Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mange har 370-450 000 i årslønn. Full uføretrygd er 535 000. Så ja .....

Anonymkode: b225f...59e

En ingeniør som blir så syk at han ikke lenger kan jobbe, skal selvsagt ha mer i uføretrygd enn Lise som jobber som renholder på en butikk. Ingeniøren har nok skattet sin gode andel i løpet av sine arbeidsår, som kanskje er et par tiår, før f.eks. hjertelidelse slo til eller hjerneslag.

Ta det inn over deg at folk har opptjent seg rettigheter med skattekronene sine, og det kommer dem til gode den dagen de er uheldige og blir arbeidsuføre.

Anonymkode: fd490...05f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.28):

Ja hva får dere utbetalt uten skatt?

De jeg kjenner får over 40 000 i juni uten skatt. 

Logg inn på Nav.no så ser du hva du får utbetalt.

Anonymkode: d5b16...cc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (På 10.6.2025 den 23.23):

Håper dere sender oss som står opp tidlig hver morgen og betaler skatt som finansierer vårt vellferdssystem en tanke, at dere er takknemmelig til oss som muliggjør disse utbetalingene.

Det er de aller færreste som betaler så mye i skatt at de "betaler for noen andre".. de fleste betaler ikke engang for seg selv.. så håper du er takknemlig for velferdssystemet vårt, ufør eller ei. 

Anonymkode: 30941...2cb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (3 timer siden):

At vi må ha et helsevesen er en byrde for enhvert samfunn, ikke noe samfunnet skal være glad for at skaper sysselsetning. Klart at vi heller skulle hatt de som jobber i helsevesenet i andre yrker, yrker som skaper verdier og ikke tapper samfunnet for verdier slik helse- og omsorgs-sektoren gjør.

Hvor enn du snur og vender på det, syke mennesker er en gedigen samfunnskostnad og deres sykdom er direkte negativt for samfunnsøkonomien, vellstanden blir mindre jo flere syke et samfunn må ta seg av. Altså kan man si at syke er en gedigen brems for at et samfunn skal komme seg effektivt fremover.

Der tar du feil! 

Uten den ordningen vi har ville vi hatt langt høyere samfunnskostnad. Mer kriminalitet, lavere velstand, større forskjeller i landet, mindre trygghet etc. 

Derimot kunne man forebygget langt bedre når det kommer til sykefravær og andre sosiale stønader. Som eks redusere ventetid for behandling, mer og bedre behandling, mer forskning og andre tiltak. 

Anonymkode: db9aa...b98

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og når vi legger oss på det nivået, så vil jeg minne om at også vi arbeidsfolk i aller høyeste grad benytter oss av helsevesenets tjenester.

Med hvert virker det som, her på KG, at det går et skarpt skille mellom ufør=syk og i jobb=frisk. Og det stemmer bare virkelig ikke! 

Anonymkode: 71872...5f1

Er man ufør er man for syk til å stå i jobb. Er man i jobb er man for frisk til å bli ufør 🥴

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.45):

Vi betaler mye for legetimer, medisiner og fysioterapi. 

Anonymkode: 8340f...64b

Og det er gratis å stå i jobb? Folk i jobb betaler ikke disse tingene tenker du?

Anonymkode: 66248...e58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En ingeniør som blir så syk at han ikke lenger kan jobbe, skal selvsagt ha mer i uføretrygd enn Lise som jobber som renholder på en butikk. Ingeniøren har nok skattet sin gode andel i løpet av sine arbeidsår, som kanskje er et par tiår, før f.eks. hjertelidelse slo til eller hjerneslag.

Ta det inn over deg at folk har opptjent seg rettigheter med skattekronene sine, og det kommer dem til gode den dagen de er uheldige og blir arbeidsuføre.

Men er det rettferdig at en ingeniør som har jobbet i 3år og blir ufør , skal ha mer utbetalt enn en renholder som har jobbet i 30år og blir ufør?

Anonymkode: c1f7b...ffe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det rettferdig at en ingeniør som har jobbet i 3år og blir ufør , skal ha mer utbetalt enn en renholder som har jobbet i 30år og blir ufør?

