AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:34 #81 Skrevet onsdag kl 12:34 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Samme her. Dvs langt fra så god lønn som deg, men hadde god inntekt den gang (19 år siden), og ble akutt syk hvor det ikke fantes behandling som kunne få meg frisk. Det er skremmende hvor lite kunnskap haterne har rundt det faktum at de som har høyere utbetalinger faktisk hadde en relativt høy inntekt tidligere, og forstår ikke at man sitter med boliglån og utgifter, og veldig ofte betydelig økte sykdomsutgifter, barn/ungdom, osv. Boliger trenger vedlikehold og det må settes til side penger til dette. Men det virker som at uføre ikke fortjener stabiliteten det er å ha egen bolig, at "bare flytt da" er løsningen, uten å evne å forstå det større bildet. Og argumentet "jeg kjenner noen med hjertesykdom som jobber, ass!!", er helt latterlig. Skremmende at folk er så lite reflekterte. Anonymkode: f67a4...dee Har rundt 600 i året med forsikring. Men fremdeles over halvvert inntekt. Så er jeg sosial som fy. Gå fra sosial jobb til dette. Nei hadde bytta tilbake 7 dager i uka. Folk må bare innse at det kan like godt skje dem selv. «jeg betaler lønna di» spyr jeg av å høre. Jeg har sikkert betalt dobbelt så mye skatt og vel så det i året som de haterene i mange år. Anonymkode: 60c73...f09 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:46 #82 Skrevet onsdag kl 12:46 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har rundt 600 i året med forsikring. Men fremdeles over halvvert inntekt. Så er jeg sosial som fy. Gå fra sosial jobb til dette. Nei hadde bytta tilbake 7 dager i uka. Folk må bare innse at det kan like godt skje dem selv. «jeg betaler lønna di» spyr jeg av å høre. Jeg har sikkert betalt dobbelt så mye skatt og vel så det i året som de haterene i mange år. Anonymkode: 60c73...f09 Helt enig, folk forstår ikke den langvarige negative effekten. Jeg må legge til side ekstra penger til jeg blir pensjonist også, for det vil bli en tung tilværelse hvis jeg ikke gjør det. Forhåpentligvis gjeldfri til da, men folk med litt sirkulasjon forstår vel at boliger må vedlikeholdes og dette er dyrt og må spares til også? Men det er klart, uføre bør visst bare selge alt og leie fuktige kjellerleiligheter, eller kjøpe seg bobil og vaske klær i bekken. Anonymkode: f67a4...dee
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:45 #83 Skrevet onsdag kl 13:45 44.850 kr i juni. Ufør 95% + arbeid 5%. Anonymkode: 8d7a0...9f7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:01 #84 Skrevet onsdag kl 14:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig, folk forstår ikke den langvarige negative effekten. Jeg må legge til side ekstra penger til jeg blir pensjonist også, for det vil bli en tung tilværelse hvis jeg ikke gjør det. Forhåpentligvis gjeldfri til da, men folk med litt sirkulasjon forstår vel at boliger må vedlikeholdes og dette er dyrt og må spares til også? Men det er klart, uføre bør visst bare selge alt og leie fuktige kjellerleiligheter, eller kjøpe seg bobil og vaske klær i bekken. Anonymkode: f67a4...dee Det de heller ikke tar høyde for er alt de kan gjøre selv, men som vi må betale andre for å gjøre. Jeg kan klare å vaske to av husveggen sammen med partner, men ikke på samme dag og den tredje må jeg betale andre for å klare for den er flere etasjer. Maling er samme problem, og når jeg sier at jeg kan klare det med hjelp fordelt på flere dager regner jeg kun arbeidstid ikke de 3-4 dagene restitusjonstid som kommer I mellom arbeidsdag en og to. Terrassen er en annen dag. Skilleveggen er en annen dag. Absolutt ingenting annet enn den ene oppgaven blir utført den dagen eller de påfølgende dagene. Går en del i takeaway da, noe som også er en merutgift for familien MÅ jo spise. Alt de kan som jeg ikke kan må jeg betale andre for. Det kommer også ut av min Fantastiske uføretrygd. Anonymkode: 9f5fd...b1e 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:58 #85 Skrevet torsdag kl 05:58 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Håper alle haterene får en smell som meg. Toppjobb. 1.3 mill i året. Kjempesyk over natta. Operasjon som ikke gjorde nytten. Prøvde å kjempe meg tilbake. Men det var umulig. Kan sikkert jobbe litt på gode dager. Men 100% ufør rett over et år etter man ble sjuk. Heldigvis forsikringer, men lønna gikk ned omtrent 66%. Anonymkode: 60c73...f09 Ingen som hater. Fra 1,3 i lønn til 600 000 er ikke dårlig. Da må man selge huset og kjøpe noe rimeligere. Du har god inntek på lik linje som høyskole utdannede + fagarbeidere i turnus. Hvis de blir syke og uføre får de 66% av 600 000. Da snakker vi en stygg smell. For 400 000 er ikke veldig mye å leve av, men det må de. Jeg mener det skal lønne seg og jobbe uansett hva man tjente før. Lønn gir motivasjon. At uføre kan ha mer utbetalt enn de i full jobb skjønner jeg kan være problematisk og demotiverende. Her må regjeringen virkelig få til en endring. Anonymkode: b225f...59e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:13 #86 Skrevet torsdag kl 06:13 Får 36434 kr, inkludert barnetillegg og ung ufør. Betaler vanligvis over 7000 i skatt. Anonymkode: 4fc71...5e0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:31 #87 Skrevet torsdag kl 06:31 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ingen som hater. Fra 1,3 i lønn til 600 000 er ikke dårlig. Da må man selge huset og kjøpe noe rimeligere. Du har god inntek på lik linje som høyskole utdannede + fagarbeidere i turnus. Hvis de blir syke og uføre får de 66% av 600 000. Da snakker vi en stygg smell. For 400 000 er ikke veldig mye å leve av, men det må de. Jeg mener det skal lønne seg og jobbe uansett hva man tjente før. Lønn gir motivasjon. At uføre kan ha mer utbetalt enn de i full jobb skjønner jeg kan være problematisk og demotiverende. Her må regjeringen virkelig få til en endring. Anonymkode: b225f...59e Jeg hadde inntekt på under 400K. Moro å leve av 66% av det... er glad jeg slipper det i dag Anonymkode: 9f5fd...b1e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:33 #88 Skrevet torsdag kl 06:33 AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 21.44): Og likevel klager uføre på dårlig råd ? Når man leser utbetalingene her så kan man lure! Og likevel vil uføre nå ha feriepenger 😂😂.... Anonymkode: 9ae37...cbc Til info så er juni lønningen for oss uføre skattefri, dette er våres «feriepenger». For min del er det snakk om knapt 7000 ekstra som jeg kan bruke på «ferie». Jeg får utbetalt rundt 30.000 (pluss etterbetaling for økt grunnbeløp) fordi jeg har ung uføre. Vanligvis har jeg 23.000 utbetalt som skal dekke alt i livets opphold. Om du er noen lunde opplyst om dagens priser på leie, mat priser ect så klarer du kanskje å forstå at etter livets faste utgifter er det ikke mye til overser. Å få skattefri utbetaling i juni er for veldig mange, meg ink, en mulighet til å kjøpe meg noen nye klær eller andre ting jeg har hatt trengt eller lyst på i lang tid. Så før du uttaler deg om noe du tror du kan noe om så kan du kanskje undersøke før du spyr ut utsagn som er direkte sårende. Anonymkode: af141...cdb 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:34 #89 Skrevet torsdag kl 06:34 tvertimot skrev (På 10.6.2025 den 23.38): Er sjelden eller aldri syk, høsten 1999 var sist gang jeg var syk, da ble jeg matforgiftet og det varte et døgn. Bortsett fra det må man tilbake til 1980-årene da jeg sist var syk, den gang var jeg gutt og i barne og pubertetsårene var jeg syk noen ganger. Hatt noen skader da, og vært satt ut av dem for kortere perioder. Men altså, jeg er