Gå til innhold

Arv, uskifte felles barn og særkullsbarn. Vanskelig!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i en situasjon der jeg både er redd for å kreve, samtidig som jeg er opptatt av å sikre at jeg også sitter igjen med noe dersom ektefellen dør.

Situasjon: vi har ett felles barn, han har ett særkullsbarn, jeg har ett særkullsbarn. Vi skal nå etter mange år gifte oss. Vi eier bolig 50/50. Han har en betydelig som som formue. Jeg kommer til å Arve en betydelig sum om noen år. 

Hva skal man gjøre? Jeg ønsker å ha mulighet til å sitte i uskifte(delvis). Det er ok at ektefelles formue fordels ved død, men keg vil gjerne ha mulighet for å sitte med huset. Er dette storforlangende? Det vil selvsagt bli en gjensidig avtale, emn sjansen for at han dør først er størst siden han er eldst. Er så redd for å virke grådig, men samtidig er det viktig for meg og felles barn at jeg har mulighet til å sitte med huset(ikke sikkert jeg får arv før ektefelle dør). Andre tips til rettferdig fordeling? Det er betydelige beløp som fordeles av ektefelles formue ved eventuell død så det er ikke synd på særkullsbarn(får ca 15 mill) 

Anonymkode: a44bd...770

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør ha livsforsikring som gjør at lengstlevende kan sitte med huset dersom det er viktig. Hvis særkullsbarna er myndige kan de signere på at dere kan sitte i uskifte.

Testament hvor ektefelle arver alt utenom pliktarv til barn, og med klausul om at barn til den som døde først skal kompenseres når lengstlevende dør.

Anonymkode: 90798...edd

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å ta med at ektefeller med felles barn har rett til å beholde bolig uskiftet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg glemte å ta med at ektefeller med felles barn har rett til å beholde bolig uskiftet.

Ikke hvis det er særkullsbarn.

Dette høres ut som advokatmat. Hvis formuen hans er så stor er det mulig å testamentere mye til ts etter pliktdelsarven på 15g pr barn. Hvis han ønsker det. Kan det gå an å stille betingelse om at ts testamenterer videre til hans barn? Her er det jeg mener det må en advokat inn.

Anonymkode: f0d27...283

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når en av dere dør må den andre kjøpe ut særkullsbarnet med 1/4 av boets (ikke huset alenes) verdi. Har han mye formue er vel ikke det noe problem, TS? Fellesbarnet skal ikke arve før begge er døde, den delen av formue tilhører uskifte.

Jeg synes ikke du skal tviholde på pengene til noen som du ikke reelt sett er i familie med, det blir fort krangel av sånt. 

Tegn livsforsikring på det du ikke vil kunne betale, det er slik man sikrer seg - ikke ved å ikke la barna arve eller gi dem minstearv!

Anonymkode: 51466...087

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når en av dere dør må den andre kjøpe ut særkullsbarnet med 1/4 av boets (ikke huset alenes) verdi. Har han mye formue er vel ikke det noe problem, TS? Fellesbarnet skal ikke arve før begge er døde, den delen av formue tilhører uskifte.

Jeg synes ikke du skal tviholde på pengene til noen som du ikke reelt sett er i familie med, det blir fort krangel av sånt. 

Tegn livsforsikring på det du ikke vil kunne betale, det er slik man sikrer seg - ikke ved å ikke la barna arve eller gi dem minstearv!

Anonymkode: 51466...087

Det har aldri vært snakk om minstearv her. Særkullsbarn arver godt og vel 15 millioner den dagen far dør. Jeg synes jo det er rett og rimelig at jeg får sitte i huset der barna har vokst opp. 

Hva mener du med at fellesbarnet ikke skal Arve før jeg dør? Hun har jo krav på farsarven sin? Den går ikke automatisk til meg?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gift dere.

Livsforsikring. 

Anonymkode: 85a5c...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Loven er veldig klar der. Du kan ikke sitte i uskifta bo når det er særkullsbarn i bilde. Men hvis det er så mye verdier så har du jo penger til å betale barnet ut av huset? Eier du boligen fra før så er det ikke så mye som skal betale for å få ut barna. Ta kontakt med advokat. Det har dere råa til. Så får dere god hjelp. 

Anonymkode: f0ae4...d77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Loven er veldig klar der. Du kan ikke sitte i uskifta bo når det er særkullsbarn i bilde. Men hvis det er så mye verdier så har du jo penger til å betale barnet ut av huset? Eier du boligen fra før så er det ikke så mye som skal betale for å få ut barna. Ta kontakt med advokat. Det har dere råa til. Så får dere god hjelp. 

Man kan sitte i uskiftet bo i forhold til felles barn. Mamma gjorde dette, skiftet ut pappas to barn da han døde, og sitter nå i uskiftet bo med meg og søster som kommende arvinger.

Man kan også sitte i uskitet bo dersom særkullsbarn godtar dette, Men det er vel ikke å anbefale å be om dette, kan lett bli mye rot.

Anonymkode: 43f59...27e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ta dette med en advokat. Både du og han kan sitte i uskifte med fellesbarn. Det betyr at det ikke trenger arven sin. Men særkullsbarna skal ha arv.

Anonymkode: 2eb87...4b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, jeg kan det så lenge særkullsbarn samtykker eller ektefelle testamenterer til meg, evt kompenserer meg så jeg kan kjøpe ut. Jeg eier 50 prosent av huset nå, men det er jo mangfoldige millioner igjen som må til får å evt kjøpe ut særkullsbarnet. Det er ikke en bolig til 6-10 mill det er snakk om her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kan sitte i uskiftet bo i forhold til felles barn. Mamma gjorde dette, skiftet ut pappas to barn da han døde, og sitter nå i uskiftet bo med meg og søster som kommende arvinger.

Man kan også sitte i uskitet bo dersom særkullsbarn godtar dette, Men det er vel ikke å anbefale å be om dette, kan lett bli mye rot.

Nettopp, vil ikke ha rot. Da er det bedre at jeg får litt mer enn 1/4 slik det automatisk blir om man har felleseie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, jeg kan det så lenge særkullsbarn samtykker eller ektefelle testamenterer til meg, evt kompenserer meg så jeg kan kjøpe ut. Jeg eier 50 prosent av huset nå, men det er jo mangfoldige millioner igjen som må til får å evt kjøpe ut særkullsbarnet. Det er ikke en bolig til 6-10 mill det er snakk om her. 

Dere må da tegne en gjensidig forsikring som dekker det du må kjøpe ut særkullsbarnet for.

Anonymkode: bebaf...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til advokat for å få råd om hva som er best for dere men som flere sier er en evt livsforsikring som er ment å dekke det å kjøpe ut særkullsbarn den enkleste løsningen kanskje. 

En ektefelle med særkullsbarn har rett til minstearv på 4G når den avdøde har barn (særkullsbarn eller felles barn). Minstearven sikrer en viss arv til den gjenlevende ektefellen, uavhengig av hva som er bestemt i testamentet. Særkullsbarn arver som regel ¼ av dødsboet, og har også rett til pliktdelsarv (2/3 eller 15G, avhengig av hva som er størst). Det som evt er igjen kan reguleres av testamente. 

Anonymkode: b0e8b...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Særkullsbarnet må få farsarven sin når far dør. Det er det eneste rettferdige. 

Vi har ingen felles barn, bare særkull. Det ville vært utenkelig for meg ikke å skifte med min manns barn hvis han dør først. Jeg ønsker å ha et godt forhold til dem og da er det skifte som gjelder. Skulle jeg sitte å forvalte deres arv om jeg ble steingammel?! Veldig gamle folk gjør ofte underlige disposisjoner og rasjonell innsikt glipper ofte ved høy alder. 

Jeg tenkte som ts da jeg var yngre, men har nå sett hvor feil en slik tankegang er. 

Anonymkode: e049a...efa

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tegnet forloveden livsforsikringen sin til meg. Det dekker lånet mitt. Men nå står jeg som eier på huset da. Vi har laget egen avtale om at ved salg/brudd deler vi 50/50. 

Vi har kun særkullsbarn. Så vi har har testament i bunn. Han har formue på over 10 mill. Han har sørget for at barna selvsagt får sin pliktdelsarv pluss noe fond. Og jeg får resten(barnemor er død)

Dette fordi barna er små så om noe skjer han vil vi kunne bo i huset og jeg vil kunne forsørge alle barna frem til de flytter ut. 

Dør jeg etter han vil sønnen min arve huset og resten av formuen jeg evt skulle ha ville blitt delt likt på alle tre.

Da vil alle barna sitte godt i det økonomisk.

Nå er jeg ufør og har et barn med spesielle behov. Og han vil sørge for at vi er sikret økonomisk uavhengig om det er død eller brudd som er årsaken.

Det var han som satt opp alt. Ikke at jeg tror det vil bli brudd. Elsker den mannen så latterlig mye og ungene er våre alle tre. 

Så TS. Han kan jo gi huset i gave til deg med klausul om at ved din død eller salg så utbetales "hans" del til barna?

Anonymkode: 27d4d...f70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei. Vi har vært på kurs hos tingretten og et advokatfirma. Dem var veldig klar på at det er ikke lov å sitte i uskifte når det er særkullsbarn. Det gjelder heller ikke at barna har skrevet under på det. Hun var veldig klar i sin tale på det. Tar man privat skifte så kan det glippe litt. Men loven er klar. Men eier man bolig sammen så er det ikke mange kroner man må kjøpe ut barna. Og hvert fall ikke når det er så mye formue som ts snakker om. Dem har penger til å kjøpe ut barna. 

uansett. Skaff dere advokat. Som virkelig kan dette. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

må legge til TS at å "beholde huset" og å skifte et dødsfall ikke nødvendigvis henger sammen.. 

Anonymkode: b0e8b...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel den totale formuen som teller, ikke bare huset, og han har en fri 1/3 å testamentere TS slik at det blir minst mulig å betale ut hans barn med (ville kasnkje lagt inn en klausul om at hans særkulls får noe arv etter TS som kompensasjon). Hun eier 1/2 av huset og arver 1/4 av hans 1/2-del og formue. Felles barn arver 1/2 av det som er igjen (ev. 15G) der TS kan sitte i uskifte. Hennes særkulls arver ingenting før TS dør om de ikek er begunstiget i testamente Om det er mye midler i boet utenom huset bør vel hans særkulls kunne få sin arv i andre midler enn huset? Legg til en livsforsikring med TS som begustiget så bør dette løse seg ganske greit. 

Anonymkode: 27ad5...7bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Vi har vært på kurs hos tingretten og et advokatfirma. Dem var veldig klar på at det er ikke lov å sitte i uskifte når det er særkullsbarn. Det gjelder heller ikke at barna har skrevet under på det. Hun var veldig klar i sin tale på det. Tar man privat skifte så kan det glippe litt. Men loven er klar. Men eier man bolig sammen så er det ikke mange kroner man må kjøpe ut barna. Og hvert fall ikke når det er så mye formue som ts snakker om. Dem har penger til å kjøpe ut barna. 

uansett. Skaff dere advokat. Som virkelig kan dette. 

Det du skriver her er helt feil. Det er lov å sitte i uskiftet bo med voksne særkullsbarn, dersom barna godtar det og skriver under.

Hvis barna er mindreårige er det statsforvalteren som må godkjenne uskifte, og det kan i enkelte tilfeller gjøres, om gjenlevende ektefelle er den som skal ha 100% omsorg for særkullsbarna. Har barna andre omsorgspersoner vil boet skiftes.

Advokater og skifterett stort sett alltid anbefale skifte, men det er ikke ulovlig å sitte i uskifte om alle parter er enige om det.

Anonymkode: 8f6a0...c36

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...