AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Dette var min førstefødte i 2019. På et av de sykehusene/ fødeavdelinger som fødende stort sett er veldig fornøyd. Jeg var også veldig fornøyd altså, med det meste. Men det har et veldig trøkk på avdelingen. Selv da jeg var i aktiv utdrivelsesfase måtte jordmor og barnepleiere løpe litt til og fra da det var mange ks bla (vi overhørte det). Meg og mannen min ble overlatt til oss selv over lengre tid. Forsåvidt ok da det var sen fremgang i fødsel og jeg lå med Ctg som var veldig stabil og fin. Dog hadde jeg mye smerter. Fikk etterhvert epidural Men i ettertid har jeg reagert med at det ikke kom inn noen til oss og tilbød mat mens vi lå der i 21 timer. Min mann dro selvsagt etterhvert for å kjøpe noe men ettersom dette var første fødsel for oss begge var vi veldig inni vår boble. Skulle ønske noen hadde kommet for å tilby mat. Skjønner at jordmødre ikke kan gjøre det selv. Da de er opptatt i fødsel. Men hva med barnepleiere, evt ansette spl/medisin-studenter til å kunne serve denne, og lignende viktige funksjonen? Anonymkode: f478a...9f8 1 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. juni Populært innlegg #2 Skrevet 11. juni Men hvorfor ba dere ikke bare om mat selv? Anonymkode: 69e4a...c39 65 1 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. juni Populært innlegg #3 Skrevet 11. juni Helt vanlig at det er mannen som ordner mat. Anonymkode: 55301...1e5 51 1 12
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Hvorfor spurte dere ikke selv? Det vanlige er at mannen/den man har med ordner. Her fikk mannen kun beskjed om hvor maten var, han kunne finne mat til seg selv/meg der eller han kunne gå å kjøpe noe i kantine/kiosk ellers på sykehuset. Noe ansvar må man ta selv også. Fødsel på nær 50 timer. Anonymkode: e654e...402 23 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. juni Populært innlegg #5 Skrevet 11. juni 6 år senere tenker du fremdeles på dette? 🫣 Anonymkode: f75af...faf 68 20
mommyaka Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette var min førstefødte i 2019. På et av de sykehusene/ fødeavdelinger som fødende stort sett er veldig fornøyd. Jeg var også veldig fornøyd altså, med det meste. Men det har et veldig trøkk på avdelingen. Selv da jeg var i aktiv utdrivelsesfase måtte jordmor og barnepleiere løpe litt til og fra da det var mange ks bla (vi overhørte det). Meg og mannen min ble overlatt til oss selv over lengre tid. Forsåvidt ok da det var sen fremgang i fødsel og jeg lå med Ctg som var veldig stabil og fin. Dog hadde jeg mye smerter. Fikk etterhvert epidural Men i ettertid har jeg reagert med at det ikke kom inn noen til oss og tilbød mat mens vi lå der i 21 timer. Min mann dro selvsagt etterhvert for å kjøpe noe men ettersom dette var første fødsel for oss begge var vi veldig inni vår boble. Skulle ønske noen hadde kommet for å tilby mat. Skjønner at jordmødre ikke kan gjøre det selv. Da de er opptatt i fødsel. Men hva med barnepleiere, evt ansette spl/medisin-studenter til å kunne serve denne, og lignende viktige funksjonen? Anonymkode: f478a...9f8 2 fødsler og ingen kom med mat...det fikser du selv. Du eller mannen din kunnskap ko dratt i kantina eller der de har mat på sykehuset. Og hvorfor tenker du forsatt på dette... 19