Det handler jo ikke om rettferdighet. Det handler om det man har tjent i de 3 beste årene av de 7 siste. Har man tjent godt som ingeniør de tre årene man har jobbet, så blir det naturlig bedre enn en renholder som har hatt jevnt over "dårlig" lønn (sammenlignet med ingeniøren) i 7 år og mer. Du får be myndighetene endre vilkårene, men det er sånn det er nå.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En ingeniør har minst 3 år høyere utdannelse. En renholder trenger ikke utdannelse utover vgs (og ikke nødvendigvis det en gang), så ja, det er rettferdig. 

Anonymkode: 053e5...cca

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Systemet er ikke rettferdig. Mange som har tatt høy utdannelse og stått på i mange år, men jobbet deltid de siste årene istedet for å bli sykmeldt får også svært lite i trygd. 

Anonymkode: 045f4...a2e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Systemet er ikke rettferdig. Mange som har tatt høy utdannelse og stått på i mange år, men jobbet deltid de siste årene istedet for å bli sykmeldt får også svært lite i trygd. 

Nettopp! Har selv høyere utdanning, jobbet noen år 100% men de siste 10 årene ble det deltid eller laver for å i det heletatt klare å jobbe. Resultatet er at jeg havna på minstesats. Så jeg sitter med laveste utbetaling som er mulig fordi jeg prøvde i mange mange år å jobbe, faktisk vært i arbeid siden jeg var 15 år.. mens andre får høyere utbetaling uten å engang prøvd på jobb ( ja jeg refererer til de som får innvilget ung ufør som 18 åring rett etter vgs pgq sosial angst)! Så systemet er overhode ikke rettferdig slik det er i dag! 

Anonymkode: 6b364...2b5

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nettopp! Har selv høyere utdanning, jobbet noen år 100% men de siste 10 årene ble det deltid eller laver for å i det heletatt klare å jobbe. Resultatet er at jeg havna på minstesats. Så jeg sitter med laveste utbetaling som er mulig fordi jeg prøvde i mange mange år å jobbe, faktisk vært i arbeid siden jeg var 15 år.. mens andre får høyere utbetaling uten å engang prøvd på jobb ( ja jeg refererer til de som får innvilget ung ufør som 18 åring rett etter vgs pgq sosial angst)! Så systemet er overhode ikke rettferdig slik det er i dag! 

Anonymkode: 6b364...2b5

Det kunne nok skjedd meg også om jeg ble "snikende syk" istedet for akutt syk. Siden jeg ble akutt alvorlig syk hadde jeg jobbet 100 % og hadde relativt god lønn da jeg ble sykmeldt. Men hadde det kommet snikende med slitenhet og diffuse plager i starten hadde jeg nok gått ned i stilling, for det var sånn jeg var. Jeg hadde hatt store problemer med å sykmelde meg fordi jeg var sliten, noe man absolutt MÅ gjøre istedet for å gå ned i stilling, har jeg skjønt i etterkant siden jeg faktisk ble så syk som jeg ble.

Jeg gikk fra frisk i full jobb til alvorlig syk over natten, og hadde i tillegg livsforsikring gjennom arbeidsgiver jeg ikke var klar over, så har derfor en ganske god trygd med over 550K i året. Rettferdig eller ikke. Nå er jeg på vei tilbake i arbeidslivet da, har et mål om å komme helt vekk fra trygd.

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og det er gratis å stå i jobb? Folk i jobb betaler ikke disse tingene tenker du?

Anonymkode: 66248...e58

Folk som er kronisk syke har åpenbart ofte et veldig økt behov for behandlinger og medisiner, som ikke dekkes av egenandel. De har altså dette som faste utgifter, som fort kan utgjøre flere tusen i mnd.

Anonymkode: f67a4...dee

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Et sted må grensen gå og et sett med regler må vi ha, ellers blir det kaos med skjønnsvurderinger som behandler alle ulikt.

Renholderen har selv valgt å stå i det yrket i så mange år, uten å ta utdanning eller f.eks noe kveldsskole, kurs etc som kan gi en bedre betalt jobb og mindre fysisk slitsom jobb.

Så ja, det er mest rettferdig å ha et fast sett med regler og jeg synes de er rettferdige slik de er.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er man ufør er man for syk til å stå i jobb. Er man i jobb er man for frisk til å bli ufør 🥴

Ja, slikt er det tenkt at det skal fungere. Men gjør det egentlig det i absolutt alle tilfeller?

Jeg mener nei. Jeg tror et flertall av uføre er for syke til å kunne jobbe, men at en viss andel — ganske stor, egentlig — bare rett og slett tillates av systemet vårt å bli uføre, selv om de ikke er syke nok. Skillet ufør=syk og i jobb=frisk er i hvert fall ikke så kategorisk som det manisk prekes her på KG.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 14.28):

Mange har 370-450 000 i årslønn. Full uføretrygd er 535 000. Så ja .....

Maks uføretrygd fra Folketrygden er 515 000, vel.

AnonymBruker
Skrevet

Derfor er det også bra å ha forsikring . Blir du ufør får du også derifra.

Anonymkode: e4892...d78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, slikt er det tenkt at det skal fungere. Men gjør det egentlig det i absolutt alle tilfeller?

Jeg mener nei. Jeg tror et flertall av uføre er for syke til å kunne jobbe, men at en viss andel — ganske stor, egentlig — bare rett og slett tillates av systemet vårt å bli uføre, selv om de ikke er syke nok. Skillet ufør=syk og i jobb=frisk er i hvert fall ikke så kategorisk som det manisk prekes her på KG.

Man blir 100 % ufør om man har ustabil restarbeidsevne eller trenger tilrettelegging av arb.giver for å klare å jobbe. Så ja, noen med 100 % trygd har noe restarbeisevne, men det finnes ikke jobb til dem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.41):

Noen flere som har ung ufør  og halv ufør Hva vil det ligge på uten skatt med den økningen? 

Anonymkode: 19739...f23

Aner ikke, men jeg bruker å få tilbake 5000kr hvertfall. Sikkert mindre i år siden satsene har gått ned.

AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (På 10.6.2025 den 23.23):

Håper dere sender oss som står opp tidlig hver morgen og betaler skatt som finansierer vårt vellferdssystem en tanke, at dere er takknemmelig til oss som muliggjør disse utbetalingene.

Står klar til å bytte med deg når som helst.  Spiller ingen rolle hva du jobber mer. Livet mitt er ingenting  å misunne. 

Å være kronisl syk, betyr at du aldri får fri  til å gjøre hva du vil når du vil. Og du får aldri fri fra smerter og en kropp  som ikke fungerer optimalt.  

Så vær særdeles forsiktig  med hva du ønsker deg. Kan tenkes du ikke ønsket deg det alikevel.  

Så jeg bytter med hvem som helst når som helst. Og tenker jeg  misunner deg som er så heldig at du kan stå opp samme tid hver morgen, dra på jobb, møte kolleger og gjøre noe nyttig. Enn du ønsker  min hodepine og konstante smerte i hele ktoppen 24/7 , 365 dager i året. Pluss masse annet jeg ikke tenker å remse opp.

Så mitt råd er ar du i morgen tar deg en skikkelig  god morgen strekk og lyser lykke over alle lem i kroppen som fungerer som de skal,  og tenke på hvor heldig du er som har en jobb som gir deg penger  til hva du vil, og at du har en helse som gir deg muligheten  til å  gjøre hva du vil når du vil. Du tror jeg har frihet.... savner friheten jeg hadde når jeg var frisk og kunne jobbe. Du bør være ekstra taknemlig nå da ferien begynner, og heller tenke at du er heldig og har ferie.

Jeg kommer aldri til å få fri og ferie. Jeg skal leve med mine plager 24/7 365 dager i året. Som jeg  har gjort i 20 år og helt frem til dagen jeg dør. Det er ikke ett minutt eller dager med ferie.

Når du ser meg ute,  er jeg ute på tross av sykdom, ikke på grunn av frihet.

Så gjør deg selv en stor tjeneste. Ikke ønsk deg noe du ikke vil ha. Og sett pris på det du har, istedenfor  å misdunne andre for noe som på ingen måte er å misunne.

Anonymkode: b37bd...edc

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...