Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å legge jobben bak deg etter en skikkelig tøff dag på jobben? Jeg har en såkalt krevende jobb, og synes det er vanskelig å legge den vekk mentalt. Jeg tar gjerne imot noen gode tips til hvordan man resetter seg selv etter en tøff dag på jobben.

Anonymkode: d2253...396

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en krevende jobb.
Jeg drar og trener, legger meg på sofaen med musikk eller lydbok på øret, eller går en tur. Noen ganger ser jeg også en episode eller to av en serie.  Å ta en dusj hjelper meg også. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dusjer, tar på koseklæ og lager god middag mens jeg hører på musikk. Kan snakke generelt med partner om dagen, men ikke detaljer pga taushetsplikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg gjør er å skifte klær. Det blir som et ritual, skille jobb og privat når jeg kommer hjem. 

Ingen varsler på telefonen (hvis det ikke er jobbtelefon). 

Bestemmer meg for at jeg ikke får gjort noe med situasjonen hjemme uansett. Setter på musikk eller ser på tv.  

Anonymkode: a4759...3eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det krevende hver dag, eller er det fra tid til annen, TS?

Anonymkode: 80294...29e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det første jeg gjør er å skifte klær. Det blir som et ritual, skille jobb og privat når jeg kommer hjem. 

Ingen varsler på telefonen (hvis det ikke er jobbtelefon). 

Bestemmer meg for at jeg ikke får gjort noe med situasjonen hjemme uansett. Setter på musikk eller ser på tv.  

Jeg prøver å gjøre dette selv, har det samme ritualet om å bytte til «hjemmeklær». Men tankene er fremdeles på jobb og det sliter meg ut, greier ikke å følge med på tv og podkast. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det krevende hver dag, eller er det fra tid til annen, TS?

Enkelte dager, flere ganger i måneden. Men ikke daglig eller ukentlig.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trening, mat og tidlig kveld/natt. Hører på podcast eller lydbok før jeg sovnet. Håper at nok søvn gjør morgendagen bedre. 

Anonymkode: b853f...e28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enkelte dager, flere ganger i måneden. Men ikke daglig eller ukentlig.

Ikke det du spør om, men siden jeg nettopp bytta selv lurer jeg på om du har tenkt du skal bytte jobb? En jobb skal ikke kreve urimelige ting av oss som mennesker, og det fins arbeidssteder som også er bra arbeidssteder. Der du slipper å ha fæle dager. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (11 minutter siden):

Har også en krevende jobb.
Jeg drar og trener, legger meg på sofaen med musikk eller lydbok på øret, eller går en tur. Noen ganger ser jeg også en episode eller to av en serie.  Å ta en dusj hjelper meg også. 

Så flink du er som trener! Det må jeg bli flinkere til, her blir jeg mer sløv etter all «dritten» jeg tar imot på jobb, som jeg da går og kverner på resten av dagen min. Trening hadde definitivt hjulpet på humøret..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvordan tøff. Om det er på grunn av faglige tøffe utfordringer, 16 timers arbeidsdag eller lang reise, så legger jeg meg raskest mulig og fokuserer tankene mot noe annet. Om det er på grunn av at jeg føler jeg har gjort en dårlig en jobb eller ikke vist nok kompetanse, så ringer jeg en venninne eller søster 

Anonymkode: 6bd3f...277

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke det du spør om, men siden jeg nettopp bytta selv lurer jeg på om du har tenkt du skal bytte jobb? En jobb skal ikke kreve urimelige ting av oss som mennesker, og det fins arbeidssteder som også er bra arbeidssteder. Der du slipper å ha fæle dager. 

Jeg har faktisk vurdert det, men det er lettere sagt enn gjort. Utdanningen min kvalifiserer bare til den jobben jeg har nå. I mitt yrke er det slik overalt. Hvis jeg skal bytte yrkesvei må jeg ta en ny runde med utdanning og det har jeg ikke råd som småbarnsmor med fullt boliglån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva gjør du for å legge jobben bak deg etter en skikkelig tøff dag på jobben? Jeg har en såkalt krevende jobb, og synes det er vanskelig å legge den vekk mentalt. Jeg tar gjerne imot noen gode tips til hvordan man resetter seg selv etter en tøff dag på jobben.

Jeg har prøvd litt forskjellig men over tid vil man uansett begynne å grue seg til jobb mm og man må dermed begynne å lage en strategi for hvordan ta vare på seg selv mens man er på jobb. 

Har prøvd å grine og snakke om det: fungerer ikke! 

Har prøvd å spise masse: fungerer ikke.

Har prøvd å trene: fungerer til en viss grad men ofte kun skogen og gruppetimer som spinning jeg syntes fungerte best. Resten opplevde jeg lite mestring ang så da ble jeg så negativ til meg selv og snakket meg ned noe som absolutt ikke er ønskelig. 

Har prøvd å dra på fest: det fungerte veldig bra🥂

Har prøvd å dra på venninne kveld: fungerte veldig bra👍

Har prøvd å gå å legge meg og sove det bort: fungerer ish men ødelegger for døgnrytmen. 

Har prøvd spa: fungerer godt👍

Har prøvd å dra på kurs, korøvelse o.l: fungerer bra 👍

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg prøver å gjøre dette selv, har det samme ritualet om å bytte til «hjemmeklær». Men tankene er fremdeles på jobb og det sliter meg ut, greier ikke å følge med på tv og podkast. 

Da tenker jeg at du må ta en prat med nærmeste leder. Er det noen endringer/ansvarsområder dere kan se på for en bedre hverdag? 

Eller kanskje se på ledige stillinger på Finn? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det å trene. Kommer helt an på situasjonen. Er det en som nesten har klart å gå under huden på meg så er det definitivt trening/gå løs med boksehanskene. 

Trenger jeg å roe meg ned så er det husvask og podcast. Husvask for meg er en luksus aktivitet. 

Anonymkode: 2fecd...0c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har faktisk vurdert det, men det er lettere sagt enn gjort. Utdanningen min kvalifiserer bare til den jobben jeg har nå. I mitt yrke er det slik overalt. Hvis jeg skal bytte yrkesvei må jeg ta en ny runde med utdanning og det har jeg ikke råd som småbarnsmor med fullt boliglån. 

Er du sykepleier? Isåfall finnes det slternativer.

Anonymkode: e5b68...299

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiller hjernedøde mobilspill på kollektivtransport hjem og prosesserer. Så legger jeg det bort når jeg går av. 

Det fungerer mye bedre nå som jeg er gammel i gamet og har sett det meste før, enn det gjorde da jeg var yngre. Nå er det bare enkelte perioder med spesielt krevende saker som gjør at jeg ikke klarer å koble ut og ofte bråvåkner klokka fire med hodet fullt av jobb. 

Anbefaler generelt ingen en karriere i barnevern, selv om jobben på mange måter er givende. Det samme gjelder nok en del andre menneskeyrker.

Anonymkode: fd742...369

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er situasjoner der jeg har behov for defusing eller debrief så tar jeg det med kolleger/leder.
Må som oftest etterspørre debrief selv.

Hjemme tar jeg en meditasjonsøvelse ved behov.

Anonymkode: cde39...e65

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "feirer" at jeg er ferdig. Zoner ut når jeg kommer hjem og må bare ha litt nede tid før jeg gjør noe hyggelig for meg selv. Se en serie jeg liker eller noe annet hyggelig. 

Har det vært en lengre periode med alt for mye jobb og ikke nok nede tid så må jeg ha et lengre avbrekk fra jobb enn noen timer på kvelden. 

Anonymkode: bfbd8...df0

AnonymBruker
Skrevet

Tar et par øl eller drinker

Anonymkode: aebbd...8da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...