Anononyma Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Dette kan du ikke klandre føden for. De er jo ikke i matserveringsbransjen. Dere er voksne folk som fint kunne etterlyst hvor dere fikk tak i mat selv. Da jeg fødte min første i 17 timer sto mannen for maten. Ja, det innebar at han måtte gå fra meg i noen minutter, men han gjorde da det mens jordmor var sammen med meg. 14 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Ja han gjorde det altså:) syns bare det er rart å ikke ha servering av mat som rutine ettersom man fødende er innlagt som alle andre pasienter ved sykehuset Og hva om jeg hadde vært alene uten mannen? Bare rart det ikke var en del av rutinen av jeg ble tilbud mat syns jeg ts Anonymkode: f478a...9f8 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni På mange fødeavdelinger er det ikke rom i verken budsjett eller arbeidsplan for å gi mat til far. Betyr ikke at far ikke får mat hvis man spør om det, eller får smake av mors mat, men at det i utgangspunktet er noe man ordner selv. Han er ikke pasient i dette scenarioet, men ledsager. Er jo derfor en del pakker ned lettspist mat og snacks i fødebaggen både til seg selv og mannen. Så akkurat mannen din må man nesten regne med å ordne selv. Han er heller ikke i fødsel, så hvis det er slik at han blir veldig sulten, ikke har med egen mat og ikke vil gå fra den fødende så kan han i det minste ta kontakt og spørre selv. Reagerer litt på at du ikke fikk tilbud om mat. Fødsel er hard jobbing, og når det drøyer så lenge som 21 timer så blir jo blodsukkeret veldig lavt, og rent medisinsk sett er det ikke optimalt. Under mine fødsler har jeg hatt svært lite matlyst, men har likevel fått tilbud om - og nesten blitt mast til å spise litt kjeks og drikke saft, bare for å få i meg noe. Tenker det er en viktig del av fødeomsorgen å passe på at mor får i seg noe og ikke blir dehydrert og får veldig lavt blodsukker. Man er jo ikke alltid i en tilstand der man er i stand til å tenke klart eller uttrykke sine behov. Anonymkode: d4108...efb 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Finnes verre ting. Da jeg fødte yngste var det fullt på barsel, så jeg måtte ligge noen timer på gangen bak et forheng med folk flyende forbi i ett sett. Far ble sendt hjem. Mange sykehus er travle på føden og barsel, slik er realitetene. Jeg var likevel veldig fornøyd med fødsel. Anonymkode: 621f8...032 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Har aldri fått servert mat på sykehus, men gått og hentet selv i kantinen. Så lenge pasienten, eller i dette tilfeller følget til pasienten, er oppegående, forventes det at man ordner seg mat selv. Ærlig talt, får være måte på primadonnanykker. Anonymkode: 8702a...e83 13
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Jeg lå i 30 timer på føden, pluss den tiden fra ballongen ble satt til vi ble flyttet til føden (8 timer). Ble ikke tilbudt mat, men samboer kjøpte i kiosken. De lar deg ikke sulte ihjel. Er du alene og har behov for mat så spør du om det hvis du ikke får tak i selv. Anonymkode: 8b932...dbb 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni Er det ikke vanlig å få mat? Jeg fikk. Det var ikke noe jeg ba om heller, de kom plutselig bare inn med et par brødskiver og no grønn saftgreier. Fikk beskjed om å ha i meg for jeg trengte energien. Men må innrømme at mat var det siste jeg tenkte på akkurat da😅 Anonymkode: 33d8e...116 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): På mange fødeavdelinger er det ikke rom i verken budsjett eller arbeidsplan for å gi mat til far. Betyr ikke at far ikke får mat hvis man spør om det, eller får smake av mors mat, men at det i utgangspunktet er noe man ordner selv. Han er ikke pasient i dette scenarioet, men ledsager. Er jo derfor en del pakker ned lettspist mat og snacks i fødebaggen både til seg selv og mannen. Så akkurat mannen din må man nesten regne med å ordne selv. Han er heller ikke i fødsel, så hvis det er slik at han blir veldig sulten, ikke har med egen mat og ikke vil gå fra den fødende så kan han i det minste ta kontakt og spørre selv. Reagerer litt på at du ikke fikk tilbud om mat. Fødsel er hard jobbing, og når det drøyer så lenge som 21 timer så blir jo blodsukkeret veldig lavt, og rent medisinsk sett er det ikke optimalt. Under mine fødsler har jeg hatt svært lite matlyst, men har likevel fått tilbud om - og nesten blitt mast til å spise litt kjeks og drikke saft, bare for å få i meg noe. Tenker det er en viktig del av fødeomsorgen å passe på at mor får i seg noe og ikke blir dehydrert og får veldig lavt blodsukker. Man er jo ikke alltid i en tilstand der man er i stand til å tenke klart eller uttrykke sine behov. Anonymkode: d4108...efb Eh nei, med mindre mor har diabetes vil hun ikke få lavt blodsukker av å ikke få mat underveis. Men hun vil kanskje bli tappet for energi. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synd for deg at du ikke ble servert mat, stakkars, det må ha vært traumatisk. Seriøst altså, min første fødsel varte i 21 timer, jeg tenkte ikke på mat, men hadde jeg spurt hadde de ordnet det. Anonymkode: 308a6...a64 Dette! Hva slags fødsel har man om man kan SPISE underveis? 😵💫 Var for opptatt av å prøve å puste, kaste opp, prøve å unngå å innhalere mitt eget oppkast og å ikke dø, hadde noen tilbudt meg mat tror jeg at jeg hadde drept dem. Anonymkode: f5a93...f98 6 2 4
tulla23 Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni ...6 år senere og du tenker fortsatt på dette selv om du hadde en fin fødsel? Jeg har født 6 ganger og jeg kan faktisk ikke huske om jeg ble tilbudt mat eller ikke, for det er en ikke sak! Man kan vel spørre eller få far til å ordne? Eller, jeg husker at ved én av fødslene så hadde jeg mandelpudding i en hånd og lystgassen i den andre. Den hadde jeg ikke med selv, så den ble jeg nok tilbudt 😅 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni Med første ble jeg lagt inn fordi vannet gikk rett før uke 36. Fikk etter hvert rier, men måtte bare gå sånn så lenge alt var fint. Uansett, da lå jeg inne i nesten tre døgn før fødselen startet ordentlig, og var over på et blunk. Føde og barsel var i samme etasje, og maten sto på barsel. Selvbetjening av brød, frukt, pålegg osv. Varmmat til faste tider. Vi måtte gå fra føden og bort for å hente, og samboer gjorde det for meg, men da han var hjemom så måtte jeg gå bort selv om jeg hadde rier. Tror de tilbød seg å hente en gang eller to, men det var over tre døgn. Det gikk helt fint. Med nummer to hadde jeg 7 cm da jeg kom inn, og rett på fødestue. Halvannen time senere var det over, og det var ingen matservering. Hadde det dratt ut, og jeg var sulten, så måtte samboer gått. Null stress. Hadde jeg vært alene så hadde jeg spurt om de kunne hente noe kanskje. De kom med mat etter fødsel. På fødselsforberedende samtale (eller var det hos jordmor?) fikk vi tips om å ta med snacks og sånt for å holde energien oppe, så med nummer to hadde jeg sjokolade, potetgull og hele pakka i bagen. De hentet eplejuice og saft. Anonymkode: 771ac...b76
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni Jeg kjente ikke på sult under fødsel og hadde de kommet med mat hadde jeg bare kastet opp. Fikk mat etterpå, to skiver, kaffe, saft og flagg 😀 Anonymkode: b2720...dbe 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni #19 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja han gjorde det altså:) syns bare det er rart å ikke ha servering av mat som rutine ettersom man fødende er innlagt som alle andre pasienter ved sykehuset Og hva om jeg hadde vært alene uten mannen? Bare rart det ikke var en del av rutinen av jeg ble tilbud mat syns jeg ts Anonymkode: f478a...9f8 Ingen får mat untatt varmmat som rutine. Selv da jeg var kobla til intravenøs næring på sykehuset fikk jeg beskjed om å hente selv eller sende noen til å gjøre det. Måtte ha henta sjøl om ingen var med meg. Anonymkode: c3452...a8c
AnonymBruker Skrevet 11. juni #20 Skrevet 11. juni Jeg forstår heller ikke hvorfor dere ikke spurte om mat selv. Har jo vært i "fødselsboble" her også noen ganger, men har klart fint å gi beskjed hvis jeg er sulten?!? Og å gnage på dette nå, synes jeg er litt rart da egentlig. Anonymkode: 92ef6...a65 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå