Gå til innhold

Kjæresten endrer seg hele tiden, blir strengere og strengere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tuba skrev (8 minutter siden):

Jeg syned 30% av maten og 4000 kr i husleie er fair fra hans side. MEN du havner jo nå uansett i kvinnefellen ved å ikke eie i bolig. 

Riktig. Men nå har ts truffet en mann som tilrettelegger for at hun skal legge til side oppsparing til egenkapital, som vanligvis blir knyttet til å kjøpe bolig. Så fra HI leser jeg det som ikke det er en mann som ønsker å få sponset livet sitt mens han begrenser ts sin mulighet for å gjøre gode økonomiske valg og etablere seg selv. 

Anonymkode: 28cf5...f00

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun bruker veldig lite penger på utgifter i måneden, takket være denne mannen, og kan derfor investere og spare mye mer enn hun normalt ville klart.

Anonymkode: 732bf...c47

Joda hvis hun greier å være veldig disiplinert med sparing. Problemet er at historisk har bolig steget mye mer i verdi enn man får ved sparing. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Han får alltid vondt av meg når jeg kommer tidlig hjem på morgenen etter en hel natt på sykehuset, men likevel klarer han å "glemme dette", spesielt på slutten av måneden når pengene begynner å slippe opp, fordi han bruker mye penger på merkeklær og har en veldig dyr bil...... Med hans inntekt hadde det vært helt uproblematisk å spandere på meg, men likevel gjør han det mindre etter jeg gikk fra student til jobb.

Anonymkode: c2258...4b8

Selvfølgelig skal han hjelpe deg mindre når du er i full jobb. Synes det er rart at han ikke krever at du betaler 50% av maten og fellesutgiftene. Bare fordi han tjener mer enn deg betyr ikke at du har rett på noe av hans penger, og han kan bruke sine penger på akkurat hva han vil. Om det er en dyr bil eller merkeklær spiller ingen rolle.

Du har dine egne penger, du bor billig og du står fritt til å investere i fond eller andre ting som gir like bra avkastning som hans bolig.

• Liker 4
Skrevet
Tuba skrev (1 minutt siden):

Joda hvis hun greier å være veldig disiplinert med sparing. Problemet er at historisk har bolig steget mye mer i verdi enn man får ved sparing. 

Aksjer og fond har historisk sett gitt mye bedre avkastning enn bolig. Unntaket er bolig med utleieenhet i Oslo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en 25 årig jente som jobber i helsevesenet og jobber veldig mye og selv om jeg får relativt mye utbetalt til slutt, så ligger det hardt arbeid bak hver krone. Jeg flyttet nylig inn til kjæresten, han er i starten av 30 årene og har etablert seg i finansbransjen og har ca 3x mere utbetalt enn meg og eier en leilighet som har vist seg å være en super investering. Da vi snakket om å flytte sammen sa han at jeg skulle få bo og spise gratis hos ham for å hjelpe meg med oppsparing, så endret han det til å spørre meg om jeg kunne betale 1000 kri mnd for mat og husleie på 2000 kr. Det godtok jeg, nå har han endret til at han vil at jeg betaler 30% av maten og 4000 kr i husleie + deler på strøm og internett... Jeg mister tilliten til ham og synes at han er altfor streng med meg i forhold til hva han lovet.. Han har en kontor-jobb og jeg tror ikke han vet hvor sliten man blir av nattevakter....

Jeg oppfatter deg som sutrete. Det kan hende det er måten du skriver på, men jeg synes det høres både bortskjemt ut og veldig sutrete. Velger du å ta offerrollen fremfor å se på de harde fakta? 

Du flyttet nylig inn? Hva er nylig? - Det er og blir hans leilighet og han har ingen forpliktelser i forhold til å la deg bo der gratis. At han i det hele tatt avtaler med deg hvor mye det er rimelig at du skal betale viser jo at han faktisk forsøker å finne en god balanse. 

At leiligheten er en god investering - så bra for han. Det handler ikke om deg og er ikke ditt og det har du ingenting med. 

At han har gjort karriere - Så bra for han. Det handler ikke om deg og har ingenting med deg å gjøre. Om du synes du jobber for hardt i forhold til det du tjener så foreslår jeg at du bytter jobb til en jobb der du tjener mer pr time for mindre arbeid. det er helt frivillig!

Hvorfor skal det være hans ansvar at du skal få til å spare penger? Hvor mye skulle spare? Hvor lenge skulle dette vare? Avtalte dere hvor mye av lønnen du skulle spare? Har du faktisk spart penger, eller bare sløser du pengene dine? Du sier ingenting om hva du gjør i dette. 

Jeg synes du utnytter han og sutrer over at han krever det han rettmessig krav på. 

Om du ikke liker det, sier det ingenting om han, men det sier en masse om hva du har å gjøre. Flytt ut, finn ditt eget, spar selv. Tipper det er mye dyrere enn å dele leilighet med noen, men det er fritt valg. Du har lov til å gjøre akkurat som du vil, bortsett fra å sutre over at en du er sammen med tjener bedre enn deg. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør videreutdanne deg sånn at du tjener mer, f eks gjennom å ta en master. Og deretter bør du skaffe deg din egen bolig du bestemmer over selv.

Lukter kvinnefelle av løsningen han vil ha. 

Anonymkode: 05785...5db

• Nyttig 2
Skrevet

Du må betale for deg selv. Du er voksen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Greit at hun må betale for seg selv. Men at forutsetningene plutselig endres på den måten, er ikke greit. Her blåser det opp til konflikter herfra til helvete. En mann må kunne holde ord. Nå vet vi jo ikke hvordan dette er lagt frem for ts da, men jeg hadde blitt sur. 

• Liker 2
Skrevet
Tuba skrev (45 minutter siden):

Jeg syned 30% av maten og 4000 kr i husleie er fair fra hans side. MEN du havner jo nå uansett i kvinnefellen ved å ikke eie i bolig. 

Hvorfor havner man i kvinnefellen uten bolig? Over de siste 30 årene har avkastning på eks. Aksjer vært høyere enn bolig, mao. Kan TS sette pengene sine i fond og «tjene» mer enn hun ville på bolig, det er heller ingenting som hindrer henne fra å spare opp penger til å kjøpe bolig selv. Når hun over lang tid har hatt 0kr i bo og matutgifter burde det vært en rimelig smal sak.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da flytter du ut, slik at du heller kan leie en tolv kvadratmeters hybel til ti tusen kr i måneden pluss strøm. Da får du også gleden av å betale all maten din selv, og du tar deg selv av alle de andre utgiftene også. 

Anonymkode: 546e5...c19

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han får alltid vondt av meg når jeg kommer tidlig hjem på morgenen etter en hel natt på sykehuset, men likevel klarer han å "glemme dette", spesielt på slutten av måneden når pengene begynner å slippe opp, fordi han bruker mye penger på merkeklær og har en veldig dyr bil...... Med hans inntekt hadde det vært helt uproblematisk å spandere på meg, men likevel gjør han det mindre etter jeg gikk fra student til jobb.

Var du student når du flyttet inn?

Tenker i så fall at det er helt ok at samboeren din ønsker at du skal betale for å bo nå som du har fått fast jobb.

Hadde du en endring i jobbsituasjonen da han ønsket å øke summen du skal betale?

Anonymkode: 991c9...fdd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye hadde du leid for om du måtte leie en annen plass? 
Han skal selvfølgelig ikke forsørge deg.

Anonymkode: e71d6...283

Han sa og lovet en ting og har gjort flere andre ting. Det er ikke ok uten at man snakker om det først. 

Anonymkode: 2483c...a82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (1 time siden):

Greit at hun må betale for seg selv. Men at forutsetningene plutselig endres på den måten, er ikke greit. Her blåser det opp til konflikter herfra til helvete. En mann må kunne holde ord. Nå vet vi jo ikke hvordan dette er lagt frem for ts da, men jeg hadde blitt sur. 

Nettopp. En huseier kan for eksempel ikke skru opp leien og endre vilkår i kontrakten ut av det blå, med øyeblikkelig virkning. Her har TS færre rettigheter enn en leietaker. Hadde jeg vært TS, ville jeg ha flyttet og bodd på mine premisser. Dere kan være kjærester uten å bo sammen. Da kan du tilpasse levestandard etter egen økonomi, og slipper å rydde og vaske etter andre mennesker.

Anonymkode: c5bc8...a3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var du student når du flyttet inn?

Tenker i så fall at det er helt ok at samboeren din ønsker at du skal betale for å bo nå som du har fått fast jobb.

Hadde du en endring i jobbsituasjonen da han ønsket å øke summen du skal betale?

Anonymkode: 991c9...fdd

Kan en huseier gjøre det samme? Skru opp leia bare fordi leietakeren har fått en bedre betalt jobb?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han sa og lovet en ting og har gjort flere andre ting. Det er ikke ok uten at man snakker om det først. 

Nettopp. En avtale er en avtale, muntlig eller skriftlig. Og avtaler skal holdes. Den ene parten i avtalen kan ikke ensidig endre avtalen og gjøre den mer bebyrdende for den andre.

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 25 årig jente som jobber i helsevesenet og jobber veldig mye og selv om jeg får relativt mye utbetalt til slutt, så ligger det hardt arbeid bak hver krone. Jeg flyttet nylig inn til kjæresten, han er i starten av 30 årene og har etablert seg i finansbransjen og har ca 3x mere utbetalt enn meg og eier en leilighet som har vist seg å være en super investering. Da vi snakket om å flytte sammen sa han at jeg skulle få bo og spise gratis hos ham for å hjelpe meg med oppsparing, så endret han det til å spørre meg om jeg kunne betale 1000 kri mnd for mat og husleie på 2000 kr. Det godtok jeg, nå har han endret til at han vil at jeg betaler 30% av maten og 4000 kr i husleie + deler på strøm og internett... Jeg mister tilliten til ham og synes at han er altfor streng med meg i forhold til hva han lovet.. Han har en kontor-jobb og jeg tror ikke han vet hvor sliten man blir av nattevakter....

Det er ikke et godt tegn at han forandrer så mye mening nå som du bor der, pass drg for kontrollerende oppførsel ellers. Dette handler for meg ikke om økonomi eller penger, men hvor lett han plutselig kan ta avgjørelser som påvirker deg og ditt liv. 

Anonymkode: e9222...8b5

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Aksjer og fond har historisk sett gitt mye bedre avkastning enn bolig. Unntaket er bolig med utleieenhet i Oslo. 

Ja men igjen. Det er vanskeligere å være disiplinert når man ikke har penger som MÅ betales. Men hvis TS er disipliner kan det går bra

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sa han at du skullel bo der gratis livet ut? Det er ikke et reelt tilbud. Samboere har ikke gjensidig forsørgelsesplikt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tuba skrev (4 timer siden):

De fleste må faktisk spare litt før de kan kjøpe bolig... TS havner ikke i kvinnefella ved å bo billig og dermed kunne spare for å kjøpe bolig raskere enn hun ville gjort uten typen. 

Hvis han skal dekke det meste av hennes boutgifter og mat, så er det strengt tatt han som sponser hennes boligsparing. Det er det stikk motsatte av kvinnefella. Han gir henne enorme muligheter for å spare til bolig. 

Anonymkode: bf033...4bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. En avtale er en avtale, muntlig eller skriftlig. Og avtaler skal holdes. Den ene parten i avtalen kan ikke ensidig endre avtalen og gjøre den mer bebyrdende for den andre.

Jeg trur ikke hun kommer langt her ved å holde loven i hånda.

Anonymkode: 732bf...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...