Gå til innhold

Hvor lenge fikk du ammerfri ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge fikk dere ammefri i jobbperioden ? Står at det er inntil to år, men sjefen mener det ikke vil la seg vare så lenge.

Anonymkode: 9b565...3e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opp til 2 timer betalt om dagen til barnet ble 1 år er det vi har på min jobb. Privat firma. 

Hvor står det 2 år, i ansatthåndbok eller tariffavtale du har? Vet noen steder har til 2 år, noen krever da legeerklæring. 

Anonymkode: 5a32e...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Staten, 2 timer frem til 2 år. Sjefen hintet svakt til at jeg kanskje ikke trengte det mer etterhvert, men jeg sendte da paragrafer som støttet retten og fikk en unnskyldning. Avspaserte etter fylte 2 år for å kunne fortsette litt til og så faset det seg ut av seg selv. 

Anonymkode: 9a52b...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 time fram til 2 år, jobber privat.

Anonymkode: ab709...6fd

Skrevet (endret)

1 time med lønn til barnet er ett år. Så kan det innvilges videre 1 time med lønn inntil barnet er to år, tre mnd om gangen, med erklæring fra lege/helsesøster om at barnet fremdeles dier.

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så FOR ammefri… Men vær så snill, ikke ta det om du ikke MÅ. Jeg jobber på sykehus og der er det null tilrettelegging for oss andre som må ta over oppgavene når min kollega skal gå. En time før jobb må jeg ta over flere pasienter, sette meg inn i de, gi rapport videre om noen jeg ikke kjenner. Verst er det kl 0630 etter en lang og travle nattvakt.. Så får jeg 4-6 pasienter til dumpet i fanget som skal stå opp, på do, ha sin morgenmedisin, har vondt. Da kjenner jeg det stikker litt at min kollega med barn på nærmere to år skal ammes. Jeg vet hun har krav på det, og amming er bra og alt det der… Men da MÅ det legges til rette for, og det gjøres ikke. Det er ikke hun som skal amme sin skyld, men det blir mitt problem. 

Anonymkode: 35556...508

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er så FOR ammefri… Men vær så snill, ikke ta det om du ikke MÅ. Jeg jobber på sykehus og der er det null tilrettelegging for oss andre som må ta over oppgavene når min kollega skal gå. En time før jobb må jeg ta over flere pasienter, sette meg inn i de, gi rapport videre om noen jeg ikke kjenner. Verst er det kl 0630 etter en lang og travle nattvakt.. Så får jeg 4-6 pasienter til dumpet i fanget som skal stå opp, på do, ha sin morgenmedisin, har vondt. Da kjenner jeg det stikker litt at min kollega med barn på nærmere to år skal ammes. Jeg vet hun har krav på det, og amming er bra og alt det der… Men da MÅ det legges til rette for, og det gjøres ikke. Det er ikke hun som skal amme sin skyld, men det blir mitt problem. 

Man MÅ jo ikke amme. Alle kan gi barna Nestle fra de er på sykehuset.

Amming er positivt, sunt og naturlig. Hvis mors helse tillater det, så bør vi amme barna våre. Vi må ikke ha ammefri, men vi bør ha det, for barnets og samfunnets beste. 

Det er synd om folk blir sinte og sjalu på de som tar ut ammefri, men ikke er det på arbeidsgiver som ikke tilrettelegger. 

Anonymkode: da892...631

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass (privat) er det kun ammefri frem til barnet er 1 år. Siden jeg ble flyttet til ny avdeling med ny sjef mens jeg var i permisjon, ble det ikke naturlig å spør om å få utvidet ammefri. Her løser vi det med at jeg ammer før jobb og når jeg kommer hjem.

Anonymkode: e18bc...955

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da skriver du avvik viss det er et problem, så får det bli sjefen sitt problem ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk amme fri til jeg var ferdig med å amme. Når det ikke var behov lengre så ga jeg beskjed. 

Anonymkode: 14365...494

AnonymBruker
Skrevet

I min tariffavtale sto det inntil 1 time inntil barnet er 2 år gammelt da jeg ammet. Nå har den endret seg til 1 år. Det synes jeg er litt dumt, men det er vel kanskje det første året at behovet er størst.

For meg berget det litt med ammefri da jeg var tilbake i jobb etter mammaperm, med at dagene ble litt kortere. 

Anonymkode: a3195...87f

Skrevet

Det er fantastisk at vi har en lovfestet rett til ammefri barnets første leveår. Etter det tenker jeg man klarer å tilrettelegge for egen regning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...