Gå til innhold

"The wave" Et skremmende klasseromsekpriment.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sett denne? 

Jeg tenker at det har sterk relevans for hva som skjer i europeiske byer i vår tid. Verdt å se!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den så vi på skolen for 20+ år siden. Interessant og oppsiktsvekkende, og faktisk ganske relevant idag også. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg så denne i forbindelse med hvite busser tur på ungdomsskolen.

Skremmende ja og viser hvor lett det er å bli dratt inn i massesuggesjon.

Anonymkode: 1181c...631

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker den også. Det er veldig skremmende.

Og så kan man jo tenke, hvis nå Hitler hadde vunnet krigen, hadde vi da gått rundt i en nazistisk boble i Europa og snakket stygt om demokrati og de som ikke tilhører den ariske rase? Jeg tror sjansen er stor for det. Det handler jo i bunn og grunn om hvem vi velger som ledere. Folk er generelt lett å lede.

Anonymkode: d3b95...079

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg husker jeg så denne i forbindelse med hvite busser tur på ungdomsskolen.

Skremmende ja og viser hvor lett det er å bli dratt inn i massesuggesjon.

Anonymkode: 1181c...631

Tenker på denne hver gang jeg ser og hører Palestina aktivistene. De uniformer er seg i palestinasjerfet..

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Basert på en sann historie. 

Veldig bra film. Så den for mange år siden.

Overrasket over at fler enn meg husker den. Har aldri hørt snakk om den siden. 

Burde vært pensum på alle skoler. 

Anonymkode: 3882f...900

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke at folk ser denne filmen når det samme skjer om og om igjen. Hele verden ble jo dradd inn i en massesuggesjon i 2020, og så ble det verre 2021.

Anonymkode: 77d56...1c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke at folk ser denne filmen når det samme skjer om og om igjen. Hele verden ble jo dradd inn i en massesuggesjon i 2020, og så ble det verre 2021.

Det var hva du fikk ut av den😂

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så også denne filmen på skolen i min tid. Veldig skremmende, og man absolutt at samme "psykologiske spill" foregår i verden.

Det var senest i går at jeg nevnte denne filmen til dattera mi på 10, da vi snakket om krigene i verden. 

Anonymkode: 2ade2...d27

Skrevet

Flertallet av mennesker er sauer. Bare ekte sauer er ufarlige i motsetning til mennesker. 
Jeg hørte om Milgram experiment for kansje 30 år siden og mistet det lille tro jeg hadde i mennesker... jeg misliker "lydige" mennesker for å si det slik... 
https://no.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg så også denne filmen på skolen i min tid. Veldig skremmende, og man absolutt at samme "psykologiske spill" foregår i verden.

Det var senest i går at jeg nevnte denne filmen til dattera mi på 10, da vi snakket om krigene i verden. 

Anonymkode: 2ade2...d27

Trenger ikke helt ute i verden engang. Det skjer allerede i våre gater. Ja, og her inne på kvinneguiden 🙈🙉🙊

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke helt ute i verden engang. Det skjer allerede i våre gater. Ja, og her inne på kvinneguiden 🙈🙉🙊

Men du er naturligvis ikke berørt?

Anonymkode: 713c6...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (1 time siden):

Det var hva du fikk ut av den😂

Ja det er nøyaktig hva jeg har fått ut av den. Jeg har skjønt at det hjelper ikke hva man forsøker å vise folk, de skjønner det fortsatt ikke, og det samme skjer igjen og igjen og igjen og igjen, og det kommer til å skje igjen også, kanskje allerede i år.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt spilt inn en tysk versjon Die Welle (= Bølgen) som er litt nyere. En veldig god film som brukes av en del lærere i bl.a. samfunnsfag og tysk.

Anonymkode: 33231...ef2

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (På 10.6.2025 den 21.38):

Noen som har sett denne? 

Jeg tenker at det har sterk relevans for hva som skjer i europeiske byer i vår tid. Verdt å se!

Ja den er sterk. Vi så den på ungdomskolen i 1996. 24 år senere fikk jeg oppleve å bli den som var utstøtt av alle. Hatt og hetset med av både venner og samfunnet ellers. Fordi jeg ikke turte å ta Corona vaksinen. Husker jeg tenkte tilbake på denne filmen da og tenkte…Sette er virkeligheten. Vi har enda ikke kommet lengre. I det skjer i ulike nyanser daglig overalt i verden. Men altså også i lille Norge. Bare makten og flertallet blir sterk nok.

Anonymkode: 58bf3...d0f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri sett denne, knapt hørt om

Anonymkode: cc260...488

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja den er sterk. Vi så den på ungdomskolen i 1996. 24 år senere fikk jeg oppleve å bli den som var utstøtt av alle. Hatt og hetset med av både venner og samfunnet ellers. Fordi jeg ikke turte å ta Corona vaksinen. Husker jeg tenkte tilbake på denne filmen da og tenkte…Sette er virkeligheten. Vi har enda ikke kommet lengre. I det skjer i ulike nyanser daglig overalt i verden. Men altså også i lille Norge. Bare makten og flertallet blir sterk nok.

Jeg tok ikke corona vaksine, og var åpen om det. Fikk ingen stygge reaksjoner på det.

Anonymkode: 736f2...bcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tok ikke corona vaksine, og var åpen om det. Fikk ingen stygge reaksjoner på det.

Ikke jeg heller, men det var jo likevel mange som fikk fryktelig mye pes fra omgangskretsen. For ikke å snakke om de horrible avisinnleggene.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tok dose 1, men fikk covid rett før dose 2, så måtte utsette. Fikk stadig oppfølging fra et par kolleger om jeg ikke snart skulle ta den, slik at det var trygt igjen på jobb.

Den generelle samfunnsmeningen var jo også at man var fullstendig amøbe hvis man ikke vaksinerte seg. 

Viktig å ha vaksinesertfikat var det også, selv om andre land tok det lenger oss når det gjaldt sortering i klasser.

Anonymkode: d3b95...079

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja nettopp dette, 100%! Det virker som om alle som har sett filmen er skremt av den, men skjønner det ikke når det skjer i virkeligheten foran øynene deres, og de er i tillegg MED på bølgen og driver massivt likemannspress mot andre? Det er hinsides min fatteevne at folk kan være så blinde/hyklerske.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...