Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, kanskje dumt spm, men dette er min første jobb og i kommunen. 

Jobber fast 30% annen hver helg og får utbetalt 12 000 etter skatt. Forrige måned jobbet jeg ekstra og skulle fått 20 000 ekstra, og i tillegg 10 000 i opptjente feriepenger fra i fjor. Hadde regnet med å få utbetalt 42 000. 

Jeg har ferie i juni - dvs at jeg ikke jobber den ene faste helgen min i juni (jobber som sagt annen hver helg). Ser at jeg på lønnsslippen er trukket hele fastlønnen min - 12 000kr. Er det ikke rart at jeg mister hele fastlønnen når jeg bare har 1 helg fri? Eller er det jeg som har misforstått?

Anonymkode: 039e6...e62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får utbetalt feriepenger, men trekkes for fem uker ferie. 

Anonymkode: a7736...c75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får utbetalt feriepenger, men trekkes for fem uker ferie. 

Anonymkode: a7736...c75

Men jeg har ikke 5 uker ferie? Jeg skal ha ferie senere i år, rundt jul. Har bare en jobbhelg fri nå. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger i år er det du tjente i fjor. Vi bli trekt for 5 uker i kommunen. 

Anonymkode: 86332...825

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg har ikke 5 uker ferie? Jeg skal ha ferie senere i år, rundt jul. Har bare en jobbhelg fri nå. Ts

Da vil du få full lønn ( fastlønn) når du tar ferie. Om du ikke tar ut all ferien  i år, vil du kunne søke om å overføre 2 uker til neste år som også vil bli lønnet fullt ut. 

Anonymkode: eb7c8...31e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I kommunen blir alle trukket for ferie samme måned man får feriepenger. 

Ferieloven har ingen egne regler for beregning for feriedager for deltidsansatte. Utgangspunktet er at deltidsansatte har 25 virkedager ferie uavhengig av stillingsprosenten.

Ved uttak av ferien skal dager som uansett ville vært fridager regnes som ferie, slik at feriemengden i praksis står i forhold til stillingsstørrelsen. 

Du finner eksempler på hvordan dette gjøres, under.

Deltidsansatt tar ut hele ferieuker 
Når en deltidsansatt skal ta ut en eller flere sammenhengende ferieuker regnes ferien også på dager der den ansatte vanligvis har fri.

Eksempler:

En ansatt i 40 % stilling som avvikler sommerferie i 3 sammenhengende uker har brukt opp 18 feriedager/3 ferieuker på dette, selv om vedkommende normalt ville hatt 6 arbeidsdager i perioden.

En ansatt i 20 % stilling som avvikler sommerferie i 3 sammenhengende uker har også brukt opp 18 feriedager/3 ferieuker på dette, selv om vedkommende normalt ville hatt 3 arbeidsdager i perioden.

Det samme gjelder deltidsansatte som ikke jobber fulle dager, fordi ferie avvikles i hele dager og ikke i timer.

Anonymkode: 9738d...396

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig at man trekkes for årets ferie den måneden feriepengene kommer, uavhengig av når man faktisk avvikler ferien - dvs at du sannsynligvis får utbetalt lønn som vanlig når du har ferie senere i år. Men sjekk med lønn/HR, så får du sikre svar.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle, da gir det mer mening! Ts :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I kommunen/stat blir alle jeg kjenner til trukket 5 uker ferie i juni, uavhengig av når den tas ut. Så får man vanlig lønn når enn man tur ut ferien ellers i året.

Nå jobber jo ikke du fullt så da blir du ikke trukket 5 uker, men den ferien du har krav på vil jeg tro. Men du skal aldri få mindre utbetalt etter ferietrekk enn vanlig månedslønn, da må de trekke når ferien tas.

Anonymkode: 955a2...9de

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis må man ha 5 uker ferie. Men siden du ikke har full opptjening av feriepenger så kan du si at du ikke skal ha 5 uker ferie i år. Men da må du evt ta kontakt med lønningskontoret og gi beskjed. De er ikke tankelesere.

Anonymkode: 42533...7c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...