Gå til innhold

Selge aksjer nå eller vente for å se om skatten reduseres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke videre behov for pengene nå, og vil eventuelt investere det i noe mer håndfast. Det er aksjer jeg har arvet som gjør det veldig godt, men jeg kan ikke vite hva som vil skje fremover. Det er teknologiaksjer. 

Jeg hører snakk om at det er stor mulighet for redusering av skatten man betaler ved salg av aksjer dersom det blir regjeringsbytte. Hvor sannsynlig er dette? Og hvor fort vil det eventuelt tre i kraft? 

Jeg vipper veldig mellom å bare selge nå og sikre meg, og å ønske å holde dem lenger. Jeg synes 37.5% skatt er helt hinsides mye å betale... 

Anonymkode: f6972...af1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent litt, så skal jeg finne frem krystallkulen min og fortelle deg det! ;) Fra spøk til alvor. Politikere sier mye og ingen av oss kan vite hva fremtiden bringer. Det er mye som det kommer an på. Du må bare ta en avgjørelse. :) 

Anonymkode: 96a53...699

AnonymBruker
Skrevet

Tror absolutt det blir mer gunstig å selge investeringer hvis det blir mer blått i regjering. Nå har ikke jeg tenkt å selge, men skulle jeg gjort det hadde jeg gjort det under blå regjering.

Anonymkode: 0e482...932

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tror absolutt det blir mer gunstig å selge investeringer hvis det blir mer blått i regjering. Nå har ikke jeg tenkt å selge, men skulle jeg gjort det hadde jeg gjort det under blå regjering.

Anonymkode: 0e482...932

Jeg også. 

Anonymkode: 713c0...773

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg følger (dessverre) ikke politikk, så jeg aner ikke hva som skjer. Er det sannsynlig at det blir blå regjering? 

Og hvor fort vil slike eventuelle skattendringer tre inn isåfall: umiddelbart/innen svørt kort tid etter regjeringsbytte, eller fra året etter?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk for svar!

Jeg følger (dessverre) ikke politikk, så jeg aner ikke hva som skjer. Er det sannsynlig at det blir blå regjering? 

Og hvor fort vil slike eventuelle skattendringer tre inn isåfall: umiddelbart/innen svørt kort tid etter regjeringsbytte, eller fra året etter?

Det var veldig sannsynlig med regjeringsskifte tidligere, men er mer åpent nå. 

Hvor kjapt en eventuell blå regjering vil endre skattesatsen vet ingen. De kan gjøre endring i revidert statsbudsjett og med virkning fra 2025, men hvor mye og når er usikkert.

Anonymkode: b1a4b...4a6

Skrevet (endret)

Dagens regjering økte beskatning av aksjer og fond med 20% i to jafs. Først økte multiplikatoren fra 1,44 til 1,60 i tidsrommet januar-oktober 2022, og fra oktober-22 økte den ytterligere til 1,72. Så de hadde det travelt med å flå aksjesparerne. 

Kan falle tilsvarende fort om det blir regjeringsskifte. Men etter at SuperJens kom tilbake er det noe tvilsomt

Står aksjene plassert på en vanlig VPS-konto eller på en ASK? Om sistnevnte kan du selge aksjene og kjøpe fond uten å løse ut skattekrav

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vurderer du i utgangspunktet å selge aksjer om du ikke trenger pengene?

Anonymkode: 86145...5fa

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Dagens regjering økte beskatning av aksjer og fond med 20% i to jafs. Først økte multiplikatoren fra 1,44 til 1,60 i tidsrommet januar-oktober 2022, og fra oktober-22 økte den ytterligere til 1,72. Så de hadde det travelt med å flå aksjesparerne. 

Kan falle tilsvarende fort om det blir regjeringsskifte. Men etter at SuperJens kom tilbake er det noe tvilsomt

Står aksjene plassert på en vanlig VPS-konto eller på en ASK? Om sistnevnte kan du selge aksjene og kjøpe fond uten å løse ut skattekrav

Takk for godt svar!

De står på VPS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vurderer du i utgangspunktet å selge aksjer om du ikke trenger pengene?

Anonymkode: 86145...5fa

Tanken var i tilfellet det blir kraftig nedgang i markedet det neste året, og hvor lenge det isåfall vil vare ville jo vært usikkert.

Jeg ønsker bruke noe av pengene om 12-24 mnd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...