så godt som nær aldri syk. Blir kanskje forkjølet en gang i året (ikke i år eller i fjor) men det setter meg på ingen måte ut, blir bare litt slappere når det skjer men det er ikke veldig plagsomt eller reduserende. Så jeg ser ikke for meg at jeg skal bli syk i den grad at det skal slå meg ut, ikke med det første i hvert fall. Men klart, at skulle noe skje så er det jo greit at jeg er godt forsikret og at vellferdsstaten også vil være med å hjelpe, men håper inderlig at så ikke skjer da det ikke frister å være syk eller handicapet. Nei det er veldig kjipt å være syk. Jeg har aldri vært velsignet med god helse, men har holdt meg unna uføretrygd så langt. Dessverre har jeg nå blitt syk med noe som slår meg helt ut og selv med 100% sykmelding får jeg ikke fulgt opp barna mine så mye som jeg ønsker. Mannen min må ta mer enn meg på alle fronter og på kveldene sitter han alene i stuen fordi jeg ligger i senga. Livskvaliteten er på 0. Jeg savner jobben, jeg savner kollegaene mine, jeg savner den daglige rytmen. Jeg savner å bruke hjernen og finne løsninger i høyt tempo og hjelpe folk hver dag. Jeg savner deadlines og å være den som sier "ja" på jobb og privat. Hvis jeg ender med å bli arbeidsufør så kommer jeg i tillegg til å savne inntekten jeg har nå. Til sist er jeg naturligvis redd mannen min skal gå fra meg siden jeg ikke akkurat kan gi ham det jeg en gang kunne. Å bli ufør har svært lite positivt ved seg. Anonymkode: 19975...60f 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:41 #90 Skrevet torsdag kl 06:41 AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 8.20): Åja? Jeg kjenner flere i den alderen, som jobber ræva av seg. Dag ut og dag inn. Men sitter så mye mindre utbetalt enn uføre. Men de har guts nok til å jobbe. En av mine nærmeste har alvorlig hjerteproblemer regulert med operasjoner og medisiner. Og jobber likevel ! Et godt forbilde for alle uføre syns jeg. Nå kommer jo uføre snart og går vel to dager før det er tigging offentlig på gruppene, skattefritt eller ikke. Anonymkode: 9ae37...cbc En del av de som mottar uføretrygd har så lav samlett inntekt (bostøtte osv) at de også har rett på sosialstønad. La oss si at en mor får utbetalt kr 5000 mer i juni i uføretrygd, da vil hun få utetalt 5000 mindre i juni eller juli i sosialstønad. For denne personen som allerede er på et økonomisk minstenivå vil den skatteletten medfør NULL økt inntekt. Det er gjerne barn i bildet (mange uføre får barn før de blir uføre og når det er innvilget har de kanskje tre tenåringer som er dyre i drift) og for en slik familie er det veldig vanskelig økonomisk. Anonymkode: 19975...60f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:01 #91 Skrevet torsdag kl 07:01 Får rundt 78000 jobber da 50% så det er inkludert lønn. Hadde jeg ikke vært delvis uføre hadde jeg fått 120000 utbetalt denne måneden. Er det slik at du mener din lønn er for dårlig søk andre jobber, utdann deg slutt å fremstå som en hater, et uvitende menneske med å rakke ned på andre mennesker. Du kan gjøre noe med din lønn, de uføre kan ikke. Nei det er ikke riktig at uføre skal miste hjemmet sitt fordi de ble syke. De mistet nemlig alt annet i livet. Blir du demotivert av å lese at andre mennesker får penger på konto gjør noe med din situasjon. Anonymkode: 94460...341 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:16 #92 Skrevet torsdag kl 07:16 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): En del av de som mottar uføretrygd har så lav samlett inntekt (bostøtte osv) at de også har rett på sosialstønad. La oss si at en mor får utbetalt kr 5000 mer i juni i uføretrygd, da vil hun få utetalt 5000 mindre i juni eller juli i sosialstønad. For denne personen som allerede er på et økonomisk minstenivå vil den skatteletten medfør NULL økt inntekt. Det er gjerne barn i bildet (mange uføre får barn før de blir uføre og når det er innvilget har de kanskje tre tenåringer som er dyre i drift) og for en slik familie er det veldig vanskelig økonomisk. Anonymkode: 19975...60f Åååh dette hadde jeg ikke tenkt på. Mister sannsynligvis bostøtte den måneden da. Så at jeg fikk mindre igjen på skatten pga bostøtte og. Så er dessverre ofte sånn at man sjelden kommer noe særlig ovenpå. Får man litt mer penger ett sted, trekkes det et annet sted. Hvis man jobber ved siden av trygden må man skatte veldig mye mer av det, siden det regnes som inntekt nummer to. Når man samtidig blir trukket i trygden sitter man kanskje ikke igjen med så mye mer, pluss at man også kan miste det barnetillegget. Mye regler som gjør det vanskelig for uføre. Anonymkode: 4fc71...5e0 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:19 #93 Skrevet torsdag kl 07:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åååh dette hadde jeg ikke tenkt på. Mister sannsynligvis bostøtte den måneden da. Så at jeg fikk mindre igjen på skatten pga bostøtte og. Så er dessverre ofte sånn at man sjelden kommer noe særlig ovenpå. Får man litt mer penger ett sted, trekkes det et annet sted. Hvis man jobber ved siden av trygden må man skatte veldig mye mer av det, siden det regnes som inntekt nummer to. Når man samtidig blir trukket i trygden sitter man kanskje ikke igjen med så mye mer, pluss at man også kan miste det barnetillegget. Mye regler som gjør det vanskelig for uføre. Anonymkode: 4fc71...5e0 Tror du mister/får redusert bostøtte måneden etter eller den etter der igjen. Nei, det gis med ene hånda og tas med andre. Anonymkode: 19975...60f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:27 #94 Skrevet torsdag kl 07:27 AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 8.20): Åja? Jeg kjenner flere i den alderen, som jobber ræva av seg. Dag ut og dag inn. Men sitter så mye mindre utbetalt enn uføre. Anonymkode: 9ae37...cbc Da må de søke om bostøtte og sosialhjelp. Ingen skal måtte leve på så lite penger. Nå vet jeg ikke hvor høy lønn de har, men jeg antar den er veldig lav siden de har mye mindre utbetalt enn uføre. Bostøtte og sosialhjelp er ikke bare for folk utenfor arbeidslivet. Det er et sikkerhetsnett som skal sørge for at alle har penger nok til å overleve. Anonymkode: 6c7d1...b73 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:28 #95 Skrevet torsdag kl 09:28 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen som hater. Fra 1,3 i lønn til 600 000 er ikke dårlig. Da må man selge huset og kjøpe noe rimeligere. Du har god inntek på lik linje som høyskole utdannede + fagarbeidere i turnus. Hvis de blir syke og uføre får de 66% av 600 000. Da snakker vi en stygg smell. For 400 000 er ikke veldig mye å leve av, men det må de. Jeg mener det skal lønne seg og jobbe uansett hva man tjente før. Lønn gir motivasjon. At uføre kan ha mer utbetalt enn de i full jobb skjønner jeg kan være problematisk og demotiverende. Her må regjeringen virkelig få til en endring. Anonymkode: b225f...59e Nei det er klart at det er rene fryden og få mer enn halvvert inntekten sin når man er eneforsørger til flere barn. Det er ikke slik at det er en automatikk i at det verken er lønnsomt eller praktisk å bytte bolig. Å bo billigere kan innebære å gå ned i standard i så stor grad at det blir dyre renovasjonsutgifter. Jeg snakker ikke om overfladisk renovasjon, men rør, elektrisk, bad/lekkasjer, ting som ikke kan vente i 5 år. Hvis du ikke skjønner at det er bedre å jobbe og få 1.3 mill kontra 600 000, så er det sannelig vanskelig å forklare deg 1 + 1. Uføre som har mer utbetalt enn lavlønnede har høy utdannelse/hatt høy inntekt over tid. Men du tenker kanskje at alle uføre skal ha 100% likt uansett alder og tidligere inntekt? Skal vi