AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Vi fikk i vinter en dyr gave fra min svigermor, som jeg dessverre ikke har så gode følelser rundt, fordi det føles noe urimelig og urettferdig. Min mann er imidlertid veldig uenig med meg i at dette er noe å tenke på, så derfor håper jeg på noen tilbakemeldinger på situasjonen, gjerne fra dem som har dårligere økonomisk situasjon enn søsken/familie ellers. For det er at dette kan ha gitt vonde følelser til svoger og svigerinne jeg er redd for. Min mann er fra et annet land, med langt dårligere velferdssystem enn Norge. Min svigermor er egentlig ikke fra en fattig familie, men min svigerfar var alkoholiker og stor egoist. Økonomien ble deretter, og vi har hjulpet svigermor og familien mye økonomisk. Vi sender penger til svigermor hver måned, så hun og et funksjonshemmet søsken av min mann skal leve godt. Vi sender også ekstra ved feiringer og ved behov, og kjøper mye de trenger når vi er der. Svigermor er supersøt, og ber egentlig aldri om noe, men vi ønsker at de skal ha det bra selvfølgelig. Min manns bror har det aldri vært særlig tak i, og min mann forsørget også ham i mange år før han satte krav til egeninnsats. Han har jobbet siden det, men han og hans familie har ikke god økonomi. Vi har hjulpet også dem en god del, ikke minst angående hva barna trenger. Det er stort sett vi som holder dem med klær og utstyr, og også de får litt ekstra til høytider. De bor gratis i min manns barndomshjem, mens vi har kjøpt leilighet til svigermor. I vinter hadde vi en del ekstra utgifter. Både vår og svigermors vaskemaskin røk, vi hadde handlet mye til familien, og bilen måtte på verksted. Da kjøleskapet vårt også røk hadde vi ikke råd til nytt der og da. Da gikk svigermor og solgte gullsmykker hun har klart å holde unna svigerfar, og kjøpte nytt kjøleskap til oss. Veldig hyggelig av henne, men dette gir meg en dårlig følelse. Gullet er den økonomiske sikkerhet hun har, det er en ting, men min mann ønsket et unødvendig dyrt kjøleskap, og fikk akkurat det. Samtidig har vi altså en svigerfamilie som lever fra hånd til munn hver måned, og der vi lever i en flott leilighet med alt man kan tenke seg, så har de svært lite. Likevel har svigermor aldri solgt av gullet for å hjelpe dem, mens vi som altså har mest fikk en så dyr gave. Dobbelt kjøleskap med isbitmaskin. Min mann tenker at det er greit, så mye som vi har hjulpet alle økonomisk opp gjennom årene. Jeg tenker at dette må være fryktelig sårt for min svoger og svigerinne. Bittert kanskje. Jeg føler derfor på dårlig samvittighet for gaven. Vi har et unødvendig flott kjøleskap, i leiligheten de ikke engang kan drømme om, mens de... Hvem har rett her? Min mann i at det ikke var galt, siden vi år etter år har bidratt med mer enn det kjøleskapet kostet, hvert eneste år, eller jeg, i at dette kan ha skapt veldig vonde følelser? Jeg føler meg litt som en tykk dame som ble matet mens andre står utmagret og sultne rundt, og jeg har dårlig samvittighet. Han er bare glad og fornøyd, og ser ikke problemet. Anonymkode: 2e7a6...e02 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Jeg forstår hvorfor du føler at det er ekkelt, men du kan jo prøve å snu det. Endelig fikk svigermor gjort noe igjen for all hjelpen dere har gitt til dem. Det betyr sikkert mye for svigermor. Dere er i tillegg fornuftige med penger og hjelper til. Det gjør jo ikke broren og kona. Anonymkode: 21f95...66c 9 3 5
BobbySocks Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Altså, dere hjelper alle, og fikk en fin gave som takk. Bare vær glad. Slutt å tenke så mye. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi fikk i vinter en dyr gave fra min svigermor, som jeg dessverre ikke har så gode følelser rundt, fordi det føles noe urimelig og urettferdig. Min mann er imidlertid veldig uenig med meg i at dette er noe å tenke på, så derfor håper jeg på noen tilbakemeldinger på situasjonen, gjerne fra dem som har dårligere økonomisk situasjon enn søsken/familie ellers. For det er at dette kan ha gitt vonde følelser til svoger og svigerinne jeg er redd for. Min mann er fra et annet land, med langt dårligere velferdssystem enn Norge. Min svigermor er egentlig ikke fra en fattig familie, men min svigerfar var alkoholiker og stor egoist. Økonomien ble deretter, og vi har hjulpet svigermor og familien mye økonomisk. Vi sender penger til svigermor hver måned, så hun og et funksjonshemmet søsken av min mann skal leve godt. Vi sender også ekstra ved feiringer og ved behov, og kjøper mye de trenger når vi er der. Svigermor er supersøt, og ber egentlig aldri om noe, men vi ønsker at de skal ha det bra selvfølgelig. Min manns bror har det aldri vært særlig tak i, og min mann forsørget også ham i mange år før han satte krav til egeninnsats. Han har jobbet siden det, men han og hans familie har ikke god økonomi. Vi har hjulpet også dem en god del, ikke minst angående hva barna trenger. Det er stort sett vi som holder dem med klær og utstyr, og også de får litt ekstra til høytider. De bor gratis i min manns barndomshjem, mens vi har kjøpt leilighet til svigermor. I vinter hadde vi en del ekstra utgifter. Både vår og svigermors vaskemaskin røk, vi hadde handlet mye til familien, og bilen måtte på verksted. Da kjøleskapet vårt også røk hadde vi ikke råd til nytt der og da. Da gikk svigermor og solgte gullsmykker hun har klart å holde unna svigerfar, og kjøpte nytt kjøleskap til oss. Veldig hyggelig av henne, men dette gir meg en dårlig følelse. Gullet er den økonomiske sikkerhet hun har, det er en ting, men min mann ønsket et unødvendig dyrt kjøleskap, og fikk akkurat det. Samtidig har vi altså en svigerfamilie som lever fra hånd til munn hver måned, og der vi lever i en flott leilighet med alt man kan tenke seg, så har de svært lite. Likevel har svigermor aldri solgt av gullet for å hjelpe dem, mens vi som altså har mest fikk en så dyr gave. Dobbelt kjøleskap med isbitmaskin. Min mann tenker at det er greit, så mye som vi har hjulpet alle økonomisk opp gjennom årene. Jeg tenker at dette må være fryktelig sårt for min svoger og svigerinne. Bittert kanskje. Jeg føler derfor på dårlig samvittighet for gaven. Vi har et unødvendig flott kjøleskap, i leiligheten de ikke engang kan drømme om, mens de... Hvem har rett her? Min mann i at det ikke var galt, siden vi år etter år har bidratt med mer enn det kjøleskapet kostet, hvert eneste år, eller jeg, i at dette kan ha skapt veldig vonde følelser? Jeg føler meg litt som en tykk dame som ble matet mens andre står utmagret og sultne rundt, og jeg har dårlig samvittighet. Han er bare glad og fornøyd, og ser ikke problemet. Anonymkode: 2e7a6...e02 Handler gaver om rett og galt? Anonymkode: 127c5...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Jeg forstår både din mann og deg veldig godt. Jeg vil tro at når svigermor gjorde dette så var det noe hun virkelig ønsket å gjøre, at det var viktig for henne å gjøre det. Og da synes jeg dere skal la henne gjøre det. Hverken hun eller dere trenger å fortelle dette til resten av familien, det er mellom henne og dere. Jeg vil tro at dere også har tenkt å fortsette å støtte familien hans, og da tror jeg det er godt for svigermor å vite at hun også har gitt noe tilbake. Ikke ødelegg hennes giverglede, for da kan det være du også tar fra henne en stolthet hun trenger. ❤️ Anonymkode: 7faa4...b9b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg forstår hvorfor du føler at det er ekkelt, men du kan jo prøve å snu det. Endelig fikk svigermor gjort noe igjen for all hjelpen dere har gitt til dem. Det betyr sikkert mye for svigermor. Dere er i tillegg fornuftige med penger og hjelper til. Det gjør jo ikke broren og kona. Anonymkode: 21f95...66c BobbySocks skrev (26 minutter siden): Altså, dere hjelper alle, og fikk en fin gave som takk. Bare vær glad. Slutt å tenke så mye. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg forstår både din mann og deg veldig godt. Jeg vil tro at når svigermor gjorde dette så var det noe hun virkelig ønsket å gjøre, at det var viktig for henne å gjøre det. Og da synes jeg dere skal la henne gjøre det. Hverken hun eller dere trenger å fortelle dette til resten av familien, det er mellom henne og dere. Jeg vil tro at dere også har tenkt å fortsette å støtte familien hans, og da tror jeg det er godt for svigermor å vite at hun også har gitt noe tilbake. Ikke ødelegg hennes giverglede, for da kan det være du også tar fra henne en stolthet hun trenger. ❤️ Anonymkode: 7faa4...b9b Jeg vet at svigermor er veldig glad og stolt over å kunne gi oss denne gaven, og har prøvd å ha fokus på akkurat det dere påpeker, men for meg føles dette likevel feil og urettferdig. Gaven ble høyt og tydelig annonsert til resten av familien også, flere ganger, så noe diskresjon rundt dette ble det absolutt ikke. Jeg skal forsøke å holde fokus på hennes glede ved dette videre også, men på en måte går jeg rundt og føler på det jeg tror min svoger og svigerinne føler. En sårhet, og at de som har mest var dem som fikk mest. Det gjør at jeg føler en skam rundt dette. Min svoger og svigerinne er veldig hardtarbeidende og flinke med penger nå, men konsekvensene av å være tiltaksløs som ung kommer de liksom ikke ut av. Ingen utdanning, ingen innsats og erfaringer som ga bedre utsikter enn å jobbe hardt for lav lønn. Anonymkode: 2e7a6...e02 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Handler gaver om rett og galt? Anonymkode: 127c5...d6a Ja gjør det ikke det på en måte? I min familie har det bestandig vært fokus på å gi rettferdig. Ikke forskjellsbehandle. Så er jo vi i mer lik situasjon også. (Jeg og mine søsken.) De har fått mer enn oss påpeker min mann (bor gratis, får ofte hjelp), men situasjonen er såpass ulik at det ikke kan sammenlignes. Stor differanse på å trenge og å ha lyst på også. Anonymkode: 2e7a6...e02
Daria Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni Tenk så fantastisk for svigermor å endelig få anledning til å yte litt gjengjeld for alt hun har fått av dere gjennom mange år. Er ikke hennes følelser på dette området like mye verdt som dine? Det er en tynn grense mellom å være opptatt av å skåne andres antatte følelser og å egentlig mest ønske å få føle seg best mulig selv og det høres ut som om du nærmer deg den grensen. Kanskje setter mannens bror og familie også pris på at det endelig går litt hjelp den andre veien også? Ingen liker å være avhengig av andres veldedighet uansett hvor livsnødvendig den er. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni Daria skrev (7 minutter siden): Tenk så fantastisk for svigermor å endelig få anledning til å yte litt gjengjeld for alt hun har fått av dere gjennom mange år. Er ikke hennes følelser på dette området like mye verdt som dine? Det er en tynn grense mellom å være opptatt av å skåne andres antatte følelser og å egentlig mest ønske å få føle seg best mulig selv og det høres ut som om du nærmer deg den grensen. Kanskje setter mannens bror og familie også pris på at det endelig går litt hjelp den andre veien også? Ingen liker å være avhengig av andres veldedighet uansett hvor livsnødvendig den er. Dere har rett! Jeg skal stramme inn mine følelser rundt dette. Tusen takk! Det var litt strenge ord som traff. Ja det er sikkert godt for henne å kunne gjøre gjengjeld, og kanskje tenker de andre slik også. ❤️ Anonymkode: 2e7a6...e02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå