Gå til innhold

Kasterert hannkatt som drikker for lite. Spesielt i sommerhalvåret. Råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er helt fin på vinter. Men så kommer juni og samme problem gjentar seg. Begynnende UVI og pjusk. Han elsker å være ute og tar lange turer vekk fra vannskålen. I tillegg til å drikke mindre enn andre katter generelt.

Anonymkode: 93b41...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Bytt oftere. Isbiter kan friste. Vannfontene. Bland maten med vann

Anonymkode: d5f3a...68d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vannfontene er tingen, katter liker å drikke av rennende vann.

Anonymkode: 67bea...3aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vann ut våtfor. Vi gjør det til katten vår på sommeren når det er varmest. Tar litt våtfor, trenger ikke så mye, og tilsetter 1 dl vann, gir dette 2 ganger i døgnet. Pluss at jeg setter ut vannboller ute. Tydeligvis mye mer spennende å drikke ute enn inne 😊

Anonymkode: d226e...a45

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vannfotene er et must.

Våtfór med tilsatt vann.

Anonymkode: b71d8...e5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vurder å bytte ut tørrforet med vårfor i sommerhalvåret og i tillegg ha skåler og evt fontene flere steder. Kjøp våtfor hos veterinær eller dyrebutikk, ikke kjøp på matbutikk eller de merkene som selges der, da kan pus bare bli enda mer syk. To katter jeg kjenner har nemlig fått urinstopp av det… Men våtfor fra veterinær/dyrebutikk er bare bra!

Anonymkode: 54ebc...c3b

AnonymBruker
Skrevet

Katten drikker vel ute på sommeren da?

Anonymkode: 52d99...db3

AnonymBruker
Skrevet

vannfontene ble "redninge" for vår katt - da drakk den plutselig hele tiden. (hundene også forresten) 

Anonymkode: eb670...5fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 22.48):

Han er helt fin på vinter. Men så kommer juni og samme problem gjentar seg. Begynnende UVI og pjusk. Han elsker å være ute og tar lange turer vekk fra vannskålen. I tillegg til å drikke mindre enn andre katter generelt.

Anonymkode: 93b41...2fc

Våtfôr 

Anonymkode: 1f508...c65

Skrevet

Min katt drakk lite og utviklet krystaller i urinen. Fikk fontene til henne . Og det funker veldig bra. 

AnonymBruker
Skrevet

mannen min er også elendig til å drikke vann, men tenker at han tar til seg vann når han blir tørst.

Anonymkode: b75be...c91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

mannen min er også elendig til å drikke vann, men tenker at han tar til seg vann når han blir tørst.

Anonymkode: b75be...c91

Katter er ikke som mennesker. Katter er ørkendyr og er fra naturens side vant med å drikke lite. Når da våre domestiserte pusekatter får tørrfor, får de ikke i seg væske gjennom maten, og dette kombinert med at katter generelt er dårlige til å drikke nok, gjør at de lettere blir dehydrerte og får trøbbel med urinveiene. Dette forverres også av at kastrerte katter får lettere trøbbel med urinveiene.

Anonymkode: 170de...f6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi pus våtfor med ekstra vann. Min katt drikker nesten ikke vann siden hun får alt gjennom våtfor/råfor.

Anonymkode: 68b13...81e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannfontene. Det gjorde susen her hos oss.

Anonymkode: 3a470...ebb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...