AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Jeg må si det først da at jeg har en mann som står for det meste i huset. Han vasker, rydder, vasker klær, lager mat osv. Han er ikke et ordensmenneske, han har ikke system, og alt bare stappes ned i skuffer og skap selv om det ikke hører til der. Han prøver, men det er ikke så lett å få det til. Jeg derimot er glad i orden, eie litt mindre så har alltid hatt en til to storrengjøring i året. Siste 2 årene har jeg vært ganske syk så jeg kommer liksom aldri i gang. Jeg begynner på badet, når jeg har tatt tak , vegger, skrubbet gulv og fuger, ryddet skuffer og skap der så er jeg helt ferdig og må ofte lades mange dager etterpå. Da er det nesten så jeg må begynne på nytt igjen. Får liksom ikke følelsen av et rent og ryddig hjem før det er tilbake til helt greit rent. Ungene er jo en stor faktor her, jobber hardt for å få de til å rydde og vaske etter seg. Jeg får ro av at det er rydder i både skuffer og skap også utenfor så klart. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg skal klare å komme meg rundt huset slik at jeg blir ferdig, og hvordan jeg får både barn og mann til å holde systemer. Til nå mislykkes jeg med det, og da blir det også kaos for jeg kapitulerer og gjør det samme som familiemedlemmene. For skuffene er jo fulle, da finner jeg ny skuff... Noen gode råd? Har du lykkes med dette? Anonymkode: 5f4ee...f58
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni Ha mindre ting, da blir det mindre rot. Anonymkode: c0560...840 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Jeg har også lite energi pga kronisk sykdom. Kanskje du gaper over for mye med vegger og tak? Kanskje tenke «passe» ryddig/rent i begynnelsen? Anonymkode: 2f1fc...94c 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Ta det gradvis. Om du bare rydder en skuff eller vasker en vegg pr dag så kommer du i mål tilslutt. Jeg gjør det på denne måten og det funker. Jeg har liten energi men tar det sakte men sikkert. Anonymkode: 253c1...9c9 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Ville ikke prioritert vegger og tak. Ta heller ting som faktisk haster (do, vask, sluk, én skuff ryddes pr dag eller lignende) Anonymkode: 3be5d...29b 2 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Kan ikke huske at jeg noen gang har vasket vegger og tak, annet enn flekkvis. Det handler om å prioritere riktig. Har du fulle skuffer så skjønner jeg i hvert fall ikke hva du gjør med mopp i taket! Anonymkode: 66156...549 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Når ting er inni skuffer å skap, da trengs ikke orden. Ute av syne, ute av sinn. Anonymkode: 3636b...21d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni Ta det gradvis! Jeg er frisk, bor alene i en leilighet og har nok av energi, men selv jeg tar jo ikke storrengjøring inkludert vask av vegger og fuger og stor-rydding av alle skuffer og skap på en dag. I helgen har jeg planlagt å gå gjennom klærne mine - rydde, sortere, selge, kaste. Opp i boden med en del vinterklær, stryke og henge opp sommerkjolene. Og selv om jeg er litt ordensmenneske, så er det et par skuffer som har blitt litt blandings og roteskuffer som bare må tømmes og sorteres. Jeg tror at selv DET prosjektet som kun er klesskap-rydding, vil gå over minst to dager og slite meg nok ut. Å storrengjøre mitt pittelille bad, når man virkelig tar alle fuger, er også et dagsprosjekt i min bok. Så sett deg små mål, vær glad og stolt for at du kan krysse badet av på listen - du er flink! Og så tar du fatt på neste prosjekt etter litt hvile. Cluet for å holde det ryddig, er først og fremst å ikke eie for mye, gå gjennom og kaste/gi bort, ikke akkumulere for mye drit. Samt å rydde hele tiden, legg tilbake ting der de kom fra, når du er ferdig med dem. I tillegg må alt ha sin faste plass. Det gjør det lettere å rydde, og ekstremt mye lettere å finne. Er det sånn at det er noe du ikke vet hvor du skal gjøre av, så blir det bare flyttet rundt. Da må du lage en plass til det. Jeg liker å brette klærne litt sånn Marie Kondo-metoden, man ser alle t-skjortene når man åpner skuffen. Før hadde jeg det liggende i hyller, og selv om alt var brettet så skulle det jo bare en stressa morgen til hvor man desperat leter etter noe, så var alt rot igjen. Det krever at mannen din er med på å holde systemet, da. Ofte blir man mer motivert av at alt er ryddig og oversiktlig. Eller kan man gjøre det litt sånn at mannen din vasker og tørker og du legger sammen? Gjelder jo å arbeidsfordele litt etter evne og lyst. Og så MÅ man jo ikke ha brettekant på alle truser eller barneklær altså, det er lov å ha skuffer hvor ting er hulter til bulter - men skuffen må være dedikert til den ene tingen (kjøp bokser for inndeling om man skal ha flere ting, for eksempel truser og sokker i samme skuff). Anonymkode: 8b527...168 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ikke huske at jeg noen gang har vasket vegger og tak, annet enn flekkvis. Det handler om å prioritere riktig. Har du fulle skuffer så skjønner jeg i hvert fall ikke hva du gjør med mopp i taket! Anonymkode: 66156...549 Dette. Jeg er ufør og kronisk utmattet. Har et barn med spesielle behov og 2 bonusbarn. Jeg vasker huset en gang i uka. Og innimellom der rydder jeg her og der pluss klesvask. Barna må bidra med å holde det ryddig og skal etterhvert nå få ansvar for å vaske badet hver uke. Forloveden er også glad i å ha ting ryddig og organisert. Og han bidrar på lik linje mht rydding, oppvask, klesvask etc i tillegg til plenklipping og annet vedlikehold. Han har faktisk tilbydd å betale for vaskehjelp da han mener det ikke er "min jobb" og han selv hater å vaske🤭 Men jeg liker faktisk å vaske. Setter på høy musikk og gjør det lystbetont og ser ikke poenget med å betale flere tusen kroner i mnd på noe som tar meg halvannen time. Men nå har jeg vært kronisk utmattet i 8 år. Det tok noen år før jeg klarte å finne rett balanse mellom hvile og aktivitet. Nå som jeg klarer det og gi mer f i småting som ikke betyr noe og driter i fasade og overfladiske ting så løsnet det en del. Min rutine er å sende mann og unger ut døren kl 08. Så tar jeg en rolig morgen trening på Ellipsemaskin og trener lett styrke(de første årene klarte jeg ikke å trene. Før jeg ble syk løp jeg flere mil i uka, men kan ikke løpe lenger) Nå som jeg får trent igjen uten høy puls merker jeg at jeg får mer overskudd og ro i kroppen. Så kjenner jeg etter og lytter på hva kroppen trenger. Noen ganger er det tur med musikk, andre ganger rydding og vasking. En sjelden gang orker jeg å møte venner til lunsj. Noen dager ligger jeg kun i sofaen og noen ganger sover jeg i flere timer. I stedet for å presse meg eller tenke negativt om at jeg ikke har gjort noe, så fokuserer jeg på hva jeg faktisk har oppnådd og hvor langt jeg har kommet. I går skulle jeg handle mat med hjemkjøring. Sovnet plutselig opp midt i bestillingen. Trodde jeg fullførte da jeg våknet, men så i dag at jeg aldri kom til betalingen 🤭🤭 Så mitt beste råd er å ikke være så hard mot deg selv. Du har ca 50% kapasitet av den du en gang var. Tilpass livet og arbeidsmengde etter det. Anonymkode: 73ad0...6ca 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni Ett rom om gangen med storrengjøring, så kommer du i mål. Gjør ingenting om det blir en uke mellom hvert rom. Noen rom kan du vel overlate til mannen? Om barna er store nok, så gi dem en sekk til å legge leker de har vokst fra i. Få det ut på Finn. Samme med klær. Vegger og tak: kjøp en ny/bruk en helt ren mopp, og dra fort over med den. Er vel bare støv. Kjøp en eske med sånne våte mopper til evt flislagte vegger på bad. Jeg pleier å ta det verste rommet i huset først. Det hjelper psykisk å ha det unnagjort 😂. Her syns jeg kjøkkenet er verst. Og husk at storrengjøring/rundvask trenger du ikke å ta hvert år. Jeg tar noen rom ett år, de andre neste år. SÅ fryktelig skittent er det ikke i moderne hjem. Kanskje dere aller først burde ta en skikkelig ryddesjau i hele huset og bli kvitt ting som ikke er i bruk? Anonymkode: 690f6...512
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ikke huske at jeg noen gang har vasket vegger og tak, annet enn flekkvis. Det handler om å prioritere riktig. Har du fulle skuffer så skjønner jeg i hvert fall ikke hva du gjør med mopp i taket! Anonymkode: 66156...549 Det går veldig fort å dra over vegger og tak med en tørrmopp årlig 🙂. Evt en sånn våtmopp fra JIF i eske. Tror du vil bli overrasket over mengden støv. Her er veggene mest støvet, sner ikke hvorfor. Jeg tar ikke alle vegger og tak årlig, men egentlig ikke en stor jobb. Anonymkode: 690f6...512
AnonymBruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går veldig fort å dra over vegger og tak med en tørrmopp årlig 🙂. Evt en sånn våtmopp fra JIF i eske. Tror du vil bli overrasket over mengden støv. Her er veggene mest støvet, sner ikke hvorfor. Jeg tar ikke alle vegger og tak årlig, men egentlig ikke en stor jobb. Anonymkode: 690f6...512 Jeg tror nok dette varierer veldig. Jeg har nettopp tatt utvask i et hus, og det var rett og slett ingenting på vegger og tak. Så det kommer nok an på så mangt hvor ille det blir. Jeg hadde en periode en app der jeg satte opp hvor ofte ting skulle gjøres. Og så fikk jeg påminnelse om å gjøre 1-2 ting om dagen. Har bytta telefon, så husker ikke hvilken app det var, men da var det overkommelig å komme rundt det meste i løpet av en måned, og jeg ble ikke frista til å prøve å gjøre alt på en gang (for det funker ikke). Anonymkode: 0a564...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det går veldig fort å dra over vegger og tak med en tørrmopp årlig 🙂. Evt en sånn våtmopp fra JIF i eske. Tror du vil bli overrasket over mengden støv. Her er veggene mest støvet, sner ikke hvorfor. Jeg tar ikke alle vegger og tak årlig, men egentlig ikke en stor jobb. Anonymkode: 690f6...512 Jeg er for gammel til å la meg overraske av så lite😊Jeg har glatte gipsvegger overalt. Det er fint lite, til ikke noe støv. Men det blir flekker iblant. Uansett så er det viktig å bruke ressursene der ressursene trengs. Spindelvev og flekker tar man når man ser det. Anonymkode: 66156...549 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå