Gå til innhold

Kjæresten endrer seg hele tiden, blir strengere og strengere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 25 årig jente som jobber i helsevesenet og jobber veldig mye og selv om jeg får relativt mye utbetalt til slutt, så ligger det hardt arbeid bak hver krone. Jeg flyttet nylig inn til kjæresten, han er i starten av 30 årene og har etablert seg i finansbransjen og har ca 3x mere utbetalt enn meg og eier en leilighet som har vist seg å være en super investering. Da vi snakket om å flytte sammen sa han at jeg skulle få bo og spise gratis hos ham for å hjelpe meg med oppsparing, så endret han det til å spørre meg om jeg kunne betale 1000 kri mnd for mat og husleie på 2000 kr. Det godtok jeg, nå har han endret til at han vil at jeg betaler 30% av maten og 4000 kr i husleie + deler på strøm og internett... Jeg mister tilliten til ham og synes at han er altfor streng med meg i forhold til hva han lovet.. Han har en kontor-jobb og jeg tror ikke han vet hvor sliten man blir av nattevakter....

Anonymkode: c2258...4b8

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye hadde du leid for om du måtte leie en annen plass? 
Han skal selvfølgelig ikke forsørge deg.

Anonymkode: e71d6...283

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye hadde du leid for om du måtte leie en annen plass? 
Han skal selvfølgelig ikke forsørge deg.

Men han skal heller ikke tvinge henne til en bostandard og matbudsjett hun ikke ønsker eller har råd til. Og det at han først sier noe, så endrer det, så endrer det litt mer er ikke bra. 

Anonymkode: fadac...038

• Liker 25
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da er det kanskje like greit at du flytter ut, og betaler leie og din egen mat helt selv? 
Han er ikke streng, men han har vel innsett hvor dyrt det er å betale for to personer. 
Det er helt normalt å være med å betale husleie og mat når man bor sammen og er i full jobb. 
Det er fullstendig urimelig av deg å forvente at han skal betale alt for deg når du er i full jobb, og får godt utbetalt, bare fordi du har valgt ett yrke med nattevakter. 

Anonymkode: bf033...4bc

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Han er jo fortsatt veldig snill og lar deg bo veldig billig. Jeg skjønner at du er skuffet i forhold til den opprinnelige avtalen, men han har vel skjønt at han er kjæresten din, ikke faren din.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor hardt du jobber eller hvor slitsomme nattevakter er har lite å si i denne saken.

Derimot bør du unngå å havne i "kvinnefella", der du finansierer hans boliglån og han ender opp med verdier/formue mens du ikke får mulighet til å spare. Når man bor sammen bør i utgangspunktet forbruk (mat, strøm, kommunale utgifter, renter på lån (ikke avdrag!) samt f.eks Netflix) deles 50/50. Siden han tjener så mye mer enn deg kan dere også vurdere å sette inn en gitt prosentandel av inntektene deres på en felles konto som går til nettopp disse postene. Hvor stor prosent avhenger av hvor mye dere trenger for å dekke forbruket.

Jeg ville tatt en ordentlig prat om hvordan dere ser for dere å organisere økonomien og eventuell mulighet for å kjøpe seg inn i leiligheten på sikt, før du flytter inn.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

vet du TS, jeg ville flyttet ut igjen til noe eget jeg rett og slett fordi han viser seg ustabil, ikke fordi han vil du skal betale for deg - når man sier en ting først og så emdrer den slik er det et rødt flagg i mine øyne og dette er starten tenker jeg, det blir verre.. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke streng, men veldig raus med deg. Den opprinnelige avtalen var altfor raus. 

Det er ikke kledelig å være misunnelig på at han tjener mer og har gjort en god investering i leiligheten. Han lar allerede det komme deg til gode også. 

men det dere må snakke om er om hvordan dere skal gjøre det om dere velger å satse på hverandre. Mtp ekteskap og felles/separat økonomi. Med deres lønninger må dere enten ha felles økonomi, eller at standarden blir tilrettelagt for din økonomi. 

Og selvsagt komme til en endelig løsning på situasjonen her og nå. Summene du beskriver er nå rimelige, men det kan ikke fortsette å endres fremover. 

Anonymkode: 28cf5...f00

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men han skal heller ikke tvinge henne til en bostandard og matbudsjett hun ikke ønsker eller har råd til. Og det at han først sier noe, så endrer det, så endrer det litt mer er ikke bra. 

Anonymkode: fadac...038

Neida. Men hun skal og kan da ikke bo gratis OG gå mat? Er mannen faren hennes? 
Til TS: SKRIV HUSKEIEKONTRAKT. Også betaler du halvparten av maten eller din egen mat. Bare det som er rettferdig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Neida. Men hun skal og kan da ikke bo gratis OG gå mat? Er mannen faren hennes? 
Til TS: SKRIV HUSKEIEKONTRAKT. Også betaler du halvparten av maten eller din egen mat. Bare det som er rettferdig.

Han får alltid vondt av meg når jeg kommer tidlig hjem på morgenen etter en hel natt på sykehuset, men likevel klarer han å "glemme dette", spesielt på slutten av måneden når pengene begynner å slippe opp, fordi han bruker mye penger på merkeklær og har en veldig dyr bil...... Med hans inntekt hadde det vært helt uproblematisk å spandere på meg, men likevel gjør han det mindre etter jeg gikk fra student til jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han får alltid vondt av meg når jeg kommer tidlig hjem på morgenen etter en hel natt på sykehuset, men likevel klarer han å "glemme dette", spesielt på slutten av måneden når pengene begynner å slippe opp, fordi han bruker mye penger på merkeklær og har en veldig dyr bil...... Med hans inntekt hadde det vært helt uproblematisk å spandere på meg, men likevel gjør han det mindre etter jeg gikk fra student til jobb.

Men hvis du er sliten etter nattevakter, så er det jo husarbeid han må bidra mer med, ikke gratis husleie. 
Du blir ikke mindre sliten av jobben din om du får bo og spise gratis. 

Anonymkode: bf033...4bc

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vanlig at man spanderer mindre når noen begynner å jobbe. Enten må dere se på hvor mye dere tjener og fordeler rettferdig fremover, eller så passer dere kanskje ikke sammen lengre. Det er jo fint å bli forsørget og det er kjedelig når noen sier det er greit og så endrer de sin mening etter hvert, men det er ikke uvanlig. Å ikke dele utgiftene skjevt når den ene tjener mye mer kan bli vanskelig I lengden - kan bli mye ferier og annet som koster hvor kun den ene parten får være med, og det kan bli surt for den andre. Kanskje er det da verdt det å heller reise mindre, sammen med en partner som lever ca det samme livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det du mener er at du vil ha en sugardaddy? 
Hvorfor skal han betale for deg? Du har selv valgt jobben din. Det er helt vanlig å betale mer i jobb, enn som student. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med grunnleggende selvrespekt lar seg forsørge på den måten du skisserer her. Du skal selvsagt hverken bo eller spise på hans regning. 

Anonymkode: 3e0e1...caf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett dere ned og se på de faste utgiftene og bli enige om hva du skal betale.

Det er rimelig å dele på for eksempel mat, strøm, internett, renovasjon og kommunale utgifter, mens utgifter til husforsikring/eiendomsskatt/huslån er hans utgifter og at dere avtaler en husleie som skal være ditt tilskudd til dette.

Det er rimelig å dele ut i fra inntektsfordeling, gitt at det er stor inntektsforskjell, han har etablert forbruket, og at det er meningen at han skal gi deg muligheten til å spare opp. Matbudsjettet bør dere spesielt diskutere. Enten må dere spise etter din lommebok, eller så må han sponse "merforbruket".

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ugreit å konstant endre “vilkårene”, det er også ugreit at du forventer at partneren din skal dekke ditt livsopphold, hva pengene hans går til er irrelevant så lenge det er hans penger. At du fremdeles lot han stå for en så stor del av fellesutgiftene selv etter du var ferdigutdannet vitner om at du verken respekterer partneren din eller deg selv særlig mye. Om dine forventninger når du gikk inn i forholdet var å ha en sugardaddy burde du ha vært åpen om det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når en partner bærer den andre økonomisk kan tanker om vedkommende elsker en, eller en er komfortabel med å bli forsørget. Klarer du å ta hans perspektiv også ts?

Anonymkode: 28cf5...f00

Skrevet

Jeg syned 30% av maten og 4000 kr i husleie er fair fra hans side. MEN du havner jo nå uansett i kvinnefellen ved å ikke eie i bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Selv med de prisene så blir du jo forsørget. Det koster mye mer enn det å bo.

Du skal prise deg svært lykkelig, så priviligert du er.

Anonymkode: 732bf...c47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tuba skrev (5 minutter siden):

Jeg syned 30% av maten og 4000 kr i husleie er fair fra hans side. MEN du havner jo nå uansett i kvinnefellen ved å ikke eie i bolig. 

Hun bruker veldig lite penger på utgifter i måneden, takket være denne mannen, og kan derfor investere og spare mye mer enn hun normalt ville klart.

Anonymkode: 732bf...c47

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...