Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (2 minutter siden):

Håper dere sender oss som står opp tidlig hver morgen og betaler skatt som finansierer vårt vellferdssystem en tanke, at dere er takknemmelig til oss som muliggjør disse utbetalingene.

Og jeg skulle gitt hva som helst, for å kunne gå på jobb hver dag. Jeg elsket jobben og livet mitt, før jeg ble syk. Nå har jeg så store begrensninger. En god dag for meg, er 5 timer søvn, og orke å ta en dusj. 

Anonymkode: 8baa4...3a6

• Liker 3
  • Hjerte 13
Skrevet
tvertimot skrev (4 minutter siden):

Håper dere sender oss som står opp tidlig hver morgen og betaler skatt som finansierer vårt vellferdssystem en tanke, at dere er takknemmelig til oss som muliggjør disse utbetalingene.

Husk at vi også betaler skatt og mange har gjort det lenge før vi ble syk. Vi har et godt velferdsystem som du også kan nyte godt av om du blir syk i morgen eller om 10 år. Kall det en forsikring.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
sofie777 skrev (Akkurat nå):

Husk at vi også betaler skatt og mange har gjort det lenge før vi ble syk. Vi har et godt velferdsystem som du også kan nyte godt av om du blir syk i morgen eller om 10 år. Kall det en forsikring.

Er sjelden eller aldri syk, høsten 1999 var sist gang jeg var syk, da ble jeg matforgiftet og det varte et døgn. Bortsett fra det må man tilbake til 1980-årene da jeg sist var syk, den gang var jeg gutt og i barne og pubertetsårene var jeg syk noen ganger.

Hatt noen skader da, og vært satt ut av dem for kortere perioder. Men altså, jeg er så godt som nær aldri syk. Blir kanskje forkjølet en gang i året (ikke i år eller i fjor) men det setter meg på ingen måte ut, blir bare litt slappere når det skjer men det er ikke veldig plagsomt eller reduserende.

Så jeg ser ikke for meg at jeg skal bli syk i den grad at det skal slå meg ut, ikke med det første i hvert fall. Men klart, at skulle noe skje så er det jo greit at jeg er godt forsikret og at vellferdsstaten også vil være med å hjelpe, men håper inderlig at så ikke skjer da det ikke frister å være syk eller handicapet.

AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (15 minutter siden):

Er sjelden eller aldri syk, høsten 1999 var sist gang jeg var syk, da ble jeg matforgiftet og det varte et døgn. Bortsett fra det må man tilbake til 1980-årene da jeg sist var syk, den gang var jeg gutt og i barne og pubertetsårene var jeg syk noen ganger.

Hatt noen skader da, og vært satt ut av dem for kortere perioder. Men altså, jeg er så godt som nær aldri syk. Blir kanskje forkjølet en gang i året (ikke i år edller i fjor) men det setter meg på ingen måte ut, blir bare litt slappere når det skjer men det er ikke veldig plagsomt eller reduserende.

Så jeg ser ikke for meg at jeg skal bli syk i den grad at det skal slå meg ut, ikke med det første i hvert fall. Men klart, at skulle noe skje så er det jo greit at jeg er godt forsikret og at vellferdsstaten også vil være med å hjelpe, men håper inderlig at så ikke skjer da det ikke frister å være syk eller handicapet.

Risikoen for sykdom øker med alderen. Mange 60-åringer som faller ut av arbeidslivet pga. sykdom og skader, og havner på ytelser fra nav de siste årene før pensjon.

Anonymkode: f499f...e06

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (21 minutter siden):

Hatt noen skader da, og vært satt ut av dem for kortere perioder. Men altså, jeg er så godt som nær aldri syk. Blir kanskje forkjølet en gang i året (ikke i år eller i fjor) men det setter meg på ingen måte ut, blir bare litt slappere når det skjer men det er ikke veldig plagsomt eller reduserende.

Jeg jobbet 25 år i samme yrke med en kort sykemelding, tror jeg var borte 1.5 uke.

Så begynte smertene å komme. Ble først sykemeldt i 2020. I 2021 gikk jeg over på aap og i desember i fjor ble jeg ufør. 

Så nå sitter jeg her, har smerter døgnet rundt, minimal kontakt med gamle kollegaer og venner. Jeg orker jo ingenting så må takke nei til det meste.

Har minste ufør, ca 20k utbetalt.

Så joda du kan bli så syk at det kan slå deg ut når du minst aner det. 

Anonymkode: e7846...637

• Hjerte 9
  • Nyttig 5
Skrevet
tvertimot skrev (1 time siden):

🤦🏼‍♀️😂

Anonymkode: d0f51...3dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og likevel klager uføre på dårlig råd ? Når man leser utbetalingene her så kan man lure! Og likevel vil uføre nå ha feriepenger 😂😂.... 

Anonymkode: 9ae37...cbc

Hæ dette er jo en skattefri mnd jeg betaler over 6000 kr i skatt i mnd resten av året.

Anonymkode: e0798...1c1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
tvertimot skrev (3 timer siden):

Vel. Nå er de fleste uføre så gamle at de antakelig har hatt flere år enn deg i arbeidslivet. Skatt har også de betalt. Og mange har slitt helsa av seg.  Så jeg tipper at det ikke akkurat bare er din generasjon som har finansiert velferdssystemet . Er heller de som skal ha takk. 

Anonymkode: 47e5c...56f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Får vel rett over 29000 kr utbetalt. Pluss etterbetaling fra mai på nesten 1400 som det trekkes skatt av, så totalt blir det vel rett over 30000 kr. 

har ung ufør. 

Anonymkode: 85d75...671

• Hjerte 1
Skrevet
tvertimot skrev (4 timer siden):

Hva har risikoen for å bli uføretrygdet å gjøre med hvor ofte du er forkjølet?

