Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (På 10.6.2025 den 23.23):

Håper dere sender oss som står opp tidlig hver morgen og betaler skatt som finansierer vårt vellferdssystem en tanke, at dere er takknemmelig til oss som muliggjør disse utbetalingene.

Uten oss syke hadde mange av dere ikke hatt en jobb å betalt skatt av, hvis vi skal legge oss på det nivået.

Vi skatter av uføretrygd og, forresten.

Anonymkode: b2ec1...ae6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.42):

Mer enn folk i full jobb. 🙈

Anonymkode: b225f...59e

Det er veldig sjelden uføre får såpass mye som den du siterte. Jeg får nok ca 25.000kr nå i juni.

Anonymkode: 45dbc...9ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får rett over 37 000,- + ca 4500 i klp.

AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.44):

Og likevel klager uføre på dårlig råd ? Når man leser utbetalingene her så kan man lure! Og likevel vil uføre nå ha feriepenger 😂😂.... 

Anonymkode: 9ae37...cbc

Du vet det at ikke alle får det samme, sant? Vi som har hatt en ok betalt jobb, får selvsagt mer enn dem på minstesats.

Hvor står det at man vil ha feriepenger?

Anonymkode: d6617...750

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er tull. Er de som jobber MYE gor de vet trygden blir høy. De gjør en innsats med høy inntekt, så blir de ufør og får over 500 000 i året i trygd. Mange spekulerer i dette, kjenner flere. Årslønn på 500 000 er ikke dårlig lønn. Mange i full jobb har dette og må klare seg. 

Skal man få over 500K i trygd må man ha hatt en årslånn på 780K eller høyere. Man er rimelig dum hvis man går ned nesten 300K i årsinntekt frivillig - pluss lar nav ta en bit av alt du tjener over fribeløpet resten av livet, så det blir vanskelig å spe på lønna.

Da kan man heller jobbe mindre en periode. Da har man fortsatt mye frihet + frihet til å jobbe mer og dermed tjene mer om man ønsker det. 

Anonymkode: 045f4...a2e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er tull. Er de som jobber MYE gor de vet trygden blir høy. De gjør en innsats med høy inntekt, så blir de ufør og får over 500 000 i året i trygd. Mange spekulerer i dette, kjenner flere. Årslønn på 500 000 er ikke dårlig lønn. Mange i full jobb har dette og må klare seg. 

Det er du som prater tull. Hvor mange idioter kan det egentlig være snakk om, som tjener mange hundre tusen i året og tenker at "dette gjør jeg bare en stund for å få uføretrygden høy"?  Hvem er disse tullingene som frivillig går ned fra høy og god lønn og så plutselig får flere hundre tusen kr mindre i året??? Det er fristende å si at det svaret må være "ingen", ingen gjør det frivillig.

Uansett om du skulle ha rett i at det har skjedd, så tipper jeg vi kan telle det antallet mennesker på en eller to hender, altså en promille av det faktiske antallet uføretrygdede her i landet. 

Det er dessuten ingen som kan bare gå og bestemme at de skal få uføretrygd. Det må søkes om og man kan få avslag, eller mange år i kverna på drittinntekt under AAP.

Anonymkode: fd490...05f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.28):

Ja hva får dere utbetalt uten skatt?

De jeg kjenner får over 40 000 i juni uten skatt. 

28.000 tror jeg det er. Litt usikker. :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Og likevel klager uføre på dårlig råd ? Når man leser utbetalingene her så kan man lure! Og likevel vil uføre nå ha feriepenger 😂😂.... 

Det er litt sånn som med arbeidstakere. Alle arbeidstakere vil ha sprikende lønn. Det vil være en stor gruppe, som har forskjellige ressurser. Noen har fått millionlønn. Noen har en dårlig betalt jobb som ødelegger ryggen. På samme måte er det her. Du vil møte folk som har jobbet i godt betalt jobb, som fikk et hjerneslag i 50-årene og måtte gi opp arbeidslivet. Du vil møte folk som ikke har hatt muligheten til å opparbeide seg noe, som har store medisinske utfordringer. Føles litt merkelig å forklare noe så åpenbart.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 23.27):

Og jeg skulle gitt hva som helst, for å kunne gå på jobb hver dag. Jeg elsket jobben og livet mitt, før jeg ble syk. Nå har jeg så store begrensninger. En god dag for meg, er 5 timer søvn, og orke å ta en dusj. 

