

videre risikerer du også at potensielle kjøpere oppdager det, og utleie objekter er mindre attraktive enn boliger eier bruker selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen kjøper den og du vil selge nå er prisen for høy. Ganske enkelt. Enten vente (lenge) eller senke prisen.

Anonymkode: 7eb46...a49

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle burde jo vite at denne tiden på året er bingo når det gjelder salg av bolig. Ikke rette tidspunktet i det hele tatt. Så ja, du har vært dum.

Anonymkode: cc5cb...e93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke høysesong for boligsalg på sommeren, og nå er juni her. Mai er vel høysesong, og så dabber det fort av etter det pga folk tenker mer på ferie enn å gå på visning om sommeren og fine soldager. Merkelig egentlig, men sånn er det.

Det er selvsagt likevel noe bevegelse i boligmarkedet om sommeren også, men som sagt mye mindre enn høysesongene. Du skal ha visning i dag, og det kan jo hende det dukker opp en som vil ha akkurat din bolig da. Er det rengjort, luftet, friske blomster og frukt stilt frem så alt virker fresht og fint? (og ikke overdriv med frukt og blomster, litt holder lenge)

Husk; du trenger bare èn seriøst interessert budgiver for å få solgt.

Anonymkode: 022f5...394

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne satt med 2 leiligheter i 5 måneder. Måtte gå ned flere hundretusener for å få solgt 

Anonymkode: 7d8cf...ed8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 9.45):

Hvis ingen kjøper den og du vil selge nå er prisen for høy. Ganske enkelt. Enten vente (lenge) eller senke prisen.

Anonymkode: 7eb46...a49

Ja, eneste svar, utover å leie ut en av boligene.

Du kan jo selge nå, da må tydeligvis prisen ned. Sånn er det.
Men har bare gått to mnd? Det er jo ikke lenge i det hele tatt. 

Hadde det vært meg hadde jeg bare akseptert det beste budet, så lenge det ikke er skam-bud, selv om det er mindre enn du drømmer om, og bare gått videre i livet. Du kjøper og selger i samme marked, så så enorm forskjell blir det uansett ikke.

Anonymkode: b82c1...827

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde det vært meg hadde jeg bare akseptert det beste budet, så lenge det ikke er skam-bud, selv om det er mindre enn du drømmer om, og bare gått videre i livet. Du kjøper og selger i samme marked, så så enorm forskjell blir det uansett ikke.

Anonymkode: b82c1...827

Hun gjør jo egentlig ikke det når hun kjøpte på topp etter nyttår og skal selge nå. Det var fullstendig Texas da (hadde selv flaks og solgte akkurat da, 500 000 over prisantydning, samtidig som jeg flyttet til et prosjekt jeg kjøpte to år før). Det kjølnet ganske betraktelig etter at det ble klart at renta ikke settes ned på en stund, kanskje ikke i det hele tatt. Noen objekter er populære uansett, men om man har en helt ordinær leilighet så er det prisen man må se på.

Anonymkode: 9676b...a66

AnonymBruker
Skrevet

Senk prisen. 

Da får du solgt

Anonymkode: dd783...7eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kjølnet ganske betraktelig etter at det ble klart at renta ikke settes ned på en stund, kanskje ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 9676b...a66

Det er helt utrolig at folk kjøper dyre boliger fordi de tror, tror, at renta skal ned. 

Anonymkode: a5604...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Da fikk jeg solgt til rett under prisantydning og to ukers overtagelse. 
Så det løste seg med litt is i magen 😊

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 9.18):

Det hadde jeg gjort også. Kan også være aktuelt med kortere kontrakter feks til juli. Det er mange som er på boligjakt om sommeren fordi de flytter til skolestart i august. Mange begynner også i ny jobb etter sommeren. 

Anonymkode: 9cb63...373

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her. 
Da fikk jeg solgt til rett under prisantydning og to ukers overtagelse. 
Så det løste seg med litt is i magen 😊

Så bra! Gratulerer 🥳🥳

Anonymkode: 9cb63...373

Skrevet

Is i magen. Ta avdragsfrihet, så snakk med banken om det er økonomiske bekymringer.

AnonymBruker
Skrevet

Alle boliger blir solgt. Det handler bare om pris. 

Så om du sliter med å selge boligen din, så har du priset den feil. 

Prissetting av bolig bør skje etter en analyse av hva markedet er villig til å betale i et gitt tidsrom. Prissetting bør ikke skje basert på hva du trenger for å finansiere neste bolig. 

Noen ganger sammenfaller disse to. Men dersom det ikke er tilfelle, er det alltid marekdsprisen man må følge. 

Anonymkode: cdbf5...5e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...