Du kan havne i bilulykke i morgen og få hjerneskade og varige smerter som gjør deg ute av stand til å jobbe.

Anonymkode: e6d6d...3e8

• Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja hva får dere utbetalt uten skatt?

De jeg kjenner får over 40 000 i juni uten skatt. 

Anonymkode: b225f...59e

"De jeg kjenner"? Så en haug med uføre går rundt og forteller deg om inntekten sin og hva de får utbetalt i måneden?

Det tror jeg ikke noe på. Nok en tråd vinklet for å gi plass til de som skriver det evinnelige "Mer enn folk i full jobb" og lignende som utvikler seg til nedrakking og hets.

Som han som skriver i tråden at uføre bør bukke og skrape for sånne som han hver eneste dag, fordi han muliggjør trygdeutbetalingene siden han er så flink og jobber og aldri er syk (noe han ikke skjønner han kan bli alvorlig rammet av i neste uke, for alt han vet).

Anonymkode: fd490...05f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og likevel klager uføre på dårlig råd ? Når man leser utbetalingene her så kan man lure! Og likevel vil uføre nå ha feriepenger 😂😂.... 

Uføre er da en like lite homogen gruppe som friske. Det finnes rike uføre og fattige uføre. Noen uføre har svært lite. Andre har mer. 

Anonymkode: 078ac...ee3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mer enn folk i full jobb. 🙈

Anonymkode: b225f...59e

Mener du at folk på trygd ikke skal ha det like godt økonomisk som de som jobber? 

Anonymkode: bca9a...201

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
tvertimot skrev (8 timer siden):

Vi står også opp på morgen, mange av oss sover ikke en gang sammenhengende gjennom en eneste natt. 
Vi betaler også skatt, og har betalt skatt i fleng før sykdom også. Jeg har og et enk som jeg betaler skatt inn via. 

Vær glad du har helsa i behold enda. Det kan snu på et lite sekund. Jeg var også aldri syk før jeg plutselig en dag syk, og siden har vært syk med kroniske smerter. Jeg vet ikke om jeg skal si jeg er heldig eller ei, for har ingen utgifter til medisiner da ingen medisiner tar mine smerter. Og ikke kommer jeg til å dø av mine sykdommer, men med de. Men de gjør at jeg bare eksisterer, jeg lever ikke. 

Du bør komme deg ned av din høye hest. Plutselig en dag kan du være her i trygdeskapet med oss! 

Anonymkode: 053e5...cca

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil uføre ha feriepenger, i tillegg til 12 måneder med utbetalinger og trekkfrie i juni? Det har jeg faktisk ikke hørt. 

Individuelt om man har dårlig råd, men i juni med trekkfri og tilbakebetaling blir det jo litt høyere ja. 

Anonymkode: 32d26...ddd

Var nylig mas å tjas om det faktisk. Og jeg lever på nye mindre enn uføre, men klarer meg bedre likevel. Budsjettering er tingen. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Risikoen for sykdom øker med alderen. Mange 60-åringer som faller ut av arbeidslivet pga. sykdom og skader, og havner på ytelser fra nav de siste årene før pensjon.

Anonymkode: f499f...e06

Åja? Jeg kjenner flere i den alderen, som jobber ræva av seg. Dag ut og dag inn. Men sitter så mye mindre utbetalt enn uføre. Men de har guts nok til å jobbe. En av mine nærmeste har alvorlig hjerteproblemer regulert med operasjoner og medisiner. Og jobber likevel ! Et godt forbilde for alle uføre syns jeg. Nå kommer jo uføre snart og går vel to dager før det er tigging offentlig på gruppene, skattefritt eller ikke. 

Skrevet
tvertimot skrev (9 timer siden):

Hvis man først skal sende en tanke av takknemlighet til noen så gjør man det til oljearbeiderne som sikret velferden vi har i dag. For de av oss som er i ordinær jobb så er det lite vi bidrar med, dekker nok såvidt vårt eget forbruk. Alt etter hva slags lønn en har og hvor mye man har belastt systemet rundt.

Anonymkode: a43bc...5d2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

42. 000 fra Nav og KLP.
Enslig mor med 2 tenåringer. 

Anonymkode: 4d07f...842

• Hjerte 1
Skrevet
tvertimot skrev (8 timer siden):

De fleste tenker ikke på at de en dag blir ufør. Mange blir jo brått syke over natten. Bla meg. Gikk fra full jobb og videreutdanning til alvorlig syk «over natten». Hadde ikke tegnet uføreforsikring fordi jeg skulle «tenke på det». Men har en sykdom som vanligvis ikke dekker min sykdom heller om ikke jeg hadde tegnet uføreforsikring ved rett selskap.

Har litt ekstra utbetalt pga kollektiv forsikring fra yrkesaktive år i KLP. Hadde jeg ikke vært gift og fått litt ekstra pga KLP, måtte jeg nok hatt ennå mer økonomisk hjelp fra staten. 

Anonymkode: a7ded...609

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Åja? Jeg kjenner flere i den alderen, som jobber ræva av seg. Dag ut og dag inn. Men sitter så mye mindre utbetalt enn uføre. Men de har guts nok til å jobbe. En av mine nærmeste har alvorlig hjerteproblemer regulert med operasjoner og medisiner. Og jobber likevel ! Et godt forbilde for alle uføre syns jeg. Nå kommer jo uføre snart og går vel to dager før det er tigging offentlig på gruppene, skattefritt eller ikke. 

Kan man jobbe så velger man jo selvsagt jobb! Uføretrygd er for de som ikke har er valg..

Anonymkode: 078ac...ee3

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...