samtidig gå inn og gjøre samme ordning med pensjonister? Og, jeg gidder ikke gjenta de store faste ekstrautgiftene mange uføre faktisk har i tillegg. Jeg har 460 000 kr og klager ikke. Men jeg har ikke barn og har vært fri til å kunne flytte til rimeligere område, som har gjort at økonomien går rundt og jeg kan eie egen bolig. Bakdelen av det er at jeg måtte flytte fra etablert nettverk. Få nytt nettverk på nytt sted, tenker du? Ikke så lett når man for det meste er husbunden og veldig dårlig. Men jeg kan kanskje ikke være så syk siden jeg klarer å poste litt på KG? Alltid lett for ignorante mennesker uten efaring å skulle mene noe om situasjoner de ikke har forutsetninger til å mene en dritt om. Anonymkode: f67a4...dee 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:58 #96 Skrevet torsdag kl 10:58 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg mener det skal lønne seg og jobbe uansett hva man tjente før. Lønn gir motivasjon. At uføre kan ha mer utbetalt enn de i full jobb skjønner jeg kan være problematisk og demotiverende. Her må regjeringen virkelig få til en endring. Anonymkode: b225f...59e Hvordan vil det være motiverende at de som tar høyere utdannelse og jobber masse får lavere trygd om de blir syke? Burde heller de som tjener mindre enn uføre bli motivert til og jobbe mer? nå er det veldig mange på kg som tjener langt under minstelønn, og der synes jeg er litt rart. jeg skjønner uansett ikke denne nye tankegangen. Jeg er ufør selv nå, men har jo ikke alltid vært det. Når jeg var frisk så jobbet jeg mye ekstra og hadde i mange år 2 jobber, for og øke inntekten min og betale ned mer på boliglånet. Så jeg har ikke minstetrygd. Nå tar folk jobber hvor de tjener mindre enn minstelønn ( i allefall påstår de det på kg) , fagforeninga er glemt, og jobbe 5 minutter ekstra uaktuelt, og sitte og klage på kg over dårlig lønn og rakke ned på syke er motiverende tydeligvis, heller enn og gjøre noe med egen situasjon. det har høyre altså klart, og få 2 svake grupper ( syke og lavtlønnede ) til og krangle seg imellom, så ingen ser opp eller krever rettferdig lønn lenger. Genialt. hvis det skal lønne seg og jobbe, skal de ikke også lønne seg om en blir syk? Ta mer utdannelse eller en ekstrajobb! Det lønner seg nå, og det lønner seg om du blir syk og når du blir pensjonist og. Anonymkode: 32d26...ddd 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:19 #97 Skrevet torsdag kl 15:19 Synes det er morsomt med de som mener uføre med høy utbetaling er snyltere. Dess høyere utbetaling dess lengre har de jobbet med høy lønn i mange år. Jeg har jobbet siden jeg var 14. Jeg har klart meg selv siden jeg var 16. Jeg valgte ikke å bli syk. Hadde jeg vært frisk kunne jeg tjent opp mot millionen eller mer om jeg ville. Og jeg ville heller vært funksjonsfrisk og stått i full jobb enn å vurdere om jeg i dag har nok energi til å ta oppvasken.... Anonymkode: e5d7e...7a2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:30 #98 Skrevet torsdag kl 15:30 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg mener det skal lønne seg og jobbe uansett hva man tjente før. Lønn gir motivasjon. At uføre kan ha mer utbetalt enn de i full jobb skjønner jeg kan være problematisk og demotiverende. Her må regjeringen virkelig få til en endring. Anonymkode: b225f...59e Det burde jo heller være motiverende… at man sørger for å ta utdannelse og jobber så man kan ha en relativt god inntekt om man er så uheldig å bli varig syk en dag… Anonymkode: 078ac...ee3 3 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:36 #99 Skrevet torsdag kl 17:36 Hva er det med all hetsen og misunnelsen mot uføre på Kvinneguiden? Det er helt ekstremt – jeg har aldri sett noe lignende andre steder. Anonymkode: 23a61...d8f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå