Gå til innhold

Helt, helt ærlig, hvem er det vi prøver å imponere?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Ja, du.. Det lurer jeg også på når jeg leser tråden. Jeg tror ihvertfall at selvbedrag er den beste formen for bedrag. Man tror kanskje selv at man pynter på utseendet for sin egen del, men gjør man det samme hvis man er helt alene innenfor husets fire vegger?

Det fikk vel mange av oss svar på under pandemien? Selv under lockdown stelte jeg meg, ordnet håret, tok på smykker og tok på meg klær jeg også kunne truffet folk i med hevet hode, fordi det er viktig for meg og mitt velvære. Jeg kan fint sulle rundt og spise frokost i pysj og morgenkåpe  men så trenger jeg å få på meg "ordentlige " klær, selv om jeg ikke skal ut av døra. Jeg legger ikke nødvendigvis ned like mye innsats som hvis jeg skal ut og treffe noen, men det gjør en helt reell forskjell for humør og dagsform. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er en eldre dame som gir fullstendig bengen i utseendet mitt. Jeg ønsker meg ikke mann, og jeg har ikke noe behov for å imponere andre damer. Jeg har nok av penger, det er liksom ikke det, jeg orker bare ikke å sminke meg, slanke meg, gå i de rette klærne ... Eller orker, det handler vel mer om at jeg ikke gidder. Så hvorfor skal jeg la være å se ut som billigutgaven av H&M? 

Hvorfor holder vi på med dette her, å prøve og imponere andre? 

Anonymkode: 1d817...26a

Jeg bruker ikke mye sminke, heller skjeldent. Men tar bryn og vipper og bruker behagelig men tøy som jeg synes er fint. Jeg trener fordi det får meg til å føle meg bra, jeg sover bedre og liker turer i skog og mark og å være i god form er nødvendig for for å nyte dette. Jeg gjør det for meg selv og så trives jeg godt med at mannen min synes jeg er fin. Jeg trenger ikke å imponere andre, jeg trenger å ha det godt med meg selv og jeg vil være attraktiv for ektemannen min. Jeg ser også mer opplagt ut, noe som er positivt på feks jobb. Og å gjøre en ekstra innsats noen ganger, vell det gjør meg godt at mannen min er tiltrukket av meg og sexlivet er viktig for ekteskapet vårt. Jeg har faktisk blitt mer opptatt av det etter at jeg ble gift og årene har gått. Jeg vil gjøre det jeg kan (som innebærer mye mer enn utseende så klart) for at ekteskapet skal være godt og at vi skal nyte hverandre. 

Endret av Hannabanna
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du legger til premiss at hvis en har det godt psykisk, er trygg på seg selv, sin verdi, sin velvære og sitt selvbilde så trenger en ikke "dolle" seg opp. Jeg tror det premisset ditt er feil bygget opp rett og slett.

Anonymkode: 5768e...81c

Nei, det er ikke det jeg legger til premiss.

Det jeg reagerer på er hvis man må bruke sminke og "dolle seg opp" for å føle seg vel med seg selv. Hvis man ikke klarer å føle seg vel med seg selv i enkle klær, håret i en hestehale og ingen sminke. Det synes jeg er problematisk.

Det er ingenting galt med å ville pynte seg. Jeg liker også å ordne meg når jeg skal noe. Litt finere klær, ordne håret pent, litt sminke, smykker... da føler jeg meg vel. Men jeg føler meg også vel uten alle disse tingene.

Anonymkode: 7180b...a4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg legger til premiss.

Det jeg reagerer på er hvis man må bruke sminke og "dolle seg opp" for å føle seg vel med seg selv. Hvis man ikke klarer å føle seg vel med seg selv i enkle klær, håret i en hestehale og ingen sminke. Det synes jeg er problematisk.

Det er ingenting galt med å ville pynte seg. Jeg liker også å ordne meg når jeg skal noe. Litt finere klær, ordne håret pent, litt sminke, smykker... da føler jeg meg vel. Men jeg føler meg også vel uten alle disse tingene.

For hvem er det problematisk? For deg!

Som lager deg problemer der det ikke finnes noen problemer. Du trenger ikke å reagere på noe som helst igrunn like lite som jeg trenger å reagere på at du føler deg like vel som du sier i joggebukse og en gammel t-skjorte. Vi trenger ikke lage oss noen problemer der det overhodet ikke eksisterer noen problemer eller må du det? Og hvorfor?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For hvem er det problematisk? For deg!

Som lager deg problemer der det ikke finnes noen problemer. Du trenger ikke å reagere på noe som helst igrunn like lite som jeg trenger å reagere på at du føler deg like vel som du sier i joggebukse og en gammel t-skjorte. Vi trenger ikke lage oss noen problemer der det overhodet ikke eksisterer noen problemer eller må du det? Og hvorfor?

Jeg synes det er trist, fordi da er det noe som mangler i en selv. Da har vi et samfunn hvor man må bruke sminke og andre "staffasjer" for å føle seg vel. Jo, det synes jeg er trist og det har jeg lov til å synes. Dette er et diskusjonsforum.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er trist, fordi da er det noe som mangler i en selv. Da har vi et samfunn hvor man må bruke sminke og andre "staffasjer" for å føle seg vel. Jo, det synes jeg er trist og det har jeg lov til å synes. Dette er et diskusjonsforum.

Det er ingenting som mangler. Tråden er full i staute stolte kvinner som sier det samme som meg.

At du legger følelser i at ikke alle tenker som deg ser jeg mer som bekymringsverdig. Du skal få ha nett de følelsene du vil om det om det gjør deg sint, trist, sur, lei deg, fortvilet, glad, lykkelig, det spiller ingen rolle for min del men jeg tenker at det er helt unødvendig. Jeg kan bli trist når jeg ser mennesker som nærmest "har gitt opp", men det er en følelse jeg må ta på meg for det er slett ikke sikkert vedkommende har gitt opp sitt eget fysiske fremtreden i det hele tatt, ergo: mine følelser, mitt ansvar. Men dine følelser får du ta ansvar for selv, det har ingenting med oss som sminker oss, napper bryn, tar pedikyr eller tenker mer enn en halv tanke om hva vi dksl ha på oss å gjøre. 

I meg mangler det absolutt ingenting og ikke kan jeg se at det mangler noe hos de andre kvinnene som har svart i denne tråden noe heller. Det er bare oppkonstruerte "følelser" hos deg, fullstendig uvesentlig i denne diskusjonen.

Klær skaper folk sies det. Om du går på jobbintervju med joggebukse og en gammel utvasket t skjorte og prøver å selge ideen om at du er så verdifull for bedriften du ønsker jobb hos så lykke til. Da kan du komme tilbake til tråden og si at det ikke spiller noe rolle hvilke klær du tar på deg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ingenting som mangler. Tråden er full i staute stolte kvinner som sier det samme som meg.

At du legger følelser i at ikke alle tenker som deg ser jeg mer som bekymringsverdig. Du skal få ha nett de følelsene du vil om det om det gjør deg sint, trist, sur, lei deg, fortvilet, glad, lykkelig, det spiller ingen rolle for min del men jeg tenker at det er helt unødvendig. Jeg kan bli trist når jeg ser mennesker som nærmest "har gitt opp", men det er en følelse jeg må ta på meg for det er slett ikke sikkert vedkommende har gitt opp sitt eget fysiske fremtreden i det hele tatt, ergo: mine følelser, mitt ansvar. Men dine følelser får du ta ansvar for selv, det har ingenting med oss som sminker oss, napper bryn, tar pedikyr eller tenker mer enn en halv tanke om hva vi dksl ha på oss å gjøre. 

I meg mangler det absolutt ingenting og ikke kan jeg se at det mangler noe hos de andre kvinnene som har svart i denne tråden noe heller. Det er bare oppkonstruerte "følelser" hos deg, fullstendig uvesentlig i denne diskusjonen.

Klær skaper folk sies det. Om du går på jobbintervju med joggebukse og en gammel utvasket t skjorte og prøver å selge ideen om at du er så verdifull for bedriften du ønsker jobb hos så lykke til. Da kan du komme tilbake til tråden og si at det ikke spiller noe rolle hvilke klær du tar på deg.

Igjen stråmenn om å gå med utvasket skjorte på jobbintervju. 

Du høres aggressiv ut og mer ute etter å "ta" meg, inkludert stråmenn for å gjøre det. Det gidder jeg ikke.

Men, jo, hvis man ikke føler seg vel uten sminke og "dollet opp", da er det noe som mangler.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du høres aggressiv ut og mer ute etter å "ta" meg, inkludert stråmenn for å gjøre det. Det gidder jeg ikke.

Men, jo, hvis man ikke føler seg vel uten sminke og "dollet opp", da er det noe som mangler.

Nei jeg er ikke ute etter å ta deg. 

Nå var det du selv som skreiv at du følte deg vel "i joggebukse, gammel t-skjorte og håret i en hestehale". Dine ord, ikle mine. 

Enten mener du at klær spiller ingen rolle eller kanskje du gjør det likevel?

Det er ingen stråman å si at samme hvor vel du hadde følt deg på det jobbintervjuet kledd slik hadde du mest sannsynlig aldri fått jobben. Hvordan vi kler oss spiller en rolle selv om dine følelser ikke er enig.

Du får klare å stå inne for dine egne meninger på en bedre måte enn dette når du blir så lei deg mener jeg av at andre mennesker har et annet forhold til velvære og klær enn det du har. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er K58. Pynter meg for meg selv 🙂. Sminker meg for min egen del, og liker å se velstelt ut. Jeg er kronisk syk. Å være pent kledd og sminket gjør at jeg føler meg bedre. Å se en sjuske i speilbildet er ikke noe hyggelig. 

Bruker sminke og parfyme nesten hver eneste dag. Har alltid passe lange negler pent lakkert. Har god råd, så ingen grunn til at jeg skal gå i utslitte klær osv.

Har mann, og han liker selvfølgelig at jeg er velstelt. Han er kjempeflink til å finne/kjøpe parfyme til meg.

Anonymkode: b8241...b6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forsøker igjen:

Det de fleste skriver er at de bruker sminke og fine klær "for å føle seg vel". Noen gjør det også når de er hjemme alene av samme grunn.

Jeg synes det er trist hvis man må påføre noe ytre for å føle seg vel. At man ikke klarer å føle seg vel i joggebukse og t-skjorte også.

For å si det med teskje: Det handler ikke om å gå på butikken med flokete hår og skitne klær. Det handler om de som må ha sminke og fine klær for å føle seg vel.

Jeg tror de fleste mennesker får til begge deler.

Man kan fint handle mat en kveld i butikken i joggebukse, uten sminke og føle seg vel.

Nordmenn generelt er jo veldig laidback,sporty og praktiske i stilen.

Men vi dømmer jo etter utseende, så skal du bli tatt seriøst iendel settinger, må du jo kle deg litt etter forholdene.

En joggebukse og en singlet kan være veldig flott på en ung mann som er solbrun og trent, men kommer 55 år gamle Reidar bortover i samme klær, med magen hengende over buksa og rygghåra på fri vift ut bak, så vil han se mer ekkel ut, om det så bare er en tur innom Meny.

Anonymkode: 329b1...342

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei jeg er ikke ute etter å ta deg. 

Nå var det du selv som skreiv at du følte deg vel "i joggebukse, gammel t-skjorte og håret i en hestehale". Dine ord, ikle mine. 

Enten mener du at klær spiller ingen rolle eller kanskje du gjør det likevel?

Det er ingen stråman å si at samme hvor vel du hadde følt deg på det jobbintervjuet kledd slik hadde du mest sannsynlig aldri fått jobben. Hvordan vi kler oss spiller en rolle selv om dine følelser ikke er enig.

Du får klare å stå inne for dine egne meninger på en bedre måte enn dette når du blir så lei deg mener jeg av at andre mennesker har et annet forhold til velvære og klær enn det du har. 

Jeg har ikke sagt at hvordan man kler seg ikke spiller noen rolle. Du har ikke forstått noe som helst av det jeg har skrevet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror de fleste mennesker får til begge deler.

Man kan fint handle mat en kveld i butikken i joggebukse, uten sminke og føle seg vel.

Anonymkode: 329b1...342

Og det er nettopp det jeg snakker om. :)

Selvsagt spiller klær en rolle, selvsagt er det lov å pynte seg og selvsagt skal man kle seg riktig til anledningen. Det eneste jeg har reagert på er om man ikke føler seg vel uten at man har "dollet seg opp". 

• Liker 1
Skrevet

Jeg (kvinne) har aldri prøvd å imponere noen. Jeg ønsker å ha det godt med meg selv. Det gjør meg glad å pynte meg. Det handler om å ta vare på meg selv. Og vise meg selv at jeg er verdt det.

Anonymkode: d0c4a...578

• Nyttig 1
Skrevet

Tja. You do you. Men jeg må innrømme at jeg syns det er trist at vi er blitt så daffe. Ser folk i joggeklær med matflekker i butikken i dag. Sammenstill det med et hvilket som helst gatebilde fra tidligere tiår. Slanke og rake i skreddersydde drakter. Lite midler hadde de, men stilige var de likevel. 

Random gatebilde Oslo 1950-tallet. Jeg syns det er fint å bry seg. 

image.thumb.png.f98e00b21cf6eaaa34c32c65c6198b78.png

Anonymkode: 14d09...34e

Så du vil at kvinner skal begynne med kjole og høye hæler når de går ut? Jeg vil ikke tilbake til det. Se på skoene så ubehagelig de ser ut.

Anonymkode: d0c4a...578

Skrevet

Det spiller ingen rolle for meg. Men alle mennesker gjør en øyeblikksvurdering av andre mennesker. De skjer hele tiden. Det gjør du også, selv om dine negative reaksjoner kanskje går på noe annet enn klær, som er noe du ikke bryr deg om. 

Det kan man ikke styre. 

Anonymkode: 14d09...34e

Jeg vil legge til at det handler også om å ta hensyn og vise respekt for sine omgivelser (skikk og bruk) 😊

Tenker nok mitt om de som går ut med joggebukse. Bukser trenger ikke å være ubehagelige å gå i, som mange bruker som et argument for at de bruker joggebukse. Det finnes både dressbukser og slengbukser som er komfortable. Tror ikke jeg eier en eneste joggebukse selv.

Anonymkode: 43e78...f38

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva har helse med øyenbryn, sminke og klær å gjøre? Så lenge man ikke fryser i hjel og er god og varm, eller tildekket mot regn og stekende sol, så er klær bare et nytteverktøy, strengt tatt. Det har ikke noe mer å si for helsen enn å beskytte oss mot elementene.

Anonymkode: 29d0e...2e7

Det har med psykisk helse å gjøre for mange 

Anonymkode: 9bff8...62f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor kaller du å sminke seg å dolle seg opp? Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue og å bruke litt lett sminke har ingenting med oppdolling å gjøre. Ikke alle har like perfekt hud, perfekte lepper og perfekte mørke vipper som deg, vet du. Mange føler seg mer vel med litt lett sminke, hvorfor er det et problem for deg? De færreste «doller seg opp» til hverdags, utenom noen veldig unge jenter.

Anonymkode: 083da...f7d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kaller du å sminke seg å dolle seg opp? Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue og å bruke litt lett sminke har ingenting med oppdolling å gjøre. Ikke alle har like perfekt hud, perfekte lepper og perfekte mørke vipper som deg, vet du. Mange føler seg mer vel med litt lett sminke, hvorfor er det et problem for deg? De færreste «doller seg opp» til hverdags, utenom noen veldig unge jenter.

Anonymkode: 083da...f7d

Fordi en av de som argumenterte mot meg og var enig med deg, selv brukte begrepet "dolle seg opp". Så da brukte jeg det også, fordi det var kortere og enklere enn å skrive "sminke seg, ordne håret og ta på penere klær" hver gang.

Jeg har allerede sagt hvorfor jeg synes det er trist hvis man må bruke sminke og alt det andre for å føle seg vel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker nok mitt om de som går ut med joggebukse. 

Hva er dette "ditt" du tenker? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil legge til at det handler også om å ta hensyn og vise respekt for sine omgivelser (skikk og bruk) 😊

Tenker nok mitt om de som går ut med joggebukse. Bukser trenger ikke å være ubehagelige å gå i, som mange bruker som et argument for at de bruker joggebukse. Det finnes både dressbukser og slengbukser som er komfortable. Tror ikke jeg eier en eneste joggebukse selv.

Synes det er litt «overkill» å gå ut for å lufte hunden i dressbukse eller slengbukse. Jeg tror ingen blir støtt av og føler det er respektløst at jeg har på meg joggebukse utenfor huset i slike tilfeller 😂

Anonymkode: ec1d7...e61

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...