Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som har lønn på 650.000 - 700.000, er enslig og har to barn, hvor mye boliglån har du? 

Forstår at det varierer noe innmari, men ønsker bare å høre SÅNN CA hva jeg kan forvente. Har prøvd sånne kalkulatorer, men de er litt vanskelig å forstå - og det er for tidlig i prosessen å gå i banken. Vil bare ha en hunch liksom. 

Anonymkode: dd6b1...9cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på andre utgifter på bolig. Fellesgjeld, kommunale utgifter og lignende.

En venn av meg kjøpte en leilighet for arvede penger og skulle bo billig i studietiden. Så steg felleskostnader til 11000 i måneden.😬

Men vil tro rundt 3 mill er ok å sikte seg inn på om du har egenkapital.

Anonymkode: 62b03...fdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Glemte å skrive at jeg har ca 1 mill i egenkapital. Det har jo muligens litt å si. 

Men er takknemlig for alle erfaringer og svar! 🙏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer an på andre utgifter på bolig. Fellesgjeld, kommunale utgifter og lignende.

En venn av meg kjøpte en leilighet for arvede penger og skulle bo billig i studietiden. Så steg felleskostnader til 11000 i måneden.😬

Men vil tro rundt 3 mill er ok å sikte seg inn på om du har egenkapital.

Anonymkode: 62b03...fdb

Ja, ser den. Nesten «umulig» å svare på det jeg spør om, skjønner det. Takk for svar likevel. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig aldri for tidlig å ta en prat med rådgiver i banken, det er helt uforpliktende, og de er flinke til å forklare deg det boliglånskalkulatoren ikke kan vise deg. 

Anonymkode: 02611...080

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

har du 1 bil: ca 1,6 mill + det du har selv da.

Anonymkode: 2a445...b6f

Skrevet

3,3 var det jeg fikk i Oslo. Leiligheten er verdt 4,6 mill, og jeg har også en bil 😊

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn, men bil. 650k i årslønn, 2,5 i boliglån. 

Med lån, felleskostnader, kommunale avgifter og strøm, så er boutgiftene mine på ca 21-22 000 pr måned. 

Anonymkode: 40fa3...e1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke barn, men bil. 650k i årslønn, 2,5 i boliglån. 

Med lån, felleskostnader, kommunale avgifter og strøm, så er boutgiftene mine på ca 21-22 000 pr måned. 

Hvordan klarer du å leve på så lite etter boutgifter er betalt? 
Godt gjort 😊

Anonymkode: ce6dc...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en prat med banken. På alle låne kalkulatorer fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk noe i lån. Jeg har inntekt på ca 350 000, og 3 mill i egenkapital. Men i min lokale bank, som jeg har hatt lån i flere år, og alltid betalt, så fikk jeg 1 mill.

Anonymkode: b19a6...883

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer du å leve på så lite etter boutgifter er betalt? 
Godt gjort 😊

Anonymkode: ce6dc...4fd

Jeg klarer meg helt fint. 
Jeg synes ikke 16-18 000 er så lite å leve for etter boutgifter for en person. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo også veldig an på hvordan man vil leve.

Vi er 2, med inntekt på akkurat det dobbelte av deg til sammen (1.4). 2 barn.

Vi har 1.5 i boliglån og ingen annen gjeld. Noe særlig over 2mill hadde ingen av oss vært komfortable med.

Anonymkode: bfa24...755

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden var det typisk 5×inntekt og fratrekk på 500k per barn og evt. annen gjeld. 

Anonymkode: d6fda...07f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke turt noe mer enn 4 x årslønn i boliglån. Vi har to inntekter og valgte litt mindre enn 3 x årslønn da vi kjøpte bolig. Det er jeg veldig glad for. 

Anonymkode: 04a80...396

AnonymBruker
Skrevet
Mopsi skrev (15 timer siden):

3,3 var det jeg fikk i Oslo. Leiligheten er verdt 4,6 mill, og jeg har også en bil 😊

Med to barn og 700 000 i lønn?

Anonymkode: 2fd42...58e

AnonymBruker
Skrevet

Har selv inntekt på ca. 600.000. Har enebolig; gjeld på 1.1 mill. Betaler omtrent 7500 i renter og avdrag. Er enslig.

I tillegg et lite billån og studielån (80.000 x 2) 

Når rubb og stubb av faste utgifter er betalt, er det ikke så veldig mye igjen. Sparer noen tusen hver måned, men dette for å ha til buffer/små utbedringer på huset.

Feriepengene i år går med til å kjøpe maling til huset. I fjor var det nye kjellervindu. Det blir ikke ferietur med det første 😜

Anonymkode: 3da27...56b

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Med to barn og 700 000 i lønn?

Anonymkode: 2fd42...58e

Ja, med to barn på 7 og 11 og ca 740000. Men hadde jo litt i egenkapital. Det hjelper i hvert fall å høre med flere banker og jeg har Bulder nå 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...