Anonymkode: 8baa4...3a6

Samme her. Jeg skulle gitt hva som helst for å slippe dette. Jeg blir alltid utrolig dedikert i det jeg gjør og de menneskene rundt meg. Å sitte innestengt hver dag har vært knusende, og miste mestringsfølelsen, å føle at man var en del av noe. Masse klem til deg 🫂❤️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Uten oss syke hadde mange av dere ikke hatt en jobb å betalt skatt av, hvis vi skal legge oss på det nivået.

At vi må ha et helsevesen er en byrde for enhvert samfunn, ikke noe samfunnet skal være glad for at skaper sysselsetning. Klart at vi heller skulle hatt de som jobber i helsevesenet i andre yrker, yrker som skaper verdier og ikke tapper samfunnet for verdier slik helse- og omsorgs-sektoren gjør.

Hvor enn du snur og vender på det, syke mennesker er en gedigen samfunnskostnad og deres sykdom er direkte negativt for samfunnsøkonomien, vellstanden blir mindre jo flere syke et samfunn må ta seg av. Altså kan man si at syke er en gedigen brems for at et samfunn skal komme seg effektivt fremover.

AnonymBruker
Skrevet

36.000 pluss stønader og bidrag ca. 50K.

Anonymkode: e5d7e...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye du skal stole på av det folk skriver her, er jeg usikker på. Jeg kunne for moro skyld skrevet 50.000. Du hadde da sikkert trodd på det. Alle på KG  tjener jo 4 mill i året, har hus til 20 millioner, 2 biler i millionklassen. Så ikke tro alt du leser her. Men trygden i juni er uten skatt, derfor litt høyere enn vanlig. Og i tillegg kommer etterbetaling fra da trygden steg bittelitt. Noen har uføreforsikring de sikkert regner med i utbetalingen. Noen har flere unger, dermed barnetillegg.

Jeg er ung ufør, med mann. Og nå i juni, uten skatt vil jeg ha utbetalt rundt 28.000. Det er ikke veldig mye å være misunnelig på, er det det? Det blir ikke noe sydentur i år heller, den gleden har jeg aldri hatt! 

Anonymkode: 11b08...67c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder slett ikke alle. Jeg får vel 25 000 Skulle gjerne vært i jobb, hatt kollegaer, det sosiale…..

Ensomhet er ikke noe å trakte etter, det følger ofte med uførhet og sykdom. Ikke minst skamma, som du nører opp under med din bedritne kommentar.

Anonymkode: 25828...4a2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke brutto, men jeg pleier å få 19.000 utbetalt. 

Anonymkode: a64ab...12d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.45):

Vi betaler mye for legetimer, medisiner og fysioterapi. 

Anonymkode: 8340f...64b

Tro det eller ei, men det gjør folk i jobb også. 

Anonymkode: 71872...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og når vi legger oss på det nivået, så vil jeg minne om at også vi arbeidsfolk i aller høyeste grad benytter oss av helsevesenets tjenester.

Med hvert virker det som, her på KG, at det går et skarpt skille mellom ufør=syk og i jobb=frisk. Og det stemmer bare virkelig ikke! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke brutto, men jeg pleier å få 19.000 utbetalt. 

Anonymkode: a64ab...12d

Det står brutto (før skatt) og netto pr mnd på NAV under dine utbetalinger, så det er lett å finne ut. Hele året står oppført, måned for måned.  

Anonymkode: fd490...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tro det eller ei, men det gjør folk i jobb også. 

Da kan du selvsagt gange det greit opp når man blir så syk at man ikke klarer å stå i jobb… 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For å ha 44K i feriepenger må man ha hatt en lønn på ca 370K. Tviler sterkt på at det er sant det du sier der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For å ha 44K i feriepenger må man ha hatt en lønn på ca 370K. Tviler sterkt på at det er sant det du sier der. 

Mange har 370-450 000 i årslønn. Full uføretrygd er 535 000. Så ja .....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mange har 370-450 000 i årslønn. Full uføretrygd er 535 000. Så ja .....

Noen ja. Men «mer enn folk i full jobb», nei. Og spesielt ikke med tanke på at de 44K er en uførs svar på feriepenger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...